اطلاعات ایمنی

اصول ایمنی در کارگاه |مهمترین نکات قوانین ایمنی کار(سال ۱۴۰۲)

حتما شنیده اید که اول ایمنی بعد کار. در محیط کارگاهی باید تمام اصول ایمنی برای جلوگیری از به خطر افتادن جان کارگران و آسیب رسیدن به دستگاه های موجود در کارگاه رعایت شود. موارد ایمنی در کارگاه به دو دسته تقسیم می‌شود.

  • نکات ایمنی در کارگاه: در کارگاه ها حتما دستگاه های وجود دارد که ممکن است در اثر حرارت دچار آتش سوزی شوند به همین دلیل داشتن تمامی تجهیزات لازم آتش نشانی اعم از دستگاه های اعلام و اطفا حریق، کپسول های آتش نشانی و .. در کارگاه نصب شود. در ضمن باید تجهیزات به درستی در محل خود نصب شود تا در صورت زلزله دستگاه ها دچار آسیب دیدگی نشود.

 

  • نکات ایمنی کارگران: بعد از رعایت اصول امنیتی در کارگاه نوبت به حفظ ایمنی کارگران و کارمندان موجود در کارگاه می‌رسد. کارگران باید برای کار با دستگاه ها آموزش کافی دیده باشند و تمام تجهیزات ایمنی پوشیدنی اعم از ماسک، کلاه ایمنی ، دستکش، لباس و کفش ایمنی را که نیاز است پوشیده و به درستی استفاده نمایند. نکات ایمنی در کارگاه باید رعایت شود و هر فرد خود را ملزم بداند که با رعایت آنها سلامتی خود و امنیت کارگاه را حفظ نماید.

هیچ محل کاری نمی‌تواند امن باشد تا زمانی که همه‌ی کسانی که در آن کار می‌کنند به اصول ایمنی و حیاتی در آن محیط اشراف داشته باشند و آن‌ها را رعایت کنند. به‌جز این مورد، شناخت مواردی که سبب ناایمن شدن محل کار می‌شود، باید توسط کسانی که در آن محیط کار می‌کنند شناخته‌شده و در صورت لزوم گزارش شود تا همه در محیطی امن و بدون آسیب به کار خود مشغول باشند.

در زیر ۲ ویدیو از خطرات و حوادثی که ممکن است در اثر رعایت نکردن ایمنی کارگاه طبق دستورالعمل ایمنی عمومی کارگاه می باشد.

اصول ایمنی و بهداشت کار

رعایت بهداشت در محیط کارگاه امکان بروز خطرات را کاهش می‌دهد. محیط کارگاه همیشه باید نظافت شود. نظافت محیط کارگاه باید به کمک کارگران و یک یا چند نفر مسئول نظافت انجام گیرد.

منظور از نکات ایمنی و بهداشت در کارگاه فقط تمیز کردن زباله های ریخته شده نیست منظور روغن هایی است که از دستگاه آلات روی زمین ریخته می شود که ممکن است کارگران در اثر این روغن ها لیز بخورند و سلامتشان به خطر بیافتد است.
منظورمان مرتب کردن تجهیزاتی مانند قوطی ها، جعبه ها، ابزارآلات کوچک و قرار دادن آنها در مکان مناسب است. این کار نه تنها باعث بالا رفتن راندمان کاری می‌شود بلکه باعث می‌شود نکات ایمنی در کارگاه نیز بهتر رعایت شود.

اصول ایمنی و حوادث

قوانین ایمنی کار

قوانین ایمنی کار مجموعه‌ای از مقررات ایمنی کارگاه و ضوابطی هستند که برای پیشگیری از حوادث و آسیب‌های شغلی تدوین شده‌اند. این قوانین در ایران بر اساس قانون کار و آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده‌اند.

قانون کار در ماده ۵۸ خود، صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور را از طریق رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می‌شود، الزامی کرده است.

شورای عالی حفاظت فنی به موجب ماده ۸۶ قانون کار، مسئول تهیه موازین و آیین‌نامه‌های حفاظت فنی است. این شورا تاکنون بیش از ۱۰۰ آیین‌نامه مقررات ایمنی کارگاه (ایمنی کار) را تدوین کرده است که در زمینه‌های مختلف از جمله ایمنی ماشین‌آلات، ایمنی برق، ایمنی ساختمان، ایمنی حمل و نقل و ایمنی مواد شیمیایی کاربرد دارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بر اساس ماده ۹۶ قانون کار، مسئول برنامه‌ریزی، کنترل، ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری است. این وزارتخانه نیز تاکنون بیش از ۵۰ آیین‌نامه ایمنی کار و ایمنی کارگاه را تدوین کرده است که در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت محیط کار، بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی و بهداشت روان کاربرد دارند.

  • رعایت اصول ایمنی کارگاه در طراحی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات
  • تجهیز کارگاه‌ها به وسایل و تجهیزات ایمنی مناسب
  • آموزش کارگران و کارکنان در زمینه ایمنی کار
  • برگزاری دوره‌های بازآموزی ایمنی برای کارگران و کارکنان
  • نظارت بر اجرای قوانین ایمنی کار توسط کارفرمایان

مهمترین نکات قانون کار

نکات ایمنی در کارگاه صنعتی

تأکید بر این نکته که همه‌ی افراد حاضر در یک کارگاه باید به اصول ایمنی در کارگاه مسلط بوده و آن‌ها را رعایت کنند به این سبب است که گاهی افراد خودشان همه‌ی موارد مهم را دانسته و آن‌ها را رعایت می‌کنند، اما این دیگران هستند که با بی توجهی جان و مال خود و همکارانشان را به خطر می‌اندازند.

بنابراین چه کارگر باشید چه کارفرما باید اصول ایمنی و قوانین ایمنی کار را بدانید و رعایت کنید. یکی از مهمترین نکات ایمنی در کارگاه صنعتی رعایت بهداشت در محیط کارگاه امکان بروز خطرات را کاهش می‌دهد. محیط کارگاه همیشه باید نظافت شود. نظافت محیط کارگاه باید به کمک کارگران و یک یا چند نفر مسئول نظافت انجام گیرد.

منظور از نکات ایمنی در کارگاه صنعتی و بهداشت در کارگاه فقط تمیز کردن زباله های ریخته شده نیست منظور روغن هایی است که از دستگاه آلات روی زمین ریخته می شود که ممکن است کارگران در اثر این روغن ها لیز بخورند و سلامتشان به خطر بیافتد است.

منظورمان از قوانین ایمنی کار، مرتب کردن تجهیزاتی مانند قوطی ها، جعبه ها، ابزارآلات کوچک و قرار دادن آنها در مکان مناسب است. این کار نه تنها باعث بالا رفتن راندمان کاری می‌شود بلکه باعث می‌شود نکات ایمنی در کارگاه نیز بهتر رعایت شود.

نکات ایمنی در کارگاه صنعتی

دستورالعمل ایمنی عمومی کارگاه

در کارگاه چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟ کارگاه های صنعتی از دستگاه های بسیار پیچیده و پر سر و صدا مملو است. همین دلیلی است که رعایت نکات ایمنی در کارگاه صنعتی حساسیت بیشتری داشته باشد. موارد ایمنی عمومی در کارگاه صنعتی ریزتر و دقیق تر است. در این کارگاه باید موارد را با دقت بیشتر رعایت نمود از مهمترین این موارد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کارگران و مهندسین ملزم هستند تمام لوازم و تجهیزات ایمنی شخصی را به درستی استفاده کنند.
  • استفاده از رنگ ها برای مشخص نمودن محل ها و ابزارآلات خطرناک و آموزش آنها به کارگران و مهندسین تازه وارد.
  • منظم نمودن تجهیزات کار و در دسترس قرار دادن تجهیزات پر مصرف.
  • تمام دستگاه های برقی باید مسئول داشته باشد و در زمان کار باید تمام نکات ایمنی در رابطه با این دستگاه ها رعایت شود.
  • ابزارآلات دستی نیز خطرات زیادی به همراه دارند. کارگری که مسئول کار با ابزار دستی است باید از تجهیزات ایمنی شخصی مانند ماسک، دستکش، عینک ایمنی و … استفاده نماید.
  • محیط کارگاه باید دارای تجهیزات اعلام و اطفا حریق، کپسول های آتش نشانی، جعبه آتش نشانی، جعبه کمک های اولیه و … باشد.

لیست قیمت تجهیزات و وسایل ایمنی

 


بیشتر بخوانید : نکات ایمنی در سفر به مکان های ناشناخته


 

شناخت محیط

به نظم و انظباطی که در کارگاه حکم فرما است احترام بگذارید و حین کار طبق اصول و قوانین ایمنی کار از ابزار استفاده نمود و بعد انجام آن را در محل درست خود قرار دهید. در صورتی که قصد استفاده از ابزارآلات پر خطر را دارید قبلا از تجهیزات ایمنی کارگاهی استفاده کنید، دستگاه را با دقت برداشته و با دقت کار خود را انجام داده و سپس آن را در جای خود قرار دهید.

با این کار نه تنها ایمنی خود را تضمین نموده اید بلکه برای ایمنی افراد دیگر نیز احترام گذاشته اید. در صورتی که نظمی در کارگاه حاکم نیست وقت بگذارید با منظم نمودن کارگاه شرایط ایمن در آن ایجاد کنید. رعایت موارد ایمنی در کارگاه بر ایمنی راندمان کار را نیز افزایش خواهد داد.

 

 

تجهیزات ایمنی و ابزار استاندارد

 

 

تجهیزات ایمنی و ابزار استاندارد

به تاریخ انقضای تجهیزات ایمنی دقت کنید و در صورت تمام شدن تاریخ آنها، دستورالعمل ایمنی عمومی کارگاه آنها را تعویض نمایید. از تجهیزات ایمنی فرسوده استفاده نکنید و خودتان را ملزم به استفاده از بهترین تجهیزات ایمنی کنید. از کارفرما تجهیزات ایمن و استاندارد طلب کنید و حتما از آنها به صورت اصولی استفاده نمایید.

کارفرما طبق قانون کار ملزم است ایمنی کارگران در محیط کار را فراهم آورد. به کارگران خود توضیح دهید که دانستن اصول ایمنی و استفاده از لوازمی همچون لباس کار ایمنی، کلاه، عینک ایمنی و کفش کار اصلاً جنبه‌ی زیبایی نداشته و به‌شدت حیاتی و مهم است. هم چنین برای افزایش ایمنی کارگران در محیط کار لازم است تا آگاهی خود را نسبت به مشخصات تجهیزات ایمنی استاندارد بالا برده و لوازم ایمنی مناسبی را برای کارگران خود فراهم کنید.

 

تجهیزات ایمنی مناسب برای کارگران

 


بیشتر بخوانید توصیه های ایمنی در چهارشنبه سوری


 

خستگی و نیاز به استراحت

بسیاری از رویدادهای رخ‌داده در کارگاه‌ها، به دلیل خستگی و افراط در کار کارگران رخ می‌دهد. نیاز طبیعی بدن به استراحت، خوابیدن، نوشیدن آب به میزان کافی و خوردن غذا سر صبر و حوصله را جدی بگیرید.

چراکه یک ‌لحظه خواب‌آلودگی یا افت فشار می‌تواند در یک کارگاه به‌شدت خطرآفرین باشد. اگر خسته هستید و توانایی کار با ابزار خطرناک را در خود نمی‌بینید بهتر است کار با آن را به روز بعد بسپارید. اگر برنامه دقیق برای زندگی خود داشته باشید و شب ها به موقع بخوابید می‌توانید روزها هوشیاری بیشتری داشته باشید.

 

شناخت مکان‌های امن و مسیرهای خروج اضطراری

این موضوعی است که یک کارفرما در آغاز کار در یک کارگاه باید به همه‌ی کارگران آموزش دهد. این‌که در صورت بروز سوانح مختلفی همچون آتش‌سوزی یا مواردی از این‌ دست بهترین و مناسب‌ترین راه برای خروج از کارگاه کدام است.

شما به عنوان یک کارگر باید در جلسات آموزشی با دقت و هوشیاری حضور یابید و کار کردن با وسایلی همچون کپسول آتش نشانی و دستگاه هایی که کار با آنها خطرناک است را به خوبی بیاموزید با اینکار نه تنها جان خود را از خطرات حفظ می‌کنید بلکه این توانایی را دارید که محل کار خود را از تخریب بیشتر حفظ نمایید. مکان امن و مسیرهای خروجی را برای مواقع زلزله بشناسید و همیشه خود را برای مواجهه با خطرات آماده نمایید.

 

مکان‌های امن و مسیرهای خروج اضطراری

 

فروش انواع تجهیزات ایمنی در فروشگاه آنلاین ایمنی ترافیک کالا

خرید تجهیزات ایمنی

استرس در محیط کار

بسیاری از آسیب‌هایی که در طول کار به کارگران وارد می‌شود، ناشی از مواردی همچون فشار کاری، استرس، افسردگی، کم‌خوابی، عدم تمرکز و مواردی از این ‌دست می‌باشد. اگر شما به‌عنوان یک کارفرما می‌خواهید در کارگاهی ایمن کار کنید که سودآور بوده و بدون آسیب و خطر به کارش ادامه می‌دهد، باید به فراهم کردن یک محیط امن برای کارگران خود خیلی دقت کنید و در مورد آن جدی و مصمم باشید.

در غیر این صورت مواردی مثل عدم امنیت شغلی و  موارد ایمنی در کارگاه می‌تواند روی ذهن کارگران به‌شدت تأثیر گذاشته و منجر به عدم تمرکز و در نهایت بروز حادثه‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی شود.

کارفرما موظف است محیط کار را برای کار کردن کارگران آماده نماید. این آمادگی علاوه بر محیا نمودن ابزار و تجهیزات به روز و ایمن، آماده کردن محیط بدون تنش و استرس است. محیط برای کار کارگران باید به شکلی آماده شود که کارگران فقط به فکر انجام کار خود باشند. این کار با پرداخت به موقع حقوق و مزایا، انتخاب نماینده برای مطرح کردن مشکلات کارگران نزد کارفرما، جلوگیری از نزاع بین کارگران و … ایجاد خواهد شد.

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام سایت خوبی دارید وجود چنین سالی هایی به آگاه کارگران و دیگر افراد کمک بسیار زیادی میکند

    1. سلام از اینکه مطالب برای شما مفید واقع شده بسیار خرسندیم. از همراهی شما سپاس گذاریم

  2. بابت موارد خوبی که در وب سایتتان گذاشتید ممنونم.
    یکی از مواردی که هر مالک کارگاه یا کارخانه ای باید دقت کند، خرید بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان است.
    داشتن یک بیمه نامه مسئولیت متناسب با فعالیت کارگاه یا کارخانه بسیار مهم است. این بیمه نامه می تواند به کارفرما آرامش خاطر بدهد که اگر برای هر یک از کارکنان حادثه ای پیش آمد خسارت آن پرداخت خواهد شد.
    همچنین ضرورت داشتن بیمه آتش سوزی برای هیچکس پوشیده نیست.
    برای خرید آنلاین بیمه مسئولیت و همچنین خرید بیمه آتش سوزی می توانید به وب سایت بیمه نشان مراجعه کنید. مشاوره کامل و دقیقی به همه کسانی که نیاز به این بیمه نامه دارند ارائه خواهد شد.
    سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا