بازی و کودکان

تاثیر بازی های کودکانه بر رشد و فعالیت های اجتماعی کودکان

سرفصل‌های مقاله

آیا بازی های کودکانه در رشد اجتماعی و شخصیت کودکان تاثیر گذار است؟ متخصصان به این سوال به روشنی پاسخ داده اند.
رشد كودك مجموعه اي از تغييرات احساسی، فيزيكي، رواني، اجتماعي و رفتاري است. این تغییرات از دوره ي جنيني تا نوجواني اتفاق مي افتد و كودك را شخص منحصر به فردي مي سازد. به طور کلی رشد بشر يك فرايند بي پايان در طول دوران زندگي، از جنيني تا پايان زندگي است. باید توجه داشت كه دوره ي جنيني تا نوجواني، بخش تكميلي است، نه مجزا از بقيه ي رشد انسان. در واقع دوران كودكي مهمترين دوره براي سازندگي است.

 

محیط و بازی های کودکانه بر زندگی

تاثیر محیط و بازی های کودکانه بر زندگی

با ساختن محیطی مساعد برای کودک، مي توان به ايجاد نشاط، اعتماد به نفس و پرورش روحيه همكاري در آن ها كمك کرد. این موضوع اثرات قابل توجهي برای تمام طول عمر کودک بر جاي مي گذارد. روابط اجتماعي انسان از هنگام تولد آغاز مي شود و در تعاملات روزانه بين نوزاد، خانواده و پرستار شکل می گیرد.

بازی های کودکانه و یادگیری مسائل

بازي کردن، روي تمام جنبه هاي يادگيري كودك تأثير مثبت دارد. بر هوش و نکته بینی او اضافه مي كند، مهارت هاي اجتماعي را به او می آموزد و به جنبه هاي کلامی، جسماني و احساسی او مي افزايد. همچنین بازي، زمينه اي فراهم مي کند تا روحیه ی همکاری و توان تصمیم گیری و حل مسئله در کودک افزایش یابد. به گفته ی متخصصان، رشد در زمينه هاي مختلف به هم وابسته و در ارتباط نزديك با يكديگرند. بازي کردن باعث مي شود كه كودك رابطه ي درست و متعادلی با ديگران برقرار کند. همچنين کودک با شرکت در بازی های دسته جمعی، همكاري در فعاليت هاي گروهي را می آموزد. این فعالیت ها و ارتباط ها، در زندگی آینده کودکان در اجتماع، بسیار تاثیرگذار است.

 

بازی های کودکانه و یادگیری مسائل

رفتار اجتماعی کودکان، تحت تاثیر بازی های کودکانه

رفتار اجتماعي پايه و اساس زندگي هر فرد را تشكيل مي دهد. رشد اجتماعي، موجب اعتلاي رشد عقلاني و دیگر جنبه های شخصیتی مي گردد. منظور از رشد اجتماعي، پختگي فرد در روابط اجتماعي است. به طوري كه بتواند با دیگر افراد جامعه هماهنگ و سازگار باشد. به عبارت ديگربه فردی اجتماعی می گویند، كه نه تنها با ديگران تعامل کند، بلكه با آن ها همكاري نیز داشته باشد. امروزه ورزش به عنوان مقوله اي با ارزش، شناخته شده و خدمات وسیع و مفيدي را به علاقه مندان خود عرضه می کند. آثار تحرک داشتن و ورزش را در كليه جنبه هاي فردي و اجتماعي زندگی به وضوح مي توان ديد.

ورزش به عنوان اهرمي قوی، نيروهاي بالقوه موجود در انسان را به بالفعل می کند. همچنین رسالتي بزرگ در تكامل جسماني و رواني افراد دارد. كمك به پرورش شخصيت، رشد رواني و اجتماعي و کمک به رشد انسان در تمامی ابعاد، از اهداف مهم ورزش است.

ورزش در ابتدا، تكامل و رشد جسمی را مورد توجه قرار مي داد اما امروزه هدف از تحرک و ورزش وسیع تر شده است و اهدافي مانند رشد اجتماعي را نیز به همراه دارد. به عبارتي  ورزش مناسب و هدفمند، قادر است به جز ايجاد سلامت جسماني و تقویت رفتارهاي حركتي، باعث رشد رفتارهاي اجتماعي كودك نیز شود.لازمه ی سازگاري کودک با جهان و پديده هاي محيطي، ورزش کردن و شرکت داشتن در بازی های گروهی است. این فعالیت ها کودک را به سمت معيارهاي مطلوب اجتماعي هدایت می کند.

 

رفتار اجتماعی کودکان

ارتباط مستقیم ورزش و بازی کودکان

هر زمان سخنی از ورزش براي کودکان به ميان مي آيد، با كلمه ي بازي همراه است. بازي اهميت كمتري از ورزش براي کودکان ندارد و در غريزه و طبيعت آن ها است. يك كودك سالم را بدون سرگرمي و بيكار نمي توان يافت. اعضاي بدن و ذهن كودك تشنه ی حركت و فكر كردن است و دائما به دنبال چيزهاي تازه مي گردد. بخش عمده اي از زندگي كودك در بازي و جستجو در دنياي پيرامونش می گذرد. بازي، دنياي كودك است و بخش عمده اي از ساعات زندگي روزانه اش را فرا گرفته است. بازي باعث مي شود كودك اطلاعات بيشتري در مورد بدن خود و توانایی های حركتي اش یاد بگیرد.

بازی های کودکانه عامل شکل گیری شخصیت کودکان

بسياري از مفاهيم احساسي – عاطفي ريشه در دنياي شاد بازي دارند. بازي در نگاه متخصصان کودک نوعی درس است. بازي های كودكانه در اعتلاي هوش، دانايي و شخصيت كودك نقش حتمی دارد. از اين رو توجه جدي به مقوله ي بازي رو به افزايش است و نظريه هاي مختلفي از سوي دانشمندان و متخصصان در تبيين بازي و فرايندهاي آن ارائه شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است والدین و مربیان در انتخاب و تهیه وسایل کمک آموزشی کودکان ، لوازم ورزشی مهد کودک و اسباب بازی ها دقت لازم را داشته باشند، زیرا بازی نه فقط برای سرگرمی کودک، بلکه براي افزايش علم و رشد فردی و اجتماعی او نیز لازم و ضروری است. برای خرید انواع لوازم ورزشی مخصوص پارک کودک و مهد کودک می توانید از طریق فروشگاه های معتبر مانند ایمن ترافیک کالا اقدام به خرید نمایید.

 

مطلب بعدی: دوچرخه سواری کودکان و نکات ایمنی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. تجهیزات خانه بازی اکثرا ناقص هستند، میشه خوب هاش رو معرفی کنید بخریم برای خونه

    1. با سلام، تجهیزات خانه بازی سایت ایمن ترافیک کالا تقریبا کامل هستند با بررسی علایق فرزندتان می توانید آنها را سفارش داده و در محل تحویل بگیرید. لازم به ذکر است همکاران نصاب برای نصب تجهیزات به محل اعزام خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا