اطلاعات ایمنی

نکات مهم برای رانندگان تازه کار

سرفصل‌های مقاله

همیشه شروع رانندگی بعد از گرفتن گواهینامه یک چالش بزرگ و هیجان انگیز برای رانندگان تازه کار محسوب می‌ شود و رانندگی آن ها تحت تأثیر فاکتور های مختلفی قرار می‌ گیرد. هنگامی که یک راننده وارد وسیله نقلیه خود می‌ شود، هرگز نمی‌ تواند ادعا کند که در نهایت امنیت قرار دارد. پس اگر احساس می‌ کنید که چنین طرز تفکری دارید باید یکبار دیگر قوانین ترافیکی و علائم راهنمایی رانندگی را مطالعه کنید و سعی کنید که هرچه زودتر به کسی تبدیل شوید که به عنوان یک راننده عالی شناخته می‌ شوید.

اگر شما یک راننده تازه کار هستید، هنوز هم چیز هایی وجود دارد که باید یاد بگیرید. شما باید همه چیز را در مورد خودرویی که قصد استفاده از آن را دارید یاد بگیرید. همچنین باید از قوانین بیمه‌ای مطلع شوید و روش‌ های استفاده از آن ها را فرا بگیرید. اینکه ماشین مربوط به خود شما باشد یا از ماشین والدین خود استفاده می‌ کنید، مواردی هستند که در استفاده از بیمه اهمیت بسیاری دارد. پس اگر به تازگی گواهینامه گرفته و یا شروع به رانندگی کرده اید، حتما این مطلب را بخوانید.

لیست قیمت تابلوها و علائم ترافیکی شهری


در ایمن ترافیک مگ بخوانید: چگونه در امتحان رانندگی شهری قبول شویم؟


نکات مهم برای رانندگان تازه کار

عبارت تازه کار زمانی که در مورد هر شغل و یا هر کاری به کار برده شود، خود نشان دهنده عدم تسلط کافی و اطمینان از کیفیت عملکرد فرد مذکور است. البته استفاده از این عبارت به خصوص برای افرادی که تازه قصد دارند در جایگاه راننده خودرو باشند، می تواند آن ها را جریحه دار کرده و یا روحیه آن ها را به چالش بکشد. در بسیاری از موارد مشاهده شده است به خصوص برای بانوان، استفاده از کلمه تازه کار باعث ناامیدی کامل از رانندگی و حتی کنار گذاشتن آن شده است. بیان نکاتی برای رانندگان تازه کار به آن ها کمک خواهد کرد تا بتوانند به وسیله رعایت و این نکات، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و بهتر رانندگی کنند.

البته حساسیت ها به افرادی که تازه قصد رانندگی دارند نیز بی مورد نیست و مشاهده شده است که عدم توجه و تمرکز کافی افراد می تواند چقدر برای سایرین زیان بار باشد. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا موارد و نکات مهمی را در خصوص رانندگان تازه کار برای شما بیان کنیم.

  • سعی کنید بر روحیه و اعتماد به نفس خود مسلط باشید، زیرا این عامل می تواند همراه با تجربه و تمرین مداوم، تسلط شما را در استفاده از خودرو به سرعت بالا ببرد. به خصوص در بانوان، اعتماد به نفس عاملی است که در تسلط شما به رانندگی بسیار موثر و مهم است.
  • در ابتدای رانندگی، مواردی چون جا زدن اشتباه دنده، ترمز های بسیار خشک، خاموش شدن خودرو بر اثر عدم تسلط کافی بر کلاچ و مواردی از این دست، کاملا طبیعی هستند و هر راننده ای به نسبت مهارتی که ذاتی در درون خود داشته است، قطعا با این موارد رو به رو شده است. در این مورد شک نکنید.
  • برخی افراد سعی می کنند با بیان قدرت و تسلط خود در مهارت رانندگی، اینگونه بیان کنند که هیچگاه تازه کار نبوده اند و اشتباهاتی را که این افراد مرتکب می شوند، انجام نداده اند. بدون شک بدانید که این حرف ها بی پایه و اساس است و همه رانندگان در ابتدای رانندگی خود با چنین مواردی مواجه بوده اند.
  • نکات مهم برای رانندگان تازه کار می توان به توجه به عدم مقایسه خود با دیگران اشاره کرد. به صورت طبیعی هر کسی در هر کاری دارای میزان استعداد ذاتی است که با تمرین آن را تبدیل به مهارت می کند. شما باید دقت داشته باشید که ممکن است افرادی با استعداد ذاتی بیشتر برای رانندگی وجود داشته باشند، که بسیار سریع تر از شما تسلط یافته و اشتباهات ابتدایی را تکرار نکنند. این مورد کاملا طبیعی است و نمی تواند ملاک مناسبی برای مقایسه باشد. شما باید سعی کنید خود را با دیروز خود مقایسه کنید.
  • از تقلید حرکات رانندگانی که تسلط زیادی دارند یا این تسلط را حداقل نشان می دهند، بپرهیزید. این کار ممکن است باعث شود تا شما اشتباهات بزرگی را انجام دهید و ضمن به بار آوردن خسارت های مالی و جانی قابل توجه، ترس مرموزی از رانندگی کردن پیدا کنید.

بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار

موضوع بهترین ماشین برای برای رانندگان تازه کار، امروزه از جمله موضوعات پر از بحث در زمینه رانندگی در ایران است. در کشور ما معمولا برای این کار از خودروی پراید استفاده می شود. این خودرو با وجود عملکرد ساده و راحت، ایمنی مناسبی ندارد . به خصوص به عنوان بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار، گزینه مناسبی نیست. در کشورهای پیشرفته دنیا برای این منظور از خودروهای بسیار ایمن و با کارکرد عمومی بالا و همچنین آسان استفاده می شود. این کار باعث می شود تا راننده ضمن تمرین با خودروی مذکور، با روش رانندگی با اکثر خودروها آشنا شود.

از شرایطی که یک خودرو را به عنوان بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار مناسب می کند، می توان به روش رانندگی ساده خودرو، ایمنی بالای آن، ماکزیمم سرعت پایین نسبت به سایر خودروها و مواردی مشابه اشاره کرد. هر خودرویی که این ویژگی ها را داشته باشد، می تواند بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار باشد.

قوانین تازه گواهینامه گرفته ها

این قوانین در سال های اخیر جدی تر شده و با توجه به نقش تسلط راننده در جلوگیری از برخورد و تصادف و کاهش تلفات جاده ای، دارای اهمیت زیادی هستند. برای مثال در همین سال های اخیر و در کشور ما، پلیس راهنمایی و رانندگی در موضوع قوانین تازه گواهینامه گرفته ها، سعی کرده است تا قوانینی را برای افراد با سن گواهینامه زیر دو سال به ثبت برساند. از جمله این قوانین می توان به قانون نصب علائم هشدار دهنده بر روی خودروی رانندگان با سابقه کمتر از 2 سال اشاره کرد. این قانون می توانست یک قانون محکم و موثر در زمینه جلوگیری از برخورد و تصادف با این رانندگان باشد.

از قوانین تازه گواهینامه گرفته ها در شرکت های بیمه ای نیز، می توان به سن گواهینامه اشاره کرد. سن گواهینامه می تواند به بیمه نامه های مربوط به خودرو فرانشیز وارد کند. از جمله بیمه هایی که از این عامل تاثیر می پذیرند، بیمه بدنه خودروی شما است که معمولا بر اساس سن گواهینامه شما، فرانشیز خواهد خورد. به این صورت که هرچه سابقه راننده و سن گواهینامه ای او کمتر باشد، درصد فرانشیز بیشتری بر روی بیمه نامه خواهید داشت که به صورت قابل توجه در زمان خسارت و یا تمدید بیمه نامه بر روی بیمه نامه تاثیر خواهد گذاشت.

 

بیشتر بخوانید : کشورهایی با سخت ترین آزمون رانندگی در جهان

 

رانندگان تازه کار چقدر وسیله نقلیه شان را می شناسند؟

وقتی که به عنوان یک راننده ناشی وارد وسیله نقلیه می‌ شوید، باید اطمینان حاصل کنید که توانایی رانندگی و کنترل خودرو را دارید و روش‌ های کنترل و هدایت آن را بلد هستید. باید تجهیزات کنترل ترافیک را بشناسید و بدانید که ابزار ها و تجهیزات استفاده شده در داخل خودرو به چه شکلی کار می‌ کنند. اگر قصد رانندگی در شب را دارید، باید تمامی چراغ‌ ها را مورد بررسی قرار دهید. وقتی که در بین راه پلیس ترافیک از شما می‌ خواهد که کنار بکشید، از شما خواسته می‌ شود که وضعیت کارکرد های تمامی قسمت خودرو را به آن ها نشان دهید، بنابراین بهتر است که از وضعیت تمامی آن ها مطمئن شوید تا با برگه جریمه مواجه نشوید. حتی توصیه می‌ شود که وضعیت داشبورد و علائم موجود در آن را بررسی کنید.

آموزش رانندگی به تازه کارها

 

 از نقشه استفاده کنید

یکی از کار هایی که رانندگان تازه کار باید انجام دهند، استفاده از نقشه در داخل خودرو است. این نقشه ی آنلاین یا کاغذی ممکن است مربوط به جاده‌ های داخل شهر یا جاده‌ های بین شهری باشد. در هر صورت این ایده خوبی است که مطمئن شوید از وضعیت جاده‌ ها در شهر ها و بزرگراه‌ ها اطلاع دارید. ممکن است قبل از سوار شدن به خودرو بدانید که چه برنامه‌ای دارید و به چه جایی می‌ خواهید بروید، اما فراموش نکنید که در زمان رانندگی همه چیز متفاوت است و ممکن است شرایط خاصی را تجربه کنید. اگر در داخل خودرو خود یک نقشه مناسب داشته باشید، به راحتی می فهمید که در کجا قرار دارید و اگر آدرس مورد نظر را گم کرده باشید، با استفاده از نقشه می‌ توانید به محل مورد نظر خود برگردید.

نقشه خوانی در جاده

 

 کیت تجهیزات ایمنی را همراه داشته باشید

توصیه ما، هم به رانندگان تازه کار و هم رانندگانی که سال هاست پشت فرمان نشسته اند این است که در وسیله نقلیه خود حتماً یک کیت تجهیزات ایمنی و جعبه کمک های اولیه داشته باشند. ابزار ها و تجهیزات متعددی وجود دارند که می‌ توانید از آن ها در این کیت استفاده کنید. مطمئناً شما هیچ وقت نمی‌ خواهید که دچار حادثه‌ای شوید، اما اگر به مسافرت‌ های طولانی می‌ روید، ممکن است با شرایط مختلفی مواجه شوید که نیاز به کمک داشته باشید، اینجاست که یک کیت ایمنی تا حدود زیادی مشکلات شما را برطرف می‌ کند.

یک کیت ایمنی شامل چراغ قوه و باتری، علائم نشان دهنده مختلف، کابل‌ های کشنده، یک لاستیک یدکی، زنجیر چرخ، وسایلی برای کنار زدن برف، برخی مایعات مانند ضد یخ و روغن و خنک کننده موتور ماشین و مواردی از این قبیل می‌ شود. همچنین باید یک پتو، چند بطری آب و برخی مواد خشکبار نیز داشته باشید، که احتمالاً در معطلی‌ های چند ساعت از آن ها استفاده کنید. اگرچه داشتن تلفن همراه به هنگام رانندگی مسئله ساز است، اما استفاده بجا از آن می‌ تواند چالش‌ های ما را کمتر کند.

 

علائم راهنمایی و رانندگی را بشناسید

علائم راهنمایی و رانندگی در همه مسیر ها و در همه شهر ها دیده می‌ شوند و معمولاً طراحی آن ها به صورت بین المللی مشابه هستند. این علائم نشان می‌ دهند که در چه قسمت‌ هایی با محدودیت مواجه هستید و باید چه عکس العملی داشته باشید. یکی از وظایف رانندگان تازه کار این است که به همه این علائم توجه کامل داشته باشند و همه آن ها را بشناسند. طبیعتاً اگر به دنبال یک پارکینگ برای خودرو خود باشید، باید از قبل تابلو مربوط به آن را در کنار مسیر خود پیدا کنید و سپس به سراغ آن بروید. از طرف دیگر برخی تابلو ها هشدار دهنده هستند و باید رفتار های خود را با توجه به این تابلو ها تنظیم کنیم.

برای مشاوره و خرید تابلو ترافیکی به فروشگاه ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید.

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ممنوع!

از تلفن همراه خود به هنگام رانندگی استفاده نکنید. این کار بسیار خطرناک است و حتی اگر فکر می‌ کنید که در بهترین نقطه جهان قرار دارید و بهترین تسلط ممکن را نیز بر خودرو دارید، باز هم هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید تمرکز خود را بر روی بیش از یک چیز در یک زمان نگه دارید. رانندگان تازه کار باید بدانند که تمام تمرکز خود را فقط بر روی رانندگی بگذارند. در حقیقت این رانندگان هرگز نباید در حال رانندگی از تلفن همراه استفاده کنند و همچنین اجازه ارسال و خواندن پیام‌ های متنی در شرایط مختلف را ندارند. متاسفانه طیف بسیاری از رانندگان تازه کار را افراد جوان تشکیل می‌ دهند و اتفاقاً همین افراد به استفاده از تلفن‌ های همراه عادت دارند.

تلفن همراه در حین رانندگی ممنوع

 

در حین رانندگی، به رانندگی خود توجه کنید!

گرفتن مجوز رانندگی و گواهینامه بسیار ایده آل است و گوشه‌ ای از زحمات شما را جبران می‌ کند. اما این موضوع دلیل نمی‌ شود که شما در حین رانندگی به دوستان خود توجه کنید و از تعهد به مسیر و جاده باز بمانید. اگر در خودرو مشغول صحبت کردن و بحث‌ های سرگرم کننده با دوستان خود شوید، تبعات جبران ناپذیری در انتظار شما خواهد بود. شما به هیچ وجه نباید صدای ضبط خودرو خود را بیش از حد بلند کنید، این یکی از مواردی است که حقیقتاً باعث حواس پرتی می‌ شود و حتی اگر هیجان زده شوید و با آن حرکت کنید، مشکلات شما بیشتر خواهد شد. رانندگان تازه کار اگرچه با گرفتن گواهینامه و مجوز رانندگی می‌ توانند از وسایل نقلیه متناسب با خود استفاده کنند، اما باید مراقب باشند که رفتار های آن ها باید در قالب قوانین ترافیکی و راهنمایی و رانندگی قرار گیرند، تا بتوانند از امتیاز جدید خود لذت ببرند.

شرکت ایمن ترافیک کالا فعال در حوزه تجهیزات ترافیکی و شهری آماده فروش کالاهای ترافیکی و پارکینگی به مشتریان خود می باشد.

منبع: driving tests

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا