اطلاعات ایمنی

ایمنی جاده های ایران

سرفصل‌های مقاله

یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در ایران، آمار بالای تصادفات جاده‌ای و مرگ در اثر تصادف است. هر ساله هزاران نفر جان خود را در تصادفات شهری و جاده‌ای از دست می دهند و یا دچار جراحت و نقص عضو می شوند. در این میان چندین عامل را می‌توان به عنوان عوامل تعیین کننده نام برد، که مهم‌ترین آنها پایین بودن ایمنی جاده های ایران و فرهنگ ضعیف رانندگی و خودروهایی با ایمنی و استاندارد پایین است. در این مقاله به بررسی آمار مرگ و میرهای جاده‌ای و بررسی ایمنی جاده های ایران و عوامل تاثیر گذار در آن خواهیم پرداخت.


مقاله بررسی ایمنی جاده چالوس را در ایمن ترافیک مگ بخوانید.


بیشترین آمار کشته ها و وضعیت ایمنی جاده های ایران

با توجه به آمارهای جهانی ایران از نظر تعداد کشته‌ها در تصادفات مقام اول را در جهان دارا است. با توجه به پایین بودن ایمنی جاده های ایران، سالانه چیزی بالغ بر 28 هزار کشته و 300 هزار زخمی تلفات جاده ای در ایران گزارش می شود. فارغ از ضررهای معنوی و درگیر شدن افراد بسیار زیاد بر اثر مرگ عزیزانشان، کشته شدن و مجروح شدن افراد در سوانح رانندگی هزینه های سنگینی را بر مردم و دولت تحمیل می‌کند. در این میان 75 درصدر از کشته ها و زخمی ها را مردان و 15 درصد را زنان تشکیل می دهند. بیشتر کسانی که در حادثه های رانندگی که به واسطه سطح پایین ایمنی جاده‌های ایران و استاندارد نبودن خودروها، کشته و زخمی می شوند در رده سنی بین 25 تا 40 سال قرار دارند.

حال که بحث ایمنی جاده‌های ایران مطرح شد، جالب است بدانید که آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات محدود به جاده ها نیست و وضعیت ایمنی خیابان‌ها در شهرها نیز چندان چنگی به دل نمی زند. شاید جالب باشید بدانید که علت 40 درصد از مرگ و میر مردم تهران، تصادفات رانندگی است. از این لحاظ منطقه 6 تهران، خطرناک‌ترین منطقه شهر به شمار می رود. خیلی از این تصادفات مربوط به برخورد خودروها با عابران پیاده است. در پاره‌ای از مواقع می‌توان مقصر را عابران پیاده متصور شد. ولی به هیچ عنوان نمی‌توان منکر عدم امنیت خیابان‌های شهرهای مختلف نیز شد. می‌توان گفت تا حدودی وضعیت خیابان‌های تهران از باقی شهرهای کشور بهتر است. ولی با یک گشت کوچک در شهر می‌توان دنیایی از کاستی‌های امنیتی را در شهر مشاهده کرد.

ایمنی جاده های ایران

انجام اقدامات لازم

همیشه درتبلیغات شهرداری و پلیس راهنمایی رانندگی این شعار را مشاهده کرده‌اید که خط‌کشی الفبای ترافیکی خیابان‌های یک شهر است. ولی در مناطق مختلف به وفور خیابان‌هایی را می‌بینیم که خط‌کشی ندارند. فاجعه بار تر از خیابان‌ها، بزرگراه‌های شهری هستند که فاقد خط‌ کشی هستند. کافی است سری به بزرگراه حقانی تهران در منطقه 3 بزنید. بخش بزرگی از این بزرگراه بعد از اتمام عملیات ترمیم آسفالت به حال خود رها شده و فاقد خط کشی است. لازم به ذکر نیست که گاردریل‌هایی که در بزرگراه‌های ایران استفاده می شوند با استانداردهای روز دنیا مطابقت ندارند.

 

رنگ ترافیکی

 

به همین جهت است که گاردریل‌ها به خودی خود در تصادفات، بارها باعث آسیب رسیدن به سرنشین‌های خودروها شده‌اند. نداشتن شبرنگ ترافیکی و تودلی گاردریل نیز به واسطه نبود دید کافی در شب، بارها باعث برخورد خودروها با گاردریل‌ها شده است. تلاش‌های بسیار زیادی در زمینه استفاده صحیح از علائم راهنمایی رانندگی و تابلوهای ترافیکی صورت گرفته، ولی همچنان در این زمینه نیز با کمبودهای زیادی مواجه هستیم.

در نتیجه می‌توان گفت تلفات مربوط به تصادفات فقط محدود به سطح پایین ایمنی جاده‌ های ایران نیست و وضعیت شهرها نیز چنگی به دل نمی زند. در میان اشتباهات فردی نیز باعث وقوع یک سوم از تصادفات رانندگی هستند. در این میان سرعت بالا دلیل بیشتر تصادفات رانندگی مرگبار است که ایمنی جاده های ایران در بعضی از استان‌ها به حداقل خود می‌رسد.

 

ایمنی جاده های ایران

خطرناک ترین جاده های استانی

استان فارس، تهران و خراسان رضوی، خطرناک‌ترین استان‌ها برای رانندگی هستند و بیشتر آمار تلفات در این استان‌ها ثبت می‌شود. نکته جالب، اتفاق افتادن 60 تا 65 درصد تصادفات در ورودی و خروجی شهرها است. حال آنکه انتظار می رود بیشتر حوادث در طول مسیر و در آزادراه‌ها به وقوع بپیوندد. در نتیجه می‌توان گفت ایمنی جاده های ایران در ورودی شهرها به حداقل می‌رسد. در صورتی که بخواهیم از ایمنی جاده های ایران چشم پوشی کنیم، 64 درصد از تصادفات مرگبار به دلیل پایین بودن ایمنی خودروها و خطاهای انسانی صورت می‌گیرد.

آمار تصادفات در جاده های ایران

پایین بودن سطح ایمنی جاده های ایران و استاندارد نبودن خودروها، در کنار خطاهای انسانی، سالانه برای دولت میلیون‌ها دلار هزینه در بر دارد. در ادامه به ارائه برخی از آمار و ارقام مربوط به ایمنی جاده های ایران و جهان می‌پردازیم.

  • میزان تلفات تصادفات ایران 20 برابر میانگین جهانی است.
  • سالانه 1 میلیون و 200 هزار نفر در سراسر جهان، بر اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شوند. 20 تا 50 میلیون نفر نیز در این حوادث زخمی می شوند.
  • هر 19 دقیقه، 1 نفر در جاده های ایران جان خود را از دست می دهد.
  • 25 درصد از مرگ و میر تصادفات مربوط به موتور سیکلت‌ها است و 60 درصد از این آمار به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی اتفاق می‌افتد.
  • دومین دلیل مرگ و میر افراد بین 5 تا 25 سال در تمام جهان، تصادفات رانندگی است.

ایمنی جاده های ایران

عوامل انسانی موثر بر ایمنی جاده ها

با در نظر گرفتن سطح پایین ایمنی جاده های ایران، عوامل انسانی نقش بسیار زیادی در تلفات جاده‌ای ایفا می‌کنند. مهم‌تریم عامل مرگ و میر جاده‌ای سرعت زیاد است. عدم رعایت سرعت مجاز عامل بسیاری از تلفات جاده‌ای است. در این بین ایمنی جاده های ایران نقش مکمل را در به وقوع پیوستن حوادث ایفا می‌کنند. نبستن کمربند ایمنی یکی دیگر از دلایل عمده مرگ و میر در جاده‌هاست. بستن کمربند ایمنی بین 40 تا 50 درصد خطر تصادفات را کاهش می‌دهد. عدم استفاده از کلاه ایمنی نیز نقش بسیار مهمی در تلفات جاده‌ای ایفا می‌کند. استفاده از کلاه ایمنی تا 70 درصد خطر مرگ را در تصادفات کاهش می دهد.

ایمنی جاده های ایران

در نهایت می‌توان گفت ایمنی جاده های ایران نیز نقش بسیار زیادی در به وقوع پیوستن تصادفات ایفا می کند. استفاده از علائم مناسب ترافیکی و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، خطر تصادفات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با این حال خطاهای انسانی را می‌توان اصلی‌ترین عامل تصادفات مرگبار دانست و نقش ایمنی جاده های ایران را می توان به عنوان مکملی بر بی احتیاطی رانندگان در نظر گرفت.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا