بازی و کودکان

موثر ترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

سرفصل‌های مقاله

انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم نقش موثری در تقویت فرآیند سازگاری اجتماعی و برقراری روابط مفید با دیگران دارد. کودکان اوتیسم بازی را صرفا برای لذت بردن از آن انجام می دهند و این والدین هستند که با انتخاب مناسب ترین اسباب بازی کودکان اوتیسم به رشد اخلاقی و ذهنی آن ها کمک می کنند.

اسباب بازی برای کودکان اوتیسم

همانطور که می دانید اوتیسم بیماری است که خود را در کودکان کمتر از 3 سال نشان می‌دهد. این سن دقیقا زمانی است که کودکان علاقه بسیار زیادی به بازی کردن دارند و بیشتر وقت خود را صرف بازی می کنند. بازی برای کودکان صرفا جهت صرف وقت و بازی کردن انجام می شود و این والدین هستند که با تهیه اسباب بازی متنوع بازی را به سمت آموزش سوق می دهند. کودکان اوتیسم به دلیل وجود اختلال در ارتباط برقرار کردن نیاز بیشتری به توجه دارند و شاید بازی کردن آنها با دیگر کودکان تفاوت داشته باشد.

اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم هدفمند هستند و هر کدام جهت آموزش و تقویت یکی از نقاط ضعف آنها انتخاب شده اند. انتخاب بازیهای مفید برای کودکان اوتیسم نیاز به دقت و شناخت کامل از بچه های اوتیسم دارد. در این صفحه سعی می کنیم بیشتر شما را در رسیدن به این هدف کمک کنیم. استفاده از اسباب بازی های مناسب در تجهیزات مهد کودک برای کودکان اوتیسمی یکی از عوامل موثر در بالا بردن مهارت های گروهی و اجتماعی آن ها می باشد.

 

ویژگی اسباب بازی مناسب کودکان اوتیسم

این کودکان بیشر علاقه دارند به تنهایی بازی کنند و به همین دلیل اسباب بازی هایی انفرادی و بازی انفرادی بازیهای مورد علاقه کودکان اوتیسم هستند و برای آنها لذت بخش تر است که به تنهایی بازی کنند. اما شما باید اسباب بازی را انتخاب کنید که به رشد فعالیت های اجتماعی آنها کمک کند. بهتر است با اسباب بازی هایی شروع کنید که کودک شما بتواند با شما بازی کند. اسباب بازی مانند فلش های رنگی در این کار به شما کمک می کنند. در ادامه می توانید کودکتان را با بازی های تعاملی که با دیگر کودکان انجام می شود سرگرم نمایید. اسباب بازی های که در آنها کودکان به کمک هم چیزی را می سازند در این کار کمک زیادی می کند. مانند جورچین ها، پازل ها و …

بچه های اوتیسم اغلب در مهارت های حرکتی دچار مشکل هستند بنابراین بازی مناسب برای کودکان اوتیسم بازی هایی هستند که مهارت آنها را تقویت نماید. اسباب بازی هایی که در جهت تقویت این مهارت ها مناسب است را تهیه کنید و سعی کنید کودکانتان را در زمینه ای که مشکل دارند تقویت نمایید. برای مثال اسباب بازی حباب ساز می تواند در تقویت مهارت بینایی کودک موثر باشد کودک با دنبال کردن حباب ها مهارت بینایی خود را تقویت می کند.

 

اطلاع از قیمت وسایل بازی کودک

از رنگ های انگشتی استفاده کنید این رنگ ها مهارت های لمسی کودک را تقویت می کند. سعی کنید از اسباب بازی هایی که از آنها در فضای باز استفاده می شود نیز استفاده کنید. دوچرخه، ترامپلین به تقویت مهارت های حرکتی و اجتماعی کودکان اوتیسم کمک زیادی می‌کنند. در بازی با کودکان اوتیسم به توانایی های او نیز توجه داشته باشید و سعی کنید آنها را بیشتر تقویت نمایید.

 

دستبند بازی کودک

بازی های مورد علاقه کودکان اوتیسم

بچه های اوتیسم کاهی ممکن است ساعت ها با اشیایی بازی کنند که دیگر کودکان آن را اسباب بازی نمی دانند. این کودکان در برقراری ارتباط با دیگران حتی والدین مشکل دارند و والدین با طراحی بازی برای کودکان اوتیسم می توانند آنها را در برقراری ارتباط کمک کنند. هر اسباب بازی وسیله ای است که شما باید از آن برای تقویت مهارت های کودکتان استفاده کنید. والدین گرامی باید انواع وسایل بازی را بشناسند و متناسب با سن و شرایط کودک ، اسباب بازی مناسبی را تهیه نمایند. برای مثال یکی از بازی های موثر برای کودکان اوتیسم بازی با قطار است. کودک با چیدن ریل ها پشت سر هم و روشن کرن و حرکت دادن آن حواس پنجگانه خود را تقویت می‌کنند.

 بچه های سالم با دیدن بچه های دیگر آموزش می بینند اما برای کودکان اوتیسم تمرکز روی چند چیز امکان پذیر نیست باید والدین نحوه بازی کردن و رفتار کردن را برای آنها تشریح کنند. باید روبه روی کودک بنشینید و به آنها بگویید که  بهتر است چگونه بازی کنند و یا رفتار کنند. به همین منظور بازی های مخصوص کودکان اوتیسم نباید بیش از مهارت آنها پیچیده باشد.

 

وسایل کمک آموزشی کودکان اوتیسم

آموزش دادن به کودکان اوتیسم با دیگر کودکان متفاوت است. باید در زمان آموزش توجه کودک را به خود جلب نمایید. کودک اوتیسم اگر به شما نگاه نکند به این معنی است که توجهش به جای دیگری است. می توانید او را تکان داده و توجهش را به خود جلب نمایید. برای آسان کردن آموزش به کودکان اوتیسم می توانید از کتاب داستان و علایق او کمک بگیرید. اسباب بازی مورد علاقه او را به کار بگیرید تا بتوانید موضوعات مختلف را به او آموزش دهید. کودکان اوتیسم برای تطبیق خود در محیط های شلوغ مشکل دارند.

سعی کنید محیط را برای او تقسیم بندی کنید تا به راحتی بتواند در محیط آرامش یابد. برای مثال قسمت بازی، قسمت تعویض لباس و …. می تواند او را از کلافگی در بیاورد. از آنجایی که کودک اوتیسم توانایی آموزش غیر مستقیم را ندارد بهتر است از وسایل کمک آموزشی استفاده کنید و موضوعات را یک به یک به او آموزش دهید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید وسایل کمک آموزشی

دستبند آجری

این وسیله بازی ساخته شده در ایالات متحده آمریکا، یک دستبند آجری شکل است، که راه حلی امن را برای نیاز جوییدن کودک شما ارائه می دهد. مواد نرم و مرغوب پلاستیکی آن باعث شده، تا به راحتی قابل گرفتن و خارج کردن از مچ دست باشد. از آن جایی که دستبند در مچ دست بسته می شود، گزینه ای مناسب برای همه رده های سنی می باشد. دستبند های آجری یکی از بهترین اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسم است.

دستبند رنگی کودکان

از دستبند های آجری شکل می توان به عنوان یک ابزار حسی استفاده کرد. کودکان اوتیسمی با پیچاندن، خم کردن و بازی با انگشتان دست خود بر صفحه ی آن، با آن بازی می کنند و عواطفشان را بروز می دهند. این دستبند برای نوزادانی که نیاز به خاراندن لثه های خود هنگام رشد اولین دندان هایشان دارند نیز قابل استفاده است.

 


بیشتر بخوانید : معرفی اسباب بازی مناسب برای کودکان مبتلا به اوتیسم


توپ شفاف

یکی دیگر اسباب بازی های مناسب برای کودکان اوتیسم توپ های شفاف می باشد. به دلیل شفافیت این توپ ها می توانید توپ های کوچک درون آن ها را که بسیار سرگرم کننده هستند، مشاهده کنید و صدای زنگ توپ ها را گوش دهید. این توپ ها برای فعالیت های گروهی نیز مناسب هستند. ایمن ترافیک کالا عرضه کننده تجهیزات و وسایل بازی مهد کودک آماده فروش وسایل بازی در حیاط خانه ، ویلا، مهدکودک به صورت استاندارد به متقاضیان هستند. برای کسب اطلاع بیشتر از لیست قیمت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

توپ بازی کودک اوتیسمی

این اسباب بازی بر تقویت سیستم دفاعی و هوشیاری کودک تاثیر مثبتی خواهد داشت. اندازه ی مناسب، استفاده از مواد با کیفیت (مصنوعی رزین) در ساخت آن ها، رنگ های زنده و شاد از جذابیت های این توپ ها هستند.

توپ رنگارنگ Spine

جذاب ترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم توپ های رنگارنگ Spine می باشد. این توپ ها یک منبع بصری و لمسی عالی هستند و در هر فضایی می توان با آن ها سرگرم شد. توپ های رنگارنگ UV Spine Sensory نرم و قابل انعطاف، دارای واکنش پذیری و قابلیت کشسانی هستند. این توپ های رنگارنگ پاره نمی شوند و یکی از بهترین ابزار برای سنجیدن حالت های مختلف کودک هستند. می توان با دقت کردن به بازی کودک، متوجه حالت های او شد. رنگ های روشن و قابل شناسایی، در تاریکی باعث کاهش اضطراب و ترس کودک می شوند و نیز مهارت های حرکتی، پرتاب کردن و مهارت گرفتن را تقویت می کنند. این توپ های سرگرم کننده در انواع مختلفی ساخته می شوند. نمونه ای از آن ها به صورت صدها رشته لاستیک و انواع مودار و خزنده آن نیز در بازار یافت می شوند.

 

توپ های رنگی مناسب بازی کودک

 

توپ های رنگارنگ بازی

 

شن جادویی مناسب بازی کودک اوتیسم

شن جادویی

 

این ماده که مانند شن و ماسه ساحلی مرطوب است، به هر شکلی که می توانید تصور کنید، فرم می گیرد. شن جادویی هرگز خشک نمی شود و پس از هر بار بازی می توان آن را دوباره استفاده کرد. این شن ها غیر سمی هستند و می توانید آن را پخته و به یک ماسه سنگ جامد تبدیل کنید. این بازی یک ماجراجویی، خلاقیت و تجربه هنری است. بازی با شن جادویی باعث رشد مهارت های حرکتی، اکتشافات لمسی، خلاقیت، تخیل و حرکت انگشتان دست کودک می شود. برای پخت آن می توانید از فر و حرارت ملایم استفاده کنید. این شن جادویی در رنگ های مختلف موجود است. رنگ های جذاب کهکشانی فوق العاده زیبایی دارد و جزو هیجان انگیزترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم نیز می باشد. برای اطلاع از لیست قیمت و خرید وسایل بازی کودک و وسایل بازی مهدکودک به سایت ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید.

 

شن جادویی کودک اوتیسم

 

 


بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب وسایل کمک آموزشی کودکان


عروسک نشانگر احساس

انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان نیازمند آگاهی بیشتر در این زمینه است تا با توجه به سن کودک بهترین اسباب بازی را برای کودک خود فراهم کنید. با کمک این عروسک ها، احساسات مختلف را به کودکتان آموزش دهید. برای او توضیح دهید، که هر چهره به چه دلیل می تواند به وجود آید و هر احساس نشانگر چیست. از او بخواهید که احساسات خود را با نشان دادن چهره مربوط به شما ابراز کند. هر شخصیت دارای چهره ای دو طرفه، با بیان متفاوت در هر طرف است. با کمک عروسک ها، برای کودکتان داستان تعریف کنید، تا احساسات را به درستی درک و به خاطر بسپارد. خلاقانه ترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم همین عروسک ها هستند، که در سایز های مختلف و برای سنین مختلف طراحی می شوند. این بازی باعث رشد مهارت های حرکتی، قوه استدلال، مهارت های شناخت عاطفی و روابط اجتماعی کودک می شود.

عروسک بازی کودک اوتیسم

 

بازی با کودک اوتیسم

 

کفپوش مایع رنگی

کفپوش رنگی اتاق کودک جزء شگفت انگیز ترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم است. هر یک از این کاشی های منحصر به فرد با رنگ و مایع پر شده و یک نمایش شگفت انگیز از حباب ها، جریان ها و ترکیب های رنگی است. این کفپوش ها در برابر سایش و لکه مقاوم بوده و ضد ضربه هستند. این صفحات، احساس پویایی و نشاط به کودک داده و تجربه ای مانند گشت و گذار در زمینی رنگارنگ را برای بچه ها فراهم می کنند. با استفاده از کاشی های متعدد، از هر ترکیب رنگی که می خواهید، یک فضای بازی منحصر به فرد برای کودک خود فراهم کرده و هیجان را به فعالیت های روزانه کودک خود اضافه کنید. این بازی، کودک را تشویق به اکتشافات حسی می کند و برای اتاق بازی، اتاق نشیمن و یا هر جایی که می خواهید فضا را برای کودکتان شاد کنید مناسب است.

 

کفپوش مایع رنگی کودک اوتیسم

بازی های کودکانه برای بچه های اوتیسم

خرید کفپوش مایع رنگی برای کودک اوتیسم

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. باسلام
    خواستم بدونم کف پوش مایع رنگی و توپ شفاف رو از کجا میشه تهیه کرد
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      1. سلام، وقت بخیر لطفا سوال خودتون رو واضح بپرسید تا بتونیم به شما کمک کنیم

  2. سلام وقت بخیر
    خدمتتان عارضم ک بنده سالهاست بامراکزتوانبخشی کودکان بانیازهای ویژه طیف اوتیسم دارم کارمیکنم بعنوان روانشناس و مربی اموزشی میخواستم بپرسم ایا میشه این ابزارو رایگان دراختیارماقراربدید تاتومراکزتوانبخشی باهاشون کارکنیم هم اولیا آشنا بشن قطعا مشتریهای خیلی خوبی خواهندشد برااین ابزار برا کودکانشون چون بااینکه من سالهاست تواین حوزه دارم فعالیت میکنم ولی اولیا بابسیاری ازاین ابزار ناآشناهستند ممنون میشم راهنمایی کنید بنده رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا