اطلاعات ایمنی

اثرات و عملکرد کیسه هوای خودرو

سرفصل‌های مقاله

امروزه، با پیشرفت علم و احساس نیاز به تجهیزات ایمنی پیشرفته تر، ماشین ها علاوه بر کمربند ایمنی دارای پدیده ای بنام کیسه هوای خودرو نیز هستند. فرایند انجام این کیسه های هوا روشن است. با باز شدن، در لحظه ی تصادف سبب کاهش انرژی وارده به سرنشینان می گردد. سیر تکاملی کیسه هوای خودرو در طول تاریخ روند صعودی داشته و ایربگ ها نسبت به نمونه های قبلی خود از تکامل بیشتری برخوردار هستند. سوال اینجاست، که آیا مجهز بودن خودرو به کیسه هوا از ضرورت استفاده از کمربند ایمنی می کاهد؟!

کیسه هوای خودرو یا کمربند ایمنی؟

درست است که کیسه هوای خودرو صدمات وارده.به سرنشینان را کاهش می دهد، اما فراموش نکنید.که هنوز هم، اولین نکته ای که لازم است تمام.سرنشینان رعایت کنند، بستن کمربند ایمنی است.

کیسه هوای خودرو

از اولین تجهیزات ایمنی که برای ثبات راننده در هنگام تصادفات،.در خودروها تعبیه شدند، کمربند ها بوده اند. به مرور متخصصان متوجه شدند، که کمربند ایمنی.به خودی خود نمی تواند تمام انرژی وارده به راننده و سرنشینان.را مهار کند. آن ها لازم دانستند تا ابزاری برای.تکمیل کمربند ایمنی تهیه و تولید کنند. این ابزار جدید ایربگ ها بودند.که با نرمی خود سبب شده، انرژی کمتری به افراد داخل خودرو وارد شود.و اعضای بدن سرنشینان با سرعت کمتری حرکت کنند.

تفاوت کمربند ایمنی و کیسه هوای خودرو در نیروی وارد شده بر نقطه های حساس بدن است. ایربگ سبب انتقال نیروی عمومی به کل بدن فرد می شود؛ درصورتی که با استفاده از کمربند ایمنی، نیروی بسیار زیادی به قفسه سینه وارد می گردد. از طرفی در کمربندهای ایمنی، سر فرد مورد توجه قرار نمی گیرد و گردن سرنشین به راحتی حرکت می کند. این امر در تصادفات شدید، موجب شکستگی گردن می شود؛ اما با باز شدن کیسه هوای خودرو علاوه بر کاهش نیرو، سر و گردن فرد نیز محافظت شده و آسیب جدی نمی بیند. امروزه، کیسه هوای خودرو نه فقط در جلو، بلکه در کنار سر فرد نیز تعبیه شده است که در صورت برخورد خودروها از طرفین، سبب کاهش صدمات می گردند.

کیسه هوای ماشین

نکات ایمنی در مورد کیسه هوای خودرو

تنها وجود کیسه هوای خودرو کافی نیست.و باید برخی از نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت نمود.تا ایمنی سرنشینان در صورت بروز حادثه تضمین شود.

فاصله ایربگ

ایربگ ها حتما 25 سانتیمتر با صندلی راننده فاصله داشته باشند. در صورتیکه این فاصله رعایت نشده باشد،.لازم است با کشیدن صندلی به عقب، یا انتقال فرمان به جلو،.این فاصله را رعایت کنیم. اگر فاصله، بین فرد و کیسه هوای خودرو کمتر از این مقدار باشد،.سبب آسیب شدیدی به ناحیه سر و صورت می گردد. البته اگر کودکان از صندلی جلو استفاده می کنند،.حتما کیسه هوای مربوطه را خاموش کنیم. طبق آمار، کودکانی که در صندلی جلو قرار داشته اند،.بر اثر برخورد با کیسه هوای خودرو دچار جراحات گشته.و یا جان خود را از دست داده اند.

تنظیمات کیسه هوا

به تنظیم کننده کیسه هوا در جلو فرمان و یا داشبورد دست نزنید. این کار سبب می شود تنظیمات کیسه هوای خودرو از فرم اصلی اش خارج شود و در هنگام نیاز، به درستی عمل نکند.

کیسه هوا

مانع بین سرنشین و کیسه هوا

ابزار، حیوانات و کودکان را بین کیسه هوا و سرنشین قرار ندهید. گاهی افرادی که در صندلی جلو و کنار راننده می نشینند، حیوان و یا وسیله ای مانند چتر همراه خود دارند. این امر سبب می شود، کیسه هوای خودرو  نقش ایمنی خود را هنگام تصادفات، از دست بدهد.

نقض فنی

حتما به چراغ های مربوط به ایربگ های خودرو دقت کنید. این چراغ در هنگام روشن شدن خودرو، به مدت چند ثانیه روشن و سپس خاموش می شود. در صورتی که پس از روشن شدن خودرو، چراغ ها هنوز فعال بودند، لازم است خودروی مورد نظر را به نمایندگی های مجاز برده و نقص فنی آن را بر طرف کنیم.

ایربگ راننده

هرگز هنگام رانندگی دست های خود را بر روی منطقه مرکزی فرمان قرار ندهید. زیرا در هنگام فعال شدن کیسه هوای خودرو و خروج ایربگ دچار آسیب های شدیدی می شوید. هنگام فروش خودرو حتما خریدار را از شرایط ایربگ ها آگاه نمایید.

اسقاط خودرو

در هنگام اسقاط خودرو، حتما وسیله نقلیه را به تعمیرگاه های مجاز برده و حسگر کیسه هوای خودرو را خارج نمایید تا فرایند اسقاط خودرو بدون هیچ گونه خطری طی شود.

با رعایت نکات گفته شده سرنشینان و خودرو را از خطرات احتمالی حفظ کرده تا در صورت وقوع حادثه ایربگ به درستی کار کرده و جان کسی به خطر نیفتد. اگر چه انتخاب و خرید ماشین دارای ایربگ به نیاز و هدف اصلی شما بستگی دارد،.اما اگر درک درستی از محصول مورد نیاز خود نداشته باشید،.ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شوید. پس با کارشناسان ایمن ترافیک در تماس باشید،.تا آنها شما را در جهت خریدی بهتر راهنمایی کنند.

حامی مجله ایمن ترافیک در شبکه های اجتماعی باشید و با نظراتتون در بهبود مطالب، یاری رسان ما باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا