دانستنی ها

هر کیلو رنگ ترافیکی چند متر مربع را پوشش می‌دهد؟+فرمول محاسبه

سرفصل‌های مقاله

آیا در سطح شهر، در خیابان و کوچه‌ها به رنگ‌هایی که برای خط‌‌کشی و نشان دادن علائم استفاده شده است، دقت کرده‌اید؟ به این نکته توجه کرده‌اید که چطور این علائم در معرض آفتاب شدید و یا بارش برف و باران قرار می‌گیرند اما تغییر رنگ نمی‌دهند؟

از این رنگ برای خط‌کشی مسیر‌های مسابقه و سالن‌های ورزشی، مشخص کردن فضای پارکینگ، باند فرودگاه، جاده، کشیدن نمادهای ترافیکی در خیابان، خطوط عابر پیاده و… استفاده می‌شود. اما این محصول چه ویژگی‌هایی دارد و هر کیلو رنگ ترافیکی چند متر مربع را پوشش می‌دهد؟

ایمن ترافیک در ادامه و شما را با انواع رنگ های ترافیکی آشنا خواهد کرد و پاسخ این سوالات را خواهد داد.

هر کیلو رنگ ترافیکی چند متر مربع را پوشش می دهد

میزان پوشش رنگ گرافیکی

در همین ابتدای مقاله می خواهیم به شما بگوییم که میزان پوشش رنگ گرافیکی چقدر است. اگر بخواهید مکانی مانند کف پارکینگ، سالن ورزشی و… رنگ‌آمیزی کنید، باید بدانید که هر کیلو رنگ ترافیکی، چند متر مربع را پوشش می‌دهد. آیا این موضوع در موزد رنگ سرد و گرم ترافیکی تفاوت می‌کند؟

فرمول نحوه به دست آوردن میزان مصرف رنگ ترافیکی

ما در این زمینه ما به دو متغیر اساس احتیاج داریم. این دو جرم حجمی و نرخ پوشش تئوری هستند. هر دوی این موارد نیز واحدهای مخصوص به خودشان را دارند. واحد اندازه‌گیری جرم حجمی، گرم بر سانتی‌متر مکعب و واحد اندازه‌گیری نرخ پوشش تئوری، متر مربع بر لیتر است.

این یعنی مثلاً اگر جرم حجمی یک ماده بر اساس واحدهای جزئی 2 به دست بیاید، در ازای حجم یک سانتی‌متر مکعب از آن ماده جرم 2 گرم است. اما در نرخ پوشش تئوری نیز همین موضوع صدق می‌کند. یک رنگ با نرخ پوشش تئوری 5، می‌تواند به ازای یک لیتر، 5 متر مربع را پوشش دهد.

فرمول محاسبه هر متر مربع رنگ ترافیکی

** اگر برای رنگ کشی خیابان ها با دستگاه خط کشی خیابان نیاز به “خرید رنگ ترافیکی” دارید می توانید از طریق لینک های قرار داده شده در سایت ایمن ترافیک اقدام به سفارش آنلاین نمایید.

از کجا متوجه شویم که هر کیلو رنگ ترافیکی چند متر مربع را پوشش می‌دهد؟

جرم حجمی رنگ ترافیکی 1.5 گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌باشد. نرخ پوشش تئوری آن 1.33 متر مربع بر لیتر است. اما هر کیلو رنگ ترافیکی چند متر مربع را پوشش می‌دهد‌؟ طبق این ارقام، در حالت کلی هر کیلو رنگ ترافیکی 0.88 متر مربع را پوشش می‌دهد. اما ضخامت آن چه؟ این میزان یعنی 0.88 برای ضخامت 400 میکرومتر کافی خواهد بود. مشخص است که اگر بخواهید ضخامت را افزایش دهید، مساحت کاهش خواهد یافت.

ضخامت هر کیلو رنگ ترافیکی

ضخامت مناسب در رنگ ترافیکی

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که ضخامت مناسب در رنگ ترافیکی باید چقدر باشد؟! این را می‌دانیم که این رنگ تحت فشار و نیروی زیادی در رفت و آمد خودروها و حتی ماشین‌های سنگین خواهد بود و ماندگاری آن اهمیت زیادی دارد.
پس باید ضخامت مناسب و ایده‌آلی را برای آن در نظر بگیریم. ابتدا این را بدانید که این ضخامت باید به گونه‌ای باشد که روی سطح آسفالت در جاده و خیابان، برآمدگی و ناهمواری ایجاد نکند.

پس قرار نیست که رنگ ترافیک روی سطح دارای برآمدگی باشد. نکته دیگر این است که ضخامت زیاد رنگ ترافیک روی سطح علاوه بر ایجاد برآمدگی، با تخریب ساختاری به صورت ترک نیز مواجه خواهد شد. تجربه نشان داده است که ضخامت بین 400 تا 600 میکرومتر برای این منظور عالی خواهد بود.
از آنجا که رنگ‌آمیزی معمولاً به صورتی ماشینی انجام می‌شود، ضخامت رنگ ترافیکی نیز در همه جا ثابت خواهد بود و شما شاهد ناهمواری نخواهید بود. لازم به ذکر است که قیمت خط کشی آسفالت متناسب با نوع رنگ و روشی که برای خط کشی آسفالت استفاده می شود متغیر می باشد.

در رنگ گرم، هر کیلو رنگ ترافیکی چند متر مربع را پوشش می‌دهد؟

ابتدا به سراغ نوع گرم برویم تا بدانیم میزان پوشش رنگ ترافیکی گرم چقدر است. همان‌طور که پیشتر ذکر شد، این محصول به صورت پودر تولید می‌شود و برای استفاده باید دمای آن را افزایش داد. از دستگاه پیش گرم برای گرم کردن این رنگ استفاده می‌شود. در این دستگاه خط کشی خیابان در ازای هر یک میلی‌متر اجرا در متر مربع تقریباً 1200 تا 1300 گرم رنگ مصرف خواهد شد.

در رنگ سرد، هر کیلو رنگ ترافیکی چند متر مربع را پوشش می‌دهد؟

رنگ سرد بر پایه حلال است و با تینر ترافیکی رقیق می‌شود. اما هر کیلو رنگ ترافیکی چند متر مربع را پوشش می‌دهد؟ برای استفاده از این رنگ با ضخامت استاندارد و مناسب روی آسفالت با دستگاه رنگ پاش ترافیکی، در ازای یک متر مربع حدود 1200 گرم رنگ ترافیکی سرد کافی است. اگر می‌‌خواهید از این رنگ در جای دیگری استفاده کنید، حتماً با کارشناسان ایمن ترافیک تماس بگیرید و با آنها مشاوره رایگان داشته باشید.

اصلا حلال رنگ ترافیکی چیست؟ تینر ، استون ، بنزین همه این موارد مایعات شفاف و بی رنگی هستند که با مخلوط شدن در انواع رنگ های ترافیکی ان را رقیقی می کنند و  به خوبی قابل جریان بر روی سطح آسفالت برای خط کشی خیابان با دستگاه رنگ پاش ترافیکی می باشد.

انواع رنگ ترافیکی

برای اینکه دقیق تر با میزان پوشش رنگ ها در هر متر مربع آشنا شوید بهتر است در ادامه مقاله با انواع رنگ ترافیکی آشنا شوید .جالب است بدانید که این محصول بر اساس معیارها و فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. شما به عنوان مصرف‌کننده باید مطابق به نیازتان و نوع استفاده‌ای که دارید، بدانید که کدام نوع آن را تهیه نمایید. اگر بخواهیم این محصول را بر طبق شیوه اختلاط دسته‌بندی کنیم، با دو نوع رنگ ترافیکی سرد و رنگ ترافیکی گرم مواجه خواهیم شد.

رنگ ترافیکی سرد

رنگ ترافیکی سرد یا رنگ ترافیک اکریلیک بسیار سریع خشک می‌شود و در برابر تردد زیاد، سایش و کمرنگ شدن، مقاومت بالایی دارد. این محصول در شرایط مختلف آب هوایی یعنی تابش مستقیم آفتاب، بارش برف و باران نیز قوی عمل می‌کند. چسبندگی بسیار بالایی و مطلوبی به سطح زیرین خود دارد و نفوذ بالایی در سطح آسفالت و جاده دارد. رقیق کردن آن بسیار آسان است و به سادگی توسط رقیق‌کننده‌هایی مانند تینر ترافیکی، رقیق خواهد شد تینر موجود در دستگاه رنگ پاش ترافیکی باید نسبت به محلول رنگ دستی کمتر باشد. قیمت خط کشی آسفالت با رنگ های سرد نسبت به سایر رنگ ها متناسب با شرایط اجرا و سختی های که دارد متفاوت می باشد.

رنگ ترافیک اکریلیک رنگ‌‌‌بندی متنوعی دارد و در آخر باید ذکر کنیم که قدرت زیادی در پوشش‌دهی سطوح دارد. اما کاربرد آن چیست؟ به علت ویژگی‌هایی مانند زود خشک شدن، نفوذ بالا و مقاومت زیاد در برابر شرایط جوی، معمولاً از رنگ ترافیکی سرد در خط‌کشی جاده‌ها و خیابان‌ها، خطوط عابر پیاده، پارکینگ‌ها، جدول‌ها، سالن‌های ورزشی و… بهره می‌برند. اجرای این محصول به صورت دستی و ماشین خط کشی یا دستگاه رنگ پاش ترافیکی انجام خواهد شد. رنگ ترافیکی سرد به سه نوع چند جزئی، بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست و بر پایه کلرو کائوچو تقسیم می‌شود.

رنگ ترافیکی

رنگ ترافیکی گرم

رنگ ترافیکی گرم مقاومت بالایی در برابر شرایط مختف آب و هوایی و سایش از خود نشان می‌دهد. در واقع این موضوع مهم‌ترین ویژگی این نوع رنگ می‌باشد. همین ویژگی نیز باعث می‌شود که از آن در معابر و خیابان‌ها برای خط‌کشی و علائم راهنمایی و رانندگی استفاده شود.

رنگ ترافیکی گرم نیز مانند نوع سرد، سریع خشک می‌شود اما روش اجرا و استفاده آن با رنگ سرد ترافیکی متفاوت است. جالب است بدانید که این محصول به صورت پودر و جامد است. قبل از استفاده از این محصول باید دمای آن را افزایش داد تا آماده مصرف شود. از رنگ ترافیکی گرم می‌توان با ضخامت بالا استفاده کرد.

رنگ ترافیکی چند جزئی

این محصول بر اثر واکنش گرمازا و اختلاط چند ماده ساخته می‌شود و دارای شتاب‌دهنده می‌باشد. این شتاب‌دهنده است که به فرایند خشک شدن رنگ سرعت می‌دهد. رنگ ترافیکی چند جزئی بسیار پر کاربرد نیز می‌باشد. ثبات این محصول بسیار بالا است.

این مدل بر اثر شرایط محیطی تغییر رنگ نخواهد داد و کمرنگ نخواهد شد و استفاده از آن در فضای باز توصیه می‌شود. می‌توان در دمای معمولی با آن کار کرد. غالباً آن را برای خط‌کشی جاده‌ها و خط‌کشی معابر پیاده مصرف می‌کنند. در حالت کلی این محصول به انواع تک جزئی، دو جزیی و سه جزئی تقسیم می‌شود.

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که با هم خواندیم با رنگ‌های ترافیکی سرد، گرم و چند جزئئ آشنا شدیم. متوجه شدیم که چه کاربردی دارند. متوجه شدیم که ضخامت رنگ ترافیکی باید چقدر باشد و هر کیلو رنگ ترافیکی چند متر مربع را پوشش می‌دهد.

فروشگاه ایمن ترافیک یکی از برترین عرضه‌کنندگان انواع رنگ ترافیکی و تینر مخصوص به آن است. کارشناسان این مجموعه همواره پاسخ‌گوی سوالات شما عزیزان خواهند بود. با انتخاب محصول مورد نظرتان و نهایی کردن خرید خود، از مزایای بی‌نظیر ایمن ترافیک بهره‌مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا