شهر و جادهمبلمان شهری

خلاقانه ترین مجسمه های شهری جهان

سرفصل‌های مقاله

در هر یک از شهرهای دنیا تعداد زیادی آثار هنری، المان های شهری معروف دنیا، نماد و مجسمه های شهری خیره کننده وجود دارد که هر کدام داستانی برای گفتن دارند. هزاران نماد، المان های شهری معروف دنیا و مجسمه شهری ساخته شده است، اما تعداد کمی از آن ها از لحاظ بصری ارزشمند هستند. مجله ایمن ترافیک، خلاقانه ترین مجسمه های شهری را که رنگ و احساسات را به شهرهای سیمانی اضافه کرده اند به شما معرفی می کند.

انواع المان شهری

المان های شهری معروف دنیا هر کدام به دلیلی خاص دارای ارزش، شهرت و اعتبار هستند. یکی از اصلی ترین دلایل شهرت و محبوبیت این المان های شهری معروف دنیا، طراحی آن ها بر اساس مفاهیم انسانی، تاریخی، فلسفی و… است. هر کدام از المان های شهری در گوشه به گوشه جهان ممکن است نماد آن ناحیه نیز باشند. برای مثال شما در ایالت تگزاس آمریکا زمانی که تحقیق کنید و ببینید که شغل اصلی آن ها چه چیزی بوده است به گاوچرانی و دامپروری می رسید. به همین دلیل است که یکی از المان های شهری معروف دنیا در این شهر قرار گرفته است. این المان ساخته شده از مجموعه ای از مجسمه های گاو در حال رانده شدن توسط یک گاوچران آمریکایی که بر روی اسب در حال هدایت گاوها است.

پس می توان گفت که المان های شهری معروف دنیا می توانند نشان دهنده شغل، پیشه و نماد یک منطقه نیز باشند. چنانچه در خصوص مجسمه گاوهای در حال حرکت در تگزاس آمریکا توسط کابوی ها اشاره شد. نصب المان های این چنینی و ساخت مجسمه های خلاقانه در سال های اخیر همواره یکی از بزرگترین روش های جذب گردشگر و زیباسازی شهری در جهان بوده است. در این مطلب تعداد زیادی از بهترین المان های شهری معروف دنیا برای شما نمایش داده شده است. هر کدام از این المان های شهری معروف دنیا بر اساس مواردی که بیان شد، ممکن است یک نماد و یا نشان دهنده یک فرهنگ، فلسفه، شغل و یا حادثه تاریخی باشند.

در واقع هدف طراح و پیام مورد نظر او از طراحی مجسمه شهری است که می تواند در دسته بندی موضوعی انواع المان شهری مورد توجه قرار بگیرد. البته شما باید در نظر داشته باشید که المان شهری تنها مجسمه نیست. انواع المان شهری را می توان به ساختمان ها و شکل ویژه آن ها، طراحی های سه بعدی، مجسمه ها و… تقسیم کرد.

خرید آنلاین ماکت شهری

مجسمه های شهری جهان

اسب های وحشی _ تگزاس _ آمریکا

این نماد یکی از زیباترین المان های شهری جهان، ساخته شده در آمریکا است. در ساخت این نماد از مجسمه و زیباترین المان های شهری جهان چندین اسب وحشی استفاده شده است که به ظاهر در حال عبور با سرعت بسیار بالا از یک برکه هستند. این المان شهری نشان دهنده حیات وحش طبیعی آمریکا و تعداد بالای اسب های وحشی آن است. همانطور که می دانید در آمریکا همچنان شغل بسیاری از مردم در ایالت های خاص مانند تگزاس، دامپروری و گاوچرانی است. از جمله کارهایی که یانکی های آمریکایی در این نواحی انجام می دهند، گرفتن اسب های وحشی و تربیت کردن آن ها و آموزش آن ها برای استفاده در چراگاه های بزرگ گاوچرانی، مسابقات اسب سواری و یا فروش اسب است.

مجسمه های شهری جهان

مجسمه های شهری جهان

یادبودی از رهگذر ناشناس _ لهستان

شما می توانید خلاقیت را آمیخته با هنر در این المان های شهری معروف دنیا به صورت واضح مشاهده کنید. طراحی این مجسمه ها در کنار هم طوری شکل گرفته است که قسمتی از مجسمه های عقب در زیر زمین است و اینطور نشان می دهد که هرچه به سمت جلوتر حرکت می کنیم، مجسمه ها از زمین خارج شده و کامل می شوند. این طرح نمودی از ساخت المان شهری با خلاقیت و از زیباترین المان های شهری جهان است که در زیباسازی شهری در اروپا بسیار تاثیر گذار بود.

مجسمه یادبود رهگذر

مجسمه رهگذر ناشناس

مجسمه ی ماهی سالمون – آمریکا

از زیباترین المان های شهری جهان که طرحی بسیار زیبا، خلاقانه و هنری که با نمایش آن شما حس می کنید ماهی پس از برخورد به دیوار و شکافتن آن، از سوی دیگر آن در حال خروج است و نیمه بدن آن درون ساختمان قرار گرفته است. در حالیکه در طرح المان شهری ماهی سالمون در اورگان آمریکا، تنها دو قسمت از مجسمه ساخته شده است و با حضور دیوار هم بعد هنری و مفهومی طرح بالا رفته است و هم نیازی به ساخت قسمت میانی مجسمه نیست! شاید ساخت این نوع از مجسمه شهری به صورت کامل، جذابیت کنونی را به مخاطب و بیننده آن ندهد. قسمت پنهان و خلاقیت اثر است که می تواند تاثیر شگرفی در استقبال از آن داشته باشد.

مجسمه ی ماهی سالمون _ ایالت اورگان _ آمریکا

مردم رودخانه – سنگاپور

مردم روخانه نیز یکی از زیباترین المان های شهری جهان می باشد که در این طرح نکته بسیار مهم و قابل توجهی وجود دارد. در صورتی که به این تصویر دقت کنید متوجه می شوید که مجسمه ها از نواحی کوچکی به هم متصل شده اند. اما در دید اول اینطور به نظر می رسد که مجسمه ها در آسمان معلق هستند. در طراحی و ساخت المان های شهری می توان با استفاده از جزئیات، در نگاه اول بسیاری از بینندگان نوعی شگفتی در خصوص حالت فیزیکی المان ایجاد کرد.

مجسمه بچه ها در کنار رودخانه

کفش ها بر لب دانوب- مجارستان

حتی در تصاویر این کفش ها نیز ممکن است شما آن ها را با کفش های معمولی اشتباه بگیرید. این المان نمادی از یک مفهوم در ااین رودخانه را با مجسمه های کوچک متعدد از کفش های زن و مرد را به تصویر می کشد. این کفش ها یادبودی برای کشته شدگان در بوداپست مجارستان در جنگ جهانی اول هستند.

کفش ها بر لب رود دانوب یکی از زیباترین المان های شهری جهان می باشد که با ساخت المان های شهری در زیباسازی شهری در اروپا بسیار موثر بود و موجب جذب بیشتر توریست برای دیدن این مجسمه شهری شده است.

مجسمه کفش در کنار رودخانه

تفنگ گره خورده _ نیویورک

این نمونه المان شهری در نیویورک و در نزدیکی ساختمان سازمان ملل نصب شده و از زیباترین المان های شهری جهان است. هنرمند سوئدی مشهور سازنده این اثر، سعی کرده است با ایجاد تغییرات در شکل عادی تفنگ و گره زدن لوله آن، مفهوم مبارزه با خشونت را به تصویر بکشد.

مجسمه تفنگ

 روح سیاه _ لیتوانی

این مجسمه نمایانگر شبهی است که در حال خروج از رودخانه و ورود به شهر است که یک فانوس در دست دارد. در طراحی این مجسمه شهری اروپا، خلاقیت خاصی در خروج شبه از رودخانه به کار برده شده است و از المان های شهری معروف دنیا نامبرده می شود و برای زیباسازی شهری در اروپا بسیار موثر بود .

مجسمه روح در رودخانه

مجسمه روح سیاه در رودخانه


بیشتر بخوانید: طراحی مدرن المان های شهری


مسافران _ مارسی _ فرانسه

شاید بتوان گفت که در شهر مارسی فرانسه یکی از مشهورترین المان شهری در اروپا وجود دارد. در جای جای این بندر مهم، تعدادی مجسمه نصب شده است که در این مجسمه ها عموما وسط مجسمه خالی است و تنها قسمتی از سر و پاها طراحی شده است. ضمنا در اکثر این مجسمه شهری در مارسی، فرد یک چمدان در دست دارد. یک چمدان همواره می تواند نشان دهنده یک مسافر باشد. این المان شهری یکی از المان های شهری معروف دنیا می باشد که طراحی و سبک خاصی در ساخت المان های شهری دارد.

مجسمخه مسافر در کنار رودخانه

نلسون ماندلا _ آفریقا جنوبی

همانطور که در ابتدای مطلب بیان کردیم، مجسمه های شهری می توانند نماد و نشان دهنده فرد و یا اتفاقی تاریخی باشند. مجسمه ساخته شده به عنوان یادبود برای نلسون ماندلا یکی از المان های شهری مشهور در این دسته است. نلسون ماندلا رهبر آزدای بخش سیاه پوستان از چنگال استعمار بوده است. نکته جالب از خلاقیت این مجسمه شهری در آفریقای جنوبی، تکه های آن است که تنها در زاویه رو به رو و در کنار یکدیگر نشان دهنده تصویر ماندلا هستند. درست مانند یک پازل!

مجسمه ای زیبا از نلسون ماندلا

مجسمه ماندلا در آفریقا

De Vaartkapoen _ بروکسل _ بلژیک

یکی دیگر از المان شهری در اروپا که به واسطه طراحی زیبا و خلاقانه آن مورد توجه استو موجب زیباسازی شهری در اروپا شده است، مجسمه مرد پلیس در حال سقوط است. این مجسمه شهری بعد تفریحی و خنده داری نیز دارد که در کنار طراحی زیبای پلیس در حال سقوط، باعث شده است تا همواره در میان المان های شهری اروپا، یکی از بهترین ها باشد.

مجسمه بروکسل

راندن گاو ها _ تگزاس _ آمریکا

همانطور که برای شما بیان شد، این مورد از دیگر مجسمه شهری شهر تگزاس می باشد. این المان شهری می تواند نشان دهنده فرهنگ آمریکایی ها و شغل ویژه آن ها یعنی گاوچرانی باشد. و از زیباترین المان های شهری جهان شناخته می شود.

مجسمه گاو وحشی

راندن گاو ها _ تگزاس _ آمریکا

عنکبوت _ لندن

این مجسمه شهری با نام مادر نیز شناخته می شود. از نظر طراح این مجسمه، مادرها مانند عنکبوت با تنید تار در اطراف فرزندان خود، از آن ها محافظت می کنند. این مجسمه شهری در مقیاسی بزرگ ساخته شده و همواره یکی از بهترین المان های شهری در اروپا است که در زیباسازی شهری در اروپا بسیار موثر بوده است.

مجسمه عنکبوت

اسب آبی _ تایپه _ تایوان

نکته ای که باعث شهرت این مجسمه شهری ساخته شده در قاره آسیا شده است، شکل بیرون آمدن اسب های آبی از زیر زمین است که زمین را مانند آب نشان می دهد و یکی از المان های شهری معروف دنیا می باشد.

اسب آبی

ساختمان در حال فرو رفتن – استرالیا

در ساخت المان های شهری کتابخانه غرق شده در ملبورن، یک انگیزه و هدف فرهنگی وجود دارد و آن هم هشدار در مورد فراموش شدن کتابخانه ها و کتابخوانی است که از زیباترین المان های شهری جهان معرفی شده است.

مجسمه ساختمان در حال ریزش

ساختمان در حال فرو رفتن

پارگ ایگوانا – هلند

طراحی و ساخت المان های شهری سوسمار با قرار دادن خلاقانه آن ها در قسمتی از پارک، این قسمت از پارک ایگوانا را همواره شلوغ و پربازدید کرده است. البته در مورد ظرافت طراحی المان شهری پارک ایگوانا باید به دقت بالا در شبیه کردن مجسمه ها به حیوان اصلی اشاره کرد.

پارگ ایگوانا _ آمستردام _ هلند

مرد در حال کار – اسلواکی

این المان شهری مشهور در اروپا در براتیسلاوا در کشور اسلواکی قرار گرفته است که مردی را به تصویر می کشد که از کار خود دست کشیده و در حال تماشا است.

مجسمه مرد در حال کار اسلواکی

Mihai Eminescu _ رومانی

این اثر از جمله مجسمه شهری است که برای یادبود یک فرد ساخته می شود. نکته جالب توجه در این اثر حجمی بودن آن و زاویه دید دو بعدی آن است که آن را اثری کاملا خلاقانه نمایش می دهد.

Mihai Eminescu _ رومانی

جنگ جهانی _ ترکیه

در این مجموعه مجسمه ها در اِجیاباد ترکیه سعی شده است تا تصویری از سختی ها و شرایط سخت جنگ جهانی با استفاده از مجسمه ها در اندازه های طبیعی به تصویر کشیده شود.

مجسمه جنگ جهانی

مجسمه جنگ جهانی


بیشتر بخوانید : طراحی نیمکت های شهری


مرد آویزان _ پراگ _ جمهوری چک

خلاقیت به کار رفته در این مجسمه شهری، آنجاست که مجسمه در هر زاویه ای که مشاهده شود، دقیقا شکل طبیعی یک انسان که خود را از میله ای آویزان کرده است را به تصویر می کشد این المان شهری در زیباسازی شهری در اروپا بسیار پر رنگ بوده است.

مجسمه مرد آویزان

مجسمه مرد آویزان از ساختمان

Kelpies _ انگلستان

ساخت المان های شهری اسب در انگلستان یکی از زیباترین المان های شهری جهان و بزرگترین المان های شهری اروپا است. در این مجسمه با وجود اندازه بسیار بزرگ، جزئیات به صورت خلاقانه و زیبا بر روی طرح پیاده شده است.

المان شهری اسب

مجسمه اسب در انگلستان

روز گردش _ استرالیا

این مجسمه به صورت رئال و واقعی چند خوک را به تصویر می کشد که در حال جستجو در محیط اطرافشان هستند.

مجسمه خوک

مجسمه گراز وحشی

مامور ناشناس _ ایسلند

ساخت المان های شهری مامور ناشناس از خلاقانه ترین آثار و زیباترین المان های شهری جهان است که در کشور ایرلند قرار دارد. نکته ای که ابهام را در دید بیننده ایجاد می کند این است که هدف از به تصویر کشیدن یک مامور بدون چهره و ناشناس چیست؟

مامور ناشناس _ ایسلند

کوسه _ انگلستان

مامور ناشناس از خلاقانه ترین آثار و مجسمه های شهری ساخته شده در جهان است که در کشور ایرلند قرار دارد. نکته ای که ابهام را در دید بیننده ایجاد می کند این است که هدف از به تصویر کشیدن یک مامور بدون چهره و ناشناس چیست؟

کوسه مجسمه

مجسمه کوسه

منبع: Boredpanda

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا