دانستنی هااولین های تاریخ

تاریخچه ماشین پلیس ایران از دهه 20 تا اکنون

سرفصل‌های مقاله

همه ما از کودکی با ماشین پلیس آشنا می شویم و مطمئناً هیچ کودکی را نخواهید دید که عاشق ماشین پلیس نباشد، و اسباب بازی ماشین پلیس همیشه در صدر پرفروش‌ترین اسباب بازی‌ها بوده است. در این میان اما کمتر به ماشین پلیس ایران پرداخته شده است، و شاید چون هر روز با ماشین‌ پلس ایران سر و کار داریم، بیشتر سعی می‌کنیم با ماشین پلیس‌های کشورهای دیگر آشنا شویم. مطمئناً اینکه بقیه کشورها مانند ایتالیا و آلمان که صنعت خودروسازی قدرتمندی دارند، و یا امارات که برای کسب اعتبار حاضر است هر هزینه‌ای را متحمل شود، از چه ماشین پلیسی استفاده می‌کنند بسیار جالب توجه است. با این حال کمتر کسی است که از تاریخچه ماشین پلیس ایران آگاه باشد؛ بنابراین در ادامه ماشین های پلیس ایران از ابتدا تا امروز را بررسی خواهیم کرد. قبل از شروع مطلب و بررسی تغییرات ماشین پلیس ایرانی در دهه های اخیر، بهتر است ابتدا با انواع ماشین پلیس ایران و فلسفه رنگ ماشین پلیس ایرانی آشنا شویم.

 

انواع ماشین پلیس ایران

انواع ماشین های نیروی انتظامی ایران بر اساس نیاز این نیرو به مشخصات فنی و فیزیکی خودرو در مقاطع زمانی مختلف ممکن است دچار تغییرات گسترده ای شود. خودروهایی که به عنوان ماشین پلیس در ایران و کشورهای دیگر استفاده می شوند، دارای انواع مختلفی برای کاربری های مختلف و متفاوت هستند. برای مثال یکی از انواع ماشین پلیس ایرانی که برای حمل نیروها توسط یگان های ویژه استفاده می شود، خودروی تویوتا است. همچنین برای تعقیب و گریز در سال های اخیر، مدل خاصی از شرکت بنز، ماشین پلیس ایران جهت استفاده نیروهای انتظامی بوده است.

انواع ماشین پلیس با توجه به کاربری می توانند دارای مدل های مختلفی باشند. از جمله خودروهای زرهی غول پیکر ضد شورش و یا ماشین های یگان ویژه نوپو از دیگر خودروهای مورد استفاده پلیس در ایران هستند. در چند سال گذشته صدها خودرو از برندهای سوزوکی، نیسان و پژو نیز به عنوان ماشین های راهنمایی رانندگی مورد استفاده قرار گرفته اند. این خودروها به جهت کنترل ترافیک و تخلفات جاده ای، معمولا از شتاب و ایمنی خوبی برخوردار هستند. نکته جالب توجه، استفاده گسترده پلیس از انواع ماشین های ایرانی در ناوگان خود است. خودروهایی مانند پژو 206 و سمند از جمله این خودروها هستند.

ماشین پلیس بنز ایران در میان تمامی خودروهای استفاده شده پلیس تا کنون، بیشترین میزان توجه را به خود جلب کرده بود. این خودروها به دلیل سرعت و شتاب مناسب و همچنین سیستم های کنترل و هدایت قوی، خودروهایی ایده آل برای تعقیب و گریزهای پلیسی بودند. ماشین پلیس بنز ایران یا به زبان عامه ماشین بنز پلیسی پس از نزدیک به دو دهه خدمت، جای خود را به برندهای دیگر داد.

 

رنگ ماشین پلیس

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که ماشین پلیس چه رنگی است؟ خودرو های پلیس ایران از نظر رنگی بر اساس تقسیمات لجستیک نیروهای انتظامی، دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند. مثلا رنگ خودروهای پلیس ایران که در یگان های ویژه ناجا فعالیت می کنند، اکثرا مشکی است. یا خودروهای مورد استفاده پلیس راهور، معمولا به رنگ آبی و سفید هستند. البته در این میان به جهت استفاده های خاص مانند پلیس نامحسوس جاده ای و یا پلیس آگاهی، ممکن است رنگ این خودروها همان رنگ های معمولی باشد تا شناسایی نشده و ماموریت های خود را به درستی به سرانجام برسانند.

خودروهای مورد استفاده حوزه فرماندهی، پیشگیری و قضایی در پلیس کشور ما نیز، معمولا به همان رنگ مشهور و معروف نیروی انتظامی یعنی سبز هستند. البته در این میان و در رسته های خدماتی و عمرانی پلیس، رنگ خودروها ممکن است تغییری نکرده و تنها پلاک آن ها نمایان گر متعلق بودن آن ها به پلیس ایران باشد. بنابراین رنگ ماشین نیروی انتظامی ایران بیشتر از هر چیزی بسته به رسته خدمتی آن در پلیس است.

 

اطلاع از قیمت تجهیزات پلیس

 

در این مقاله به بررسی ماشین پلیس ایران از ابتدا تا کنون خواهیم پرداخت. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر نیازها، ماشین‌های پلیس هم دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند و استانداردهای امنیتی و تجهیزات پلیس مورد نیاز آنها به شدت تغییر کرده است. شاید در گذشته فرق ماشین پلیس با بقیه ماشین‌ها فقط در داشتن آژیر و چراغ گردان بوده باشد، ولی امروزه، دوربین‌های پیشرفته، دستگاه‌های GPS و استانداردهای متفاوت سیستم موتور و انتقال قدرت، ماشین‌های پلیس را از بقیه ماشین‌ها متمایز می کند. در دادامه به بررسی ماشین پلیس ایران در دهه‌های مختلف خواهیم پرداخت.

 


بیشتر بخوانید : لیست محبوب ترین ماشین پلیس های آمریکا


ماشین پلیس ایران در دهه 1320

این دهه را می توان اولین دهه‌ای دانست که ماشین پلیس برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفت. ماشین‌های آلمانی همیشه جایگاه ویژه‌ای در ناوگان پلیس ایران داشته‌اند، و جالب است بدانید که اولین ماشین پلیس ایران نیز یک بنز مدل 1940 بوده است که در آن زمان توسط شهربانی به خدمت گرفته شده است. در آن دوران ماشین‌های پلیس با بقیه ماشین ها چندان تفاوتی نداشتند و از آژیر و بلندگو و چراغ گردان خبری نبوده است. ماشین پلیس ایران در آن دوران به رنگ مشکی بوده و روی درب آن با رنگ سفید عبارت شهربانی را می‌نوشته‌اند تا مشخص شود خودرو متعلق به نیروهای امنیتی است.

ماشین پلیس قدیمی

 

ماشین پلیس ایران در دهه 1330

دهه 30 شاهد ورود یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان به کشور، به عنوان ماشین پلیس ایران بوده‌ایم. یک آلمانی دوست داشتنی دیگر که تولید آن بر اساس همان طرح قدیمی همچنان ادامه دارد. فولکس واگن بیتل که در ایران آن را با عنوان فولکس قورباغه‌ای می‌شناسند، در این دهه به ناوگان ماشین پلیس ایران اضافه شد. این خودروها به بی‌سیم، چراغ گردان تکی آبی رنگ و بلندگو مجهز بودند و همچنان از رنگ مشکی و سفید برای متمایز کردن آنها از باقی خودروهای شهر استفاده می شد.

یک آلمانی دیگر نیز در این دهه به ناوگان پلیس کشور اضافه شد. مرسدس بنز تولید سال 1950 میلادی نیز یکی دیگر از خودروهایی بود که به عنوان ماشین پلیس ایران در نظر گرفته شده بود، ولی این خودرو نیز به آژیر و چراغ گردان مجهز نبود.

 

ماشین پلیس ایران

 

ماشین پلیس ایران در دهه 1340

دهه 40 را می‌توان یکی از طلایی‌ترین دهه‌های ماشین پلیس ایران دانست. در این دهه یکی از دوست داشتنی‌ترین خودروهای آمریکا به عنوان ماشین پلیس وارد کشور شد. دوج کرنت که یک خودروی بسیار قدرتمند شش سیلندر آمریکایی بود و بیشینه سرعت آن به 200 کیلومتر در ساعت می‌رسید، در دهه 40 وارد کشور شد. دوج کرنت، اولین ماشین پلیس ایران بود که به انواع لوازم جانبی پلیس مجهز بود. چراغ گردان پلیسی ، بی‌سیم، بلندگو و پروژکتور از تجهیزاتی بودند که در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته بود. از این خودرو تا سال 1354 در ناوگان پلیس استفاده می شده است.

 

ماشین های پلیس ایران

 

ماشین پلیس ایران در دهه 1350

دهه 50 نیز ماشین پلیس ایران از بهترین خودروهای جهان انتخاب می شد و یکی از بهترین ناوگان‌های پلییس متعلق به ایران بود. در این دهه لندروور انگلیسی، چند مدل از خودروهای آمریکایی شامل بیوک و شورلت رویال، و بنز 230 به عنوان ماشین پلیس ایران استفاده می شد. به جرات می‌توان شاخص‌ترین ماشین پلیس این دهه را بنز 230 دانست که به یک موتور 6 سیلندر مجهز بود و بیشینه سرعت آن به 220 کیلومتر در ساعت می‌رسید. این خودروها نیز مجهز به انواع لوازم جانبی پلیس بودند. چراغ گردان تکی، بی‌سیم و بلندگو از این تجهیزات بودند.

لندروور نیز در آن دوران به عنوان ماشین پلیس ایران استفاده می شد، ولی در آن دوران تمام نیروهای دولتی و نظامی طی یک دستورالعمل، ملزم به استفاده از کالاهای تولید داخل شدند و به همین دلیل پلیس ایران، لندروور را به شورلت رویال که تولید داخل کشور بود جایگزین کرد.

 


بیشتر بخوانید : معرفی ماشین پلیس های محبوب در دبی


خودروی پلیس ایران

ماشین پلیس ایران در دهه 1360

دهه 60 که کشور در اوج جنگ به سر می‌برد، زمان مناسبی برای تجهیز ناوگان پلیس نبود، با این حال در این دوران نیز از بنز 250 به عنوان ماشین پلیس ایران استفاده می شد که با بیشینه سرعت 200 کیلومتر در ساعت، جزء خودروهای شاخص زمان خود بود. در این دوران از پیکان نیز به عنوان ماشین پلیس استفاده می شد. این خودروها مجهز به محلی برای قرار دادن تجهیزات ایست و بازرسی و ملزومات امنیتی پلیسی بودند. در این دوران استفاده از چراغ گردان، آژیر و بلندگو نیز از بدیهیات خودروی پلیس تلقی می شد.

خودرو های پلیس ایران

 

بیشتر بخوانید: سلاحی که افسران پلیس معمولا در دست دارند

 

ماشین پلیس ایران در دهه 1370

دهه 70 برای اولین بار پای خودروهای آسیایی به ناوگان پلیس کشور باز شد. تویوتا کریسیدای ژاپنی، مجهز به چراغ گردان پلیس سرتاسری و موتور چهار سیلندر در این دهه به ناوگان پلیس اضافه شد. بعد از مدتی پاجرو نیز که از محصولات میتسوبیشی ژاپن است وارد ناوگان پلیس کشور شد. این دهه آغاز استفاده از رنگ سبز تیره به جای رنگ مشکی به عنوان رنگ پلیس کشور بود.

انواع ماشین های پلیس ایران

ماشین پلیس ایران در دهه 1380

دهه 80، دهه تغییرات اساسی بود. در این دهه دو رنگ سبز روشن برای نیروی انتظامی و آبی برای پلیس راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار گرفت. در این دهه بنز E240 و تعدادی از خودروهای تولید داخل مانند سمند، زانتیا، پژو 206 به عنوان ماشین پلیس ایران شروع به خدمت کردند. البته در این بین خودروهایی مانند ماکسیما نیز به ناوگان پلیس راه کشور اضافه شدند که در بزرگراه‌های کشور شروع به گشت زنی کردند.

عکس ماشین پلیس ایرانی

ماشین پلیس ایران در دهه 1390

در این دهه انواع مختلفی از خودروها با توجه به کارایی‌هایشان به عنوان ماشین پلیس در قسمت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در مناطق مرزی از تویوتا لندکروز به عنوان ماشین پلیس استفاده می شود. نیروی انتظامی و پلیس راهور به تازگی تمامی ناوگان خود را با خودورهای کیا سراتو تجهیز کرده‌اند و از خودروهایی مانند رنو مگان و نیسان تیانا به عنوان پلیس بزرگراه‌ها استفاده می شود. سوزوکی ویتارا نیز از خودروهایی است که ناوگان پلیس از آن بهره می‌برد. به تازگی و به منظور حفاظت از محیط زیست، پلیس قصد دارد تا از خودروهای هیبریدی به عنوان ماشین پلیس ایران استفاده کند. به همین منظور آزمایش‌های روی خودروی هیوندای سوناتا هیبریدی در حال انجام است تا در صورت گذراندن تست‌های تخصصی وارد ناوگان پلیس کشور شود. انواع یاد شده به عنوان ماشین پلیس جدید ایران جایگزین مدل های دهه های قبلی شده اند. بدون شک و در سال های آتی نیز، قطعا نوع و برند مورد استفاده خودروهای پلیس ایرانی بازهم دستخوش تغییر خواهد شد.

برای سفارش آنلاین تجهیزات پلیس به فروشگاه آنلاین ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

ماشین پلیس ایران جدید

موتور های پلیس ایران

در ماموریت های پلیس به خصوص در تغقیب و گریزها، گاهی کار به کوچه و پس کوچه های باریک و یا پستی و بلندی ها می کشد که در این مواقع نمی توان از ماشین پلیس به مظنور تعقیب سریع بهره گرفت. در چنین مواقعی در پلیس ایران، ناوگان موتورهای پلیس ایران می توانند راهگشا باشند. انواع موتورهای سبک و سنگین به عنوان موتور پلیس ایران در سال های اخیر توانسته اند تا کارایی ویژه و مهمی را در حوزه ترافیک و یا در حوزه انتظامی داشته باشند. از جمله مشهورترین انواع موتورهای پلیس ایران، می توان به موتور تریل اشاره کرد که توانایی حرکت در اکثر محیط های طبیعی را دارا است.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و صنعت خودروسازی، ماشین‌‌های پلیس سراسر دنیا نیز دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده اند. در پی این تغییرات ناوگان پلیس ایران نیز به کلی تغییر کرده و در تلاش است تا خود را با استانداردهای بین‌المللی تطبیق دهد.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. با خوندن مقاله های قبلی میشه فهمید ماشین پلیس تو ایران چندان تعریفی نداره، انواع چراغ گردان پلیسی این ماشین ها قابل مقایسه نیست واقعا

  2. یه نگاه به دنیا بندازی کلا اوضاع ماشین تو ایران خرابه
    تو دنیا ماشین هایی مخصوص پلیس ساخته میشه اینجا یکی از انواع چراغ گردان پلیسی مغناطیسی بخر بزن به ماشین میشه ماشین پلیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا