بازی و کودکان

آموزش ساخت کاردستی یا ماکت تاب و سرسره

سرفصل‌های مقاله

در این مقاله سعی داریم آموزش ساختن کاردستی یا ماکت تاب و سرسره را به طور کامل به شما آموزش دهیم. تاب و سرسره پارکی از جمله وسایل بازی و پارکی کودک است که فرزندان شما به آنها علاقه زیادی داشته و شاید بخواهند یکی از آنها را در خانه داشته باشند. ساخت ماکت تاب و سرسره باعث رشد و شکوفایی خلاقیت در فرزند شما می شود. بنابراین با کمک فرزند دلبندتان می توانید یک ماکت بسیار زیبا از وسایل بازی پارک بسازید تا علاوه بر ایجاد خلاقیت در کودک وسایل سرگرمی او را فراهم کنید. در این متن به شما آموزش خواهیم داد که چگونه با استفاده از وسایل بازیافتی و یا دور ریختنی به راحتی برای کودکان خود ماکت تاب و سرسره بسازید. وسایل مورد نیاز برای ساخت این ماکت بسیار در دسترس و ارزان است و نتیجه کار شما بسیار زیبا خواهد شد. برای درست کردن ماکت کافیست کمی صبر و حوصله به خرج دهید و در آخر از نتیجه کار خود لذت ببرید.

داشتن کمی صبر و حوصله برای ساخت ماکت تاب و سرسره لازم است. مربیان مهدکودک ها و معلمین نیز می‌توانند از این ماکت ها برای به چالش کشیدن ذهن دانش آموزان استفاده کنند؛ همچنین پدر و مادر ها هم می‌توانند از این روش برای پر کردن اوقات فراغت کودکان خود در خانه استفاده کنند.

 

ماکت تاب و سرسره

تاب و سرسره پارک یکی از جذابترین وسیله بازی موجود در پارک است و در واقع بیشتر کودکان برای بازی با این وسایل است که به پارک رفتن علاقه نشان می‌دهند. شما می‌توانید با تشویق فرزندانتان به درست کردن تاب با مقوا مهارت های دست ورزی آنها را افزایش دهید. این کار می‌تواند به عنوان یک سرگرمی در مهد کودک ها نیز انجام گیرد. کاردستی تاب بازی، کار سختی نیست و با مقواهای رنگی و تکه های نی، سیم مفتول، چوب بستی، چوب کبریت و … امکان پذیر است. روش ساخت ماکت تاب را در ادامه قرار داده ایم تا بتوانید با الگو برداری از آن و آموزش آن به کودکان اوقات خوبی برای آنها بسازید. کودکان می توانند با قرار دادن آدمک های خود روی کادستی که خود ساخته اند با والدین خود همزاد پنداری داشته باشند.

 

خرید وسایل بازی پارک

ساخت سرسره با مقوا

بعد از اینکه کودکان، نقاشی سرسره بازی را فرا گرفتند نوبت به ساختن یک سرسره با مقوا می رسد که کار بسیار ساده ای است. کافی است با مقوا دو عدد مستطیل با طول بلند جدا کنید. یکی از مستطیل ها را به شکل باد بزن تا کنید و انتهای آن را به مستطیل بعدی بچسبانید. البته با تا کردن لبه های مستطیل می توان شکل زیباتری به سرسره خود بدهید. بعد از ساخت ماکت تاب و سرسره با مقوا می‌توانید به کودکان خود ساخت ماکت پارک با وسایل دور ریختنی را نیز آموزش دهید. برای مثال می‌توانید به جای مقوا از پلاستیک های دور ریختنی استفاده کنید، از چوب بستنی و یا از جعبه های کفش و لوازم خانگی استفاده کنید. ساخت ماکت پارک ساده به رشد خلاقیت کودکان کمک می کند و به آنها این را یاد می دهد که زباله ها خود ارزشمند هستند و می توان از آنها به درستی استفاده نمود.

وسایل مورد نیاز برای ساخت ماکت

  • نی ( از نی هایی استفاده کنید که قابلیت خم شدن داشته باشند، یعنی فلزی، شیشه ای یا چوبی نباشد)
  • لیوان یکبار مصرف یا هر لیوای که قابل بریدن و غیر قابل استفاده باشد.
  • چسب های خمیری (شما می‌توانید از چسب های نواری و یا هر نوع چسب دیگری که بتواند نی های شما را به هم متصل کند، استفاده کنید)
  • مقوا
  • قیچی

مراحل ساخت ماکت تاب و سرسره

با وجود آن که ساخت ماکت تاب و سرسره کار چندان سختی نیست اما آن را در چند مرحله توضیح می‌دهیم تا به راحتی قابل اجرا باشد.

مرحله اول:  در اولین مرحله از ساخت این ماکت تاب و سرسره باید وسیله های مورد نیاز را جمع آوری کنیم و اگر از وسیله های دور ریختنی استفاده می‌کنید باید آنها را به طور کامل تمیز کنید که کودکان بتوانند با آنها کار کنند. نکته دوم که باید در ساخت ماکت رعایت شود، رعایت نکات ایمنی است.

مرحله دوم : در این مرحله از ساخت ماکت تاب و سرسره باید دو عدد از نی هایی که بلندتر هستند را به هم متصل کنید و نی دیگری را که کوتاه تر است را به پایین آن دو وصل کنید تا یک مثلث به دست بیاید. این کار را با قسمت دیگر هم انجام دهید. اکنون دو مثلث هم اندازه دارید که دو طرف ماکت تاب را می‌سازند.

مرحله سوم : در این مرحله باید دو مثلثی که در مرحله قبل ساختید را به یکدیگر متصل کرده و بدنه اصلی تاب را به دست آورید.


بیشتر بخوانید : آموزش تصویری کاردستی سفره هفت سین


نحوه متصل کردن دو مثلث به یکدیگر

طبق گفته بعضی از افرادی که این ماکت را درست کردند مرحله سوم سخت ترین مرحله از ساخت ماکت تاب و سرسره است، ولی اگر مرحله به مرحله طبق دستورات پیش روید، می‌توانید به راحتی به نتیجه مطلوب برسید. متصل کردن اگر نی ها را با زاویه مناسب قرار داده و از چسب مناسب استفاده کنید، این مرحله آسان ترین قسمت ساخت ماکت تاب و سرسره می‌شود.

مرحله چهارم : اگر طبق دستورات عمل کرده باشید در حال حاضر اسکلت اصلی تاب را دارید که آماده نصب صندلی هاست. نصب صندلی ها به نظر دشوار می‌آید ولی بسیار ساده است.

مرحله پنجم : در این مرحله با استفاده از قیچی و لیوان های یکبار مصرف صندلی های تاب را می‌سازید که بسیار کار آسانی است. قسمت داخلی لیوان را برش دهید و آنرا مانند صندلی ببرید.

مرحله ششم : اسکلت ماکت تاب و سرسره شما آماده است و همچنین شما صندلی های تاب را در اختیار دارید. در این مرحله با اتصال صندلی ها به بدنه تاب بیش از نیمی از کار ساخت ماکت تاب و سرسره را انجام داده اید و تقریبا می‌توان گفت کار شما به پایان رسیده است.

مرحله هفتم : این مرحله آخرین مرحله از ساخت ماکت تاب و طبق سلیقه شماست، باید ماکت تاب خود را همانطور که می‌خواهید تزئین کنید. می‌توانید از رنگ ها و جزئیاتی که کودک به آنها علاقه دارد استفاده کنید.

مرحله هشتم : اگر می‌خواهید ماکت تاب و سرسره را بسازید باید یک مرحله بیشتر نسبت به ماکت قبلی را بسازید و مقوا سرسره را به تاب اتصال دهید برای انجام این کار کافی است توسط چسب قوی مقوا را به گوشه کناری مثلث اتصال دهید.

کار ساخت ماکت تاب و سرسره تمام شده است و شما توانستید با وسیله های محدود ماکت زیبایی بسازید که به عنوان وسیله تزئینی در اتاق کودکان عالی خواهد بود. همچنین می‌توانید با همین لوازم ساده ماکت پلیس کودکانه و سایر ماکت های آموزشی را برای فرزندان خود ساخته و آنها را با قوانین و مقررات آشنا کنید.

 

ساخت ماکت شهربازی

ساخت ماکت شهربازی کمی برای کودکان مشکل است اما کودکان بالای 6 سال به راحتی و با کمی کمک گرفتن از والدین و خلاقیت خود می توانند تجهیزات یک شهربازی کوچک را ساخته و از آن لذت ببرند. ساختن ماکت فعالیتی است که کودکان را وادار به فکر کردن می کند. با فکر کردن تخیلات کودک و خلاقیت های او رشد می کند و در بزرگسالی می توانند راه حل های بهتری برای مشکلات خود بیابند. یکی از عمده وسایل معروف در شهر بازی چرخ و فلک است. در ادامه قصد داریم کاردستی چرخ و فلک با مقوا را مرحله به مرحله آموزش دهیم.

 

ماکت تاب و سرسره

 

روش ساخت ماکت چرخ و فلک با مقوا

وسایل مورد نیاز:

  • مقوا
  • 9 عدد سیخ چوبی
  • چسب حرارتی
  • رنگ های دلخواه و یا مقوای رنگی

مرحله اول : از مقوای رنگی و یا ساده دو دایره هم اندازه جدا می کنیم و آن را به 8 مثلث تقسیم می کنیم. داخل هر مثلث، مثلث کوچکتری رسم می کنیم و ثلث کوچکتر را برش می دهیم.

مرحله دوم : برای پایه چرخ و فک یک مستطیل بزرگ برش می دهیم. سعی کنید قسمت ابتدا و انتهای مستطیل را اریب برش بزنید.

مرحله سوم: از وسط دایره های یک سیخ چوبی رد کنید و به پایه ها متصل نمایید.

مرحله چهارم : نوبت به آماده کردن صندلی های چرخ و فلک می رسد. برای این کار از الگوی مکعب استفاده کنید. یا درست کردن مکعب ها نوبت به این می رسد که به کمک سیخ ها آن را به دایره متصل نمایید.

با ساختن ماکت پارک برای کودکان و قرار دادن ماکت تاب و سرسره و کاردستی چرخ و فلک در آن می‌توانید یک ماکت پارک ساده به کودکان خود آموزش دهید. این کار به رشد قدرت تصویر چند بعدی کودکان نیز کمک شایانی می کند. امیدواریم به کمک آموزش هایی که در این صفحه قرار دادیم بتوانید ساعات خوبی با کودکان خود داشته باشید.

 

ساخت ماکت چرخ و فلک با مقوا

 

برای خرید آنلاین وسایل بازی پارکی و تجهیزات بازی مهدکودک به ادرس سایت ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید و سفارش خود را آنلاین ثبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا