اطلاعات ایمنی

اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار

سرفصل‌های مقاله

آیا میدانید اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار چه چیزهایی هستند؟

یکی از نکات ایمنی در محیط کار مربوط به کارفرمایان می باشد، که مهم ترین نکته آن در زمینه سلامت و ایمنی کارگرانی است که در خارج از محیط کار، مشغول به فعالیت هستند. کارگرانی که در راه دور و خارج از محل کارشان کار می کنند، تحت خطراتی هستند که اگر کارفرما به درستی مدیریت نکند، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه های گزافی شود. خرید و استفاده از تجهیزات ایمنی یکی از بهترین انتخاب ها برای دور ماندن از خطرات احتمالی در محیط کار می باشد.

 

بهداشت در محیط کار

اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار چیست؟

دور کاری و کار جداگانه، شامل کار کردن خارج از محیط کار در معادن، سایت های محلی و … است. در نتیجه به دلیل در دسترس نبودن خدمات و کمک های لازم، نیاز به احتیاط و ایمنی های پیش بینی شده، بیشتر از پیش لازم است. مدیران شرکت ها و کارخانه ها، معادن، صنایع، ساخت و ساز و … همگی موظف به فراهم کردن امکانات کافی برای ارائه و رعایت اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار هستند.

خطرات در محیط کار


بیشتر بخوانید : ویژگی های کفش ایمنی مناسب و استاندارد


 

 انواع خطرات در محیط کار

یکی از خطراتی که کارگران را تهدید می کند، خطرات مربوط به محیط کار است. وظیفه کارفرما تامین محیط کاری امن و آرام است. به طور مثال: آسیب هایی که از جانب حیوانات و گیاهان خطرناک به انسان می رسد، از مهم ترین خطراتی هستند که انسان را تهدید می کنند. کارگرانی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با حیوانات در تعامل هستند، ممکن است در معرض خطر گزیدن حشرات و حمله ی حیوانات وحشی باشند. همچنین زهر گیاهان سمی از دیگر خطراتی است که انسان ها را در محیط کار تهدید می کند. بنابراین کارفرما موظف است تا تجهیزات ایمنی استاندارد و مناسبی را برای کارگران خود فراهم کند.

بهداشت روانی در محیط کار

خطرات بهداشت روانی، خطراتی هستند که به طور مستقیم بر روی سلامت فیزیکی و روانی فرد در محیط کار تاثیرگذار هستند. در رابطه با سلامت فیزیکی، کارگر ملزم است که تحت آموزش ها و تمرین های فیزیکی از قبل قرار گرفته باشد تا اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار را رعایت کند. تمرینات فیزیکی و قوی تر کردن بدن فرد، به دلیل انجام کار های سنگین، بدون آسیب رساندن به بدن کارگر می باشد. در مشاغلی مانند کار در معدن، نیازمند سلامت فیزیکی و روانی افراد هستیم؛ زیرا کار کردن در معدن با محیطی خطرناک و دارای استاندارد های بسیار پایین، نیازمند توانایی بسیار بالا است. همچنین سلامت فیزیکی کارگران ساختمانی نیز بسیار مورد اهمیت است، بدلیل آن که جابجا کردن وسایل سنگین و همچنین سقوط مصالح، از موارد پرخطر هستند.

بهداشت روانی در محیط کار هم به اندازه امنیت فیزیکی مورد اهمیت است. به طور مثال پرستاران و کارکنان بیمارستان در فشار و استرس روحی بسیار زیادی قرار دارند، که می تواند به شدت در کاهش بهره وری آن ها موثر باشد.

بهداشت روانی در محیط کار

همچنین بخوانید: آموزش ایمنی عمومی در محیط کار

خطرات سفر

آیا می دانید اصول ایمنی برای مقابله با خطرات سفر های کاری چه چیزهایی هستند؟

رفتن به سفر کاری نیازمند رعایت نکات و اصولی است که در مواقع سفر باید آن ها را انجام داد. در ادامه با چند نکته از نکات ایمنی در سفر کاری آشنا می شوید:

  • استفاده از وسایل نقلیه ای که ایمن نیستند، یا سایر تجهیزاتی که مورد استفاده کارگران هستند، از دیگر مواردی است که سلامت آن ها را تهدید می کند.
  • استفاده از وسایل متناسب با وظایف آن ها که دارای ایمنی لازم باشد و عدم استفاده از وسایل دیگر از مسائل بسیار ضروری است.
  • اگر وسیله نقلیه ای که استفاده می شود کیت کمک های اولیه نداشته باشد، ممکن است آسیب هایی وارد شود که جبران ناپذیر بوده و باعث بروز زخم ها و عفونت های جدی شود.
  • رانندگان کامیون اگر کمک راننده نداشته باشند، سیستمی به نامه JESI  وجود دارد که در موارد اضطراری به مدیریت هشدار می دهد تا به کمک بروند.
  • و ….

خطرات سفر

 راه های ارتباطی برای رعایت اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار چیست؟

از مسائل مهم برای کارگران این است که راه های ارتباطی صحیح به خصوص در زمان های اضطراری و خطر در اختیار داشته باشند. این سیستم ارتباطی برای زمانی که کارگر می خواهد در مکان های خارج از محیط کاری خطر و هشدار را اعلام کند تا روند ایمنی سریع تر صورت گیرد بسیار ضروری و مهم است. این روش های ارتباطی برای زمانی که کارفرما دور از دسترس است و قرار است از هشدار با خبر شود بسیار کاربردی است.

زمانی که این علائم هشدار دهنده اتوماتیک شروع به کار می کنند، کارگر آمادگی روحی و آرامش برخورد با خطر را دارد . نیازی نیست که کارگر خودش به طور دستی این آلارم را فعال کند. این دستگاه به طور اتوماتیک خودش شروع به ارسال هشدار می کند. نرم افزار مدیریت JESI  خودش به طور اتوماتیک خطرات را آنالیز می کند و افراد را از خطرات حفظ می کند. این نرم افزار کمک می کند که کارگران راه دور و تنها احساس امنیت و آرامش بیشتری کنند و در مدت زمان بسیار کوتاه از خطرات آگاه شوند. همچنین برای کارفرمایان هزینه های خطرات را به حداقل می رساند.

برای خرید تجهیزات ایمنی استاندارد می توانید از وب سایت ایمن ترافیک کالا استفاده نمایید و یا از کارشناسان متخصص ایمن ترافیک برای خرید بهترین تجهیزات ایمنی کار مشاوره بگیرید.

منبع: jesi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا