دانستنی هاتکنولوژی

معرفی طولانی ترین تونل جهان

سرفصل‌های مقاله

عمیق‌ترین و طولانی ترین تونل جهان سرانجام پس از نزدیک به دو دهه فعالیت مستمر در سوییس افتتاح شد. تونل گوتارد بیس به طول 57 کیلومتر و عمق 2300 متر بزرگترین تونل جهان است که با هزینه‌ای نزدیک به 12 میلیارد دلار در کشور سوییس ساخته شد. این تونل 57 کیلومتری که حالا بلندترین تونل جهان لقب گرفته است، شمال و جنوب اروپا را به هم متصل می‌کند.

پیش از افتتاح این تونل طولانی ترین تونل جهان، تونل راه آهن ژاپن با نام سیکان با چیزی حدود 54 کیلومتر طول بود. با اضافه شدن تونل راه آهن سوییس به این لیست و قرار گرفت آن در صدر لیست به عنوان بلندترین تونل جهان، تونل 51 کیلومتری یوروتونل که فرانسه و جزیره انگلیس را به هم متصل می‌کرد در جایگاه سوم قرار گرفت. در ادامه به معرفی 10 مورد از بزرگترین و بلندترین تونلهای جهان می‌پردازیم.

تونل گوتارد بیس یا طولانی ترین تونل جهان (سوییس)

این تونل به طول 57 کیلومتر و عمق 2300 متر طولانی ترین تونل جهان است که شهر ارتسفیلد در شمال آلپ را به شهر بودیو در جنوب آلپ به هم متصل می‌کند. بر اساس گفته های سازمان مسافرت سوییس، قطارهایی با سرعت 250 کیلومتر در ساعت این مسافت را تنها در 20 دقیقه طی می‌کنند. در ساخت این تونل که اکنون بزرگترین تونل جهان لقب گرفته چیزی در حدود 3200 کیلومتر سیم مسی استفاده شده که در صورت باز بودن طولی به اندازه فاصله مادرید تا مسکو دارد.

 

طولانی ترین تونل جهان

تونل کانل معروف به یوروتونل ( فرانسه و انگلستان)

این تونل که حدود 51 کیلومتر طول دارد قبل از تونل گوتاردو بلندترین تونل اروپا بود که فرانسه را به جزیره انگلیس متصل می‌کند. حدود 38 کیلومتر از این تونل زیر آب قرار دارد که بلندترین تونل زیر اب در جهان است. ایده ساخت این تونل چندان ایده جدید نبود. ایده ساخت طولانی ترین تونل جهان متعلق به یک مهندس فرانسوی به نام آلبرت متیو در سال 1802 میلادی بود. او برای اولین بار ایده ساخت بلندترین طونل جهان بین فرانسه و انگلیس را مطرح کرد. البته طرح او شامل بخشهایی شامل جزیره های مصنوعی در طول کانال بود که کالسکه ها و اسبها برای نگهداری و تعمیرات تونل می‌توانستند از آنها استفاده کنند. از این تونل به عنوان یک ابر پروژه یاد می‌شود که ساخت آن  توسط هر دو کشور انگلستان و فرانسه اغاز شد. البته بخش انگلیسی تونل بزرگتر از بخش فرانسوی آن است.

 

طولانی ترین تونل جهان

تونل لاردال (نروژ)

تونل لاردال در غرب نروژ طولانی ترین تونل جهان برای عبور خودرو است. هزینه ساخت این تونل حدود 153 میلیون دلار بوده که با اندکی محاسبه می‌توان نتیجه گرفت هزینه ساخت هر متر از این تونل بالغ بر 6250 دلار بوده است. در ساخت این تونل از امکاناتی برای غلبه بر ترس از فضای بسته و خستگی و یکنواختی در نظر گرفته شده است. طول زیاد این تونل، که گذر از آن 20 دقیقه طول می‌کشد مهندسان را مجبور به مطالعه روانشناسی رانندگان و استفاده از روشهای مبتکرانه و خلاقانه برای جلوگیری از خستگی و کاستن خطرات رانندگی کرد. به این منظور مهندسان در هر 6 کیلومتر غارهای کوچک رنگی در طرفین تونل ایجاد کردند که باعث ایجاد تنوع و یک تجربه رانندگی دلپذیر برای رانندگان می‌شود. شاید این تونل بلندترین تونل جهان نباشد، ولی از لحاظ تنوع و خلاقیت می‌توان آن را جزء بهترین تونل‌های جهان دانست.

 

طولانی ترین تونل جهان

تونل خلیج توکیو (ژاپن)

ممکن است این تونل را با یک پل اشتباه بگیرید چرا که چیزی حدود 4.5 کیلومتر از این سازه به شکل یک پل است که به یک تونل 9.5 کیلومتری در زیر دریا متصل می‌شود. شاید این تونل بزرگترین تونل جهان نباشد، ولی دارای ساختار ترکیبی جالب و خیره کننده‌ای است. این تونل شهر کاوازاکی را یه کیسارازو متصل می‌کند و مسیری که قبل از ساخته شدن این تونل حدود 90 دقیقه طول می‌کشید را به تنها 15 دقیقه کاهش داده است.

درست است که این تونل طولانی ترین تونل جهان نیست، ولی مقاومت این تونل در زلزله اقیانوس آرام در سال 2011 به جامعه جهانی اثبات شد. این زلزله که خسارات فراوانی به خلیج توکیو وارد کرد، کوچکترین تاثیری بر روی ساختار و عملکرد این تونل نداشت. در نقطه اتصال پل و تونل یک جزیره مصنوعی به نام اومی هوتارو ساخته شده است که دارای محلی برای استراحت و یک مرکز خرید برای مسافران است.

 

طولانی ترین تونل جهان

تونل آیزنهاور (کلورادو، آمریکا)

با اینکه تونل آیزنهاور طولانی ترین تونل جهان نیست، دارای یک رکورد جالب توجه است. تونل آیزنهاور را می‌توان مرتفع‌ترین تونل جهان نامید، که در ارتفاع 3401 متری از سطح دریا قرار دارد. ابن تونل نقشی تاریخی‌ در تصویب قوانین مربوط به برابری حقوق زن و مرد ایفا کرده است. در سال 1972 زنی با نام جانت بونما به عنوان کارگر ساختمانی در این تونل استخدام شد. مسئول کارگران نام او را به اشتباه جیمز خطاب کرد و بعد از آنکه متوجه اشتباه خود شد او را از کارگاه اخراج کرده و به او مسئولیت اداری داد.

کارگران تونل در آن زمان همگی کارگران سابق معدن بودند که بر اساس برخی خرافات معتقد بودن حضور یک زن در میان کارگران، برای معدن بد یمن است. بعد از این اتفاقات، جانت بونما شکایتی تنظیم کرد که به موجب آن توانست به کار خود به عنوان کارگر در تونل ادامه بدهد و ابن ماجرا آغازی برای برابری حقوق زن و مرد در آن زمان بود. این تونل به طول 2.7 کیلومتر در سال 1972 در ایالت کلورادو افتتاح شد.

 

طولانی ترین تونل جهان

تونل اسپیرالن (نروژ)

این تونل بلندترین تونل جهان و یا بزرگترین تونل جهان نیست، ولی دارای یک ساختار بسیار درخور توجه است. این تونل که در سال 1961 ساخته شده است، دارای 6 ساختار مارپیچی است که طولی معادل 1.6 کیلومتر دارد. با اینکه این طول این تونل حتی نزدیک به طولانی ترین تونل جهان نیست، ساختار آن منظره جالبی به شهر صنعتی درامن در نروژ ایجاد کرده است.

 

طولانی ترین تونل جهان

تونل گوالیانگ (استان هنان، چین)

با اینکه این تونل کوچکترین شباهتی به طولانی ترین تونل جهان ندارد و حتی نمی‌توان آن را به عنوان بلندترین تونل جهان شناخت، دارای محبوبیت خیلی زیادی در بین مردم روستای گوالیانگ است. قبل از ساخته شدن این تونل، تنها راه تردد مردم یک جاده باریک در دامنه و ارتفاعات کوه‌های تی هانگ بود. در سال 1972 سیزده جوان روستایی تصمیم گرفتند که یک تونل در دل کوه ایجاد کنند و کار خود را با دست خالی آغاز کردند. 3 نفر از این جوانان جان خود را در طول ساختن این تونل از دست دادند، ولی با اتمام کار تونل، روستای گوالیانگ به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد. درست است که این تونل 1.2 کیلومتری طولانی ترین تونل جهان نیست ولی تلاش این جوانان در درست کردن آن ستودنی است.

 

تونل گوالیانگ

تونل اسمارت (کوالالامپور، مالزی)

با اینکه این تونل طولانی ترین تونل جهان نیست، می‌توان آن را یکی از جالب‌ترین تونل‌های جهان دانست. این تونل بزرگترین تونل جهان است که قابلیت مقابله با طوفان‌‌ها و سیلاب‌های ناگهانی کوالالامپور را دارد. این تونل به سه طریق با مشکل طوفان‌های کوالالامپور مقابله می‌کند. در صورتیکه طوفانی وجود نداشته باشد، این تونل به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد. در صورت جاری شدن سیلاب، آب به سمت کانال زیرین تونل هدایت می‌شود و ترافیک حرکت خود را به صورت عادی در طبقه بالایی تونل ادامه می‌دهد. در صورت شدت گرفتن سیلاب، تونل به کلی بسته میشود و آب به راحتی و بدون هیچ مقاومتی می‌تواند در درون تونل جریان پیدا کند. این تونل 9.7 کیلومتری بلندترین تونل جهان نیست ولی فناوری به کار رفته در ان قابل ستایش است.

 

طولانی ترین تونل جهان

تونل گردشگری باند (شانگهای)

این تونل نه تنها طولانی ترین تونل جهان نیست، بلکه می‌توان آن را جزء کوتاه‌ترین‌ها به حساب آورد. این تونل 647 متری از زیر رودخانه هوانگپو عبور میکند و دو قسمت شانگهای را به هم متصل می‌کند. از آنجایی که این تونل از نظر طول حتی نزدیک به بلندترین تونل جهان نیست، افراد می‌توانند به راحتی و با پای پیاده در آن تردد کنند، ولی کابینهایی برای عبور افراد در این تونل قرار گرفته است. با اینکه این تونل بزرگترین تونل جهان نیست، عبور از آن برای بسیاری از مردم بسیار هیجان‌انگیز است. طراحی نور و صدا در این تونل به شکلی است که سفر به مرکز زمین را تداعی می‌کند.

 

تونل گردشگری باند (شانگهای)

تونل سیکان (ژاپن)

تا قبل از افتتاح تونل گوتارد که در حال حاضر طولانی‌ترین و بلندترین تونل جهان محسوب می‌شود، تونل سیکان واقع در ژاپن بلندترین و بزرگترین تونل جهان تلقی می‌شد. نکته جالب در مورد این تونل این است که 23 کیلومتر از این تونل 53 کیلومتری از عمق 140 متری زیر بستر دریا عبور می‌کند. این تونل که پیش از این لقب طولانی ترین تونل جهان را یدک می‌کشید از تنگه سوگارو عبور می‌کند و جزایر هانشو و هوکایدو را به هم متصل می‌کند. نکته جالب در مورد ساخت این تونل که تا پیش از تونل گوتارد طولانی ترین تونل جهان بود، نشتی بزرگ آب و ماسه به داخل تونل بود، که تعمیر ان 2 ماه به طول انجامید.

 

طولانی ترین تونل جهان

 

شما می توانید مطالب بیشتری در رابطه با بهترین شهرهای اروپا برای سفر در ایمن ترافیک مگ بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا