دانستنی ها

برگ سبز خودرو چیست؟ استعلام برگ سبز خودرو

سرفصل‌های مقاله

در این مقاله از ایمن ترافیک قصد داریم، همه چیز را در رابطه با اینکه برگ سبز خودرو چیست، استعلام برگ سبز خودرو و استعلام برگ سبز خودرو صفر و تفاوت آن با سند اصلی را بگوییم، بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

برگ سبز خودرو چیست؟

به سند رسمی که توسط سیستم قضا تایید و به عنوان سند قطعی خودرو شناخته می‌شود، برگ سبز خودرو می‌گویند. پلیس راهور می‌گوید اگر برگ سبز تایید شده باشد، دیگر نیازی به دریافت سند اصلی از دفاتر اسناد رسمی نمی‌باشد و همان برگ سبز کفایت می‌کند؛ که این موضوع شبهاتی در بر دارد.

پس از تعویض پلاک و بررسی کلی خودرو و هویت مالک توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مراحل صدور برگ سبز خودرو پیش می‌رود.

از زمانی که ارتباطات و اطلاعات به طور سیستمی شده است، مشخصات افراد ممنوع المعامله (فوت شده ها) موجود است و توسط اداره ثبت احوال به پلیس راهنمایی و رانندگی داده شده و اطلاعات به صورت روزانه چک می‌شوند.

نکته مهمی که در برگه سبز خودرو وجود دارد، این است که شماره مالکیت خودرو، نشان دهنده اصالت برگه و ثابت کننده مالکیت خودرو می‌باشد و اگر آن شماره نباشد و یا اشتباه باشد برگه سبز هیچ کاربردی ندارد.

 

تصویر برگ سبز خودرو

 

سند رسمی خودرو چیست؟

قبل از اینکه برگه سبز خودرو صدور شود، سندی تحت عنوان سند رسمی خودرو صدور می‌شود که اطلاعات خریدار، مبلغ خریداری شده و اطلاعات تکمیلی در رابطه با خودرو روی آن نوشته شده است، این سند، سندی است که کانون سر دفتران آن را قبول دارد و مالکیت خودرو با آن تشخیص داده می‌شود.

 


بیشتر بخوانید: بازی مناسب کودک یک ساله


 

تفاوت برگ سبز خودرو و سند رسمی خودرو

در حقیقت تفاوت اصلی برگ سبز خودرو و سند رسمی یا به اصطلاح سند مالکیت در اینجا مشخص می‌شود؛ برگ سبز خودرو سندی ست که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صدور می‌شود و مختص به معرفی مالکیت پلاک شماست، به این معنی است که شماره پلاک شما متعلق به شماست و اگر وسیله نقلیه تان را عوض کردید، باز هم می‌توانید از شماره پلاکی که در برگه سبز نوشته شده استفاده کنید.

در عین حال سند رسمی، سندی ست که توسط دفاتر اسناد رسمی صدور می‌شود و مالکیت اصلی وسیله نقلیه با استفاده از آن مشخص می‌شود، به این معنی است که اگر شما این سند را نداشته باشید، مالک وسیله نقلیه مورد نظرتان نیستید و مسئولیت آن به عهده شماست، حتی اگر جهت خرید مبلغی پرداخته باشید، مگر اینکه مالک اصلی با شما به دفتر اسناد رسمی بیاید و سند قطعی را به نام شما بزند.

اما نکته اینجاست که این قانون تنها گفته مسئولان کانون سر دفتران است.

چندی پیش پلیس راهور اعلام کرد که دیگر نیازی به دریافت سند اصلی برای وسیله نقلیه نیست و برگ سبز خودرو به تنهایی کفایت می‌کند، اما مسئولان کانون سر دفتران این موضوع را قبول نداشتند و معترض بودند، به همین دلیل است که در این موضوع برخی از افراد دچار شبهات می‌شوند.

 

لیست قیمت انواع تابلو ترافیکی

 

استعلام برگ سبز خودرو

شما به چندین روش مختلف می‌توانید این کار را انجام دهید:

  • اگر خودرویی را خریداری کرده اید، برگ سبز آن را از مالک قبلی دریافت کنید و کد VIN نوشته شده داخل برگه سبز خودرو را با کد VIN نوشته شده روی کارت ماشین مقایسه کنید، اگر تفاوت نداشته باشند، مشکلی نیست.
  • از طریق پلیس راهور پیگیری برگ سبز خودرو را انجام دهید.
  • از طریق پلیس +10 این کار را انجام دهید.

 

استعلام برگ سبز خودرو صفر

این برگه توسط دفتر اصلی ارسال خواهد، بنابراین نیازی نیست نگران اصالت آن باشید، حداکثر 15 روز زمان می‌برد تا برگ سبز به همراه کارت ماشین به دستتان برسد.

اما گاهی ممکن است خودرو صفر خریداری کرده باشید، اما برگ سبز آن زمان زیادی برده باشد تا به دستتان برسد، در اینصورت بهترین راه حل این است که جهت پیگیری برگ سبز خودرو صفر با دفتر اصلی شرکت مربوطه تماس بگیرید و از آنها کمک بگیرید.

استعلام برگه سبز خودرو

 

اطلاعات روی برگ سبز خودرو چیست؟

همانطور که گفته شد اصلی ترین اطلاعاتی که روی برگه سبز نوشته می‌شود، شماره مالکیت خودرو است، اما اطلاعات دیگری هم وجود دارد که عبارت اند از:

  • نوع خودرو
  • مدل خودرو
  • رنگ
  • شماره شاسی خودرو
  • ظرفیت
  • سوخت مصرفی
  • تعداد سیلندر
  • شماره موتور خودرو
  • و…

 

ایمن ترافیک ارائه کننده انواع تجهیزات پارکینگ می‌باشد.

 

مدارک لازم برای دریافت برگ سبز خودرو المثنی

  • برگه صفر بودن خلافی خودرو
  • بیمه شخص ثالث
  • اصل و کپی کارت ملی یا شناسنامه مالک
  • مدارک محل سکونت (آدرس، کدپستی و…)
  • مدارک ماشین (کارت ماشین، سند شرکت)

 

راهبند پارکینگ

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد اطلاعات کاملی در رابطه با چیستی برگه سبز خودرو، نحوه استعلام آن و مدارک لازم برای دریافت برگ سبز خودرو المثنی گفته شود، با ثبت نظراتتان به بهبود مقالات کمک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا