اطلاعات ایمنی

افزایش دید در رانندگی در شب و روز، سر پیچ و.. (9 نکته مهم)

سرفصل‌های مقاله

افزایش دید در رانندگی در شب، سرپیچ و برخی مکان‌ها برای بسیاری از افراد کمی دشوار است. معمولاً رانندگی در شب یا سرپیچ برای افرادی که تازه گواهینامه گرفته‌اند و یا تجربه کافی در رانندگی ندارند، کمی دشوار به نظر می‌رسد. آمار هم نشان می‌دهد که غالباً بسیاری از تصادفات جاده‌ای در شب رخ می‌دهد. اما چرا؟

دلیلش این است که در حقیقت دید راننده در تاریکی شب کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل بهتر است که نکاتی توسط او رعایت شود. جالب است بدانید که به منظور افزایش دید رانندگان، محصولاتی نیز برای آنها طراحی و تولید شده ‌است که در ادامه آنها را به شما دوستان گرامی معرفی خواهیم کرد. علاوه بر آن مجموعه ایمن ترافیک کالا راهکارهایی را به شما ارائه خواهد داد که می‌توانید با عمل کردن به آنها دیدتان را در شب و سرپیچ افزایش دهید.

برای اینکه هنگام رانندگی در شب دید داشته باشید، به چند نکته مهم افزایش دید رانندگی در شب توجه نمایید. این گونه هم به کاهش تصادفات کمک خواهید نمود و هم رانندگی ایمنی را تجربه می‌کنید.

تمیز نگه داشتن چراغ‌های جلو، شیشه‌ها و آینه‌ها

قطعاً یکی از مهم‌ترین ابزارها هنگام رانندگی در شب همین چراغ‌های جلو هستند زیرا این چراغ‌ها وظیفه دارند تا مسیر جلوی شما را روشن کنند. به همین منظور همواره باید هنگام رانندگی در شب به این نکته توجه کنید که این چراغ‌ها تمیز باشند.

این گونه می‌توانید با وضوح و شفافیت بیشتری جاده را ببینید زیرا چراغ‌های تمیز نور بیشتری را به جاده می‌تابانند و دید شما بهتر خواهد شد. علاوه بر این باید شیشه جلوی خودرو پنجره‌ها و آینه‌ها نیز به قدر کافی تمیز باشد.
برای تمیز کردن تمامی این وسایل می‌توانید از روزنامه یا حوله نرم یا پارچه مناسب میکروفیبر استفاده کنید. شیشه‌ها را هم از داخل و هم از خارج تمیز کنید.ترکیب مایع ظرفشویی، سرکه و آب می‌تواند برای تمیز کردن شیشه و آینه به شما کمک کند. در برخی مواقع مانند تمیز کردن چراغ‌های جلو می‌توانید از خمیر دندان نیز استفاده نمایید.

تنظیم چراغ‌های خودرو و یافتن زاویه بهتر

یکی از مواردی که باید همیشه آن را در نظر داشته باشید، این است که چراغ‌های اتومبیل خود را به خوبی تنظیم کنید. اگر این چراغ‌ها تنظیم نباشد ممکن است نور آن خیلی پایین و یا خیلی بالا باشد و این‌گونه دید شما مختل شود.

استفاده از نور بالا در شرایط کم نور

یکی از روش‌های افزایش دید رانندگی در شب، استفاده از چراغ‌های جلو در حالت نور بالا می‌باشد. اما باید توجه کنید که از این حالت فقط در مواقع لازم و ضروری استفاده نمایید. در جاده‌ای که بسیار تاریک است و دید شما بسیار کم می‌باشد؛ در مناطقی که حجم ترافیکی بالایی نداشته باشد و تردد در آن جاده کم باشد، می‌توان از نور بالا استفاده کرد.

در حقیقت این‌گونه زمینه وسیع‌تری از جاده روشن می‌شود و شما می‌توانید دید بهتری داشته باشید. اما استفاده از نور بالا، شرایط خاص خود را دارد و باید هنگام استفاده از آن به نکات کوچکی توجه کنید. به عنوان مثال هنگامی که یک خودرو به شما نزدیک می‌شود، حتماً باید چراغ خود را خاموش نمایید زیرا ممکن است باعث انحراف خودروی روبه‌رویی شوید. کافی است که در این مواقع از چراغ در حالت معمولی استفاده نمایید.

آینه تک چشم کد 17 جهت افزایش دید

آینه تک چشم کد 17 برای افزایش دید استفاده خواهد شد و می‌توان با آن دید بیشتری داشت. این محصول معمولاً کوچک است و به راحتی نصب خواهد شد. از مزایای این محصول می‌توان به افزایش میدان دید راننده، افزایش ایمنی در رانندگی و نصب راحت و آسان آن روی آینه خودرو اشاره کرد.

این آینه سبک است و قیمت بسیار مناسبی دارد. در برابر رطوبت و گرما مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. ضد زنگ است و در برابر خوردگی نیز مقاوم می‌باشد. کیفیت مطلوبی دارد و به همین علت طول عمر بالایی نیز دارد.

آینه مخصوص تک چشم

 

خیره نشدن به نور بالای سایر اتومبیل‌ها

همان‌طور که ذکر شد هنگامی که اتومبیل روبه‌رویی را می‌بینید، باید نور بالای خود را به نور عادی تغییر دهید. بنابراین واضح است که اتومبیل‌های دیگر نیز وقتی شما را می‌بینند، باید حالت نور اتومبیل خود را از حالت نور بالا در بیاورند و به حالت عادی تغییر دهند. اما اگر به هر علتی این کار را نکردند شما باید مراقب باشید که به نور بالای آنها توجهی نکنید و به آن خیره نشوید.

در این حالت باید راست‌ترین نقطه و کنار جاده را ببینید. هنگامی که این کار را انجام دهید، به اصطلاح دچار کوری آنی نخواهید شد. از طرف دیگر ممکن است ماشین‌های پشت سر شما از نور بالا استفاده کنند. در این شرایط باید چه کار انجام دهیم؟ در این شرایط نور به وسیله آینه به چشم شما تابیده می‌شود که مشخص است مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. شما باید زاویه بهتری برای آینه عقب خود پیدا کنید تا از انعکاس نور به چشمانتان جلوگیری نمایید.

استفاده از عینک ضد انعکاس برای رانندگان عینکی

اگر راننده‌ای هستید که از عینک استفاده می‌کنید، همواره باید از موادی ضد انعکاس برای تمیز کردن آن استفاده نمایید. زیرا چراغ نور بالای سایر اتومبیل‌ها چالش‌هایی را برای رانندگان عینکی ایجاد خواهد کرد و ممکن است شرایطی پیش بیاید که نورها در هم ادغام شوند و خطای چشم ایجاد شود. به همین علت استفاده از ماده ضد انعکاس برای پوشش عینک توصیه می‌شود.

رعایت فاصله با خودروی‌های دیگر و حفظ سرعت مناسب

همواره به این موضوع دقت کنید که فاصله خود را با خودروهای دیگر در جلو و اطراف رعایت کنید. حفظ این فاصله باعث می‌شود که هنگام توقف ماشین‌ جلویی، بتوانید سریع خودروی خود را کنترل کنید. این موضوع در هوای بارانی و مه‌آلود بسیار مهم خواهد بود. دید در شب نسبت به روز کمتر است. پس سعی کنید در سرعت مطمئن برانید یعنی سرعت بالایی نداشته باشید. این‌گونه می‌توانید خودرو را در شرایط مختلف کنترل کنید.

 

افزایش دید رانندگی سر پیچ

برای بسیاری از افراد رانندگی کردن سر پیچ‌ها سخت است زیرا دید خوبی ندارند و یا تجربۀ کافی ندارند تا به کار آنها بیاید. برای کسی که رانندگی نکرده باشد، در نگاه اول پیچیدن بسیار آسان به نظر می‌رسد اما این عمل فقط به چرخاندن فرمان محدود نمی‌شود. اما چه راهی برای افزایش دید در رانندگی سرپیچ وجود دارد؟

ابتدا باید این را بدانید که حتماً هنگام دور زدن سر پیچ راهنما بزنید تا سایر خودروها متوجه قصد شما شوند. سپس سرعت اتومبیل خود را به حدود ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت برسانید. به کمک آینه‌بغل و آینه وسط از عدم حضور عابران، موتور سواران، دوچرخه سوران و خودروهای دیگر مطمئن شوید و سپس با احتیاط حرکت کنید و… اما برای اینکه دید شما هنگام رانندگی سرپیچ افزایش پیدا کند، در بسیاری از مسیرها از آینه کوژ یا آینه محدب استفاده می‌شود.

آینه محدب ترافیکی به عنوان آینه سر پیچ جاده‌ها، آینه‌های محدب پارکینگ و آینه‌های بغل خودرو تولید و عرضه می‌شود. این آینه تخت نیست و شما با نگاه کردن به آن دایرۀ دید بسیار وسیع‌تری خواهید داشت. آینه محدب سرپیچ جاده باعث می‌شود که راننده بتواند، نقاط خارج از دید را نیز مشاهده کند. محل آن نیز غالباً سرپیچ‌های خطرناک، ورودی خیابان‌ها، کوچه‌هایی که دید مناسبی ندارند، است. بنابراین هنگام رانندگی در سر پیچ حتماً از این آینه بهره برید و به آن نگاه کنید تا دید وسیعی داشته باشید.

افزایش دید رانندگی آینه بغل

می‌دانیم که با استفاده درست از آینه‌های خودرو می‌توانیم به افزایش دید در رانندگی کمک کنیم. اما جالب است بدانید که محصولاتی نیز برای کمک به دایرۀ دید وسیع ما تولید شده‌اند. درحقیقت این محصولات می‌توانند به ما کمک کنند تا هنگام رانندگی دید خود را افزایش دهیم. یکی از روش‌های افزایش دید رانندگی استفاده از محصولی است که به آن آینه افزایش دید یا آینه تک چشم می‌گویند.

طراحی آن به صورتی است که نقاط کور راننده را از بین می‌برد و این‌گونه میدان دید او را نیز افزایش خواهد داد. جالب است بدانید که از این محصول می‌توان روی تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها  استفاده کرد زیرا به راحتی نصب خواهد شد. راننده می‌تواند آن را با توجه به نیاز خود، در زیر آینه جلو و روی آینۀ بغل و… نصب کند تا باعث کاهش نقطه کور در رانندگی شود. افزایش دید رانندگی آینه بغل با آینه تک چشم عالی خواهد بود.

تکنیک‌های افزایش دید

در حالت کلی توجه به برخی نکات می‌تواند کیفیت دید شما را بالاتر ببرد و دایره دیدتان را نیز وسیع‌تر کند. تمیز کردن شیشه‌ها و آینه‌های خودرو باعث افزایش کیفیت دید شما خواهد شد. توجه به آینه‌های محدب در سرپیچ‌ها یکی از روش‌های افزایش دید محسوب می‌شود. آینه‌های محدبی نیز برای پارکینگ طراحی و تولید می‌شوند که می‌توانید برای افزایش دید در رانندگی خود در این مکان نیز از آن مدل استفاده نمایید.

می‌توانید با تهیۀ آینۀ تک چشم و استفاده آن روی آینه بغل خودرو به افزایش دید در رانندگی کمک کنید. فراموش نکنید که در شب از چراغ نور بالا استفاده کنید تا دید بهتری داشته باشید اما هنگام نزدیک شدن به ماشین روبه‌رویی آن را خاموش نمایید. خیره نشدن به نور بالای اتومبیل‌های دیگر نیز به رانندگی شما کمک خواهد کرد.

تفاوت رانندگی در شب و روز

هنگامی که هوا تاریک می‌شود و آفتاب غروب می‌کند شما خواه ناخواه با کاهش دید روبه‌رو خواهید شد. اگر چراغ‌های اتومبیل شما بسیار عالی و با کیفیت باشد، شما حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر جلوتر از خود را می‌بینید اما اگر چراغ‌های خودروی شما قدرتمند نباشد، شما تنها قادر به دیدن ۴۵ تا ۸۰ متر جلوتر از اتومبیل خود هستید. این در صورتی است که یک راننده در طول روز می‌تواند به راحتی چندین متر آن طرف‌تر از اتومبیل خود را ببیند.

در هر حال دید راننده در شب کاهش پیدا خواهد کرد. از دیگر تفاوت‌های رانندگی در شب و روز می‌توان به عملکرد نه چندان خوب راننده در سرعت‌های بالا در شب اشاره کرد. به همین منظور همواره توصیه می‌شود که بهتر است هنگام رانندگی در شب سرعتتان را کاهش و تمرکزتان را افزایش دهید.

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که خواندیم، متوجه شدیم که روش‌های افزایش دید رانندگی کدامند و چگونه می‌توانیم دید خود را نسبت به محیط پیرامون خودرو افزایش دهیم. حالا می‌دانیم که باید همواره شیشه و آینه‌ها را تمیز نگه داریم؛ همواره آینه‌ها و چراغ‌ها را به صورت مناسبی تنظیم کنیم؛ به نور بالای سایر خودروها خیره نشویم؛ فاصله خود را از سایر اتومبیل‌ها حفظ کنیم و با سرعتی مطمئن در شب حرکت کنیم.

آموختیم که برخی وسایل و تجهیزات ترافیکی مانند آینه محدب می‌توانند در سر پیچ یا در پارکینگ کمک شایانی کنند تا دید وسیعی داشته باشیم و همچنین آینه تک چشم می‌تواند، افزایش دید در رانندگی را برای ما در پی داشته باشد. به وب‌سایت فروشگاه ایمن ترافیک کالا مراجعه نمایید و از انواع محصولات ترافیکی دیدن کنید.

شما قبل از خرید هر کدام از این محصولات امکان مشاوره رایگان با کارشناسان این مجموعه را خواهید داشت تا بتوانید با آگاهی بیشتری انتخاب خود را انجام دهید و خریدتان را نهایی کنید.

سوالات متداول

چه چیزی بر دید شما در هنگام رانندگی در شب تاثیر می گذارد؟

دید در هنگام رانندگی در شب تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد، از جمله: کمبود نور، خیره شدن چشمان،شرایط آب و هوایی،خستگی و…

وقتی دید هنگام رانندگی کم می شود چه می کنید؟

اگر دید هنگام رانندگی کم شود، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا، سرعت خود را کاهش دهید. این کار به شما زمان بیشتری برای واکنش به خطرات می دهد.
  • از چراغ های جلوی خودروی خود استفاده کنید. چراغ های پایین باید همیشه روشن باشند تا دید شما را در شب بهبود بخشند.
  • از نور بالا تنها در مواقع ضروری استفاده کنید. نور بالا می تواند باعث خیرگی چشمان خودروهای دیگر شود.
  • از عینک های آفتابی با محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید. این عینک ها می توانند به کاهش خیرگی کمک کنند.
  • به طور منظم برای معاینه چشم مراجعه کنید. اگر مشکلات بینایی دارید، ممکن است به عینک یا لنزهای تماسی نیاز داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا