اطلاعات ایمنی

آموزش ایمنی عمومی در محیط کار

سرفصل‌های مقاله

معرفی دنیای کار به کارآموزان می تواند درک آن ها را از محیط کار افزایش دهد و به آن ها کمک کند، تا حرفه ای که می خواهند در آینده به آن اشتغال پیدا کنند را انتخاب و برای آن آماده شوند. کارآموزان به دلیل نداشتن تجربه، اطلاعات کافی و عدم آموزش ایمنی عمومی همواره بیشتر از افراد با سابقه در معرض خطر هستند. به همین دلیل آگاهی از نکات ایمنی، استفاده از تجهیزات ایمنی و رعایت علائم ایمنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آموزش نکات ایمنی

آموزش ایمنی عمومی برای کارآموزان

بعد از آموزش صحیح و استاندارد, می توان سطح ایمنی و بهداشت محیط کار را بالا برد. هر فرد با انجام درست وظایف خود می تواند، احتمال بروز حوادث را کاهش دهد و با ساختن محیطی ایمن، به آموزش نیرو های جدید کمک و سرعت بخشد.

در محیط کاری یک تیم کاری مشغول به کار هستند و هر کدام وظیفه مخصوص به خود را دارند. بسته به نوع کاری که هر فرد در محیط کار بر عهده دارد باید از تجهیزات ایمنی مخصوص به آن کار استفاده کنند. اما همه افراد به صورت عمومی باید تجهیزات خاصی را مورد استفاده قرار دهند. این تجهیزات ایمنی شامل لباس کار، کلاه ایمنی، دستکش ایمنی و کفش ایمنی می باشد. اگر در محیط کار به صورت کلی گرد و خاک زیادی باشد همه افراد باید از ماسک ایمنی نیز استفاده کنند. این تجهیزات ایمنی عمومی از خطرات کلی کار جلوگیری می کند و افراد را در برابر خطرات احتمالی مانند سقوط اجسام، لیز خوردن، برخورد با اجسام محافظت می کند.

خرید کلاه ایمنی

اما اگر فرد در محیط کار مشغول به انجام کار تخصصی خود باشد باید تجهیزات ایمنی عمومی را با تجهیزات ایمنی تخصصی خود تعویض نماید تا در برابر خطرات احتمالی آن حرفه محافظت شود. کارفرما باید تجهیزات ایمنی را با توجه به تخصص افراد تهیه کند اما تجهیزات ایمنی عمومی نیز باید در دسترس همه افراد مشغول به کار باشد. همانطور که گفته شد تجهیزاتی مانند لباس کار ایمنی، کفش ایمنی، عینک ایمنی، کلاه ایمنی و … می شود.

 

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید تجهیزات ایمنی

نکات ایمنی

وظایف کارفرما

کارفرما با پیشنهاد یک قرارداد کوتاه یا بلند مدت، گذاشتن دوره ی آموزش ایمنی عمومی در محیط کار، فرصت مشاهده و بر عهده گرفتن وظایف کاری را به کارآموزان می دهد. در این زمان، مدیریت, متحمل ریسک و مسئول کنترل خطرات احتمالی ناشی از کار کردن اشتباه کارآموزان خواهد بود.

نکات ایمنی محیط کار

کارفرمایان باید به خاطر داشته باشند، تا پیش از سپردن هر وظیفه ای به تازه کاران, عوامل و خطرات احتمالی را ارزیابی کرده و سپس تصمیم بگیرند، که پیش از تمام شدن کامل دوره آموزشی، وظیفه ای برعهده جوانان نگذارند.

تفهیم خطرات و ارائه راه حل هایی برای مقابله با آن ها، این فرصت را برای جوانان ایجاد می کند، تا به گسترش مهارت و تجربیات خود, در محیطی امن بپردازند.

ایمنی محیط کار

مسئولان بهداشت و ایمنی کار

مسئولان این امر در ابتدای شروع به کار افراد، نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. از جمله وظایف آن ها می توان به معرفی محل کار، خطرات و نکات ایمنی (که به کارآموزان در دوره ی آموزش ایمنی عمومی شغلی با جزئیات کامل آموزش داده اند) و همچنین مشاوره و کمک در هنگام وجود نگرانی، اشاره کرد. برای آموزش، یادآوری و به روز کردن اطلاعات کارکنان، می توان از بروشور و پوسترهای ایمنی استفاده کرد.

پوسترهای ایمنی در محیط کار

وظایف کارآموزان

کارآموزان وظیفه دارند، پس از گذراندن دوره ی آموزش ایمنی عمومی شغلی، با انجام اصول دستورالعمل ها، استفاده و /نحوه خرید تجهیزات ایمنی و دقت در انجام کار، در حفظ سلامت و ایمنی خود و دیگران تلاش کنند.

سلامت و بهداشت محیط کار

لازم است افراد کارآموز، اگر نگران سلامت و ایمنی خود هستند، حتما از مسئولان بهداشت و ایمنی در محل کار خود کمک بخواهند و آن ها را در جریان هر گونه حادثه و بیماری که می تواند با کار مرتبط باشد، قرار دهند.

بیشتر بخوانید: HSE به چه معناست؟

خدمات ایمنی در محیط کار

چند نکته از آموزش ایمنی عمومی در محل کار:

  • از انجام کارهایی که به نظر تان خطرناک می آیند، بپرهیزید.
  • محل زنگ خطر آتشنشانی، قطع برق و مواردی از این دست را به خاطر بسپارید.
  • تا زمانی که به درستی و کامل آموزش ندیده اید، به تنهایی هیچ کاری انجام ندهید.
  • از تجهیزات ایمنی مناسب کارِ خود، مانند دستکش، کفش و کلاه ایمنی استفاده کنید.
  • حوادث را بلافاصله به سرپرست یا مسئول ایمنی و بهداشت محیط کارتان گزارش دهید.

آموزش ایمنی عمومی در محل کار

  • هر زمان که احساس نیاز توضیح مجدد انجام کار کردید، از سرپرست خود بخواهید، تا مطالب را دوباره برای شما توضیح دهد.
  • تا زمانی که از شما خواسته نشده، محل کار خود را ترک نکنید. ممکن است، در بخش های دیگر خطراتی شما را تهدید کند که از وجود آن ها بی خبرید.
  • علائمی مانند سردرد، سرگیجه، خارش پوست یا چشم ها، بینی یا گلو را نادیده نگیرید و از پزشک یا پرستار در محل کار خود کمک بخواهید. اگر این امکان در محل کار شما وجود ندارد، حتما به پزشک خانوادگی خود مراجعه کنید.

برای تهیه تجهیزات ایمنی کارگاهی می توانید از وب سایت های فروشگاهی مانند ایمن ترافیک کالا استفاده نمایید.

منابع: hse.gov

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا