بازی و کودکان

مراحل ساخت کاردستی هفت سین کودکانه

سرفصل‌های مقاله

عید نوروز برای افراد مقیم ایران و همچنین ایرانی های مستقر در خارج از کشور،.از مهم ترین و اصلی ترین مناسبت هایی است.که با گذشت سال های زیاد و طولانی هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کرده است.و به شکل جدی و رسمی برگزار می‌شود. هفت سین نوروزی نماد اصلی عید نوروز بوده و.بسیاری از مدارس و مهدکودک ها از کودکان می‌خواهند.تا کاردستی سفره هفت سین بسازند. در این متن به بررسی تاریخچه هفت سین و آموزش.ساخت کاردستی هفت سین می‌پردازیم.تا به راحتی و به عنوان سرگرمی این کار را با کودکتان انجام دهید.

سفره هفت سین، از آداب و رسوم کهن ایرانیان است. از دیرباز ایرانیان روز اول بهار را جشن می گرفتند و آن را نماد خوشی و طراوت و سرسبزی می دانستند. امروزه، هر کدام از ایرانیان می کوشند؛ سفره هفت سین زیبا تر و جذاب تری پهن کنند. هر کدام از اجزای سفره هفت سین، نماد و سمبل چیزی است و در مجموع، سالی خوش و خرم و بدون سختی را آرزو می کند.  سمنو: نماد باروری گیاهان است و سماق و سیر: نماد نشاط و شادی، سکه: نماد برکت و رزق، سیب: نماد مهر، سنجد: نماد عشق و سبزه: نماد سرسبزی و شادابی است. قرآن نیز برای برکت و توکل به خدا و آینه و شمع به معنای روشنایی بر سر سفره هفت سین گذاشته می شود.

 

مبلمان شهری

 

کاردستی هفت سین کودکانه

امروزه در بیشتر مدارس و مهد کودک ها اهمیت فراوانی.به ساخت ماکت هفت سین های گوناگون و همچنین کاردستی هفت سین داده می‌شود.و می‌توان از وسیله های گوناگونی برای ساخت.آن استفاده کرد که در ادامه به آن می‌پرازیم. هفت سین کودکانه، می تواند باعث آشنایی کودکان با آداب و رسوم کهن شود و هم جنبه سرگرمی و کاردستی و بازی را برای آن ها داشته باشد. روزهای آخر سال، این فرصت را به والدین می دهد تا وقت بیشتری را به بهانه هفت سین کودکانه با کودکان خود بگذرانند. در مدرسه نیز معلمان با آموزش ساخت کاردستی سفره هفت سین برای مدرسه، می توانند ساخت سفره هفت سین را به کودکان آموزش دهند.

برای آموزش هفت سین به کودکان می توان از کاغذ، مقوا و حتی وسایل دور ریختنی نیز استفاده کرد. مثلا می توان از کاردستی سکه با مقوا استفاده کرد یا کاردستی سبزه با مقوا یا کاردستی سفره هفت سین با کاغذ رنگی و … و وسایل لازم برای سفره هفت سین را با کاردستی به کودکان، آموزش داد.

 


بیشتر بخوانید : کاردستی چراغ عابر پیاده


سیب در هفت سین

ابتدایی ترین و همچنین آسان ترین کاردستی هفت سین را.می‌توان کاردستی سیب نام برد. ابتدا به بررسی تاریخچه وجود این.میوه در هفت سین می‌پردازیم. سیب در هفت سین به عنوان نمادی برای سلامتی و زیبایی شناخته شده.و به طور معمول توسط بزرگتر های خانواده مانند پدر، مادر و.یا افراد بزرگتر بر سر سفره قرار می‌گیرد.

 

مراحل ساخت کاردستی هفت سین سیب

برای ساخت کاردستی هفت سین سیب می‌توان از مقوا،.کاغذ و یا وسیله های دیگر که مربوط هستند استفاده کرد. ابتدا شکل سیب را روی یک کاغذ رنگی که می‌تواند.شامل رنگ های قرمز، سبز و یا زرد باشد بکشید.و آن را ببرید تا شکل دقیقی از سیب را داشته باشید.و بعد از آن با همان کاغذ ها و همان رنگ ها نوار هایی را با عرض حدود 2 سانتی متر ببرید.و به شکل مورب روی سیبی که از قبل کشیده بودید بچسبانید.تا شکلی به نسبت سه بعدی از سیب را داشته باشید.که قابل استفاده برای ماکت هفت سین نیز می‌باشد.

کاردستی هفت سین برای مدرسه

کاردستی سبزه با مقوا

برای ساخت کاردستی سبزه با مقوا، ابتدا یک مستطیل نسبتا بزرگ از مقوا ببرید. یک بادکنک را به اندازه-  ای که می خواهید اندازه سبزه، باشد؛ باد کنید. مستطیل را با رنگ سبز، رنگ آمیزی کنید. سپس طول مستطیل را برش های در حدود یک سانتی متر بدهید.برش ها نباید تا آخر مستطیل، قیچی شوند. سپس، مستطیل را به حالت گرد، دور بادکنک بچسبانید. بعد از خشک شدن، بادکنک را خالی نموده و زیر آن را یک تکه مقوای سبز رنگ گرد بچسبانید. کاردستی سبزه با مقوا آماده است.

روش دیگر برای کاردستی سبزه با مقوا، این است که می توانید یک مستطیل بزرگ سبز رنگ را از مقوا ببرید و رنگ سبز بزنید. سپس برش های یک سانتی متری بزنید و باز هم برش ها تا آخر مستطیل، برش نخورند. دقت کنید؛ برش ها باید هم اندازه زده شوند. سپس، مستطیل را به حالت لوله، دور هم بپیچید و زیر آن را یک مقوای گرد سبز رنگ بچسبانید. کاردستی سبزه با مقوای شما آماده است.

 

کاردستی سفره هفت سین با کاغذ رنگی

کاردستی سفره هفت سین با کاغذ رنگی، می تواند برای کودکان، جذاب باشد. کودکان، به رنگ، علاقه زیادی دارند و کار کردن با کاغذهای رنگی برای آن ها جالب و هیجان انگیز است. همچنین، به آن ها کمک می کند تا علاوه بر مهارت کار با کاغذ و قیچی با رنگ ها نیز آشنا شوند. می توان اجزای سفره هفت سین را برای کودکان توضیح داد و از آن ها خواست تا با کمک شما، کاردستی سفره هفت سین با کاغذ رنگی را بسازند و از آن لذت ببرند.

می توان طرح گل را بر روی کاغذ رنگی با رنگ های شاد کشید. سپس، آن را برش زد و لبه های گلبرگ ها را به هم چسباند که شکلی، مانند سبد درست شود و داخل آن بتوان وسایل سفره هفت سین را قرار داد. برای دسته سبد هم از کاغذ رنگی با رنگ دیگر می توان استفاده کرد و یک کاردستی زیبا و جذاب ساخت. این کاردستی را می توان به عنوان کاردستی سفره هفت سین برای مدرسه نیز استفاده نمود.

 


بیشتر بخوانید : ماکت تاب و سرسره


 

سکه در هفت سین

سکه در سفره هفت سین دارای معانی متفاوتی است. اما مهم ترین و مرسوم ترین آن را می‌توان نشان دهنده.رزق و روزی زیاد و حلال در سال آینده را نشان داد. البته در بعضی از منابع سکه را نشان دهنده مورد دیگری معرفی کرده است.که امروزه مرسوم نیست. سکه در هفت سین جزئی است که می‌توان.برای تزئین آن خلاقیت زیادی به کار برد و به راحتی آن را ساخت.

 

مراحل ساخت کاردستی هفت سین سکه

برای کاردستی سکه با مقوا، از سکه های پول می توان کمک گرفت. مراحل ساخت کاردستی به این ترتیب است که از مقوای نقره ای یا طلایی استفاده کنید. سکه را روی مقوا گذاشته و دور آن را ببرید. برای چاپ نقش سکه بر روی مقوا، می توان سکه را زیر مقوا قرار داده و با مداد روی آن را به آرامی بکشید. نقش سکه بر روی مقوا می افتد یا می توان طرح سکه را از روی آن بر روی مقوا نقاشی کرد. کاردستی سکه با مقوا آماده شد. از این کاردستی، به عنوان کاردستی هفت سین برای مدرسه نیز می توان استفاده کرد.

 

کاردستی هفت سین با مقوا

 


مراحل ساخت کاردستی چراغ عابر پیاده را با ما در ایمن ترافیک یاد بگیرید.


سنبل در هفت سین

سنبل در هفت سین نماد های مختلفی دارد ولی به دلیل رشد در بهار و طراوت و شادابی زیادی که دارد یکی از زیباترین نمادهای هفت سین است. نماد سنبل در هفت سین در واقع نشان دهنده فرا رسیدن بهار و شروع سال جدید است. البته کلمه آن فارسی نیست و نمی‌تواند نماد اصلی هفت سین باشد اما برای زیبایی و طراوت آن را بر سر سفره قرار می‌دهند.

 

مراحل ساخت کاردستی هفت سین سنبل

برای ساخت این “ل زیبا و زینتی می‌توان از مواد زیادی استفاده کرد، ولی زیبا ترین کاردستی هفت سین سنبل را می‌توان با استفاده از کاغذ های کشی درست کرد. ابتدا کاغذ ها را به شکل نوارهایی با عرض زیاد برش داده و با بریدن حداقل یک سانت از آنها و پبچیدن دور یک قطعه چوب طبیعی گل های کاغذی زیبایی خواهید داشت که سفره هفت سین شما را زیبا تر می‌کنند.

 

کاردستی هفت سین برای پیش دبستانی

 

ساعت در هفت سین

از ساعت در هفت سین به دو دلیل استفاده می‌شود که یکی از دلایل استفاده از آن وسیله در هفت سین دانستن دقیق زمان تحویل سال و دلیل دیگر استفاده از ساعت در سفره هفت سین بخش نمادین آن است، که وجودش در هفت سین نشان دهنده مهم بودن زمان در هفت سین می‌باشد. با گذاشتن ساعت در سفره هفت سین سالی را آرزو می‌کنیم که در آن بتوانیم از زمان بهترین استفاده بکنیم.

 

مراحل ساخت کاردستی هفت سین ساعت

برای ساخت کاردستی هفت سین ساعت می‌توان از وسیله های دور ریختنی و بازیافتی مانند سی دی استفاده کرد و با نشان دادن اعداد توسط ماژیک روی آن ساعتی خلاقانه ساخت. بعد از آن توسط مقوا و یا وسیله های بازیافتی دیگر می‌توان آن را تزئین کرد. بهتر است بخش تزئینات را به خود کودک سپرد تا با سلیقه خودش آن را کامل کند.

 

کاردستی هفت سین با نمد

 

تخم مرغ در هفت سین

برای سفره هفت سین جذاب ترین قسمت و خلاقانه ترین قسمت می‌تواند تزئین کردن تخم مرغ عید باشد ولی ابتدا بهتر است به فلسفه این نماد بی (سین) در سفره هفت سین بپردازیم. در بسیارى از منابع تاریخى نقل قول های قدیمی آمده است که «سفره هفت سین» در ابتدا «سفره هفت شین» بوده و بعدها به این نام تغییر پیدا کرده است. شمع، شراب ، شیرینى ، شهد (عسل) ، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، اجزاى تشکیل دهنده سفره هفت شین قدیمی بودند. برخى دیگر به وجود «هفت چین» در ایران پیش از اسلام اعتقاد دارند.

سخنران جامعه زرتشتى در این باره مى گوید: در زمان هخامنشیان در نوروز به روى هفت ظرف چینى غذا مى گذاشتند که به آن هفت چین یا هفت چیدنى مى گفتند. بعدها در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شین هاى نوروزى، به نشانه سبزى و جاودانگى برسر سفره قرارگرفت. بعد از سقوط ساسانیان وقتى که مردم ایران اسلام را پذیرفتند، سعى کردند که سنت ها و آیین هاى باستانى خود را هم حفظ کنند. اما نماد تخم مرغ در سفره هفت سین در واقع نشان دهنده زاد و ولد در سال جدید و همچنین نوآوری است که امروزه از این نماد همچنان در سفره هفت سین استفاده می‌شود.

 

مراحل تزئین کاردستی هفت سین تخم مرغ

برای تزئین کردن تخم مرغ های عید می‌توان از روش های گوناگونی استفاده کرد تا هر شخص طبق سلیقه و شخصیت خودش تخم مرغ مخصوص خودش را در سفره هفت سین داشته باشد. برای این کار می‌توان از مقوا، رنگ های گواش و یا آبرنگ، اکلیل و دیگر وسیله ها استفاده کرد.

البته در سفره هفت سین از وسیله های دیگری نیز می‌توان استفاده کرد مانند سنجد که نماد سنجیده عمل کردن و خرد ورزی در زمینه های گوناگون است. و یا سبزه که اصلی ترین سین سفره هفت سین است و نشان دهنده طبيعت و نشان طراوت، سادگي و ايثار است. این موارد را نمی‌توان مانند کاردستی های دیگر ساخت و بهتر است خود سبزه یا سنجد طبیعی استفاده شود. ما در این متن به بررسی مواردی پرداختیم که بتوان کاردستی آنها را به شکل ساده و کم هزینه درست کرد و ساختن آن برای کودک هم راحت باشد تا بتواند به تنهایی یا فقط با کمک والدین آنها را بسازد.

 

سفره هفت سین با وسایل دور ریختنی

درست کردن سفره هفت سین با وسایل دور ریختنی، می تواند بسیار جذاب و جالب باشد و ایده ای خلاقانه محسوب شود که از ساخت آن لذت ببرید. مثلا: سر تخم مرغ را مقداری بشکنید و محتویات آن را خالی کنید. داخل آن را مقداری پارافین بریزید و فیتیله داخل آن قرار دهید و به عنوان شمع در سر سفره هفت سین از آن استفاده کنید.برای رنگ کردن تخم مرغ ها، مقداری از لاک ناخن با رنگ های مختلف را داخل یک ظرف یکبار مصرف بریزید و تخم مرغ ها را در آن بغلتانید و بگذارید تا خشک شود و از آن برای تخم مرغ رنگی سفره هفت- سین استفاده نمایید. همچنین، روی تخم مرغ را می توانید با دکمه هایی که دیگر به آن نیاز ندارید؛ بپوشانید و از زیبایی آن لذت ببرید.

از بطری های یکبار مصرف نوشابه می توان به عنوان جای گلدان برای سر سفره هفت سین استفاده نمود. به این ترتیب که، بطری نوشابه را از وسط نصف نمایید و روی آن را اکلیل بچسبانید و به عنوان گلدان بر سر سفره هفت سین استفاده نمایید.درست کردن سفره هفت سین با وسایل دور ریختنی، بسیار زیبا و جذاب است و برای کودکان نیز می تواند مورد توجه باشد؛ حتی به عنوان کاردستی هفت سین برای مدرسه نیز می توان از آن استفاده نمود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مقاله عالی بود ای کاش به جای خرید و فروش المان سفره هفت سین ۱۴۰۰ هممون اون رو با دست درست می کردیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا