شهر و جادهتجهیزات ترافیکی

تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه چیست؟

سرفصل‌های مقاله

آیا می دانید تفاوت سرعت گیر با سرعت کاه چیست؟ در هر نقطه ای که مردم و وسایل نقلیه در کنار یکدیگر قرار بگیرند، موضوع ایمنی مطرح می‌شود. در اطراف زمین های بازی، مدارس و پارک ها معمولا محدودیت هایی برای سرعت اعمال شده است، اما همواره افرادی وجود دارند که قوانین را رعایت نکرده و ایجاد نا امنی می‌کنند. چه موانعی برای این افراد وجود دارد؟ تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه که در این نقاط استفاده می‌شوند در چیست؟ در این مقاله به بررسی کامل تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه پرداخته و ویژگی های هر کدام را بررسی کرده ایم تا به سوال بسیاری از مخاطبین و رانندگان پاسخ دهیم. با ایمن ترافیک مگ همراه باشید.

 

تاریخچه سرعت گیر

نخستین بار در هفتم ژوئن سال 1906 در ایالت نیوجرسی آمریکا، خط کشی عابر پیاده را اندکی بالاتر از سطح زمین ساختند، تا موجب کاهش سرعت وسایل نقلیه شود. با وجود آن که طرح سرعت گیر آن زمان شباهتی به سرعتگیر های امروزی نداشت، اما می توان گفت این اولین ایده برای کاهش سرعت وسایل نقلیه بوده است.

بعدها در سال 1927، یک فیزیکدان به نام آرتور هالی کامپتون، نمونه ی ساده ای برای ایجاد سرعت گیر طراحی کرد، که سرانجام در سال 1953 این طرح ساده و اولیه به سرعت گیر هایی که به نمونه های امروزی شباهت دارند، تغییر پیدا کرد. اما اولین سرعتگیری که در راه ها در اروپا نصب شد، در سال 1970 و در کشور هلند بود.

 

لیست قیمت سرعت گیر ترافیکی

تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه بسیار اندک است

سرعت گیر و سرعت کاه هر دو موانعی عمودی برای کنترل ترافیک هستند. به زبان ساده تر هر دو آنها دست اندازهایی هستند که رانندگان به سرعت از آنها عبور می‌کنند. شاید همین موضوع موجب سخت تر شدن تشخیص تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه شود. سرعت گیر و سرعت کاه به عنوان تجهیزات ترافیکی کاهنده سرعت استفاده می‌شوند که ممکن است از مواد مختلفی مانند آسفالت، بتن، پلاستیک، کائوچو و فلز ساخته شده باشند. هرچند که این دو به یکدیگر مرتبط و دارای مزایای مشترک هستند اما تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه قابل انکار نبوده و هر کدام در موقعیت متفاوتی به کار می‌روند.

 

سرعت کاه چیست؟

سرعت کاه که در چند سال اخیر در کشور ما رواج پیدا کرده معمولا برای محدوده سرعت 15 تا 25 کیلومتر به کار می‌رود. این مانع معمولا در خیابان های محلی و جاده های فرعی به کار می‌رود، یعنی مکان هایی که سرعت ماشین ها معمولا کم بوده اما در صورت افزایش آن موجب خطر می‌شود. در اطراف مدارس و زمین های بازی معمولا از سرعت کاه استفاده می‌شود. تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه در سرعت های به کار رفته یکی از دلایل اصلی دسته بندی آنها در دو دسته جدا است. برای خرید اینترنتی سرعت گیر ترافیکی با مراجعه به سایت ایمن ترافیک کالا می توانید لیست قیمت انواع سرعت گیر را با توجه به نوع جنس آن مشاهده کنید.

قیمت سرعت گیر ترافیکی

عملکرد سرعت کاه

در صورتی که راننده بیش از سرعت اعلام شده حرکت کند، سرعت کاه احساس تکان ملایمی به ماشین وارد می‌کند. در شرایطی که خودرو با سرعت خطرناک از روی سرعت کاه عبور کند، مانع تکان شدیدی به ماشین وارد می‌کند که موجب اذیت سرنشینان و حتی شکستن محموله خودرو می‌گردد. سرعت کاه معمولا تمام عرض مسیر را پوشش داده و به همین دلیل وسایل نقلیه با هر دو چرخ از روی آن عبور می‌کنند و کمی از تکان وارده بر خودرو می‌کاهد.
سرعت کاه در شکل و عرض های مختلفی وجود دارد. این موارد بر میزان اذیت وارد شده به سرنشینان تاثیر می‌گذارد. عرض سرعت کاه معولا بین 1 تا 6 متر متفاوت است. عرض بیشتر از طول ماشین موجب به وجود آمدن یک تکان و عرض کمتر از طول ماشین موجب به وجود آمدن دو تکان به هنگام عبور چرخ های جلو و عقب می‌شود. سرعت کاه را معمولا به صورت چند عددی نصب می‌کند تا سرعت را در یک مسیر کاهش دهد. این تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه موجب کاربرد آنها در مسیرهای مختلف می‌شود.

این مانع عمودی برای جاده های اصلی، خیابان های پهن و مسیرهایی که راننده با رفتن به شانه های خاکی از مانع عبور نمی‌کند چندان مناسب نیست. به همین دلیل سرعت کاه معمولا در نقاط شهری دارای پیاده رو و باریک نصب می‌شود. در صورتی که سرعت کاه در مسیرهای دارای شانه خاکی نصب شود، معمولا توسط بولاردر ترافیکی و یا سایر موانع جاده ای محدود می‌شوند تا رانندگان از مسیر اصلی خارج نشوند. ایمن ترافیک کالا به عنوان شرکت تولید کننده انواع سرعت گیر ، آماده است تا کالاهای ترافیکی خود را در سریع ترین زمان به دست مشتریان برساند. برای خرید تجهیزات ترافیکی همراه با ضمانت اصالت کالا به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید.

 

سرعت گیر چیست؟

سرعت گیر در مقایسه با سرعت کاه عملکرد خشن تری داشته و سرعت را بیشتر کاهش می‌‎دهد. به همین دلیل سرعت گیر در نقاطی به کار می‌رود که عابران پیاده و وسایل نقلیه بسیار بهم نزدیک هستند. این مانع معمولا سرعت را 3 تا 16 کیلومتر بر ساعت کاهش داده و فرصت کافی برای واکنش را به عابران و خودروها می‌دهد. سرعت گیر خیلی کم در مسیرهای عمومی نصب می‌شود زیرا لازم است که وسیله نقلیه در نزدیکی آن ترمز کرده و سپس از مانع عبور کند و ممکن است به خودروهایی با سرعت زیاد آسیب برساند. برای مشاهده قیمت سرعت گیر پلاستیکی به سایت ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید.

 

 

ساختار سرعت گیر

سرعت گیر معمولا 5 تا 10 سانتی متر ارتفاع دارد اما تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه در عرض آنها بسیار واضح است؛ زیرا عرض سرعت گیر بسیار کمتر از سرعت کاه است. این مانع در عرضی کمتر از نصف محیط یک چرخ زیر تایر خودرو قرار گرفته و عرض استاندارد 16 تا 60 سانتی متر دارد. نسبت ارتفاع به عرض موجب تکان شدیدی نسبت به سرنشینان و بار خودرو می‌شود. از آن جایی که سرعت گیر به نسبت محیط تایر ماشین عرض کمی دارد، چرخ های جلو و عقب جداگانه از روی آن حرکت کرده و اگر راننده با سرعت غیر مجاز از روی آن عبور کند، تکان شدیدی به هر دو محور چرخ ها وارد می‌شود. همانند سرعت کاه، سرعت گیر هم در فواصل منظم نصب شده تا سرعت راننده را به خوبی محدود کند. سرعت گیر با اندازه های حساب شده در محل نصب و عبور از روی آنها در هر سرعتی دشوار است و به همین دلیل در مناطق کمتری استفاده می‌شود. این موضوع یکی دیگر از دلایل تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه است.

سرعت گیر ممکن است به خودرو و سرنشینان شوک وارد کند، شاید این موضوع یکی از دلایل نام های متفاوت آن در کشور های مختلف باشد. به عنوان مثال در هند سرعت شکن، در نیوزلند میله جادویی و در آمریکای جنوبی لاکپشت جاده ها نام دارد.

 

سرعت گیر پلاستیکی

 

مزایا و هشدارهای سرعت گیر و سرعت کاه

یکی از نقاط قوت هردوی آنها بازدارندگی است. مهم نیست راننده چه قدر به حضور این موانع در خیابان ها عادت کرده باشد، آنها همیشه بازدارنده سرعت های غیر مجاز هستند. علائم چشمک زن و تابلوهای ترافیکی برای مدتی رفتار رانندگان را تغییر داده اما آنها باز هم به رفتار نادرست قبلی خود برمی‌گردند. شاید فرد متخلف یک علامت ترافیکی را نادیده بگیرد اما هرگز نمی‌تواند منکر وجود خطر جاده ها شود. با تمام تفاوت های سرعت گیر و سرعت کاه وجه مشترک آنها ایجاد تنش برای راننده نامحتاط است، فرقی ندارد که شخص برای اولین بار با سرعت غیر مجاز از روی موانع عبور کرده باشد یا برای هزارمین بار، با هر بار سرعت غیر مجاز به راننده و وسیله نقلیه تنش وارد می‌شود.

 

تاثیرات سرعت گیر

سرعت گیر برای تمام معضلات ترافیکی مناسب نیست. موانع زمانی موثر واقع می‌شوند که راننده از حضور آنها باخبر بوده و قبل از رسیدن به آن از سرعتش بکاهد. برای اطمینان از دیده شدن موانع، معمولا رنگ آنها جلب توجه کرده یا سطح بازتاب کننده نور دارند؛ اما با تمام این ویژگی ها لازم است در جایی نصب شوند که رانندگان از قبل متوجه آن شوند. این موانع اگر در مسیر های نامناسب نصب شوند بازده و کاربرد کافی را ندارند. به عنوان مثال در پیچ های تند و شیب بیش از 8 درجه وجود سرعت گیر یا سرعت کاه موجب وارد شدن فشار بیش از حد به خودرو می‌شود. دیده شدن موانع در روزهای زمستانی که خیابان ها با برف پوشیده شده یکی دیگر از مشکلات مطرح شده است. استفاده از سرعت گیر و سرعت کاه در مسیرهای اضطراری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا برخورد با آنها در سرعت بالا ممکن است موجب منحرف شدن خودرو و آسیب به سرنشینان و وسیله نقلیه شود. هر چند که اگر به درستی نصب شوند، بهترین وسایل بازدارنده ترافیکی هستند.

 


بیشتر بخوانید : سرعت گیر های سه بعدی


نصب و مواد سازنده

همانطور که در بالا گفته شد، تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه در کاربرد و عملکرد آنهاست. با این وجود در مواد سازنده یکسان بوده و معمولا از پلاستیک، کائوچو، آسفالت، فلز و یا بتن ساخته می‌شوند. موانع ساخته شده از پلاستیک و کائوچو به صورت پیش ساخته بوده و نصب و تعمیر آنها بسیار راحت است. هر دو ماده بسیار سبک بوده و امکان نصب موقت را دارند که به سبب این ویژگی می‌توان آنها را در برف روبی های زمستان برداشته و مجددا نصب کرد. فشردگی کائوچو نسبت به آسفالت و بتن موجب آسیب کمتر به وسایلی که به آن برخورد می‎کنند، شده و خسارت کمتری وارد می‌کند. این تراکم ماده بدان معناست که مانعی از جنس کائوچو نسبت به مانعی با همان ارتفاع اما از جنس آسفالت کمتر موثر است. همچنین کائوچو و پلاستیک برای رفت و آمد دائمی ماشین آلات سنگین مناسب نیستند؛ هر چند که در شرایط عادی هم کائوچو سخت و با دوام است اما خرید و نصب آن چندان ارزان نیست.

نصب موانع از جنس آسفالت یا بتن به دلیل نیاز به تخصص و تجربه معمولا توسط شهرداری یا شرکت های سنگفرش انجام می‌شود. این مواد به دلیل فشردگی کمتر در کاهش سرعت موثرتر بوده اما در طول زمان و آب و هوای متغیر ترک خورده یا از بین می‌روند.

 

سرعت کاه استاندارد

سرعت گیر استاندارد را معمولاً یا از آسفالت درست می کنند و یا از پلاستیک و لاستیک. امروزه به سبب راحتی کار با سرعت گیرهای پلاستیکی و لاستیکی از این دو نوع برای ساخت سرعتگیر ها بیشتر استفاده می شود. زیرا نصب سرعتگیر های لاستیکی و پلاستیکی نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی ندارد و به راحتی نیز قابل اجرا است.

با وجود آن که استفاده از سرعت کاه موجب امنیت بیشتر عابران می شود، اما برخی نکته ها در مورد استفاده از سرعت گیر وجود دارند، که همواره در محافل تخصصی، مورد بحث واقع می شوند. یکی از این نکات منفی استفاده از این نوع تجهیزات ترافیکی این است، که سرعت گیر ها باعث کاهش سرعت وسایل نقلیه ی ضروری، مانند آتش نشانی و آمبولانس می شوند. دیگر این که نصب سرعتگیر های ترافیکی در مناطق مسکونی باعث افزایش سر و صدا شده و موجب مزاحمت برای ساکنین خواهد شد، خصوصاً زمانی که وسیله نقلیه ای که از روی آن عبور می کند بزرگ بوده و حاوی بار نیز باشد. نکته ی دیگر اینکه، استفاده و نصب سرعت کاه های غیر استاندارد باعث آسیب رساندن به جلوبندی خودرو ها می شود.

 

مدیریت ساده و موثر ترافیک

تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه در ساختار مانع از تفاوت در عملکرد اصلی آنها یعنی کاهش سرعت در مواقع لازم نمی‌شود. سرعت کاه در کم کردن ترافیک و سرعت گیر در مسیرهای تردد نزدیک عابر و وسایل نقلیه به کار می‌رود. هر دو این موانع نسبت به موانع ترافیکی دیگر مانند میدان، خیابان یک طرفه و ورود ممنوع کم هزینه تر و قابل جابجایی هستند. سرعت گیرها و سرعت کاه ها هر دو در صورت نصب درست بهترین کنترل کنندگان ترافیک هستند.

گاهی برای خط کشی خیابان با استفاده از دستگاه خط کشی خیابان از تجهیزاتی که سرعت رانندگان را برای انجام این امر کم می کند استفاده می کنند تا افرادی که با این دستگاه خط کشی خیابان مشغول انجام این امر هستند دچار مشکل نشوند و خطری انها را تهدید نکند.

در پایان باید گفت که می توانید تمامی تجهیزات ترافیکی و ایمنی را،  از طریق وب سایت های اینترنتی مانند فروشگاه ایمن ترافیک کالا با بالاترین کیفیت تهیه نمایید. می توانید از طریق وب سایت و یا تماس تلفنی با کارشناسان فروش ایمن ترافیک در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سركار خانم نوري سلام . با تشكر از مقاله هاي جالبتان كه جهت افزايش آگاهي مردم در سايت ايمن ترافيك قرار گرفته . فقط دو تا سئوال كه ذهن من را مشغول كرده :
    1- چرا در اكثر خيابانها و جاده ها برروي تابلوها بجاي سرعتكاه نوشته شده سرعتگاه
    جاي بسي تعجب است كه تاكنون كسي به اين مهم توجه نكرده .
    2- در مقاله شما آمده كه سرعتكاه ترافيك را كاهش ميدهد ، در صورتيكه سرعتكاه ،يكي از علل ترافيك است كه روزانه با آن سر وكار داريم .
    بسيار ممنون خواهم بود اگر وقت بگذاريد و جواب اين دو پرسش را به ايميل بنده ارسال فرماييد .اميدوارم همچنان ار مطالب خوب و آموزنده شما خانم محترم استفاده نماييم .

  2. سادیسم طبقاتی
    کارمند دولت باور می کند که حق تصرف در همه چیز مردم را به دست آورده

  3. درودبر شما.
    از دید بنده که رشته تخصصی ام ادبیات فارسی است، دوفعل گیر وکاه هردو به یک معنی است.
    کاهش سرعت باگرفتن وکم کردن سرعت هیچ تفاوتی ندارد فقط در جفت واژه سرعت‌کاه چون دو واج ک وت مخرج نزدیک بهم دارند ونباید کنار هم باشند خوانش واژه سرعتکاه را دشوار کرده است. این از دید معنی شناسی درست نیست . دوستان دلبند چون پیش از انجام کار متوجه موضوع نبوده اند وتابلوها راهم ساخته ونصب کرده اند الان مجبورند بگویند بین کا وگیر تفاوت است.همین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا