اطلاعات ایمنی

آنچه باید درباره انواع کلاه کاسکت قبل از خرید بدانید

سرفصل‌های مقاله

انواع کلاه کاسکت به عنوان تجهیزات ایمنی در محیط کار و به منظور جلوگیری از بروز آسیب ها در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. هنگام موتور سواری نیز استفاده از کلاه کاسکت می تواند از بروز صدمات ناشی از تصادف تا حد بسیار زیادی بکاهد. انواع کلاه ایمنی استاندارد می تواند از آسیب دیدن سر و مغز تان جلوگیری کند. در صورتی که قصد خرید کلاه ایمنی استاندارد را دارید پیشنهاد می کنم مقاله راهنمای خرید انواع کلاه ایمنی را مطالعه کنید.

تولید انواع کلاه کاسکت

انواع کلاه ایمنی موتورسیکلت ها از یک پوسته، یک لایه فوم و رویه تشکیل شده اند. پوسته، ضربه را در مساحت گسترده ای پخش می کند و از نفوذ مواد به کلاه، جلوگیری می کند. در این میان فوم تا آنجا که ممکن است ضربه را تحمل و جذب می نماید. بنابراین تمام ضربه به سر موتور سوار وارد نمی شود و در نهایت رویه نرم، قالب مناسبی را در برابر سر ایجاد می کند.


بیشتر بخوانید: نکات ایمنی مهم در مورد دوچرخه سواری کودکان


ترموپلاستیک، همانگونه که از اسم آن پیداست پلاستیک داغ است. معمولاً این پلاستیک نوعی از پلی کربنات است و چون استحکام بالایی ندارد، انواع کلاه های ایمنی ترموپلاستیک بزرگتر و سنگین تر از کلاه های پیشرفته می باشند، همچنین ارزان قیمت بوده و ساخت آن ها آسان است.

پوسته های فایبرگلاس از نوع پلاستیکی بوده و ساخت آن ها بسیار پر زحمت است. در ساخت آن ها باید روکش فیبری درون قالب قرار گیرد و رزین به آن اضافه شود، سپس همه موارد تا یک میلیون درجه گرما داده می شود، بعد از آن، این مرحله دوباره و دوباره تکرار می شود تا قالب شکل گرفته به دست آید.

انواع کلاه ایمنی موتور سیکلت

تفاوت انواع کلاه ایمنی موتور سیکلت

معمولا بین کلاه ایمنی موتور سیکلت معمولی و انواع کلاه کاسکت های پیشرفته، در پوسته تفاوت هایی وجود دارند. در بیشتر موارد از گونه هایی از ای پی اس- فوم ابری عایق بندی استفاده می شود، که محکم و کم وزن هستند و همچنین در زمان وارد آمدن ضربه قابلیت فشرده شدن را دارند. در بعضی از انواع کلاه کاسکت های پیشرفته از تراکم چندتایی ای پی اس در لایه ها و موقعیت های متعدد استفاده می شود. بدین صورت کلاه ایمنی محکم تری ساخته می شود، که می تواند به صورت متفاوت و با توجه به شدت و مکان ضربه، ضربه حاصل از برخورد را جذب نماید.

پس از اتمام مراحل ساخت کلاه ایمنی موتور سیکلت پوسته ای به دست می آید که نسبت به پوسته ی پلاستیکی بسیار محکم تر و سبک وزن تر است، همچنین انعطاف پذیری خوبی را در برابر ضربه دارد و نیروی وارد شده را به مساحت وسیع تری از فوم ای پی اس پخش می کند. فایبرگلاس بسیار شکننده است، بنابراین باید مراقب باشید تا این کلاه ها به زمین نیفتند. با این حال حتی کلاه کاسکت شکسته نیز در تصادف مهم می باشد، چرا که پوسته بیشتر نیروی وارد شده را قبل از اینکه لایه ابری وارد عمل بشود می گیرد. بنابراین کلاه های ایمنی فایبرگلاس آنقدر به تراکم ابری زیادی نیاز ندارند و به همین سبب کوچک تر و سبک تر از کلاه های پلاستیکی هستند.

جهت اطلاع از قیمت کلاه ایمنی مهندسی کلیک کنید.

مراحل ساخت کلاه ایمنی موتور سیکلت

 پوسته های فایبر گلاس پیشرفته

این پوسته ها مشابه پوسته های فایبرگلاس می باشند، هر چند از فیبر های پیشرفته ای ساخته شده اند که در حال حاضر با یک رزین و یا مواد دیگری مخلوط گردیده اند. بنابراین معمولا در ساخت آن ها به مراحل چند گانه لایه گذاری نیازی نیست، ساخت آن ساده شده و مواد مطلوب تری دارد. در نتیجه یک کلاه ایمنی موتور سیکلت معمولی با تمامی ویژگی های امنیتی با حدود 80% وزن می باشد.

ساخت کلاه کاسکت

پوسته های ترکیبی کولار و کربن در ساخت کلاه کاسکت

صرف نظر از قدرت ضربه گیری، پوسته کولار فواید متمایزی دارد. مرحله ساخت مانند فایبرگلاس می باشد، ولی در ساخت آن به جای استفاده از روکش ابری یا آرامید، ازکولار استفاده می شود و از آنجایی که کولار بسیار محکم بوده، نیازی به استفاده از مقادیر زیاد فیبر برای رسیدن به نتیجه مورد نظر نمی باشد. بنابراین پوسته ی کولار می تواند حدود 20% سبک تر از پوسته فایبرگلاس باشد.

بنابراین در انواع کلاه های ایمنی همیشه کولار با مواد دیگر ترکیب شده تا این نقص را جبران نماید. اکثر اوقات فیبر کربنی این نقش را ایفا می کند. فیبر کربن بسیار محکم، سبک وزن و گران است. ترکیب حاصل، پوسته ای در صدر پوسته ها است، که استانداردهای امنیتی کلاه های ایمنی فایبرگلاس و پلاستیکی را دارد ولی اندازه و وزن آن بسیار کمتر است.

مهم است به خاطر بسپارید که مواد پیشرفته دلیل بر ایمنی بیشتر نمی باشند. یک کلاه پلاستیکی می تواند به اندازه یک کلاه ایمنی قدیمی ایمن باشد. در مدل پلاستیکی برای رسیدن به نتیجه مورد نظر از حجم و وزن بیشتری استفاده شده است. چنانچه زمین بخورید، تفاوت این دو کلاه ایمنی چندان نیست، فقط اینکه زمانی که در حال راندن دوچرخه یا موتورسیکلت می باشید گردنتان به دلیل انتخاب کلاه کاسکت سبک تر، راحت تر خواهد بود. به هر حال وزن کلاه ایمنی موتور سیکلت نباید بیش تر از 400 گرم باشد.

استانداردهای کلاه موتورسواری

بیشتر بخوانید : از کلاه ایمنی استاندارد استفاده کنیم تا سر به باد ندهیم!

استانداردهای کلاه ایمنی

استانداردهای کلاه ایمنی براساس تست های آزمایشگاهی سنجیده می شود. چنانچه کلاه موتورسواری در تست برای ورزش و یا فعالیت ها تأیید شود، حفاظت کافی در برابر ضربه را فراهم می آورد.

لیست قیمت کلاه های ایمنی

استانداردهای انواع کلاه های ایمنی در سازمان های متعدد وضع کننده استاندارد، تهیه و منتشر می شوند. نمونه هایی از این استانداردها: تست های ضربه، تسمه، ویژگی های موادی که در ساخت کلاه به کار می روند، پوشش مورد نیاز، برچسب گذاری و … می باشند.

جهت مشاوره و خرید انواع کلاه کاسکت و کلاه ایمنی موتور سیکلت می توانید با کارشناسان ما در ایمن ترافیک در تماس باشید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. کلاه کاسکت اهمیت بالایی داره. بنظرم از کلاه کاسکت استار سیکلت بهره ببرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا