اطلاعات ایمنی

هنگام زلزله چه باید کرد؟

مکان های امن برای پناه گرفتن هنگام زلزله همان‌ جاهایی است که وقتی ایستاده یا نشسته‌اید زمین لرزه آغاز می‌شود. بدون شک منتظر این پاسخ با این ‌همه شفافیت و روشنی نبودید! احتمالاً تصور می‌کردید اکنون می‌خواهیم چندین فضای ایمن به شما معرفی کنیم تا هنگام زلزله به آنجا بروید و جان و سلامتی خود را نجات دهید.

واقعیت آن است که هنوز هیچ کس و هیچ دستگاهی نمی‌تواند زلزله را پیش‌بینی کند. ما تنها بین 3 تا 5 ثانیه فرصت داریم تا بهترین تصمیم را در مورد انتخاب مکان ایمن و مناسب بگیریم. این یعنی در زمین‌لرزه‌ای که ناگهان و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای رخ می‌دهد، درست‌ترین کار آن است که سریع‌ترین تصمیم را بگیریم و تنها به زنده ماندن و آسیب ندیدن فکر کنیم.

مکان های امن در هنگام زلزله

مکان های امن هنگام زلزله

به یاد داشته باشید که بیشترین آسیب‌ها به هنگام زلزله وقتی به شما وارد می‌شود که این رویداد شما را هیجان زده کرده و می‌ترساند و در نهایت اقدام به دویدن می‌کنید. دویدن درون محیط های بسته باعث بریده شدن یا شکستن پای شما یا نزدیک شدنتان به محل‌هایی می‌شود که احتمال سقوط وسیله‌ای در آن زیاد است. ضمن آن‌که عدم امکان برقراری تعادل منجر به افتادن و بروز مشکلاتی همچون شکستگی سایر اندام‌ها خواهد شد.

بهترین کاری که در زمان وقوع زلزله می‌توان، انجام داد این است که با حفظ خونسردی به دنبال مکان های امن در هنگام زلزله باشید.

همچنین وقتی در بیرون از منزل هستید احتمال آن که دویدن شما باعث برخوردتان به دیگر افراد حاضر در محل شود افزایش می یابد و خود این موضوع احتمال آسیب را بیشتر خواهد کرد.

پناه گیری صحیح هنگام زلزله

چهارچوب درها، مکان های امن نیستند

چهارچوب درها سست‌ترین پی‌ها را دارند. علاوه بر این احتمال آن که باز و بسته شدن در به سروصورت شما آسیب وارد کند بسیار زیاد است. پس این عمل منسوخ شده را فراموش کنید. تا جایی که ممکن است از در و سایر چهارچوب‌ها فاصله بگیرید.

چهارچوب درها، مکان های امن نیستند

 

هنگام زلزله اگر خواب هستید در تخت خود بمانید

تخت خواب شما را روی زمین معلق نگه می‌دارد. بنابراین بهترین کار این است که در تختخواب خود بمانید و تا پایان لرزش بالش را روی سر و صورت خود بگیرید.

رعایت نکات ایمنی در هنگام زلزله

 

ماشین خود را به‌دوراز پل یا درختان نگه‌دارید

بعدازآن که با تصمیم سریع خود توانستید ماشین را در جای مناسبی متوقف کنید به زیر صندلی‌ها بروید، سرخود را با دست‌هایتان بپوشانید و تا پایان لرزش همان‌جا بمانید.

 

حفظ ایمنی موقع رانندگی در هنگام زلزله

 

هنگام زلزله در همان محلی که هستید بمانید تا اوضاع آرام‌تر شود

مثلاً اگر هنگام زلزله در اتومبیل خود هستید امن ترین مکان برای ماندن همان‌جا است. چراکه این سقف آهنی می‌تواند شما را از آسیب‌های ناشی از ریزش مصالح تا حد زیادی حفظ کند. اگر در منزل خود هستید پس به تمام جزئیات خانه‌ی خود تسلط دارید. می‌توانید بعد از اتمام لرزش شیرهای آب و گاز را قطع کنید. در صورت امکان و لزوم کمی وسیله جمع کنید و بعد آرام از منزل خارج‌شده و به‌جاهای امن‌تری بروید.

فراموش نکنید که داشتن تجهیزات اطفاء حریق مخصوصا کپسول آتش نشانی می تواند از جان و مال شما در زمان آتش سوزی هنگام زلزله محافظت کند. پس پیش از وقوع حادثه خانه خود را مجهز به تجهیزات ایمنی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا