تجهیزات پارکینگی

4 نکته ضروری برای حفظ امنیت پارکینگ

سرفصل‌های مقاله

امنیت پارکینگ یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و با رعایت نکاتی ساده می‌توان امنیت پارکینگ را تا حد زیادی ارتقا بخشید. پارکینگ به واسطه داشتن محیطی دنج و معمولا کم تردد، بستر مناسبی را برای انواع خراب‌کاری‌های اجتماعی مانند دزدی و مخفی شدن فراهم می‌آورد. البته امنیت پارکینگ محدود به جلوگیری از ورود خلافکاران نیست و باید نکات امنیتی متعددی را به منظور عبور و مرور امن برای خودروها و عابران، در نظر داشت.

در این مقاله به 4 نکته اساسی و ضروری در مورد امنیت پارکینگ می‌پردازیم که با رعایت آنها می‌توانید یک پارکینگ امن برای خود و ساکنان مجتمع خود فراهم کنید. بر خلاف باور عام، رعایت این نکات بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و رعایت مستمر آنها هزینه چندانی برای ساکنان و یا مدیران پارکینگ‌های عمومی نخواهد داست.

تمیزی و نگهداری از پارکینگ

اولین و ساده‌ترین نکته برای داشتن یک پارکینگ امن، حفظ نظافت و نگهداری دائمی از پارکینگ است. اگر پارکینگی کثیف و نامرتب باشد، به شکل ناخودآگاه تاثیر منفی بر روی ذهن بیننده و قضاوت آن درباره امنیت پارکینگ خواهد داشت. به گفته رابرت هاکینز که مسئول امنیت دانشگاه تگزاس در شهر آستین است، نظافت و نگهداری مناسب از پارکینگ، بر خلاف تصور، تاثیر بسیار زیادی در امنیت پارکینگ دارد.

به منظور درک بهتر این مسئله کافی است خودتان را در موقعیت انتخاب قرار دهید. مطمئناً با دیدن یک پارکینگ که به درستی از آن نگهداری نمی‌شود، به این نتیجه خواهید رسید که آن پارکینگ از نظارت مناسبی بهره نمی‌برد و به طور قطع دارای استانداردهای امنیتی نیست. به منظور نگهداری از پارکینگ کافی است بعضی از نکات روزمره را رعایت کنید. این نکات شامل تمیز کردن روزانه پارکینگ، خالی کردن سطل‌های زباله، مرتب کردن فضای اطراف پارکینگ و استفاده از دستگاه تهویه مناسب در پارکینگ می‌شود.

در نظر داشته باشید که بعضی از فاکتورها نیاز به پیگیری روزانه ندارند ولی لازم است که به طور ماهیانه و حتی سالیانه به آنها رسیدگی شود. به منظور تاثیرگذاری مثبت، بهتر است به طور سالینه پارکینگ را رنگ کنید و کف پارکینگ را از لکه‌های به جا مانده از خودروها پاک کنید.

نکته مهم دیگر، محیط اطراف پارکینگ است، که از اهمیت زیادی برخوردار است. فضای سبز اطراف پارکینگ نباید به شکلی باشد که فضای مناسبی برای مخفی شدن ایجاد کند. به این منظور بهتر است از درخت‌های بزرگ و بلند استفاده نشود. در ضمن، باید به این نکته هم توجه داشته باشید که فضای سبز جلوی دوربین‌های امنیتی و نظارت کامل بر محوطه پارکینگ را نگیرد.

 

امنیت پارکینگ

نور پارکینگ

نور مهم‌ترین نقش را در امنیت پارکینگ ایفا می‌کند و به منظور داشتن پارکینگی امن باید توجه ویژه‌ای به نورپردازی پارکینگ خود داشته باشید. از آنجایی که پارکینگ محل عبور و مرور عابران و خودروها در یک فضای بسته است، بسیار مهم است تا حد امکان فضاهایی که ممکن است در آنها سایه ایجاد شود را با نورپردازی مناسب روشن کنید. داشتن نور کافی حس امنیت بیشتری را به همراه میاورد و به صورت ناخداگاه مانع ورود افراد سودجو به پارکینگ می‌شود.

به منظور درک بهتر اهمیت نور در پارکینگ، کافی است به پراکندگی خودروهای پارک شده در یک پارکینگ کم نور دقت کنید. با اندکی دقت خواهید دید که بیشتر خودروها در محل‌هایی پارک می‌کنند که نور مناسبی دارد و این نشان‌دهنده اهمیت نور برای مردم و امنیت پارکینگ است. برای نورپردازی مناسب به منظور امنیت پارکینگ، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. به این ترتیب می‌توانید نورپردازی مناسب با کمترین هزینه و بالاترین سطح امنیت پارکینگ را فراهم کنید.

به منظور فراهم کردن امنیت پارکینگ به شکل بهینه و با استفاده از نور، می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید. به این منظور می‌توانید از همان راهکارهایی استفاده کنید که در طراحی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. دیوارهای داخلی شفاف، پله‌های باز و آسانسور شیشه‌ای راهکارهای مناسبی برای عبور نور به داخل پارکینگ است.

به گفته متخصصان، یکی از بهترین راهکارها برای نورپردازی مناسب و احساس امنیت پارکینگ برای رانندگان، استفاده از سقف‌های بلند برای پارکینگ است. به این ترتیب نور به شکل بهتری روی سطح زمین پخش می‌شود و از طرفی احساس خفگی و بسته بودن فضا را به رانندگان القا نمی‌کند.

راهکار دیگری که می‌توانید برای بهبود وضعیت نور در پارکینگ استفاده کنید، استفاده از رنگ‌های روشن در فضای پارکینگ است. رنگ‌های تاریک نور را جذب می‌کنند و رنگ‌های روشن نور را بازتاب می‌دهند. با استفاده از رنگ‌های روشن روی دیوارها و ستون‌ها می‌توانید به راحتی فضای پارکینگ را روشن‌تر کنید. برای پارکینگ‌های زیرزمینی می‌توانید از رنگ خط کشی اپوکسی که نور را تا حد زیادی بازتاب می‌دهد، در سطح و کف پارکینگ استفاده کنید. این رنگ‌ها دارای یک لایه شفاف در سطح خود هستند که نور را بازتاب می‌دهند و فضا را روشن‌تر می‌کنند.

امنیت پارکینگ

استفاده از دوربین‌های مداربسته

به منظور حفظ امنیت پارکینگ به بهترین شکل، بهتر است در فضای پارکینگ، ورودی‌ها، محل‌های باریک مانند راه‌پله‌ها و راهروها دوربین مداربسته قرار دهید. به کمک این دوربین‌ها، می‌توانید با نظارت دقیق تمام اتفاقات پارکینگ مانند دزدی، تصادفات و هر اتفاق محتمل دیگری را ثبت و ضبط کنید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

جدا از جنبه نظارتی، وجود دوربین‌های مداربسته به تنهایی نشان‌دهنده امنیت پارکینگ و هشداردهنده است. این دوربین‌ها هم جنبه بازدارنده برای وقوع جرم و هم جنبه اطمینان‌دهنده به رانندگان را دارد. تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که با علائم مناسب، به منظور رعایت حقوق حریم شخصی افراد، تا حد امکان استفاده از دوربین را به تمامی رانندگان اعلام کنید.

عوامل انسانی که به ارتقاء سطح امنیت پارکینگ کمک می‌کنند را نیز حتما در نظر داشته باشید. داشتن یک نگهبان در اتاق کنترل دوربین‌های مدار بسته می‌تواند امنیت پارکینگ را دوچندان کند. در صورتی که پارکینگ خلوتی دارید، بهتر از نیروهای گشتی، مخصوصا در ساعات تاریکی، در پارکینگ استفاده کنید. در صورت نیاز می‌‌توانید از نیروهای امنیتی و مراقبتی خود بخواهید که در ساعات تاریکی، رانندگان را تا خودروهایشان همراهی کنند.

برای امنیت بیشتر می‌توانید از برچسب‌های روی شیشه، کارت شناسایی و کارت ورود و خروج، به منظور حفظ امنیت پارکینگ استفاده کنید. برای امنیت بیشتر پارکینگ، می‌توانید از علائم هشداردهنده و خطوطی استفاده کنید که خودروها و عابران را به درون و بیرون پارکینگ هدایت می‌کنند.

 

امنیت در پارکینگ

مدیریت هزینه‌ها در امنیت پارکینگ

در مرحله طراحی و ساخت پارکینگ تمام هزینه‌ها را در نظر گرفته و تا حد امکان امنیت پارکینگ را به بهترین شکل تامین کنید. در صورتی که در حال حاضر مدیریت یک پارکینگ را بر عهده دارید، در اولین فرصت تمام نکات امنیتی را برای پارکینگ خود فراهم کنید چرا که در صورت بروز هر مشکلی هزینه جبران چندین برابر هزینه پیشگیری خواهد بود.

سهل‌انگاری امنیتی و بروز هر گونه مشکلی، می‌تواند در آینده و نام شرکت شما تاثیر بسزایی بگذارد. مطمئناً  ایجاد یک فضای امن و صرف هزینه برای حفظ امنیت پارکینگ به مراتب کم هزینه‌تر از نابودی یک شرکت و یا از بین رفتن اعتبار آن است. به منظور برآورد مناسب هزینه بهتر از این سوال را با خود تکرار کنید که هزینه‌ای که امروز برای امنیت پارکینگ می‌پردازید، در صورت وقوع یک اتفاق امنیتی در پارکینگ چه مقدار خواهد بود. به کمک این سوال مطمئناً به این نتیجه خواهید رسید که هزینه‌هایی که برای امنیت پارکینگ پرداخت می‌شود، در نهایت به سود شما خواهد بود.

 

امنیت درب پارکینگ

با توجه به استفاده روزافزون از پارکینگ‌های عمومی و کمبود جای پارک در سطح شهر، توجه به این نکات می‌توانید تاثیر بسزایی در امنیت پارکینگ داشته باشد. رعایت استاندارد های طراحی پارکینگ برای صاحبان و مدیران پارکینگ‌ها و مجتمع‌ها امری ضروری است، ولی بهتر است رانندگان هم به پارکینگ‌هایی مراجعه کنند که در آن نکات امنیتی به خوبی رعایت شده باشد. دانستن این نکات می‌تواند برای رانندگان و مدیران پارکینگ‌ها مفید باشد و رعایت آنها از بروز خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری خواهد کرد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا