مبلمان شهری

ماکت تبلیغاتی و آشنایی با انواع آن

سرفصل‌های مقاله

ماکت تبلیغاتی یکی از وسایل پرکاربرد در حوزه بازاریابی است که احتمالاً شما بیشتر ماکت بستنی قیفی رنگی یا ماکت تبلیغاتی نوتلا را در ابعاد مختلف دیده‌اید. با توجه به رقابت شدید در بین شرکت‌های مختلف و اهمیت بازاریابی، امروزه ماکت‌های تبلیغاتی نقش مهمی در معرفی شرکت‌ها و برندهای مختلف دارند. حتی این موضوع به حوزه کودکان و مهد کودک‌ها نیز وارد شده و امروزه می‌بینیم که برخی از این مهدها از ماکت‌های فانتزی و حجمی برای تزیین محیط خود استفاده می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که استفاده از ماکت‌های تبلیغاتی تا چه اندازه برای تیم‌های بازاریابی و بالا بردن آمار فروش مؤثر است. اهمیت این موضوع باعث شد که ابتدا ماکت تبلیغاتی را معرفی کنیم و سپس انواع مختلف آنها را با توجه به فاکتورهای مختلف ذکر کنیم.

ماکت تبلیغاتی چیست؟

ماکت تبلیغاتی ابزاری شبیه سازی شده و فانتزی از یک طرح اصلی است که از لحاظ اندازه و مقیاس می‌تواند تفاوت بسیاری با الگوی اولیه خود داشته باشد. به عنوان مثال، بستنی قیفی حداکثر در اندازه یک دست ساخته می‌شود، اما اندازه ماکت آن شاید صدها برابر بوده و حتی از اندازه یک انسان بزرگتر باشد. در ضمن در طراحی ماکت‌های تبلیغاتی به بحث الگوهای فانتزی و استفاده از رنگ‌های جذاب هم پرداخته می‌شود تا از جهات مختلفی در جلب توجه بیننده موفق عمل کند. این موضوع در معرفی یک برند و نشان دادن قابلیت‌های آنها نقش مهمی دارد.

البته مهمترین نکته در ساخت ماکت تبلیغاتی و استفاده از آن، نداشتن محدودیت در طراحی و اندازه ماکت است. شما هیچ وقت نمی‌توانید یک شرکت را مجبور کنید که ماکت‌هایی با اندازه بزرگتر طراحی کند. ماکت شبیه سازی شده راهنمایی و رانندگی که در پیچ‌ها و در محل‌های خطرناک به صورت دائمی نصب می‌شوند یا انواع چراغ محوطه فانتزی نمونه‌هایی از این ماکت‌ها هستند که دقیقاً هم اندازه با الگوی اصلی خود ساخته می‌شوند.

انواع ماکت تبلیغاتی

اگرچه تقریباً برای هر وسیله و هر چیزی می‌توان یک ماکت طراحی کرد و ساخت، اما معمولاً برای آنها انواع مختلفی در نظر گرفته می‌شود تا مشتری بتواند گزینه مناسب را با توجه به وضعیت خود سفارش دهد. یکی از بهترین و مهمترین معیارها در دسته‌بندی انواع ماکت‌های تبلیغاتی، تقسیم بندی آنها بر اساس دو نوع پیش ساخته و سفارشی است.

ماکت تبلیغاتی پیش ساخته

ماکت تبلیغاتی پیش ساخته به ماکت‌های گفته می‌شود که از قبل الگوهای آنها آماده سازی شده و شما تنها سفارش خرید آنها را می‌دهید. این نوع ماکت‌های تبلیغاتی رواج بیشتری دارند و کاربرد آنها بسیار بیشتر است. به عنوان مثال ماکت حجمی نمای خارجی مهد عکس یا ماکت بستنی قیفی رنگی یا حتی دکور مهد کودک مواردی هستند که به عنوان ماکت پیش ساخته در بازار عرضه می‌شوند. این نوع مارکت ها طرفداران بسیاری دارند و استفاده از آنها بسیار ساده و سریع است، اما به هر حال داشتن الگوهای تکراری باعث می‌شود که نمونه‌های بیشتری از آنها به صورت مشابه یافت شود.

ماکت تبلیغاتی سفارشی

ماکت تبلیغاتی سفارشی بدین صورت است که شما از یک شرکت می‌خواهید که طرح یا الگوی مورد نظر را به صورت یک ماکت برای شما آماده کند. این ماکت‌ها بیشتر به صورت حروف الفبا و الگوهایی مانند لوگوی شرکت‌ها هستند که سفارش ساخت آنها به صورت ماکت‌های حجمی داده می‌شود. به عنوان مثال، یک مهد کودک از شرکت های سازنده این ماکت‌ها می‌خواهد که اسم آن را در قالب حروف الفبای فارسی یا انگلیسی به صورت یک ماکت تبلیغاتی حجمی آماده سازی کند. این ماکت‌ها منحصر به فرد هستند و در طراحی‌های خلاقانه به کار گرفته می‌شود، اما در هر صورت باید بپذیریم که قیمت آنها بالاتر است.

 

ماکت تبلیغاتی

ساخت ماکت تبلیغاتی

ساخت ماکت تبلیغاتی یکی از خدماتی است که توسط برخی شرکت‌ها ارائه می‌شود. ماکت‌های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و از مواد اولیه متفاوتی ساخته می‌شود که در گام بعدی به آنها بیشتر خواهیم پرداخت. اصولاً ماکت‌های پلاستیکی با کمک قالب‌های پیش ساخته آماده می‌شوند که با کمک تزریق پلاستیک و سپس سرد شدن ساخته می‌شود. ساخت ماکت فلزی و ماکت چوبی نیاز به هنرمندی بالایی دارد و فرد باید ابتدا طرح را پیاده کرده و سپس با ابزارهای مختلف ماکت مورد نظر را بسازد.

البته امروز مباحثی مانند روش های ماکت سازی کودکان نیز مطرح می‌شود که بیشتر جنبه آموزشی و تزیینی دارند. این ماکت‌های کودکانه با کمک خمیر بازی و یا برش دادن مقوا و تغییر شکل آنها به صورت اوریگامی هستند که بیشتر بحث آموزش و بازی در آنها مطرح است.

انواع ماکت تبلیغاتی از لحاظ جنس

یکی دیگر از مواردی که به شناخت ما از انواع ماکت تبلیغاتی کمک می‌کند، دسته بندی آنها با توجه به مواد اولیه و جنس به کار رفته برای ساخت آنهاست.

ماکت فلزی

سازه و اسکلت اصلی این ماکت‌ها از جنس فلز بوده و مهمترین ویژگی آنها استحکام بالا و وزن سنگین است. این ماکت‌ها بیشتر به صورت ثابت استفاده می‌شوند و به نوعی یک بیلبورد تبلیغاتی فانتزی هستند. ماکت‌های فلزی رواج کمتری نسبت به سایر انواع ماکت‌ها دارند.

ماکت چوبی

ماکت‌های چوبی نوعی هنرمندی در استفاده از چوب برای اهداف تبلیغاتی و بازاریابی است. سازه اصلی این ماکت‌ها از جنس چوب بوده که با کمک ابزارهای پیشرفته برش چوب مانند cnc ساخته می‌شوند. ماکت‌های چوبی استحکام نسبتاً مناسبی دارند و وزن سبک آنها کمک می‌کند که در شرایط مختلف از آنها استفاده شود. البته ماکت‌های چوبی برای قرار گرفتن در معرض بارش باران و برف مناسب نیستند.

ماکت پلاستیکی

رایج‌ترین و پر استفاده ترین نوع ماکت‌های تبلیغاتی، ماکت‌های پلاستیکی هستند که از جنس پلاستیک خشک ساخته شده و استحکام بسیار بالایی دارد. ساخت ماکت تبلیغاتی با استفاده از پلاستیک چندین مزیت دارد. در وهله اول استفاده از پلاستیک به بالا رفتن طول عمر ماکت و امکان استفاده از آنها در شرایط جوی مختلف کمک می‌کند. درضمن تنوع رنگی ماکت‌های پلاستیکی بسیار بیشتر است و به همین دلیل با استقبال بیشتری از طرف کودکان مواجه می‌شوند.

ماکت مقوایی

ماکت‌های مقوایی بیشتر جنبه تزئینی داشته و کاربرد چندان زیادی ندارند. این ماکت‌ها به دلیل وزن سبک خود و همچنین مقاومت پایین در برابر بارندگی و نور خورشید، بیشتر در فضای داخلی ساختمان‌ها نصب می‌شوند و به نوعی در تبلیغات محیطی کاربرد دارد. ماکت‌های مقوایی بیشتر شبیه محصولات روشهای ماکت سازی کودکان هستند که سازه‌ای تقریباً یکسان دارند.

 

ماکت تبلیغاتی

خرید ماکت تبلیغاتی

خرید ماکت تبلیغاتی یک موضوع مهم و تعیین کننده است که تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. کسانی که برای خرید این ماکت‌ها اقدام می‌کنند باید چند نکته را در نظر داشته باشند که به بررسی آنها می‌پردازیم.

زمینه استفاده از ماکت

زمینه استفاده از ماکت تأثیر بسیار بزرگی در فرآیند خرید ما دارد و تعیین می‌کند که دقیقاً به سراغ چه گزینه‌هایی برویم. مثلاً اگر حوزه فعالیت ما در رابطه با کودکان باشد، ماکت‌های فانتزی با تنوع رنگی بالا و مقاوم در برابر ضربه گزینه‌های بهتری هستند. اما برای استفاده از یک ماکت نظامی، بیشتر ماندگاری این ماکت و استفاده در شرایط مختلف مطرح است.

محل نصب ماکت

اینکه ما ماکت تبلیغاتی را در کدام منطقه کشور استفاده کنیم یا از لحاظ شرایط جوی چه مسائلی برای ماکت به وجود می‌آید، تأثیر مهمی بر انتخاب نهایی ما دارد. ماکت‌های مقوایی و ماکت‌های چوبی برای استفاده در محیط بیرون مناسب نیستند. ماکت‌های پلاستیکی بیشتر در مهد کودک‌ها و شهربازی استفاده می‌شوند و ماکت‌های فلزی در حوزه تبلیغات و بازاریابی کاربرد دارند.

اهداف استفاده از ماکت

تقریباً تأثیر این مورد هم مانند محیط و محل نصب ماکت است. به عنوان مثال، اگر در حوزه کودکان و مهدکودک فعالیت داریم، مسئله تنوع رنگی و فانتزی بودن ماکت در اولویت قرار دارد. اما اگر هدف ما خرید ماکت تبلیغاتی برای بازاریابی و تبلیغات باشد، توجه به روانشناسی رنگها و همچنین تأثیر محیطی ماکت موضوع مهم‌تری است.

هزینه خرید ماکت

اگر قیمت ماکت تبلیغاتی را مهمترین فاکتور در خرید آنها معرفی نکنید، حداقل یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در انتخاب ماکت است. معمولاً در روان قیمت ماکت‌ها بدین صورت است که ماکت‌های مقوایی قیمت پایین‌تری دارند و کاربرد آنها کمتر است. ماکت‌های فلزی به دلیل استفاده از مواد اولیه گران قیمت، قیمت بالاتری دارد. در هر صورت، این وضعیت جیب ما و تعیین بودجه اولیه تبلیغاتی است که مشخص می‌کند به سراغ کدام یک از ماکت‌های تبلیغاتی برویم.

در انتها توصیه می‌کنم که از انواع ماکت‌های تبلیغاتی گروه ایمن ترافیک کالا دیدن کنید تا بیشتر با آنها آشنا شوید و برای سفارش خرید ماکت تبلیغاتی با کارشناسان ما در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا