تجهیزات پارکینگی

پارکینگ مکانیزه طبقاتی چه مزایایی دارد؟

سرفصل‌های مقاله

صنعت پارکینگ های مکانیزه و هوشمند پیشرفت زیادی کرده است و انواع گوناگونی از پارکینگ ها وجود دارد و در این متن به بررسی پارکینگ طبقاتی مکانیزه می‌پرداریم و دراین باره اطلاعات بیشتری را در اختیار شما می‌گذاریم. طراحی و ساخت پارکینگ مکانیزه طبقاتی در شهر، انتخاب است یا ضرورت؟

امروزه با گسترش فضاهای شهری و افزایش جمعیت، خودروها به یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی شهری بدل شده اند. تعداد زیاد خودروها طراحان را به فکر ساختن پارکینگ هایی انداخت که فضای کمتری را اشغال کنند. راه حل، ساخت پارکینگ هایی مانند پارکینگ های موقت، پارکینگ های طبقاتی، پارکینگ های هوشمند و پارکینگ های مکانیزه بود.

با توسعه شهرها و فرهنگ شهرنشینی در جوامع مختلف مشکلات ناشی از آن نیز به تدریج زیاد شده است. یکی از مهمترین مشکلات که در زندگی های شهری به وجود آمده است کمبود فضای مناسب برای کار های مختلف می باشد. استفاده از پارکینگ مکانیزه یکی از راه های است که برای این مشکل اندیشیده شده است.

پارکینگ های مکانیزه بسته به امکانات موجود، به مدل های مختلفی ساخته می شوند که از جمله آن ها می توان به پارکینگ های مکانیزه مسکونی و پارکینگ مکانیزه زیرزمینی اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم تا در موردداینکه پارکینگ های مکانیزه چیست و انواع پارکینگ های هوشمند و مقررات مربوط به ساخت آن ها اطلاعاتی را ارائه نماییم که برای افرادی که قصد ساخت و یا استفاده از آن را دارند قطعا مفید و کاربردی خواهد بود.

 

پارکینگ مکانیزه چیست؟

پارکینگ مکانیزه چیست؟

در پاسخ به این سوال پارکینگ هوشمند چیست یا پارکینگ مکانیزه چیست باید بگوییم که پارکینگ مکانیزه طبقاتی یکی از انواع پارکینگ مکانیزه است که در آن از ماشین های مختلفی از جمله مکانیکی، الکتریکی و دیجیتالی که از آن ها در ایجاد فضای کافی برای پارک خودرو ها بهره گرفته شده است و نیروی انسانی در آن نیاز نمی باشد. با استفاده از پارکینگ های مکانیزه می توان به راحتی در فضای بسیار کم، خودرو های زیادی را با نظم و ترتیب مشخص پارک نمود.

از این مدل پارکینگ ها معمولا برای مکان هایی که مسیر های ورودی و خروجی وجود ندارد و یا امکان ساخت آن مشکل است استفاده می شود و ظرفیت آن نیز بسیار بیشتر می باشد. در پارکینگ مکانیزه می تواند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و آلودگی های مختلف زیست محیطی کمتری نیز دارند.

این پارکینگ ها به صورت چند طبقه ساخته شده و قابلیت جابجایی دارند. در پارکینگ های طبقاتی از تجهیزات پارکینگی بسیاری استفاده می شود، اما بر خلاف پارکینگ های قدیمی از تجهیزات فلزی ساخته می شوند، زیرا ساخت و راه اندازی آن ها با سرعت بیشتر و زمان کمتری انجام می شود. خودرو ها در این پارکینگ ها به صورت چرخشی حرکت کرده و در یکی از فضاهای خالی جای داده می شوند و به صورت چرخشی نیز از پارکینگ خارج می گردند.

پارکینگ های مکانیزه طبقاتی همانند سایر پارکینگ ها از قوانین پارکینگ برای ایجاد نظم و امنیت ستفاده کند چرا که حجم بیشتری از خودرو را در خود جای می دهد.

تاریخچه پارکینگ طبقاتی مکانیزه

حال که پاسخ پارکینگ مکانیزه چیست را یافتیم باید بدانیم که از پارکینگ های مکانیزه برای اولین بار در سال 1905 در کشور امریکا استفاده شد و پانزده سال بعد نیز در اروپا مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا این پارکینگ ها به صورت قفسه بوده که با استفاده از آسانسور خودرو ها به داخل آن ها هدایت می شدند.

در ابتدا به دلایل کندی و مشکلات دیگر، استفاده از پارکینگ های مکانیزه بسیار سخت بود ولی از سال های 1990 به بعد با رفع مشکلات اولیه و سرعت بیشتر آنها و همچنین نیاز به فضای بیشتر باعث شد تا استفاده از این پارکینگ ها به سرعت افزایش یابد.

در ایران نیز استفاده از پارکینگ مکانیزه طبقاتی از حدود سال 1370 شروع شد و بیشتر در کلان شهرهای کشور مورد استفاده قرار گرفتند. این پارکینگ ها به علت داشتن مزایای زیاد در ایران به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

انواع پارکینگ مکانیزه

پارکینگ مکانیزه بسته به نوع استفاده و فضای در نظر گرفته شده برای طراحی و نصب آن به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که در ادامه تعدادی از انواع پارکینگ مکانیزه را بیان می کنیم.

1. پارکینگ مکانیزه خانگی (مسکونی)

پارکینگ مکانیزه مسکونی

یکی از انواع پر کاربرد پارکینگ مکانیزه چیست؟ پارکینگ های مکانیزه خانگی یا پارکینگ مکانیزه مسکونی از انواع پارکینگ مکانیزه هستند. پارکینگ مکانیزه خانگی بیشتر برای خانه ها، ویلا ها و آپارتمان های که فضای کافی برای پارک خودرو های با تعداد بالا را ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع پارکینگ ها دارای مزیت های زیادی از جمله طراحی و راه اندازی آسان، قابلیت جابجایی سریع، ظرفیت فضای پارک تا دو برابر و یا بیشتر، دارا بودن سیستم نیرو محرکه هیدرولیکی با عملکرد عالی و روان، کم صدا بودن، قابل استفاده بودن در زیرزمین و یا همکف، کم بودن هزینه های تعمیر و نگهداری و …. است.

 2. پارکینگ مکانیزه طبقاتی

پارکینگ مکانیزه طبقاتی

یکی از انواع پارکینگ مکانیزه ، پارکینگ های مکانیزه طبقاتی ست که برای استفاده حداکثری از فضای پارکینگ استفاده می شود. در این نوع پارکینگ شما با دارا بودن فضای پارک برای تنها دو خودرو می توانید بیش از دوازده خودرو را پارک نمایید.

استفاده از این انواع پارکینگ مکانیزه طبقاتی در هتل ها، ادارات و مکان های عمومی است و بیشتر در فضاهای با ارزش زیاد زمین مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر برای شما هم سوال است که مزایای پارکینگ مکانیزه چیست باید بگوییم از مزایای پارکینگ های مکانیزه طبقاتی، می توان به اشغال کردن کمترین فضا با قابلیت پارک کردن تعداد زیادی وسیله نقلیه، طراحی  و نصب پارکینگ مکانیزه در زمان کم، بی نیازی از تهویه ی هوا، قابل تحرک و جابجایی بودن، استفاده در بازه دمایی مختلف، کارکرد آسان پارکینگ مکانیزه، استفاده در محیط های مختلف و …. اشاره کرد.

3. پارکینگ مکانیزه پازلی

پارکینگ پازلی

یکی دیگر از انواع پارکینگ مکانیزه می توان به پارکینگ مکانیزه پازلی اشاره کرد که می توان در مناطق مسکونی، پارکینگ پاساژ تجاری و عمومی استفاده نمود. برای استفاده از پارکینگ پازلی در زیرزمین و یا روی زمین می بایست ارتفاعی در حدود چهار متر و یا بیشتر را در نظر گرفت.

بهتر است تا از پارکینگ مکانیزه پازلی در جاهای که مسیر های دسترسی ورودی و خروجی زیاد وجود دارد استفاده شود و ظرفیت پارکینگ میز متوسط در نظر گرفته شود. البته اگر ظرفیت بالا نیز مورد نظر باشد می توان از چند پارکینگ در کنار هم استفاده نمود.در زیر یک ویدیو از نحوه عملکرد پارکینگ طبقاتی مکانیزه پازلی را مشاهده خواهید کرد .

در انواع پارکینگ های مکانیزه، پارکینگ مکانیزه پازلی مناسب ترین انتخاب می باشد و در جاهایی که ظرفیت بالای پارکینگ مورد نیاز می باشد می توان از تعدادی از این نوع پارکینگ به طور مستقل، در کنار هم استفاده نمود.

از مزایای پارکینگ های مکانیزه پازلی می توان به ترافیک کمتر به علت ورودی های بیشتر، سرعت بیشتر در پارک و برگشت از پارک خودرو، سرعت بالا در تخلیه خودرو در مواقع اضطراری، کاهش مصرف انرژی، دارا بودن سیستم ضد سقوط به علت طراحی مناسب، نصب سریع و آسان، کم بودن هزینه های تعمیر و نگهداری و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مبلمان شهری مدرن

نکات مهم در استفاده از پارکینگ مکانیزه طبقاتی

برای انتخاب و استفاده از انواع پارکینگ مکانیزه موارد بسیار مهمی وجود دارد که حتما قبل از انتخاب یکی از انواع پارکینگ مکانیزه می بایست به آنها توجه کرد.

موارد مهم در ظرفیت های پارکینگ مکانیزه چیست؟ از این موارد می توان به زمین مورد استفاده و ابعاد پارکینگ مکانیزه، تجهیزات پارکینگ مکانیزه طبقاتی، مسیر دسترسی، زمان پارک و دسترسی به خودرو، هزینه های اولیه و میزان سرمایه گذاری، در دسترس بودن قطعات یدکی و هزینه های تعمیرات آن، نگهداری از پارکینگ مکانیزه و … اشاره کرد

پارکینگ های هوشمند یا اسمارت پارکینگ

امروزه پارکینگ هایی که فضای کمتری را اشغال کرده و می توانند تعداد بیشتری خودرو را در خود جای دهند، پیش از اینکه یک ایده جالب و هیجان انگیز باشند، یک ضرورت به حساب می آیند. هجوم خودرو ها به خیابان و کمبود فضا باعث شده که شهرها تبدیل به انباری از خودرو شوند.

 

مزایای پارکینگ های مکانیزه

مزایای پارکینگ های مکانیزه طبقاتی

از مزایای پارکینگ های مکانیزه طبقاتی یا اسمارت پارکینگ ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • هزینه کمتر نسبت به پارکینگ های ثابت
  • سرعت ساخت بیشتر و راه اندازی آسان تر، نسبت به پارکینگ های بتونی
  • امکان جابجایی و تغییر مکان پارکینگ
  • در بر گرفتن خودروهای بیشتر، به نسبت مکانی که خود پارکینگ ها اشغال می کنند.
  • پارکینگ طبقاتی مکانیزه قابل استفاده در زیرزمین و همکف و پشت وبام ها هستند.
  • مدت زمانی که برای نصب این نوع پارکینگ ها طول می‌کشد بسیار کم است.
  • سطح اشغال از زمین کم است ولی می‌تواند تعداد زیادی ماشین را در خود جای بدهد.
  • هدایت خودرو ها در این پارکینگ ها بدون دخالت راننده و با سیستم های هوشمند و اتوماتیک است.
  • کاهش مصرف سوخت و انرژی
  • صرفه جویی در زمان
  • کاهش ترافیک
  • کاهش تصادفات ناشی از پارک کردن بد خودروها
  • و…

محدودیت های پارکینگ های مکانیزه

محدودیت های پارکینگ مکانیزه چیست؟ یکی از محدودیت های پارکینگ مکانیزه تعادل کمتر آن ها نسبت به پارکینگ های ثابت است. همچنین خارج کردن خودرو از پارکینگ های مکانیزه کندتر از پارکینگ های ثابت صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: محاسبه شیب رمپ پارکینگ

مزیت های استفاده از سیستم پارکینگ مکانیزه

استفاده از پارکینگ های مکانیزه دارای مزیت های بسیار زیادی به خصوص در شهر های پر جمعیت و شلوغ است که در ذیل تعدادی از آن ها را بیان می کنیم.

  • پارکینگ های مکانیزه دارای قابلیت نصب در مکان های مختلف از جمله در زیر زمین، همکف، پشت بام و به صورت های ترکیبی است.
  • انواع پارکینگ مکانیزه با سرعت بسیار بالا و در مدت زمان کمی نصب و راه اندازی می شوند.
  • میزان اشغال فضا در نصب پارکینگ مکانیزه بسیار کم و به صرفه است.
  • در بعضی از انواع پارکینگ مکانیزه خودرو بدون راننده و به صورت اتوماتیک و هوشمند پارک می شود که این امر باعث سرعت بیشتر در ورود و خروج خودرو ها خواهد شد.
  • ظرفیت افزایش طبقات و تعداد پارکینگ ها بدون در نظر گرفتن توانایی راننده برای پارک
  • کم شدن ترافیک برای پارک خودرو و همچنین صرفه جویی در میزان مصرف سوخت
  • کمترین استفاده از نیروی انسانی در کار و پیشگیری از خطاهای انسانی

طراحی پارکینگ مکانیزه

ضوابط طراحی پارکینگ مکانیزه طبقاتی بر اساس استاندارد های تعریف شده برای این کار می باشد و با توجه به فضای موجود و موارد مهم دیگر طراحی های نصب و راه اندازی پارکینگ مکانیزه انجام می شود. طراحی پارکینگ مکانیزه بر اساس استاندارد های موجود و توجه به فضای موجود برای پیاده سازی و موارد دیگری که در این مقاله نمی گنجد اما نقش بسیار مهمی دارد در ارائه ی پارکینگ مکانیزه استاندارد انجام می شود. این طراحی ها در کمترین زمان ممکن و با حداکثر ایمنی انجام خواهد گرفت.

پارکینگ مکانیزه خانگی

طراحی و نصب پارکینگ های مکانیزه توسط سازمان ها و شرکت های مختلفی انجام می شود که بهتر است در موقع انتخاب انواع پارکینگ مکانیزه دقت زیادی مد نظر قرار گیرد تا به بهترین شکل ممکن این کار برای شما انجام پذیرد.

هزینه ساخت پارکینگ مکانیزه

هزینه ساخت و قیمت پارکینگ مکانیزه طبقاتی به عوامل زیادی بستگی دارد و با تغیر هر کدام از آن ها قیمت و هزینه ها نیز بدون شک افزایش و یا کاهش خواهد یافت. از عوامل موثر در هزینه پارکینگ مکانیزه می توان به مواردی چون ابعاد پارکینگ مکانیزه، سیستم های مختلف بکار گرفته شده در پارکینگ های مکانیزه، میزان فضای پارکینگ برای خودرو ها، موقعیت جغرافیایی پارکینگ های مکانیزه، انواع پارکینگ مکانیزه اعم از خانگی، طبقاتی و غیره، لوازم و تجهیزات مورد استفاده در پارکینگ ها و … اشاره کرد.


نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خوشبختانه پس از سالها پیگیری شهرداری تهران شروع به صدور پروانه ساختمان با دستگاههای اسمارت پارکینگ نموده است.
    من برای پلاک خودم توانستم در سطح اشغال ساختمان یک دستگاه 16 واحدی اسمارت پارکینگ مجوز بگیرم که تامین 16 16 پارکینگ را در فضای باور نکردنی 155 متر مربع امکانپذیر کرد . در صورتی که بصورت سنتی بایستی 400 الی 480 متر مربع برای این کار اختصاص میدادم بگذریم که اصلا در پروژه من امکان اجرای رمپ وجود نداشت.
    واقعا پارکینگ مکانیزه خصوصا اسمارت پارکینگ برای پروژه من معجزه کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا