کمپ و سفر

مسافرت به مکان های دیدنی با رعایت نکات ایمنی

سرفصل‌های مقاله

چند وقت پیش در یکی از تعطیلات با خانواده در مورد سفر به مکان های دیدنی ایران بحث می‌کردیم و به دنبال یک گزینه مناسب می‌گشتیم. جالب اینکه با وجود اینکه همه ما ایرانی هستیم و به تجهیزات مختلفی مانند انواع گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها دسترسی داریم، بسیاری از جاذبه‌های ایران را نمی‌شناختیم و حتی در مورد آنها اطلاعاتی هم نداشتیم. از طرف دیگر هر کدام از ما سلیقه متفاوتی داشت و به دنبال گزینه دلخواه خود می‌گشت. در نهایت تصمیم گروه بر این شد که  اصول و مبنای اصلی انتخاب مکان های دیدنی ایران را با توجه به شرایط آب و هوایی آنها قرار دهیم تا بتوانیم یک گزینه مناسب انتخاب کنیم.

در این مطلب، تصمیم گرفتیم که شرایط انتخاب مکان های دیدنی ایران با توجه به فصول مختلف سال را بررسی کنیم و نشان دهیم که در هر زمانی به چه نقطه‌ای سفر کنیم. البته قبل از هر چیزی چند توصیه کوتاه در مورد انتخاب جاذبه‌های دیدنی ایران داریم که می‌تواند به شما کمک کند.

اگر به دنبال تجربه های بیشتری هستید می توانید به خطرناک ترین مکان های جهان سفر کنید.

مکان های دیدنی ایران را چگونه انتخاب کنیم؟

یکی از ایده‌هایی که در جریان این بحث خانوادگی پیشنهاد شد، فراهم کردن یک فهرست از شرایط تاثیرگذار بر سفر با توجه به وضعیت خانواده بود. یکی از اعضای خانواده بحث مسافت را مطرح می‌کرد و یکی دیگر بر مسئله شرایط آب و هوایی تأکید داشت. من به شخصه به مناطق کوهستانی علاقه بیشتری داشتم و تحت هر شرایطی گزینه من تغییر نمی‌کرد. خلاصه، بعد از بررسی شرایط مختلف به این نتیجه رسیدیم که انتخاب مکان های دیدنی ایران باید با توجه به فاکتورهای زیر انجام گیرد:

  • بعد مسافت را در نظر بگیریم و روش‌های رسیدن به محل مورد نظر را در نظر داشته باشیم؛
  • شرایط آب و هوایی مناسب برای اقامت در هر منطقه را نوشتیم و با توجه به آن فصل مناسب را انتخاب کردیم؛
  • مدت زمان تعطیلات را در نظر گرفتیم و با توجه به جاذبه‌های محل مورد نظر، گزینه‌های متفاوتی مطرح کردیم؛
  • در مورد نحوه اقامت و تعداد افراد خانواده نیز جمع بندی شد و مشخص شد که هر کدام از آنها برای چه تعدادی از افراد خانواده مناسب است؛
  • در فصل تابستان مسئله اقامت چندان سخت نیست، اما گرمای هوا می‌تواند آزاردهنده باشد؛
  • در فصل زمستان مسئله اقامت، حمل و نقل، سردی آب و هوا، بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و مواردی از این قبیل مهم هستند؛
  • در فصل بهار رفتن به مناطق سرسبز پیشنهاد بهتری است و باید شرایط برای غیرقابل پیش‌بینی بودن آب و هوا در نظر گرفته شود؛
  • در فصل پاییز هوا سرد است، باد نسبتاً شدید است و مدت زمان تعطیلات نیز کوتاه است.
  • همراه داشتن مناسب تجهیزات سفر و کمپینگ برای مواقع ضروری و حتی غیر ضروری

خلاصه بعد از چند ساعت مذاکره و بحث سنگین! به این نتیجه رسیدیم که مکان های دیدنی ایران را با توجه به فصول سال دسته بندی کنیم تا یک فهرست کامل و تنظیم شده در اختیار داشته باشیم.

 

مکان های دیدنی ایران در زمستان

مکان های دیدنی ایران در زمستان

همانطور که گفته شد، سفر در فصل زمستان کمی سخت است و محدودیت‌های آن بیشتر از سایر فصول سال است. در این دوره زمانی، طول روز کوتاه بوده و شب بلند است. پس اگر به دیدن جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی علاقه دارید، یا ترجیحاً فصل زمستان را انتخاب نکنید؛ یا حداقل به سراغ فضاهایی بروید که نیاز به زمان کمتری دارند. حتی الامکان به مناطق گرمسیر سفر کنید و چند پیشنهاد ما در این مورد عبارتند از:

  • جنوب ایران:

    جنوب ایران از جزیره کیش گرفته تا جزیره قشم و شهرهایی مانند اهواز، خرمشهر و آبادان مکان‌های جذابی برای سفر در فصل زمستان هستند. خوشبختانه جاذبه‌های این منطقه به حدی زیاد هستند که برای شما فرصت کافی وجود داشته باشد. از غار نمکی و دره ستاره‌ها در قشم، منطقه باستانی اشکفت سلیمان در شهر ایذه، کوه‌های مریخی در چابهار، رود شور در کویر لوت کرمان و گنبد نمکی جاشک در شهر بوشهر همگی گزینه‌های خوبی برای شما هستند.

  • اسکی:

    همیشه قرار نیست در فصل زمستان به مناطق گرمسیر سفر کنید و از سرمای هوا فراری باشید. شاید بهتر باشد به سمت پیست‌های اسکی در دیزین و شمشک بروید و یا سفر به پیست های شهرهای شمال غرب ایران مانند اردبیل و تبریز را انتخاب کنید. البته کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری هم برای سفرهای زمستانی ایده‌آل است.

 

مکان های دیدنی ایران در تابستان

مکان های دیدنی ایران در تابستان

برای ما ایرانی‌ها فصل تابستان بیشتر به معنی فصل تعطیلات و استراحت است که ناشی از تعطیلات تابستانی مدارس است. معمولاً خانواده‌ها در این فصل حداقل دو یا سه بار از مکان های دیدنی ایران بازدید می‌کنند و اغلب آنها به سمت مناطق سردسیر می‌روند. در فصل تابستان با یک چادر مسافرتی معمولی می‌توانید چند شب را بیرون بمانید و تنها مشکل شما گرمای آفتاب تابستان است که راهکارهای مختلفی برای آن وجود دارد. پیشنهاد ما برای سفر در تابستان گزینه‌های زیر است:

  • در مناطق مرکزی و غربی به همدان سفر کنید:

    کسانی که تا به حال به شهر همدان سفر کرده‌اند، خنکی و سردی آب و هوا را به شکل واقعی لمس کرده‌اند. در این شهر جاذبه‌هایی مانند سنگ نوشته‌های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و ده‌ها جاذبه گردشگری دیگر در داخل شهر دیده می‌شود و در یک سفر یک ساعت می‌توانید خود را به غار علیصدر به عنوان بزرگترین غار آبی جهان برسانید.

  • شهرهای تبریز و اردبیل برای سفرهای طولانی مدت ایده‌آل هستند:

    شهرهای تبریز و اردبیل به دلیل شرایط آب و هوایی و کوهستانی خود از زیبایی منحصر به فردی برخوردار هستند و کسانی که از سمت گردنه حیران به سمت این شهرها حرکت می‌کنند، با منظره‌هایی مواجه خواهند شد که تا به حال به عمر خود ندیده‌اند.

  • سفر کوتاه چند روز به مشهد هم ایده خوبی است:

    اگر از کسانی هستید که سفرهای مذهبی خود را به فصل تابستان واگذار کرده‌اید، در یک سفر چند روزه می‌توانید به مشهد و قم سفر کنید که راه‌های هوایی و زمینی مختلفی برای شما فراهم است.

  • گنبد سلطانیه در زنجان، طاق بستان در کرمانشاه و غار زینگان در ایلام:

    سفر تاریخی مذهبی گنبد سلطانیه زنجان را فراموش نکنید که ۱۲ سال قبل در فهرست میراث جهانی مسکو ثبت شد و ارتفاع آن نزدیک به ۴۹ متر است. طاق بستان به عنوان یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های فرهنگی ایرانیان است که در شهر کرمانشاه واقع شده است. غار زینگان یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد غرب کشور در استان ایلام است که در بیشتر قسمت‌های آن به صورت سر باز بوده و یک رود در داخل آن جریان دارد که برای خنک کردن خود در طول روز و در فصل تابستان ایده آل است.

 

مکان های دیدنی ایران در پاییز

مکان های دیدنی ایران در پاییز

حالا فرض می‌گیریم که فرصتی برای سفر در فصل پاییز نصیب ما شده و تصمیم گرفتیم که مکان های دیدنی ایران در پاییز را ببینیم. خوشبختانه فصل پاییز زمان کافی برای سفر و گردش در اختیار ما می‌گذارد و طول روز بلند است. در طول پاییز هوا خیلی گرم و خیلی سرد نیست و اکثر مناطق برای سفر و گردش مناسب هستند. در این مورد فقط باید محل اقامت شبانه خود را تضمینی آماده کرده باشید. چند پیشنهاد ساده برای سفر در پاییز داریم:

  • کویر نوردی:

    خوشبختانه ایران از لحاظ کویر و مناطق کویری غنی است و شما برای کویرنوردی هیچ مشکلی نخواهید داشت. البته این به این معنی نیست که شما به یکی از کویرهای دور افتاده ایران مانند کویر لوت سفر کنید. بلکه می‌توانید یکی از همین کویرهای نزدیک به محل زندگی خود را انتخاب کنید. کویرهای نزدیک شهرهای کرمان، یزد و کاشان گزینه‌های ایده‌آلی برای شما پیش ما می‌روند که حتی می‌توانید از جاذبه‌های این شهرها نیز دیدن کنید.

  • جنگل گردی:

    همه فصل پاییز را با رنگ زرد و نارنجی برگ درختان می‌شناسند و گاهی این فصل به همین رنگهای گرم و زیباست. اگر به دنبال یک مکان زیبا و عاشقانه هستید، حتماً به ایده جنگل گردی فکر کنید. البته جنگل‌های شمال همیشه در دسترس هستند؛ پس بهتر است گزینه‌های دیگری مانند جنگل‌های کوهستانی زاگرس اطراف شهرهای غربی ایران را انتخاب کنید. شهرهایی مانند همدان، تبریز، ارومیه و اردبیل در این فصل سال سرد هستند، اما جذابیت آن‌ها می‌تواند شما را بکشاند.

  • روستا گردی:

    شاید بد نباشد در فصل پاییز به شهرها و روستاهای قدیمی ایران سفر کنید و ببینید که مکان های دیدنی ایران در پاییز فقط بیابان گردی و جنگل گردی نیستند. روستاهای جنگلی در استانهای غرب ایران مانند سنندج، کرمانشاه و ایلام زیاد هستند که مقصد خوبی برای فصل پاییز به شمار می‌روند و حتی می‌توانید شب را به عنوان مهمان در منزل آنها بگذرانید.

 

مکان های دیدنی ایران در بهار

مکان های دیدنی ایران در بهار

خوشبختانه پیدا کردن مکان های دیدنی ایران برای سفر در فصل بهار چندان سخت نیست و طبیعت ایران ایجاب می‌کند که در فصل بهار به هر قسمتی از آن سفر کنید. در واقع این به شما بستگی دارد که به جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی علاقه داشته باشید یا بخواهید از جاذبه‌های طبیعی استفاده کنید یا به دنبال خرید و تفریحات مصنوعی باشید. پیشنهادهایی که در این مورد می‌توانید به آنجا سفر کنید شامل چند گروه می‌شوند:

  • اگر به طبیعت گردی و جاذبه‌های طبیعی علاقه دارید:

    در طبیعت گزینه‌های مختلفی دارید، می‌توانید به کویرهای جنوب و جنوب شرق ایران سفر کنید، می‌توانید از کوهستانهای کرمانشاه و ایلام در غرب ایران لذت ببرید، می‌توانید به آبشارهای استان لرستان بروید، می‌توانید به جنوب و جنگل‌های منحصربه‌فرد جنوبی سفر کنید یا این شانس را خواهید داشت که از جنگل‌ها و کوه‌های شمال غربی ایران لذت ببرید.

  • اگر به شنا و آبتنی علاقه دارید:

    نمی‌دانم تجربه سفر به جزیره کیش یا جزیره قشم را داشته‌اید یا نه، یا حتی به لب کارون در شهر اهواز سفر کرده‌اید. اما خوشبختانه تفریحات آبی در ایران بسیار زیاد هستند که از دریای خزر در شمال کشور تا سواحل جنوب کشور همگی امکان انواع تفریحات آبی را به شما می‌دهند. البته در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان استخرهای سرپوشیده بزرگی وجود دارد که از آنها می‌توانید برای تفریحات آبی خود لذت ببرید.

  • اگر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی را دوست دارید:

    سنگ نوشته های گنجنامه در شهر همدان، آرامگاه حافظ و ستون های تخت جمشید در شیراز، بیستون و طاق بستان در کرمانشاه، شهر سوخته در کرمان، ساختمان های قدیمی و سنتی در یزد و کرمان و موزه های فرهنگی و گردشگری در همه شهرهای ایران میزبان های خوبی برای شما خواهند بود.

اینکه ما بخواهیم مکان های دیدنی ایران را در دسته‌های معمولی قرار دهیم و آنها را با توجه به معیار سلیقه خود بسنجیم، چندان درست نیست. با یک بررسی ساده متوجه می‌شوید که جاذبه‌های دیدنی ایران بسیار وسیع و زیاد هستند که در هر فصل از سال می‌توانید به دیدن آنها بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا