اطلاعات ایمنی

برای رانندگی در شب این نکات را رعایت کنید

سرفصل‌های مقاله

بسیاری از رانندگان به هنگام رانندگی در شب دچار مشکلات بینایی هستند و همین موضوع باعث از بین رفتن اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. کاهش دید در شب، ممکن است دلایل مختلفی مانند، شرایط آب و هوایی نامناسب، خستگی مفرط و یا موارد دیگر داشته باشد، که ممکن است باعث افزایش تصادفات مرگبار در رانندگی می‌شود.

از آنجایی که رانندگان تازه کار، تجربه رانندگی در شب را ندارند، نه تنها اعتماد به نفس خوبی نداشته، بلکه از لحاظ تطبیق چشمان خود با تاریکی نیز دچار مشکل هستند. این موضوع باعث می‌شود، که رعایت نکات ایمنی برای رانندگی شبانه بسیار ضروری باشد. جالب است بدانید، برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که، مرگ و میر ناشی از مسافرت‌های جاده‌ای در شب، به اندازه ۳ برابر بیشتر از روز است.

ما در ایمن ترافیک مگ، ۵ نکته حیاتی برای بالا بردن ایمنی در حین رانندگی در شب را فراهم کرده ایم. توصیه می‌کنیم حتماً این مطالب را مطالعه کنید.

 قوانین رانندگی در شب

این یک حقیقت است که یک راننده با تجربه باید چراغ‌های خود را به خوبی بشناسد و به نور آن ها در شب عادت کند. براساس قوانین راهنمایی و رانندگی چراغ‌های خودرو حداقل باید یک ساعت قبل از غروب آفتاب روشن شوند؛ این باعث می‌شود که در حین رانندگی در شب دید شما به مرور زمان به تاریکی عادت کرده و دید مناسبی داشته باشید. همچنین توجه به چراغ های راهنمایی و رانندگی مانند چراغ راهنمایی چشمک زن یکی دیگر از نکات رانندگی در شب است.

در نظر داشته باشید که در طول آب و هوای بد، استفاده از چراغ های جلو ممکن است در طول روز باعث بروز مشکلاتی شود. به عنوان مثال، در هوای طوفانی، وجود نور چراغ باعث ایجاد یک هاله ابر مانند می‌شود، که تقریباً همان حالت تاریکی را به وجود می‌آورد. نکته دیگر در مورد رانندگی در شب این است که، شما باید به اندازه کافی با احتیاط عمل کنید تا دیگران نیز بتوانند بدون مشکل رانندگی کنند. استفاده از نور بالا در حین رانندگی، اگرچه هیچ آسیبی به چشم نمی‌رساند، اما پرتوهای نور پرقدرتی تولید می‌کند، که برای رانندگان مسیر مخالف مشکل ساز شده و باعث می‌شود که دید آن ها مختل شود.

رانندگی در شب

نور بالا در رانندگی

شاید بسیاری از رانندگان به این موضوع توجه ای نکنند، اما نزدیک شدن به خودروی جلویی با نور بالا، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که حتی می‌تواند نتایج وحشتناکی به دنبال داشته باشد.

بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشکل رانندگی در شب، نداشتن دید مناسب و عدم کنترل خودرو است. زمانی که شما به عنوان خودروی عقبی به خودروی جلویی نزدیک می‌شوید و از نور بالا استفاده می‌کنید، برخورد نور با آیینه خودرو باعث بازتاب آن به چشم راننده و مسافران آن می‌شود، که بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده است.

اما مورد دوم به بحث عصبی و ناراحت شدن رانندگان جلویی بر می‌گردد، که ممکن است کنار کشیده و به تلافی حرکت شما بر بیایند. این موضوع بسیار خطرناک‌تر از مورد اولی است و اگر راننده‌ای به دنبال جبران حرکت شما باشد، ممکن است این کشمکش در فاصله طولانی ادامه داشته باشد و مشکلاتی به وجود آورد، که هم برای شما و هم برای سایر افراد حاضر در جاده خطرناک باشد. پس سعی کنید که همیشه از نور پایین استفاده کنید و زیاد به ماشین‌های جلویی نزدیک نشوید.

در هنگام رانندگی در شب چشم هایتان را به حرکت درآورید

یکی از عادت های بد رانندگان، به هنگام رانندگی در شب دنبال کردن نور چراغ خودروها و عدم تطبیق چشم به شرایط مختلف است. با توجه به وضعیت دید، رانندگان معمولاً سعی می‌کنند که همیشه به دنبال روشنایی و نقاط پر نور مسیر بگردند. این موضوع بسیار خطرناک است و توجه ما را از سایر بخش‌های جاده بر می‌دارد.

توجه داشته باشید که در طول شب، همیشه امکان حضور حیوانات وجود دارد و همچنین ممکن است در خیابان ها و یا در خرابه‌ها، کودکانی تردد داشته باشند. پس یک راننده باید به طور کامل به بخش‌های روشن و تاریک جاده تسلط داشته باشد. اینجاست که باید همیشه در طول رانندگی در شب چشمان خود را حرکت دهید و از طریق آینه‌ها مسیر خود را بررسی کنید. این موضوع برای راننده‌های تازه کار که هنوز به تجربه کافی نرسیده اند، بسیار به تطبیق پذیری بهتر آن ها کمک می‌کنند.

یکی از اصطلاحاتی که در مورد رانندگی شبانه وجود دارد، رانندگی تدافعی است، که شخص باید برای همه موارد آماده باشد. به خاطر داشته باشید که همیشه چراغ‌ها و آینه‌های خودرو خود را تمیز نگه دارید و در همه حال بر اطراف خودرو و جاده، کنترل کامل داشته باشید.

رانندگی در شب

چراغ های جلو هنگام رانندگی در شب

شاید قبلاً به این نکته توجه نکرده باشید، اما تمیز نگه داشتن چراغ‌های جلو و بررسی مداوم آن ها در شرایط زمانی مختلف، یکی از اساسی‌ترین اصول رانندگی در شب است. یکی از اشتباهات بزرگ افراد مختلف این است که در رانندگی‌های بیش از حد طولانی، توجه چندانی به وضعیت چراغ های جلو خود ندارند و آن ها را کنترل نمی‌کنند.

اولاً کثیف بودن چراغ جلو باعث افت کیفیت نور آن ها شده و چشم نمی‌تواند تطبیق پذیری مناسبی با وضعیت اطراف خود داشته باشد؛ اما در برخی موارد، ممکن است رانندگی در شهر با بارندگی یا سایر شرایط محیطی همراه باشد. در این حالت موارد نگران کننده بسیاری وجود دارد، که اولین آن ها انتظار برای گرفتن برگ جریمه از طرف پلیس ترافیک است. خراب بودن چراغ خودرو به معنی جریمه شدن در هر حالتی است.

اما اگر حتی از پلیس نیز چشم‌پوشی کنیم، از کار افتادن یک یا هر دو چراغ خودرو به معنی کاهش دید راننده و عدم تشخیص خودروهای جلویی است. در واقع ممکن است خودروهای مسیر مخالف از وجود خودروی شما مطلع نشوند و یا حتی آن را به عنوان یک موتور سیکلت در نظر بگیرند. این بزرگترین خطر بالقوه برای یک راننده است، که باید تمامی تمرکز خود را بر روی سالم بودن و تمیز بودن چراغ‌های جلو معطوف کند.

رانندگی در شب

خواب آلودگی در هنگام رانندگی

در حالی که بسیاری از رانندگان، رانندگی در شب را در هنگام مسافرت‌های طولانی در جاده به دلیل هوای خنک‌تر در تابستان‌ها و شلوغی کمتر در جاده‌ها ترجیح می‌دهند، اما این انتخاب می‌تواند خطرناک‌تر باشد. از آنجایی که بدن اکثر افراد جامعه به شکلی عادت داده شده است، که در هوای تاریک و در شب خواب آلود می‌شود، شروع سفر در تاریکی شبانه می‌تواند یک خواب آلودگی به دنبال داشته باشد که خطرناک و جدی است. شما به عنوان راننده، حتی اگر تمامی ساعات روز را خوابیده باشید، به مرور زمان به دلیل عادت بدن و خستگی به سمت خواب خواهید رفت که رانندگی شبانه را بسیار خطرناک می‌کند.

اگر به دنبال رانندگی در جاده خلوت هستید، شروع رانندگی بعد از ساعت ۵ صبح می‌تواند شما را از طرح ترافیک و جاده‌های شلوغ نجات دهد. از طرف دیگر، معمولاً بعد از این ساعت هوا روشن شده و بدن به راحتی خود را با این وضعیت تطبیق می‌دهد. پس اگر تازه کار هستید و هنوز برای رانندگی در شب آماده نیستید، توصیه ما این است که سفر خود را در ساعات اولیه صبح آغاز کنید و سعی کنید که شب را به استراحت بپردازید. اما اگر مجبور هستید که مسیر خود را در شب ادامه دهید، سعی کنید که هر چند ساعت یکبار استراحت کرده و از راهکارهای مختلف برای جلوگیری از خواب آلودگی بهره ببرید.

منبع: driving tests

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا