راهنمای خرید

راهنمای انتخاب و خرید تجهیزات ایمنی فردی مورد نیاز در کارگاه ها

سرفصل‌های مقاله

در این مقاله قصد داریم با معرفی تجهیزات ایمنی فردی و کارگاهی شما را در انتخاب و خرید راهنمایی کنیم. تجهیزات ایمنی در کل لوازمی هستند که با کمترین هزینه بیشترین امنیت و حتی بهره وری را برای کارگران و مهندسان به ارمغان می‌آورند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا درمورد انواع تجهیزات ایمنی، اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم و شما را در انتخاب و خرید لوازم ایمنی محیط کار راهنمایی کنیم.

حفظ ایمنی فردی و رعایت بهداشت در محیط کار مهمترین مسئله ای است که کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند. محیط های کارگاهی مملو از تجهیزاتی هستند که هرکدام به نوبه خود می توانند خطر آفرین باشند. وقوع آسیب های جانی علاوه بر مشکلاتی جبران ناپذیری که برای فرد ایجاد می کند، منجر به صرف هزینه های پزشکی، تامین نیروی جدید، کاهش بازدهی کار و افزایش هزینه بیمه می شود.

مجموع این خسارت ها چندین برابر بیشتر از هزینه لازم برای تامین تجهیزات ایمنی کارگاهی خواهد بود. ابزار ایمنی کار باید با توجه به استانداردهای بین المللی در خصوص لوازم ایمنی انتخاب شوند. در واقع لوازمی که فاقد تاییدیه های لازم باشند، حفاظت و ایمنی مورد نیاز را تامین نخواهند کرد و ممکن است منجر به وقوع حوادث بیشتری شوند. از این رو پیش از خرید تجهیزات ایمنی فردی و کارگاهی، می بایست نسبت به استانداردهای هریک از این اجزاء اطلاعات مفیدی کسب کنید.

تجهیزات ایمنی فردی

 

کاربرد تجهیزات ایمنی فردی

با توجه به این مسئله که در هر محیط کارگاهی چه خطراتی کارگران را تهدید می کند، راهکارهای مهندسی برای کنترل حوادث و آسیب ها و رعایت اصول ایمنی در کارگاه متفاوت خواهد بود. حذف کامل و یا به حداقل رساندن خطرات احتمالی با کنترل عامل آسیب رسان از منشاء ممکن خواهد بود. این روش با اعمال محدودیت ها و حائل های محافظ بین کارگر و عامل ایجاد حادثه ممکن خواهد بود.

یکی از مهمترین خطراتی که در محیط کارگاهی وجود دارد، خطر برق گرفتگی است. با روش های ارت نمودن دستگاه ها و هادی ها، استفاده از فرش و یا سکوی عایق و تفنگ پرتاب سیم ارت، خطرات برق گرفتگی تا حد ممکن کاهش می یابد. البته در این میان پوشیدن کفش کار عایق برق، لباس، دستکش و کلاه کار مناسب می‌تواند خطرات برق گرفتکی را تا حد زیادی کاهش دهد.

کارگاه ها و کارخانه های پیشرفته تر به منظور حفاظت بیشتر، از تجهیزات کنترل ایمنی خودکار استفاده می کنند. با نصب این قطع اضطراری، در صورت نزدیک شدن کاربر به برخی ماشین آلات خطرناک همچون دستگاه های پرس، برق دستگاه به صورت خودکار قطع شده و دستگاه از کار می افتد. یکی از راه های موثر در ایجاد محیطی امن، استفاده از Material Safety Data Sheet (MSDS) است. با نصب این ابزار کارکنان از مشخصات کلی اجزاء و مواد موجود در محیط مطلع می شوند. لیست مواد شیمیایی سمی، مواد اشتعال زا، و نحوه کار با هریک از تجهیزات و مواد از جمله داده های موجود در این شناسه است. حفاظت بیشتر از کارگران در مواجهه با خطرات احتمالی در محیط کارگاهی با استفاده از تجهیزات ایمنی فردی ممکن خواهد شد. اما همواره باید توجه داشت که تجهیزات ایمنی فردی به تنهایی موثر نخواهد بود و باید همراه با رعایت حفاظت محیطی مورد استفاده قرار گیرد.

 


بیشتر بخوانید: انواع چراغ راهنمای عابر پیاده


 

اصطلاحات ویژه تجهیزات ایمنی فردی

به منظور انتخاب صحیح و اصولی لوازم حفاظت فردی می بایست نسبت به مشخصات این ابزار اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه اصطلاحات هریک از تجیزات ایمنی ، معرفی می شوند:

  • Personal Protective Equipment (PPE): تجهیزات ایمنی فردی به عنوان محافظ هایی که در تماس با بدن قرار می گیرند، معرفی می‌شوند.
  • Respirator: محافظ های تنفسی یا Respirator ابزار محافظی هستند که مانع از نفوذ ذرات آلوده و مضر به بدن از طریق دهان، بینی، چشم و گوش می شوند.
  • Goggle: عینک برجسته محافظ یا Goggle ساخته شده از لنز شیشه ای یا پلاستیکی برای محافظت از چشم در برابر آلودگی های محیطی و اصابت اشیاء خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنوع عینک ایمنی با توجه به گستردگی مشاغل، بسیار زیاد است.
  • Face Shield: ابزاری برای محافظت از اجزای صورت است. برای مشاغلی همچون جوشکاری، تراشکاری و در مجموع مشاغلی که احتمال آسیب به صورت و چشم ها وجود دارد، الزامی است.
  • Bump Cap (Hat): کلاه های لبه داری که ضربات و آسیب های احتمالی در محیط را دفع نموده و از سر محافظت می کند.
  • Helmet: نوعی کلاه ایمنی با پوشش وسیع تر که علاوه بر سر، نواحی گردن، و اجزای صورت را هم پوشش می دهد. کلاه خودها برای مصارف آتشنشانی، جوشکاری و کار در نزدیکی کوره ها تعبیه شده است. نوع مجهزتری از این تجهیزات در ترکیب با Respirator برای کار با مواد رادیو اکتیو و مواد شیمیایی خطرناک ساخته شده اند.

 

انتخاب تجهیزات ایمنی فردی

با توجه به این امر که محیط های کارگاهی مختلف، از ابزار و تجهیزات مختلفی برخوردارند، نوع و درجه خطراتی که در هر محیطی ممکن است رخ دهد، متفاوت خواهد بود. از این رو جهت انتخاب لوازم ایمنی کار، باید دو مسئله را مد نظر قرار داد. درجه خطر و تناسب لوازم ایمنی با شرایط خطر.

این موارد اصولی هستند که توجه به آنها تعیین کننده میزان ایجاد حفاظت فردی خواهد بود. درجه خطر به معنای در نظر گرفتن تمام شرایط کار و میزان آسیبی است که در محیط متوجه فرد خواهد بود. علاوه بر این انتخاب وسایل حفاظت فردی باید با همراهی کارگران انجام شود تا از فیت بودن کامل این تجهیزات با بدن کارگران اطمینان حاصل کنید. تجهیزاتی همچون لباس کار، کفش ایمنی، کلاه ایمنی و ماسک تنفسی اگر کاملا بر اجزای مختلف بدن مطابق نباشد، کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین برای انتخاب هریک از این تجهیزات ایمنی فردی باید ارگونومی وسیله درنظر گرفته شود.

 

استاندارد جهانی تجهیزات ایمنی

هریک از تجهیزات ایمنی که توسط شرکت های مختلف ساخته می شود، برای استفاده باید دارای تاییده استانداردهای بین المللی باشد. استانداردهای مختلفی برای هر جزء از لوازم ایمنی تعریف شده است.

 

استانداردهای لباس کار

محافظ های تنه براساس قوانین HSE و دیگر استانداردهای بین المللی طراحی و تولید می شوند. لباس ایمنی کار برای محافظت از بدن در برابر آسیب های مختلف سوختگی، برش، تشعشعات، اصابت اشیاء و آلودگی های اتمسفری مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات که متناسب با نوع و درجه خطرات محیط طراحی می شود، باید کاملا با بدن فرد مطابقت داشته باشد تا منجر به ایجاد محدودیت های حرکتی نشود. از نکاتی که در خرید لباس ایمنی باید به آن توجه داشته باشید، عمر لباس کار، درجه حفاظت، جنس لباس و رنگ آن است. از انواع لباس کار می توان به لباس کار بوفالو، لباس دوتیکه جوشکاری، کاپشن شلوار مهندسی و لباس خلبانی اشاره نمود.

در مقاله راهنمای خرید لباس کار اطلاعات جامعی درباره انواع لباس کار، جنس، و موارد کاربرد آن ها را بیان نموده ایم.

 

لباس ایمنی کار از مجموعه تجهیزات ایمنی

 

استاندارد کلاه ایمنی

 بر اساس استاندارد ANSI Z 89.1 کلاه های ایمنی در سه گروه قرار می گیرند. کلاه ایمنی نوع a برای ولتاژهای پایین و مصارف عمومی، کلاه نوع b برای ولتاژهای تا 20000 ولت مورد استفاده قرار می گیرد. گروه سوم (کلاه ایمنی نوع c) کلاه هایی هستند که فاقد حفاظت الکتریکی هستند. در مقابل بدنه آلومینیومی آنها در برابر آسیب های شدید، مقاومت بالایی خواهد داشت. توجه داشته باشید که کلاه لبه دار (Bump caps) فاقد استاندارد ANSI است و حفاظت لازم در محیط های مختلف کاری را فراهم نمی کند. استفاده از توری یا کلاه مو برای کارگرانی که موی بلندی دارند، الزامی است.

در صورتی که قصد خرید کلاه ایمنی را دارید مقاله نکات مهم خرید کلاه ایمنی مناسب کار را مطالعه کنید.

 

کلاه ایمنی

 

استاندارد دستکش ایمنی

کارگرانی که در معرض آسیب های برش، سوختگی، تماس با مواد شیمیایی و حساسیت های پوستی در ناحیه دست هستند، برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، باید از دستکش های ایمنی دارای استانداردهای بین المللی استفاده کرد. آزمون های استاندارد ASTM F 1790 آمریکا و EN 388 تعیین کننده مقاومت بریدگی دستکش و  استانداردهای EN 388 و ASTM F 3389 برای میزان مقاومت سایشی دستکش های ایمنی معرفی شده اند. همچنین مطابق با استانداردهای EN 407 و ASTM F 1358 یک دستکش ایمنی باید از خواص نسوز و عایق حرارتی برای کاربردهای آتشنشانی و کار با اجسام دما بالا برخوردار باشد.

سایر مشخصات دستکش ایمنی همچون طول عمر، الاستیسیته و راحتی در پوشیدن و بیرون آوردن دستکش و مقدار پوشش دست و بازوها بر اساس الزامات WAC 296-800-16065 تعیین می شود. انتخاب دستکش ایمنی مناسب برای کار با مواد شیمیایی باید با توجه به نوع ماده انتخاب شود. چرا که محدوده وسیعی از مواد شیمیایی وجود دارند که برای حفاظت در برابر هریک از این مواد، باید از جنس خاصی از ماده بهره برد.

 

دستکش ایمنی کار

 

استاندارد کفش ایمنی

در محیط هایی که احتمال برخورد اشیاء تیز، پاشش مواد مذاب و مواد شیمیایی، سقوط اشیاء و خطرات برق گرفتگی در ناحیه پا و زانوها وجود دارد، استفاده از تجهیزات ایمنی محافظ پا و ساق ها الزامی است. شرایط و الزامات تعیین شده در WAC 296-800-16060 و استاندارد ANSI Z41 مشخصات و ویژگی های مورد تایید کفش ایمنی در محیط های مختلف را تعیین می کند. از انواع محافظ های پا که دارای تاییدیه های بین المللی هستند، می توان به پوتین های ساق کوتاه و بلند، چکمه های زانویی و محافظ هایی که تا ناحیه سینه را پوشش می دهند،(Waders) اشاره کرد. در مجموع برای خریداری کفش ایمنی باید توجه داشته باشید که این تجهیزات انعطاف پذیری کافی را داشته باشند. همچنین مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و مایعات داشته باشند. کفی کفش ایمنی باید نرم و استاندارد بوده تا کاربر در حین راه رفتن احساس راحتی کند. کفش ایمنی باید دارای کفی عایق باشند تا مانع از شوک و تخلیه الکتریکی شوند.

چکمه هایی که در محیط های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا از جنس نیتریل یا نوپرنی و یا PVC هستند.  این مواد مانع از نفوذ مواد شیمیایی می شوند. در مقابل پوتین هایی که برای فعالیت های متالورژیکی و ذوب استفاده می شود، باید به راحتی قابل بیرون آوردن باشد. این کفش های دارای زبانه چسبی هستند و در مواجهه با پاشش و نفوذ مواد مذاب، به منظور جلوگیری از سوختن پا به سرعت قابل باز شدن هستند. ساق بند، حفاظ پنجه، محافظ ساق پا و شلوارهای بدون خشتک که بر روی لباس کار دوخته می شوند، از دیگر تجهیزات محافظ پاها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد استاندارد کفش ایمنی به بخش خرید کفش ایمنی مراجعه کنید.

 

کفش ایمنی استاندارد

 

استاندارد عینک ایمنی

چشم ها به عنوان عضوی حساس، در محیط کاری ممکن است در معرض عواملی همچون ذرات معلق، پاشش مذاب و مواد شیمیایی، بخار مواد سمی، اصابت اشیاء ریز و تابش پرتوهای مضر قرار گیرند. عینک ایمنی به عنوان سپر محافظ در برابر این خطرات از چشم محافظت می کند. عینک ایمنی یا گاگل ها برای ایجاد ایمنی لازم باید مطابق با استاندارد ANSI Z 87.1 طراحی و تولید شوند. عینک ایمنی جوشکاری، عینک برش کاری، گاگل حفاظتی پرتوی لیزر و عینک محافظ مواد شیمیایی از جمله این تجهیزات هستند. انواع گاگل ها و هلمت ها نیز می توانند در گروه تجهیزات محافظ چشم قرار داده شوند. در مجله ایمن ترافیک به صورت تخصصی به بررسی، قیمت عینک ایمنی استاندارد پرداخته شده است و شما با مطالعه آن می توانید اطلاعات کاملی را به دست بیاورید.

 

عینک ایمنی کار

 

استانداردهای گوشی ایمنی

حضور مداوم در محیط های پر صدا منجر به بروز آسیب های شنوایی و تاثیرات آن بر تمرکز، روابط اجتماعی و در نهایت سلامت جسمی و روانی فرد خواهد شد. بر اساس استانداردهای موسسات NIOSH و OSHA چنانچه صدای محیط کارگاهی بیش از 85 دسی بل باشد، باید از گوشی ایمنی کاهش صدا استفاده کرد. این نوع گوشی ایمنی متناسب با ساعات استفاده در روز و درجه حفاظت در انواع مختلفی طراحی می شوند. انواع محافظ های صدا در دو گروه حفاظ تو گوشی و گوشی ایمنی رو گوشی تقسیم بندی می شوند. در صورتی که قصد خرید گوشی ایمنی صداگیر را دارید با مراجعه به بخش راهنمای خرید گوشی ایمنی اطلاعات جامع و کاملی را می توانید کسب نموده و بهترین گوشی ایمنی را انتخاب و خریداری کنید.

 

گوشی ایمنی کار

 

بیشتر بخوانید: لباس نیروی انتظامی

 

استاندارد ماسک ایمنی

حفاظت از سیستم تنفسی در برابر آلایندهای سمی و خطرناک در محیط های مختلف، از مهمترین نکاتی است که کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند. ماسک ایمنی مورد استفاده باید مطابق با استاندارد NFPA1981 پوشانندگی کامل را برای دهان و بینی داشته باشد. رسپیراتورها از جمله این تجهیزات محافظتی هستند که برای محیط هایی با غلظت اکسیژن کمتر از 19.5% طراحی شده اند. این تجهیزات برای استفاده در محیط کارخانه، کارگاه ها و سایر محیط های با اتمسفر ناشناخته مورد استفاده قرار می گیرند. ماسک های ایمنی دارای فیلتر برای محیط های دارای آلودگی و ذرات معلق گزینه مناسب تری هستند.

 

ماسک ایمنی فیلتر دار

 

استاندارد تجهیزات ایمنی در ارتفاع

افرادی که به واسطه شغل خود در خطر سقوط از ارتفاع قرار دارند، الزاما باید از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع استفاده کنند. انتخاب اصولی این لوازم تعیین کننده سلامت و ایمنی کارگر است. بنابراین در حین خرید این تجهیزات باید استانداردهای بین المللی تعیین شده در این موارد را در نظر داشته باشید. کارابین، تسمه، طناب نگهدارنده و کمربند ایمنی هارنس از جمله این ابزار هستند. استانداردهای EN-1496 CE و EN397 از جمله استانداردهایی هستند که تعیین کننده درجه لازم حفاظت فردی در ارتفاع است. بر اساس این استانداردها، افرای که بر روی سقف ها، دکل های نفتی، پتروشیمی و ارتفاعات ساختمان ها مانند نماشویی ساختمان کار می کنند، باید از تجهیزات ایمنی در ارتفاع استفاده کنند. این تجهیزات در صورت لغزش و سرخوردن فرد، مانع از سقوط و بروز حوادث خواهد شد.

در مجموع افرادی که مسئول خرید تجهیزات ایمنی برای کارگران می شوند، باید با اطلاع کامل از استانداردهای هریک از تجهیزات ایمنی کارگاهی نسبت به انتخاب این لوازم اقدام کنند. با توجه به مطالبی که عنوان شد، علاوه بر استانداردهای تعیین شده، میزان فیت بودن وسایل ایمنی فرد با اجزاء بدن، تاثیر بالایی در میزان حفاظت خواهد داشت. بنابراین انتخاب هریک از ابزار ایمنی کار، باید با مشورت کاربر و بررسی ارگونومی لوازم صورت پذیرد.

 

لوازم ایمنی کار در ارتفاع

 

خرید تجهیزات ایمنی فردی

کلیه مسئولین و کارفرمایان کارگاه ها پس از بررسی های لازم و جمع آوری لیست تجهیزات ایمنی مورد نیاز کارگاه، باید نسبت به خرید این لوازم از مراکز معتبر اقدام کنند. امروزه مراکز مختلفی با عنوان فروشگاه های عرضه کننده تجهیزات ایمنی در حال فعالیت هستند. همواره در انتخاب مرکز خرید، مهم ترین نکته ای که خریدار باید آن را مد نظر داشته باشد، اعتبار فروشگاه است. اعتبار هر مرکز خرید نشان گر سطح رضایت مجموعه خریداران در طول مدت فعالیت آن است. شرکت ایمن ترافیک کالا به عنوان یکی مراکز عرضه کننده انواع تجهیزات ایمنی تا به امروز، موفق به کسب سطح قابل قبولی از رضایت مشتریان خود شده است. عمده مشتریان این مرکز خریدارانی هستند که از گذشته تا به امروز همراه ایمن ترافیک کالا بوده اند. این مرکز با ارائه بهترین تجهیزات ایمنی و با مناسب ترین قیمت ها، همواره در صدد ارتقای سطح خدمات خود می باشد.

 

لیست قیمت تجهیزات ایمنی

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. ممنون از این راهنمای مناسب. البته ما تازه کار هستیم در مورد خرید تجهیزات ایمنی شما مشاوره هم می دهید؟ در یک کارگاه تولید شیرآلات هستیم که با دستگاه های پرس سرکار داریم.
    میخواهیم در مورد خطرات احتمالی و لوازمی که می تواند به ما کمک کند مشاوره بگیریم.
    ممنون از شما

    1. سلام وقت بخیر. در مورد مشاوره در خدمتتون هستیم. برای کارگاه هایی که احتمال برخورد اجناس سنگین و یا پرتاب براده هست تجهیزات ایمنی مانند دستکش ضد برش، عینک و کفش ایمنی مناسب پیشنهاد میشه.

  2. سلام، خسته باشید راهنمای خوبی ارائه شده بود ولی برای خرید لوازم ایمنی کار چه باید کرد؟ کاش لیست قیمت هم ارائه می شد

    1. با سلام، برای خرید تجهیزات و لوازم ایمنی کافی است به لندینگ تجهیزات ایمنی ایمن ترافیک کالا مراجعه نمایید. محصولات را بررسی کرده و در صورت نیاز به مشاوره و دریافت قیمت با کارشناسان ما مشورت کنید.

    1. با سلام، در زمان فروش لوازم ایمنی نوع کار و محیط چندان تفاوتی ندارد و مهم این است که در محیط کاری چه خطراتی شما را تهدید می کند. از این رو شما می توانید با کارشناسان ما در زمینه خطرات بالقوه محیط کار خود صحبت کنید تا بهترین تجهیزات ایمنی را به شما معرفی نمایند.

  3. سلام
    مطالب خوبی در وب سایت شما هست. ممنونم از شما.
    داشتن وسایل ایمنی کارگاه و رعایت موارد ایمنی و داشتن بیمه آتش سوزی و مسئولیت کارگران از ضروریات هر کارگاه و کارخانه ایست.
    برای اطلاع از قیمت انواع بیمه نامه ها می تونید به وب سایت بیمه نشان سر بزنید.

    سپاس از مطالب مفید وب سایت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا