اطلاعات ایمنی

نکات مربوط به ایمنی برق در منزل

سرفصل‌های مقاله

بعد از اختراع برق و ورود آن به منازل ما، تمام منازل به شکل باورنکردنی‌ای به آن وابسته شدند. امروزه تمام زندگی و کارهای روزمره ما وابسته به انرژی برق است، و تمام وسایل منزل با برق کار می‌کنند. برق برای ما گرما و نور به همراه می‌آورد و استفاده از آن به حدی آسان و عادی شده است که حتی نمی‌توانیم زندگی خود را بدون انرژی برق تصور کنیم. همین عادی شدن و استفاده مستمر از این انرژی است که ما را از توجه به نکات ایمنی برق در منزل غافل می‌کند.

همانقدر که انرژی برق می‌تواند مفید و تسهیل کننده زندگی روزمره باشد، می‌تواند خطرناک و تهدید کننده نیز محسوب شود. به همین دلیل است که نکات ایمنی برق در منزل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و رعایت نکات ایمنی کار با برق در خانه می‌تواند از بروز حوادث بسیار زیادی پیشگیری کند. حوادثی که در پی رعایت نکردن نکات مربوط به ایمنی برق در منزل به وقوع می‌پیوندند، معمولاً خسارات جبران ناپذیر مادی و جانی به همراه دارند. آتش سوزی، از دست دادن اعضای بدن و مرگ از خساراتی است که در پی عدم رعایت نکات ایمنی کار با برق در خانه بر جای می‌ماند.

در این مقاله به بررسی نکات ایمنی مربوط به ایمنی برق در منزل خواهیم پرداخت و شما را با این فاکتورهای پیشگیری آشنا خواهیم کرد. با استفاده از این نکات ایمنی کار با برق در خانه، می‌توانید ضامن سلامتی خود و عزیزانتان باشید.


نکات مربوط به ایمنی در خانه را در ایمن ترافیک مگ بخوانید.


خروجی‌های برق را دائماً چک کنید

یکی از مهمترین نکات مربوط به ایمنی برق در منزل، چک کردن خروجی‌های برق به صورت متناوب است. استفاده بیش از حد ظرفیت از برق می‌تواند باعث آتش سوزی شود. بنابراین با در نظر گرفتن ظرفیت خروجی سیستم برق کشی منزل خود، سعی کنید تحت هیچ شرایطی از این حد عبور نکنید. برای آگاهی پیدا کردن از میزان مصرف برق وسایل برقی منزل خود، از یک متخصص راهنمایی بگیرید. با در نظر گرفتن نکات ایمنی کار با برق در خانه و رعایت این مسئله به عنوان اولین نکته پیشگیری کننده، می‌توانید تا حد زیادی از بروز حوادث جلوگیری کنید.

 

ایمنی برق در منزل

تعمیر وسایل برقی را به یک متخصص بسپارید

یکی دیکر از مهم‌ترین نکاتی که در مورد ایمنی برق در منزل باید در نظر داشته باشید، مسائل مربوط به تعمیر وسایل برقی است. شما فقط در صورتی مجاز هستید وسایل برقی منزل خود را تعمیر کنید که دوره‌های مربوط به آن را گذرانده باشید. گزارشات بسیار زیادی در مورد مردمی وجود دارد که هنگامی که یک وسیله برقی هنوز به پریز متصل بوده اقدام به تعمیر آن کرده‌اند و در پی آن به شدت آسیب دیده‌اند. در کشور آمریکا بیشترین گزارشات از این دست، مربوط به افرادی است که سعی داشته اند توستر خود را به کمک چاقو تعمیر و یا تمیز کنند. همین مسئله باعث برق گرفتگی افراد می‌شود. این یکی از پیش پا افتاده ترین نکات ایمنی کار با برق در خانه است و رعایت آن از بروز بسیاری از حوادث پیشگیری می‌کند.

هرگز با دست خیس به وسایل برقی دست نزنید

تقریباً همه مردم از این نکته در مورد ایمنی برق در منزل آگاهی دارند، و همچنان گزارشات زیادی در مورد برق گرفتگی افرادی که با دست خیس به وسایل برقی دست زده‌اند به گوش می‌رسد. شاید استفاده از سشوار و ماشین ریش تراش با دست خیس کمی وسوسه برانگیز باشد، ولی قبل از دست زدن به آنها و یا هر وسیله برقی دیگری، دستان خود را تا حد امکان خشک کنید. آب رسانای بسیار قوی برق است، و دست زدن به هر وسیله برقی با دست خیس، احتمال برق گرفتگی را تا حد زیادی افزایش می دهد. عدم رعایت این مسئله پیش پا افتاده در زمینه نکات ایمنی کار با برق در خانه تا به حال جان بسیاری از مردم را به خطر انداخته و حتی باعث مرگ تعداد زیادی از مردم شده است.

هنگام استفاده از وسایل برقی حتما کفش بپوشید

هنگامی که از وسایل برقی استفاده می‌کنید، حتما از کفش ایمنی استفاده کنید. چرا که استفاده از کفش ارتباط بدن شما را با زمین که یک ابر رسانا محسوب می شود قطع می کند و مانع از عبور جریان برق از بدن شما می‌شود. رعایت این نکته ساده در مورد ایمنی برق در منزل از بروز حوادث بسیار زیادی جلوگیری می‌کند. شاید استفاده از ماشین چمن زنی در حیات خانه بدون کفش بسیار جالب و مفرح باشد، با این حال با در نظر گرفتن خطرات احتمالی و حوادثی که ممکن است پیش بیاید، این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

سیم کشی برق منزل خود را دائما بررسی کنید

به منظور حفظ ایمنی برق در منزل، بررسی سیم کشی منزل امری بسیار ضروری است. پوسیدگی و پارگی سیم‌ها می‌تواند باعث آتش سوزی‌های بسیار بزرگ در منزل شود. برای این کار می‌توانید از متخصصان برق کمک بگیرید تا با دستگاه‌های مخصوص سیم کشی ساختمان شما را بررسی کرده و شما را از خطرات احتمالی آگاه کنند. این نیز یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی کار با برق در خانه محسوب می شود. چرا که سیم کشی از داخل دیوارها رد می شود و پوسیدگی و یا پارگی آن دیده نمی شود. همین مسئله باعث وقوع حوادث پیش بینی نشده می‌شود. از آنجایی که بیشتر مسائل مربوط به ایمنی برق در منزل جنبه پیشگیری دارند، این نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید دستکش ایمنی عایق برق

ایمنی برق در منزل

نکات عمومی ایمنی برق در منزل

در ادامه به توضیح بعضی از نکات ایمنی کار با برق در خانه می‌پردازیم که بیشتر جنبه عمومی دارند و رعایت آنها امری روزمره و عادی به شمار می‌آید. به طور قطع اکثر مردم بدون آن که متوجه شوند این مسائل را رعایت می‌کنند، اما با این حال یادآوری مجدد آنها خالی از لطف نیست.

برای رعایت هرچه بهتر نکات مربوط به ایمنی برق در منزل، سعی کنید تمامی نکات ریزی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت را به بهترین شکل رعایت کنید.

  • در قدم اول سعی کنید وسایل برقی استاندارد تهیه کنید.
  • همیشه به یاد داشت باشید وسایل برقی که از آنها استفاده نمی‌کنید را از برق بکشید.
  • سیم‌های آزاد را بپوشانید تا مانع از پاره شدن آنها شوید.
  • وسایل برقی که به واسطه استفاده شدن گرم شده‌اند را هرگز نپوشانید.
  • بعد از مدت معینی استفاده از وسایل برقی آنها را خاموش کنید تا خنک شوند.
  • قبل از استفاده از هر وسیله برقی دفترچه راهنمای آن را به طور کامل مطالعه کنید.
  • قبل از به برق زدن و از برق کشیدن وسایل برقی، حتماً آنها را خاموش کنید.
  • وسایل برقی را همیشه تمیز و عاری از گرد و غبار نگه دارید.
  • هرگز وسیله برقی در حال کار را به حال خود رها نکنید.
  • از سه راهی و سیم سیار در محل‌های خیس استفاده نکنید.

با رعایت این نکات مربوط به ایمنی برق در منزل، می‌توانید به راحتی و بدون دغدغه از وسایل برقی خود استفاده کنید. این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که نکات ایمنی کار با برق در خانه، همگی جنبه پیشگیرانه دارند و در صورت عدم رعایت این نکات ساده، ممکن است عواقب جبران ناپذیری در انتظار شما باشد. معمولاً خسارات جانی و مالی حاصل از برق گرفتگی در مقیاس بسیار بزرگ رخ می‌دهد و در پاره‌ای از مواقع به هیچ عنوان جبران پذیر نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا