اطلاعات ایمنی

باید ها و نباید های رانندگی در برف و بوران

سرفصل‌های مقاله

ممکن است بسیاری از مردم فکر کنند که رانندگی کردن.در استارت زدن و راه انداختن ماشین خلاصه می‌شود. در صورتی که برای رانندگان این طور نیست.و مهارت های رانندگی در واقع به شکل اکتسابی به دست می‌آیند.و یک راننده خوب قطعا در گذشته تجربه زیادی داشته.و مدت زمان زیادی را به رانندگی گذرانده است. در ادامه متن به بررسی نکاتی در رابطه.با رانندگی در برف و شرایط یخبندان می پردازیم. هر ساله با بارش برف و شروع زمستان و آغاز مسافرت های زمستان.با حجم عظیمی از تصادفات جاده ای رو به رو می‌شویم.که دلیل اکثر آنها رعایت نکردن نکات مربوط به رانندگی در برف و زمستان است.

نکات اولیه رانندگی در برف

طبق گفته بسیاری از نقد کنندگان و پلیس های راه اگر کار ضروری ندارید از رانندگی کردن در این نوع از آب و هوا خودداری کرده و بهتر است در خانه بمانید و از افتادن اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید. اما اگر در زمستان و با وجود بارش سنگین برف مجبور به رانندگی در برف شدید، بهتر است تمام نکات را در این باره در نظر بگیرید و به تمام قوانین راهنمایی و رانندگی که مهم ترین آن قوانین مربوط به سرعت است مسلط بوده و آنها را رعایت کنید. در شرایط بارندگی بهتر است ابتدا پلیس راهور جاده را با ماشین آلات راهسازی مخصوص باز کرده و سپس مسافران را به جاده راه دهد.

در ایران سرعت خودرو ها در آزاد راه ها بین 70 تا 120 است.که سرعت بیشتر از 120 کیلومتر بر ساعت و سرعتی کمتر از 70 کیلومتر بر ساعت غیر مجاز بوده.و تخلف به حساب می‌آید. و در بزرگراه ها حداکثر سرعت 100 و.در جاده های اصلی 85 کیلومتر بر ساعت در روز و در شب به 75 کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا می‌کند.که مسلما هنگامی که زمین ها از برف پوشیده شده است،.رانندگی کردن با این سرعت ها کار عاقلانه ای نیست.و نمی‌توان ریسک این قضیه را پذیرفت. بنابراین در ادامه این متن به بررسی نکات ریزتر.و دقیق تر در باره رانندگی در برف می پردازیم.

 

رانندگی در برف و یخبندان

 

لاستیک مناسب

از مهم ترین نیاز هایی که در هنگام رانندگی در برف پیدا می‌کنید،.استفاده از بهترین نوع لاستیک ها است. مهم نیست که خودرو شما دیفرانسیل جلو باشد.و یا دیفرانسیل عقب و یا حتی دارای دو دیفرانسیل. رانندگی کردن بدون لاستیک مناسب اصلا درست نیست.و خوب بودن قدرت خودرو تاثیری روی این قضیه ندارد. لاستیک های مناسب برای رانندگی در زمستان لاستیک هایی هستند.که اصطکاک بالایی با سطح زمین دارند و دارای عاج های بلند هستند. نکته دیگر در رابطه با لاستیک های خودرو تنظیم باد درست و اصولی است. حتی اگر خودروی شما مرسدس بنز کلاس G، رنجرور ایویوک،.قدرتمندترین تویوتاها و ماشین آفرود باشد،.بدون لاستیک مناسب در رانندگی در برف به مشکل می‌خورید.

 

رانندگي در برف

 

چراغ ها

رانندگی در برف دارای خطرات زیادی است اما رانندگی در برف و هنگام شب همه خطرات را تا چند برابر افزایش می‌دهد. بنابراین چراغ های خودرو شما هنگام رانندگی در برف اهمیت زیادی دارد و باید  از بالاترین استاندارد ها پیروی کند تا به مشکل نخورید. قبل از رانندگی در شب و در هوای برفی از سالم بودن چراغ های خودرو خود از جمله چراغ های جلو، عقب، نوربالاها و مه شکن ها اطمینان حاصل کنید تا در رانندگی بتوانید راحت تر مسیر ها را تشخیص داده و در مواقع ضروری اعلام حضور کنید.

 

رانندگی در برف و باران

 

شیشه های خودرو

از مهم ترین گزینه ها هنگام رانندگی در برف دید راننده است،.که باید کامل و دقیق باشد و این گزینه ملزم تمیز بودن شیشه ها.و بخار نکردن آنها است. بهتر است قبل از شروع رانندگی در برف شیشه خودرو های خود را تمیز کنید.و از مواد ضد بخار در داخل ماشین استفاده کنید.تا از بخار کردن شیشه ها هم جلوگیری شود. توجه کنید که اگر شیشه های خودرو شما یخ بسته است.از آن گرم برای تمیز کردن ان استفاده نکنید به دلیل آن که با.دوباره پرد شدن شیشه ها، شاید ترک خورده و بشکنند.

 

رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ

 

اطمینان از توان باتری های خودرو در برف

قبل از شروع رانندگی در برف به توان باتری خودرو خود توجه کنید.تا در مسیر و یا اواسط راه با مشکل مواجه نشوید. به طور معمول توان باتری خودرو ها در زمستان کاهش پیدا می‌کند.و حتما باید از درست کار کردن این قسمت مهم.قبل از رانندگی اطمینان پیدا کنید.

بنزین و سوخت

قبل از شروع کردن رانندگی در برف اطمینان داشته باشید.که باک خودرو خود را لب به لب پر کرده اید.و در مسیر با کاهش سوخت مواجه نمی‌شوید. همان طور که می‌دانید مصرف سوخت در زمستان.و در دمای بسیار پایین افزایش پیدا می‌کند و باید از کافی بودن سوخت مورد نیاز اطمینان داشته و بعد از آن رانندگی در برف را شروع کنید.

ضرورات لازم برای رانندگی در برف

برای رانندگی در برف باید همه ملزومات رانندگی در شرایط آب و هوایی سخت را داشته باشید تا بتوانید راحت تر در این شرایط رانندگی و از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

 

رانندگي در برف و يخ

 

نکات بحرانی رانندگی در برف

هنگام رانندگی در برف لازم است چند مورد از نکاتی که بیان خواهیم کرد را رعایت کنید تا از جان خود و سایر سرنشینان محافظت کنید. رانندگی در برف نیز مانند نگهداری از ماشین در زمستان نیازمند دانستن بعضی نکات است.

آهسته بپیچید

راننگی در برف آسان به نظر می‌آید ولی برای این کار باید به چگونگی کنترل کردن خودرو در شرایط سخت مسلط باشید تا بتوانید به راحتی خودرو را جا به جا کنید، البته بدون اینکه خطر تصادف شما را تهدید کند. به عنوان مثال برای پبچیدن در جاده های برفی نکاتی را باید بدانید که در ادامه به آن می‌پردازیم. برای این کار چند متر قبل از شروع پیچ باید سرعت خودرو را کم کنید تا اصطحکاک با سطح بالا برود و بعد از آن باید به آرامی بپیچید  و سپس دوباره پدال گاز را فشار و به مسیر ادامه دهید تا از لیز خودرو روی سطح برفی جلوگیری شود.

در صورت سر خوردن چه کاری انجام دهید؟

اگر با این مشکل مواجه شدید و خودرو شما روی سطح برفی سر خورد؛ باید با حفظ آرامش و توجه به نکات ایمنی رفتار کنید تا با مشکل دیگری رو به رو نشوید. شاید به نظر عجیب بیاید ولی در هنگام سر خوردن نباید از پدال ترمز استفاده کرد بلکه باید با استفاده از پدال گاز کنترل خودرو را به دست گرفته و از بیشتر سر خوردن آن جلوگیری کنید.

 

رانندگی در برف با دنده اتوماتیک

 

با خودرو آشنا باشید

از نکات دیگری که باید به آن توجه کنید آن است که از ساختمان خودرو خود اطلاعات کافی را داشته باشید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که به هیچ عنوان با خورویی که برای اولین بار تجربه رانندگی با آن را دارید، در هوای برفی رانندگی نکنید. به دلیل آن که ممکن است آن خودرو مشکلاتی داشته باشد که تنها راننده اصلی آن بتواند با آن رانندگی کند.

 تنها به سیستم های الکتریکی اعتماد نکنید

سیستم‌هایی مانند ترمز ABS و کنترل لغزش و یا حتی سیستم نشان دهنده میزان سوخت پیشرفت بسیار بزرگی در زمینه بالا بردن  امنیت خودروها ایجاد کردند؛ اما جاده‌های لغزنده و برفی می‌تواند تمامی این سیستم‌ها را بی اثر کند. هنگامی که در هوای برفی خودرو سر بخورد و یا تصادف رخ دهد، هیچ کدام از سیستم‌های ایمنی در جهان نمی‌توانند به شما کمک کنند.

بر طبق این مقاله از مجله ایمن ترافیک از رانندگی در آب و هوای بد خودداری کرده.و به دل جاده نزنید. در صورتی که مجبور به رانندگی شدید؛.تجهیزات ایمنی کافی را به همراه داشته و نکات مذکور را رعایت کنید.تا سفری خوش را رقم بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا