مبلمان شهری

خلاقیت در طراحی ایستگاه اتوبوس

سرفصل‌های مقاله

نوع طراحی ایستگاه اتوبوس چقدر در.رفاه شهروندان و زیباسازی شهر موثر است؟ اگر به فکر کاهش آلودگی هوا هستید.و از حمل و نقل عمومی استفاده می کنید،.پس حتما دقیقه های طولانی از عمر خود را.در ایستگاه های اتوبوس معطل شده اید. امروزه به دلیل تراکم جمعیت در شهرها و افزایش تردد در سطح آنها،.استفاده از اتوبوس عمومی به یک الزام تبدیل شده است.و طراحی ایستگاه اتوبوس برای آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
معمولا دیزاین ایستگاه اتوبوس بدون توجه به زیبایی بصری.و تنها با توجه به جنبه ی کاربردی آن صورت می گیرد. اما میشود دیدگاه متفاوتی نسبت به این عنصر شهری داشت. با طراحی های زیبا و خلاقانه،.می شود چهره ای زیبا به شهر بخشید. به همین خاطر، عده ای از مسئولان شهری، کار را به هنرمندان سپرده اند.و این اتاقک آهنی را به مکانی جذاب تبدیل کرده اند.

اگر تا به حال سابقه داشته که دیر به ایستگاه اتوبوس رسیده باشید.یا احساس کنید که فاصله آن از منزل شما دور است،.احتمالاً دوست دارید که این ایستگاه در نزدیک‌ترین نقطه به منزل شما انتخاب شود. اما مسئله استاندارد ایستگاه اتوبوس و فاصله استاندارد.آن تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد.و نمی‌توان تنها به نظر یک یا چند نفر اکتفا کرد. نکته مهمی که در دیزاین ایستگاه‌ها وجود دارد.این است که باید با توجه به نظر مردم انتخاب شود و در حقیقت سهولت.و راحتی آنها در این مورد در نظر گرفته شود. برای آشنایی بیشتر شما با فاصله استاندارد ایستگاه اتوبوس و نحوه اجرای آن، در این مطلب به چهار مسئله کلی در مورد آنها خواهیم پرداخت هم چنین در ایمن ترافیک مگ آرشیوی از خلاقانه ترین طراحی ایستگاه های اتوبوس را برای شما جمع آوری کرده ایم.

ایستگاه اتوبوس طرح میز و صندلی

طراحی ایستگاه اتوبوس شهری

طراحی ایستگاه اتوبوس شهری بسیار مهم است و می‌تواند فاکتورهای مختلفی را تحت تأثیر قرار دهد. اتوبوس‌های شهری به عنوان وسیله‌ای تردد عموم مردم شناخته می‌شوند و اجرای آنها باید به شکلی باشد که درصد بالایی از مردم با کمترین زحمت به آن دسترسی داشته باشند. محل قرارگیری ایستگاه‌ها اهمیت دارد و به تردد مردم کمک می‌کند. اندازه ایستگاه، شکل کلی ایستگاه‌ها، راحتی ایستگاه و محافظت از مردم در برابر نزولات جوی از دیگر فاکتورهایی است که در طراحی ایستگاه باید مد نظر قرار گیرد.

به طور کلی فاکتورهایی که در دیزاین ایستگاه اتوبوس شهری باید مدنظر قرار گیرند، شامل موارد زیر می‌شوند:

طراحی ایستگاه اتوبوس با توجه به دسترسی و تردد : در واقع این طراحی باید به شکلی باشد که اتوبوس‌ها در یک مسیر کلی بتوانند حجم وسیعی از آنها را پوشش داده و افراد را با کمترین دردسر ممکن جابه‌جا کنند.

طراحی ایستگاه اتوبوس برای همه افراد : طراحی ایستگاه اتوبوس شهری باید به شکلی باشد که افراد خردسال، افراد جوان، بانوان، آقایان، افراد معلول و افراد دارای محدودیت حرکتی امکان استفاده از آن‌ها را داشته باشند.

طراحی ایستگاه اتوبوس با توجه به فضای اطراف شهری : وضعیت جغرافیایی و فرهنگی و همچنین ساختار شهری هر منطقه ایجاب می‌کند که طرح ایستگاه‌ها همانند آن باشد. ممکن است برخی از الگوهای هندسی برای دیزاین ایستگاه استفاده کنند و برخی دیگر به سراغ طرح‌هایی مانند برگ درختان و یا الگوهای دیگر بروند.

 

خرید اینترنتی مبلمان شهری

طراحی ایستگاه اتوبوس با توجه به ایمنی مسافران: طبق اصول شهری، ایستگاه اتوبوس باید به عنوان امن‌ترین نقطه برای تردد افراد در نظر گرفته شود و کمترین ریسک را برای آنها به همراه داشته باشد. رعایت فاصله مناسب و اصول طراحی خوب از مهمترین ویژگی آنهاست.

طراحی ایستگاه اتوبوس با توجه به نزولات جوی : باید بپذیریم که شرایط جغرافیایی در شهرها.و استانهای مختلف متفاوت است. در شهرهای شمالی امکان بارش باران و برف بیشتر است.و در شهرهای جنوبی بیشتر آفتاب است. پس طراحی ایستگاه اتوبوس شهری باید.با توجه به این تفاوت‌ها صورت گیرد.

ایستگاه اتوبوس مدرن در ژاپن

 

طراحی ایستگاه اتوبوس مدرن

یکی دیگر از المان شهری که افراد زیادی دقایقی را مجبور هستند در آن بنشینند ایستگاه اتوبوس است. امروزه از ایستگاه اتوبوس نیز برای زیبا نمودن شهر استفاده می‌شود به شکلی طراحی آن را از حالت یک مکان سر بسته با چند صندلی خارج نموده و با رنگ آمیزی و استفاده از تبلیغات دیجیتال آن را به یکی از المان های زیباسازی شهر تبدیل می‌نمایند. طراحی ایستگاه اتوبوس باید به شکلی باشد که با آب و هوای شهر سازگاری داشته باشد و ضوابط طراحی ایستگاه اتوبوس باید در آن رعایت شود.

برای مثال داشتن سقف برای ایستگاه های اتوبوس الزامی است حال یک طراح خلاق می‌تواند این سقف را در اشکال مختلف و با مواد اولیه متفاوت و سازگار با شرایط جغرافیای طراحی نماید. صندلی ایستگاه اتوبوس نیز دارای ضوابط خاص خود است و باید به شکلی طراحی شود که یک فرد بتواند دقایقی روی آن بنشیند و از چند دقیقه استراحت در ایستگاه اتوبوس خسته نشود. صندلی ایستگاه اتوبوس نیز می تواند در نظر یک طراح به شکل های مختلفی در نظر گرفته شود. امروز در دنیا به ساخت ایستگاه اتوبوس اهمیت زیادی داده می‌شود و تعدادی از این ایستگاه های اتوبوس در جهان معروف هستند و به عنوان جاذبه توریستی مطرح هستند.

 


بیشتر بخوانید : ضوابط شهری در طراحی مبلمان شهری


 

طراحی ایستگاه اتوبوس در معماری

خلاقیت در طراحی اولویت اصلی معماری روز دنیا است. با ایستگاه اتوبوس شهر زیبا تر خواهد شد به شرطی که در طراحی آن از بروزترین طراحی ها استفاده نمود. امروزه طراحی ایستگاه اتوبوس همانند مبلمان شهری دارای تنوع زیادی است. استفاده از طرح های مدرن و متریال با استحکام، رنگ آمیزی جذاب ایستگاه های قدیمی و کشیدن طرح های زیبا روی آن بر زیبایی شهر می‌افزاید. مسئولین شهری می توانند با الگو برداری از طرح ایستگاه اتوبوس مشهور درکشورهایی که در این زمینه فعالیت های بهتری انجام داده اند به زیبایی بیشتر شهر و رفاه مسافرین کمک کنند. طراحی ایستگاه اتوبوس در معماری باید از ضوابط پیروی کند و همچنین استفاده از آن برای مسافرین جذابیت داشته باشد.

 

ضوابط طراحی ایستگاه اتوبوس

یک ایستگاه اتوبوس به عنوان مکانی که یک فرد در طول روز چند دقیقه ای در آن استراحت می کند باید شرایط خاصی داشته باشد. در این مقاله تعدادی از این ظوابط را توضیح خواهیم داد.

  • در ساخت ایستگاه اتوبوس باید از متریالی استفاده شود که مناسب شرایط آب و هوایی و فرهنگ مردم شهر باشد.
  • در این مکان می توان با نصب آگهی، فرهنگسازی و آگهی بخشی انجام داد.
  • ابعاد و اندازه استاندارد ایستگاه اتوبوس شامل حداقل عرض سرپناه ايستگاه اتوبوس 120 سانتي‌متر با ارتفاع 200 سانتي‌متر باشد.
  • سطل زباله جهت جع آوری زبال افراد منتظر اتوبوس تعبیه شده باشد.
  • در صورتی که در طراحی ایستگاه اتوبوس از صندلی استفاده می‌شود باید صندلی ایستگاه اتوبوس نسبتا راحت و مطابق با آب و هوای شهر طراحی شود.
  • استفاده از رنگ های شاد و طراح های خلاقانه در ایستگاه اتوبوس می‌تواند شادابی را در جامعه تزریق نماید.

ایستگاه اتوبوس طرج چوب

ابعاد ایستگاه اتوبوس

یکی از مواردی که در طراحی ایستگاه‌های اتوبوس بین شهری و داخل شهری اهمیت دارد، اندازه و ابعاد ایستگاه است که باید با توجه به شرایط محیطی و میزان استفاده از ایستگاه در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر قرار باشد یک ایستگاه در نزدیکی یک بیمارستان یا یک مرکز آموزشی بزرگ ایجاد شود، لازم است که ابعاد ایستگاه اتوبوس با توجه به همان اندازه افزایش یابد. این در حالی است که در مناطق کم تردد، نیازی به استفاده از ایستگاه‌های بزرگ نیست. نکته دیگری که در مورد ابعاد ایستگاه اتوبوس اهمیت دارد، بحث نحوه قرارگیری صندلی‌های ایستگاه در حالت‌های مختلف است. اگر در ایستگاه قرار باشد که صندلی‌ها به صورت رو در رو و به منظور تعامل بیشتر و ارتباط مسافران با یکدیگر در نظر گرفته شوند، می‌توان ابعاد ایستگاه را تا حدودی کوچکتر در نظر گرفت.

اما اگر صندلی‌ها با فاصله و در کنار یکدیگر قرار گیرند، در این صورت لازم است که ابعاد ایستگاه بزرگتر انتخاب شود تا بتواند افراد بیشتری را در خود جای دهد. البته فاکتورهای دیگری مانند نحوه طراحی و همچنین المان‌های استفاده شده در ساخت ایستگاه‌های اتوبوس، بر ابعاد نهایی آن‌ها تأثیر گذار هستند و ممکن است استاندارد آن را تحت تأثیر قرار دهند.

استاندارد ایستگاه اتوبوس

استاندارد ایستگاه اتوبوس برای هر بخش آن متفاوت است و هر کدام از آنها شامل موارد خاص خود می‌شود. این استانداردها ممکن است شامل مواد به کار رفته در ساخت ایستگاه شوند، یا حتی این احتمال وجود دارد که رنگ بدنه ایستگاه یا نحوه قرارگیری افراد در آنها نیز لحاظ گردد.از لحاظ طراحی فیزیولوژیکی، نحوه قرارگیری نیمکت‌ها و صندلی‌ها در داخل ایستگاه باید به شکلی باشد که کمترین فشار به عضلات مسافر وارد شود و آنها برای مدت زمانی که در ایستگاه هستند، فرصت کافی برای استراحت در اختیار داشته باشند. همچنین برای بخش‌های مختلف آن باید از متریالهای مناسب با حداقل وزن استفاده شود که جابجایی ایستگاه و نصب آن در شرایط مختلف راحت باشد.یکی دیگر از استانداردهای اجرای ایستگاه اتوبوس مربوط به استفاده از المان‌ها و نمادهای استاندارد در آن‌هاست.

این المان‌ها باید به صورتی باشد که با فرهنگ و طراحی منطقه همخوانی داشته باشد و عموم بتوانند از المان‌های آن استفاده کنند. طراحی فرم و بدنه ایستگاه باید به شکلی باشد که قوس‌های آن مطابق با وضعیت مسافران انتخاب شود و ترجیحاً از نشانه‌های سمبلیک برای بالا بردن جنبه‌های گرافیکی ایستگاه استفاده شود.زمانی که بحث استاندارد ایستگاه اتوبوس مطرح می‌شود،.لازم است که به بحث رنگ ایستگاه نیز توجه شود. این حوزه می‌توان به سراغ ترکیب رنگ‌های زرد و سیاه یا قرمز و زرد رفت.یا از برخی ترکیب‌های رنگی سرد بدون دخالت رنگ‌های گرم استفاده کرد. مهم‌ترین نکته در انتخاب رنگ ایستگاه اتوبوس این است.که به فضای شهری توجه شود و این رنگ آمیزی با توجه به سلیقه کلی موجود در محیط انجام گیرد.

 


بیشتر خوانید : خلاقیت در طراحی ایتسگاه اتوبوس ( قسمت دوم )


فاصله استاندارد ایستگاه اتوبوس

آخرین موردی که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت،.بحث اندازه‌ها و فاصله استاندارد ایستگاه اتوبوس است. در یک ایستگاه ما با ابعاد کلی سر و کار داریم.و پس از آن باید به سراغ اندازه‌های مختلف در هر بخش برویم.و آنها را با توجه به نیاز محیطی انتخاب کنیم. این موضوع باعث می‌شود.که کارآمدی ایستگاه‌های اتوبوس بالاتر رود.و برای هر گروه از افراد جامعه تغییراتی در ساختار.و استاندارد آن به وجود می‌آید. به طور کلی، اندازه‌های استاندارد استفاده شده.در ایستگاه اتوبوس به شکل زیر هستند:

  • در طراحی ایستگاه اتوبوس شهری لازم است که ارتفاع صندلی از سطح زمین ۴۵ سانتی متر انتخاب شود.
  • فضای مشخص شده برای نشستن هر فرد در داخل نیمکت باید ۷۵ سانتیمتر باشد.
  • هر کدام از نیمکت‌های ایستگاه باید به اندازه ۴۵ سانتی متر ارتفاع داشته باشند.
  • طراحی صندلی‌ها و پشتی آنها باید به صورتی باشد.که به طور کامل ناحیه کمر را پوشش داده و حامی آن باشد.
  • پشتی و کفی صندلی باید دارای زاویه مناسب بوده و حداقل بیشتر از ۹۵ درجه باشد.
  • برای تنظیم شیب کفی صندلی لازم است که اندازه آن بین ۱۰ تا ۱۵ درجه انتخاب شود.
  • بلندای صندلی در حالت نشسته ایستاده بین ۷۵ تا ۸۵ سانتیمتر انتخاب شود.
  • عمق کفی صندلی مناسب بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر انتخاب می‌شود.
  • اندازه ارتفاع سایه بان با موانع بالای سر متفاوت است.و ممکن است از ۱۹۵ سانتی متر تا ۲۲۰ سانتیمتر متغیر باشد.

در انتها باید متذکر شویم که طراحی ایستگاه اتوبوس شهری و.انتخاب بخش‌های مختلف آن با توجه به نظر مردم و افراد استفاده کننده.از آنها انتخاب می‌شود. در حقیقت ممکن است برخی استانداردها و.اندازه‌های رایج برای این ایستگاه‌ها گفته شود، اما در ایده پردازی آنها در یک.منطقه، تغییراتی با توجه به شرایط محیطی به وجود آید. ایستگاه های اتوبوس جزءی از مبلمان شهری هستند که در زیباسازی فضای شهر نقش بسزایی دارند. ایمن ترافیک کالا با تولید و فروش آنلاین تجهیزات و مبلمان شهری سعی در ارائه بهترین کیفیت کالا را به مشتریان در سراسر ایران دارد؛ جهت خرید مبلمان شهری کلیک کنید و تماس بگیرید.

 

ایستگاه اتوبوس مدرن شهری

ایستگاه اتوبوس طرح تونل

ایتسگاه اتوبوس طرح گاز

ایستگاه اتوبوس طرح صدف

ایستگاه اتوبوس تبلیغاتی

ایستگاه اتوبوس مدرن

ایستگاه اتوبوس مک دونالد

ایستگاه اتوبوس

ابعاد ایستگاه اتوبوس

ایستگاه اتوبوس استاندارد

طراحی خلاقانه ایستگاه اتوبوس

ایستگاه اتوبوس چوبی

ایستگاه اتوبوس مدرن و شیک

ایستگاه اتوبوس شهری زیبا

نورپردازی در ایستگاه اتوبوس

طرح نمونه ایستگاه اتوبوس

ایستگاه اتوبوس رنگارنگ

طراحی حرفه ای ایستگاه اتوبوس

ایستگاه اتوبوس چوبی

طراحی ایستگاه اتوبوس چوبی

خرید ایستگاه اتوبوس مدرن

ساخت ایستگاه اتوبوس

نورپردازی در ایستگاه اتوبوس

ایستگاه اتوبوس به شکل سیب

ایستگاه اتوبوس چوبی مدرن

طراحی ایستگاه اتوبوس فلزی

خلاقیت در طراحی ایستگاه اتوبوس

اجرا ایستگاه اتوبوس

ایستگاه اتوبوس به شکل درخت

ایستگاه اتوبوس ویلایی

ایستگاه اتوبوس بتنی شهری

ایستگاه اتوبوس ساحلی

ایستگاه اتوبوس به شکل رادیو

ایستگاه اتوبوس چوبی

مبلمان ایستگاه اتوبوس

ایستگاه اتوبوس شیشه ای

ایستگاه اتوبوس جالب

نحوه نصب و اجرا ایستگاه اتوبوس

ایستگاه اتوبوس کتابخانه

ایستگاه اتوبوس بتنی کنار جاده

ایستگاه اتوبوس شگفت انگیز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا