اطلاعات ایمنی

نکات ایمنی آتش سوزی ؛ هنگام وقوع حادثه چه کنیم؟

سرفصل‌های مقاله

در مطلب قبل ، در خصوص پیشگیری از آتش سوزی در خانه ، نکات ایمنی آتش سوزی و رعایت آن‌ها به‌منظور جلوگیری از بروز آتش صحبت کردیم. حال اگر با وجود رعایت همه‌ی این نکات، آتش سوزی رخ داد چه باید کرد؟ در این مطلب نکات ایمنی آتش سوزی و درست‌ترین رفتار در حین بروز آتش را بیان خواهیم کرد.

نکات ایمنی آتش سوزی

نکات ایمنی آتش سوزی

 

  • اولین و مهم‌ترین کار این است که با موبایل یا تلفن ثابت به آتش‌نشانی زنگ بزنید. شماره‌ی آن را که بلدید؟ در تمام ایران این شماره 125 است.
  • پشت تلفن چندین بار واژه‌ی آتش سوزی را تکرار کنید و با آخرین سرعت ممکن آدرس دقیق محل آتش سوزی را اعلام کنید.
  • تمامی ابزار و لوازمی را که در این محیط دارید، به‌طور کامل فراموش کنید. تنها به‌ سلامت خودتان و اعضای خانواده و کسانی که در این محیط هستند بیندیشید.

هنگام آتش سوزی از آسانسور استفاده نکنید

پیشگیری از آتش سوزی در خانه

 

  • یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی آتش سوزی استفاده نکردن از آسانسور است. به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی از آسانسور استفاده نکنید. برای خروج به مسیر راه پله بروید، حتی اگر آتش سوزی ده طبقه بالای زمین رخ داده باشد.
  • اگر دود همه جا را فراگرفته بود خم شوید و پائین تر از آن حرکت کنید. هرگز در مسیر دود راه نروید و تا حد امکان آن را استنشاق نکنید. دولا شدن باعث می‌شود کمتر در معرض خفگی و تنگی نفس قرار بگیرید.
  • اگر مسیر خروجی شما به دلیل آتش یا فروریختن ساختمان بسته‌شده بود، سعی کنید یک حوله یا دستمال پیدا کرده، در صورت امکان آن را خیس کنید و مقابل دهانتان بگیرید. سپس با یکپارچه‌ی سفید یا رنگ روشن از پنجره یا هر فضای باز دیگری که در دسترس دارید به بیرون علامت بدهید.
  • به محض دیدن شعله‌های خیلی کوچک آتش، باید هرکاری را که در حال انجام آن هستید متوقف کنید. اگر کپسول اطفاء حریق دارید سعی کنید آتش را مهار کنید.
  • از دیگر مواردی که برای رعایت نکات ایمنی آتش سوزی باید انجام دهی : درصورتی‌که فرصت و امکان آن وجود دارد، لباس‌های خود را خیس کنید. یک دستمال مرطوب مقابل دهانتان بگیرید و از حرکت‌های سریع اجتناب کنید؛ چرا که این مورد سبب رساندن هوا و اکسیژن بیشتر به آتش شده و آن را گسترش خواهد داد
  • اگر آتش به پوست شما آسیب وارد کرده بود، باید به محض رسیدن به مکان امن روی آن را بین سه تا پنج دقیقه آب سرد بریزید و بعد به سرعت خود را به پزشک برسانید.

 

انواع کپسول آتش نشانی

 

  • درصورتی‌که فرصت و امکان آن وجود دارد، لباس‌های خود را خیس کنید. یک دستمال مرطوب مقابل دهانتان بگیرید و از حرکت‌های سریع اجتناب کنید؛ چراکه این مورد سبب رساندن هوا و اکسیژن بیشتر به آتش شده و آن را گسترش خواهد داد
  • اگر آتش به پوست شما آسیب وارد کرده بود، باید به ‌محض رسیدن به مکان امن روی آن را بین سه تا پنج دقیقه آب سرد بریزید و بعد به‌ سرعت خود را به پزشک برسانید.

 


از قبل یک طرح برای خروج از ساختمان داشته باشیم

اولین و مهمترین کاری که به هنگام مواجهه با آتش سوزی باید انجام دهید این است که یک برنامه مشخص برای خروج سریع از ساختمان داشته باشید. البته این به این معنی نیست که شما تنها همین یک راهکار را داشته باشید و باید شیوه‌های دیگری نیز باید برای شما تعریف شده باشد که نه تنها خود و خانواده، بلکه حتی برخی از لوازم مهم و حیاتی را نیز خارج کنید. بهتر است یک نفر را به عنوان مسئول انتخاب کنید تا هرچه سریعتر بتواند با گروه‌های واکنش سریع تماس بگیرد.

بیشتر بخوانید: نکات ایمنی برای جلوگیری از آتش سوزی در خانه

سعی کنید در طبقه‌های بالای ساختمان از نردبان طنابی استفاده کنید

این موضوع کمی پیچیده به نظر می‌رسد و ممکن است در آپارتمان‌های کوچک نگه داشتن طناب نردبانی کار سختی باشد. اما اگر به دنبال راهکارهای ایمنی به هنگام وقوع آتش سوزی هستید، این مورد به شما فرصت کافی را می‌دهد که حتی قبل از رسیدن گروه‌های آتش نشانی از مهلکه خارج شوید و جان خود و افراد دیگر را نجات دهید. یک نردبان یا طناب هزینه چندانی ندارد و همین هزینه پایین امکان نجات چند نفر را به شما می‌دهد.

از سیستم‌های هشدار دود و هشدار آتش سوزی استفاده کنید

خوشبختانه در حال حاضر در سطح بازار انواع مختلفی از سنسورهای حساس به منوکسید کربن، دی اکسید کربن، دود و حرارت وجود دارد که همه آنها در مواجهه با آتش سوزی و انفجار کاربرد دارند. به راحتی می‌توانید با نصب این سیستم‌ها با آتش سوزی مقابله کنید یا از وجود آن مطلع شوید. اگر از قبل نیز آنها را نصب کرده‌اید، توصیه می‌کنم که هر چند وقت یکبار آن‌ها را بررسی کنید و سالم بودن آنها مطمئن شوید.

بر روی خرید یک کپسول آتش نشانی سرمایه گذاری کنید

احتمالاً چندین و چند بار در طول سال از طرف شرکت‌های فروشنده کپسول‌های آتش نشانی با شما تماس گرفته می‌شود و امکان خرید آنها را تنها به دلیل هزینه و قیمت آنها از دست می‌دهید. این در حالی است که اگر قیمت کپسولهای آتش نشانی را با هزینه‌های سنگین آتش سوزی یا هر اتفاق دیگر مقایسه کنید، چیزی جز پشیمانی به دنبال نخواهد داشت. همانطور که در نکات بالا اشاره کردیم، وجود کپسول آتش نشانی در مهار آتش سوزی‌های کوچک و در فاز اولیه بسیار مهم است.

برای استاندار سازی نکات ایمنی آتش سوزی درب‌های ساختمان را از جهات مختلف بررسی کنید

اگر تاکنون برای خرید یک ساختمان یا حتی برای اجاره آن به یک املاک مراجعه کرده باشید، احتمالاً به این نکته اشاره می‌کند که درب‌های آن‌ها ضد سرقت هستند. اما فراموش نکنید که ضد سرقت تنها یک ویژگی از ویژگیهای مانند مقاومت در برابر آتش سوزی نیز برای درب‌های ورودی و خروجی ساختمان اهمیت دارد. هرچه درب یک ساختمان مقاومت بیشتری به آتش سوزی داشته باشد و در شرایط بحرانی سریعتر باز شود، احتمال بروز مشکل در آنها بسیار کمتر است. حتی اگر در آتش سوزی گیر افتاده‌اید و مجبور هستید که از درب خارج شوید، از قبل مطمئن شوید که در پشت آن هیچ آتش سوزی وجود ندارد. برای این کار می‌توانید حرارت در مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آیا از گوشه‌ها یا از درزهای آن دود خارج می‌شود یا خیر.

اگر از ساختمان خارج شدید، هرگز به عقب برنگردید!

دیدن قهرمانان در تلویزیون در حوادث مختلف و آتش سوزی به هنگام نجات جان یک انسان همیشه احساسی و جالب توجه است. اما به جنبه دیگر این موضوع نیز توجه کنید و به خاطر داشته باشید که آتش‌سوزی باعث تخریب کلی ساختمان و احتمال ریزش آن می‌شود. این موضوع برگشت به عقب و نجات دادن جان انسان‌ها یا برخی از وسایل را بسیار مشکل می‌کند و بهتر است که شما به عنوان یک شخص عادی این کار را انجام ندهید. اگر در محل حادثه حضور دارید و شخصی نیاز به کمک دارد، بهتر است از گروه‌های واکنش سریع مانند آتش نشانی کمک بگیرید و از آنها بخواهید که این کار را انجام دهند. هرگونه بازگشت به ساختمان به هر دلیلی احتمال مواجهه با سقوط وسایل و مصالح مختلف را به دنبال دارد و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به شما وارد شود.

فراموش نکنید که کیت‌های اضطراری را در نزدیک درب خروجی قرار دهید

یک کیت اضطراری می‌تواند شامل وسایل و تجهیزات مختلف می‌باشد که به دسترسی ما به امکانات مختلف و همچنین شرایط محیطی و جغرافیایی بستگی دارد. مهم‌ترین وسایلی که در یک کیت اضطراری وجود دارد شامل کمک‌های اولیه، برخی داروهای خاص، برخی مواد و خوراکی شامل خشکبارها، لباس و پوشش لازم برای شرایط مختلف و پتوهای مسافرتی هستند. البته محتویات آنها ممکن است از یک منزل به منزل دیگر و از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. اما در هر صورت سعی کنید که این کیت‌های اضطراری را در نزدیکی درب خروجی و در دسترس قرار دهید تا در صورت تخریب ساختمان یا خروج سریع از آن، بتوانید آنها را با خود ببرید و در شرایط اضطراری از آنها استفاده کنید.

با رعایت نکات ایمنی آتش سوزی جان خود و دیگران را نجات دهید

شفاف است که رعایت نکات ایمنی آتش سوزی هنگام وقوع این حادثه، می‌تواند تا حد بسیار زیادی از آسیب‌های مالی و جانی ناشی از آتش بکاهد. پس این نکات مهم را بدانید، به خاطر بسپارید و به دیگران نیز آموزش دهید. فراموش نکنید که در حوادث مختلف مانند آتش سوزی و زلزله، مهم‌ترین مسئله حفظ خونسردی و تمرکز بر روی برنامه اصلی حفظ جان خود و سایر افراد است. اگر با تمرکز کامل بتوانید برنامه‌های خود را اجرا کنید، مطمئناً می‌توانید از بسیاری از حوادث ناگوار جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا