اطلاعات ایمنی

نکات مهم ایمنی که در خانه باید رعایت شود

سرفصل‌های مقاله

اگر تنها یک نقطه در تمام دنیا وجود داشته باشد که در آن احساس امنیت و آرامش داشته باشیم، این مکان خانه ما است. خانه محلی برای آرامش و استراحت در کنار عزیزانمان به شمار می‌رود با این حال بدون رعایت نکات ایمنی در خانه، حتی این امن‌ترین جا نیز می‌تواند به محلی خطرناک مبدل شود. با رعایت چند نکته ساده مربوط به ایمنی در خانه، می‌توانید به راحتی محیطی به مراتب امن تر را برای اعضای خانواده خود فراهم کنید.

بیشتر حوادثی که در خانه رخ می‌دهند بر اثر سهل انگاری و در نظر نگرفتن نکات پیش پا افتاده ایمنی در خانه اتفاق می‌افتند. در ادامه به توضیح بعضی توصیه های ایمنی در منزل می‌پردازیم. این توصیه های ایمنی در خانه بر اساس آمار و ارقام واحدهای اورژانس، پلیس و آتش نشانی، و بر اساس بیشترین حوادثی که در منازل اتفاق افتاده، تهیه شده است.

در این مقاله نکات ایمنی مهمی که باید در خانه رعایت کرد را نوشته ایم و برای هرکدام از بخش های خانه از قبیل آشپزخانه ، حمام ، اتاق خواب و … بصورت جداگانه اصول ایمنی در خانه را توضیح دادیم تا ایمنی خانه خود را به بالاترین درجه برسانید . با ما همراه باشید .

ده نکته ایمنی در خانه + 5 توصیه ایمنی مهم

در این قسمت به معرفی نکات ایمنی که در خانه باید رعایت شود می پردازیم تا بتوانید از وقوع حوادث پیشگیری کنید و جان اعضای خانواده را از خطرات احتمالی حفظ کنید  . رعایت این نکات ایمینی در خانه بسیار مهم است.

  1. همواره از ابزارها و تجهیزات ایمن استفاده کنید.
  2. در صورت وجود کودکان در خانه، از قفل کردن کابینت‌ها و درب‌هامطمئن شوید و یا از قفل کودک استفاده کنید.
  3. همواره به دستورالعمل‌های استفاده از لوازم خانگی و الکتریکی توجه کنید.
  4. در صورت استفاده از وسایل گازی ، مطمئن شوید که همیشه سرویس و تعمیرات دوره‌ای انجام شود.
  5. همواره به دستورالعمل‌های استفاده از کپسول آتش‌نشانی توجه کنید .
  6. مطمئن شوید که پنجره‌ها و درها درست قفل شده‌اند تا از ورود غیرمجاز جلوگیری کنید.
  7. از محافظ برق استفاده کنید تا از خطر اتصالی برق جلوگیری کنید.
  8. در صورت وجود حیوانات خانگی، به طور منظم آن‌ها را تمیز کنید و از تماس آن‌ها با مواد غذایی جلوگیری کنید.
  9. همواره از دستورالعمل‌های اضطراری در صورت بروز حادثه مانند زلزله یا حریق آگاه باشید و به اعضای خانواده نیز آموزش دهید.
  10. نصب دزدگیر و سیستم امنیتی در خانه
  11. استفاده از روشنایی مناسب در داخل و خارج خانه
  12. عدم اعلام غیاب به صورت عمومی یا در شبکه های اجتماعی
  13. استفاده از روشنایی خارج خانه در شب ها
  14. استفاده از روشنایی مناسب در پارکینگ و حیاط خانه
  15. خرید تجهیزات ایمنی فردی و استفاده از آنها هنگام تعمیرات فنی در خانه

در نگهداری از داروها دقت کافی داشته باشید

بر اساس داده‌های مراکز پزشکی و اورژانس، بیشترین آمار حوادثی که در منزل رخ می دهد، مربوط به مسمویت‌های دارویی است. مسمویت دارویی در پی مصرف بیش از حد دارو به صورت سهوی اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث آسیب دیدگی دائمی و حتی مرگ مصرف کننده شود. در پاره‌ای از مواقع با دقت نکردن به محل نگهداری داروها، ممکن است کودکان جذب ظاهر جذاب داروها شده و آنها را مصرف کنند.

این یکی از رایج‌ترین خطراتی است که اعضای خانه را تهدید می‌کند. با رعایت این نکته ساده در مورد ایمنی در خانه، می‌توانید به راحتی مانع از یک اتفاق ناگوار برای اعضای خانواده خود شوید. موارد ایمنی در منزل می‌تواند به همین راحتی از وقوع حوادث جلوگیری کند.

ترک خانه

راه‌های ورود به خانه خود را پیدا کنید

این یکی از مهم‌ترین موارد در رعایت نکات ایمنی در خانه است که رعایت آن از ورود افراد سودجو به داخل منزل جلوگیری می کند. شما می‌توانید به راحتی منزل خود و اطراف آن را بررسی کنید و راه‌های ورودی و ضعف‌های امنیتی منزل خود را پیدا کنید، مخصوصاً اگر در یک خانه ویلایی زندگی می‌کنید. با شناخت این ضعف‌ها، می‌توانید در راستای برطرف کردن آنها بکوشید و با این کار مانع از ورود دزد به خانه خود شوید.

ضعف‌های امنیتی در همه منازل مشاهده می‌شود و بر اساس داده‌های مراکز پلیس، سارقان کمتر سراغ خانه‌هایی می روند که از لحاظ امنیتی در سطح بالایی قرار داشته باشند، چرا که به اندازه کافی خانه‌هایی وجود دارند که از لحاظ امنیتی دارای مشکل هستند. با در نظر گرفتن این توصیه های ایمنی در خانه ، می‌توانید به راحتی از ورود سارقان به منزل خود جلوگیری کنید.


مقاله رعایت نکات ایمنی در ایمن ترافیک مگ بخوانید.


 

توصیه های ایمنی در منزل

تا حد امکان از شمع استفاده نکنید

استفاده از شمع محیط خانه بسیار گرم و دلپذیر می‌کند، و امروزه استفاده از شمع در طراحی منزل و نورپردازی موضعی دارای جایگاه ویژه‌ای در میان مردم است. با این حال طبق آمار و ارقام سازمان آتش نشانی یکی از اصلی‌ترین دلایل آتش سوزی در منزل، استفاده از شمع و آتش گرفتن وسایل قابل اشتعال در منزل است. به منظور حفظ ایمنی در خانه و رعایت اصول ایمنی در خانه خود، تا حد امکان از شمع استفاده نکنید و اگر به استفاده از شمع علاقه دارید، سعی کنید فقط در حضور خودتان از آن استفاده کنید و در صورتی که قصد ترک محل را داشتید، از خاموش بودن شمع اطمینان حاصل کنید. همچنین می توانید برخی از تجهیزات آتش نشانی از قبیل کپسول آتش نشانی را در خانه داشته باشید .

نکاتی که تا به اینجا در مورد ایمنی در خانه گفته شد، با استناد به گزارشات و داده‌های سازمان‌های آتش نشانی، اورژانس و پلیس تهیه شده بود. در ادامه به بررسی نکات ایمنی بیشتری می‌پردازیم که رعایت آنها چندان کار دشوار و پرهزینه‌ای نبوده و امنیت خانه شما را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. این نکات ایمنی در خانه را بر اساس نقاط مختلف خانه دسته بندی می‌کنیم.

خرید چراغ پلیسی

موارد ایمنی در منزل پیش از مسافرت و ترک خانه

موارد ایمنی در منزل پیش از مسافرت و ترک خانه بسیار مهم هستند تا از وقوع حوادث ناخواسته و یا سرقت جلوگیری شود. در زیر مراحلی که قبل از خروج از خانه که باید رعایت شوند را به ترتیب نوشته ایم  را برای شما نوشته ایم:

  • قفل کردن درب‌ها و پنجره‌ها: قبل از ترک خانه، مطمئن شوید که تمام درب‌ها و پنجره‌های خانه به صورت کامل قفل شده باشند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که قفل‌های درب‌ها و پنجره‌ها به خوبی عمل می‌کنند.
  • خاموش کردن دستگاه‌های الکترونیکی: قبل از مسافرت، دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون، رادیو، رایانه و سایر لوازم برقی را خاموش کنید.
  • قطع برق: در صورت امکان، قبل از ترک خانه، برق خانه را کاملاً قطع کنید. این کار باعث جلوگیری از وقوع حوادث ناخواسته مانند آتش سوزی در اثر نوسان برق می شود .
  • بستن شیر آب: در صورت عدم استفاده از آب در طول مسافرت، بهتر است شیر آب یا فلکه اصلی خانه را ببندید.

توصیه‌های ایمنی در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از خطرناک‌ترین محل‌های منزل به شمار می‌رود، و خیلی از نکات ایمنی در خانه مربوط به آشپزخانه و وسایل آن است. اولین نکته از رعایت ایمنی در منزل در مورد آشپزخانه این مسئله است که وسایل قابل اشتعال را تا حد امکان از شعله آتش دور و منبع حرارت نگه دارید. در آشپزخانه وسایل قابل اشتعال زیادی مانند پرده، کاغذ و انواع وسایل پلاستیکی وجود دارد. به منظور حفظ ایمنی در خانه، لازم است که این وسایل را از منابع حرارت مانند شعله گاز، مایکروفر و توستر دور نگه دارید.

نکته دیگر این است که در صورتی که برای تمیز کردن آشپزخانه از محلول‌های شیمیایی استفاده می‌کنید، سعی کنید حتما از ماسک تنفسی و یا دستکش کار با مواد شیمیایی استفاده کرده و نکات ایمنی مربوط به این مواد شیمیایی را رعایت کنید. بعضی از توصیه های ایمنی در منزل جنبه عمومی‌تر دارد. به عنوان مثال وسایل تیز و برنده را نباید در هیچ‌جای منزل بدون محافظ قرار داد. این نکته را در آشپزخانه بیشتر رعایت کنید. برای حفظ ایمنی در خانه خود، سعی کنید محل مناسبی بای سیم کشی‌ها پیدا کنید، و سیم‌ها را در معرض شعله گاز و یا روی مایکروفر رها نکنید. این نکته را فراموش نکنید که در اطراف وسایل آشپزخانه فضای کافی برای گردش هوا و خنک شدن آنها باقی بگذارید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید بهترین ماسک تنفسی

توصیه‌های ایمنی در حمام

توصیه های ایمنی در منزل فقط شامل آشپزخانه و انبارها نیست. یکی دیگر از نقاط پرخطر خانه، حمام خانه است، ولی با رعایت چند نکته ایمنی ساده می‌توانید بدون هیچ خطری از حمام منزل خود استفاده کنید. وسایل برقی را تا حد امکان دور از آب قرار دهید تا خطر برق گرفتگی را کاهش دهید. برای کف حمام خود از پوشش‌هایی استفاده کنید که مانع از لیز خوردن اعضای خانواده می‌شوند، و در انتها سعی کنید تا حد امکان حمام خود را خشک و تمیز نگه دارید.

اتاق خواب

توصیه‌های ایمنی در اتاق خواب

شاید متصور شوید که توصیه های ایمنی منزل به اتاق خواب مربوط نمی‌شود. ولی بد نیست بدانید که در اتاق خواب هم به همان اندازه آشپزخانه خطر در کمین است. به منظور نکات ایمنی در خانه، باید چند توصیه را در مورد اتاق خواب خود در نظر داشته باشید. هرگز در اتاف خواب خود سیگار نکشید، چرا که اتاق پر از وسایل قابل اشتعال بوده و احتمال آتش سوزی در آن بسیار زیاد است. سعی کنید وسایل سنگین مانند تابلو را بالای تخت خود آویزان نکنید، به این ترتیب احتمال سقوط این اجسام روی شما هنگام خواب وجود نخواهد داشت، و در انتها بهتر است هنگام خواب تلفن و یک چراغ قوه پلیسی را در نزدیکی خود قرار دهید.

توصیه‌های ایمنی در گاراژ و حیاط

توصیه های ایمنی در منزل، محدود به محیط داخلی منزل نمی‌شود، و باید نکاتی را در مورد فضای بیرونی منزل رعایت کرد. در مورد پارکینگ و گاراژ سعی کنید نکات ایمنی مربوط به سیم کشی را به بهترین شکل عایت کنید تا مانع از اتصالی آنها و آتش سوزی شوید. در مورد حیاط نیز باید دقت نظر کافی را داشته باشید و راه‌های ورودی را به خوبی محافظت کرده و در صورت وجود مشکلات امنیتی آنها در اولین فرصت برطرف کنید. در صورتی که در حیاط خود استخری دارید، اطراف آن را بپوشانید و در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید این حصار را ببندید تا مانع از سقوط سهوی کودکان درون آب شوید.

 

ایمنی در خانه برای کودکان

 

با رعایت این توصیه های ایمنی در منزل می‌توانید تا حد زیادی از وقوع حوادث مختلف جلوگیری کنید. البته باید این مسئله را در نظر داشته باشید که نکات ایمنی در خانه به این تعداد محدود نمی شود و باید مسائل بسیار بیشتری را برای حفظ امنیت خود رعایت کنید. به عنوان مثال برای حفظ ایمنی در خانه، باید حتماً از سیستم هشدار دهنده آتش استفاده کنید. این سیستم‌ها با تشخیص کوچک‌ترین حرارت و یا دود خارج از حالت عادی به حالت هشدار در می‌آیند. این سیستم‌ها به شما کمک می‌کنند که قبل از جدی شدن آتش سوزی و در مراحل اولیه آن، اقدامات لازم را انجام دهید.

سیستم هشدار دهنده سارق نیز می‌تواند تا حد زیادی یه ایمنی در خانه کمک کند. با متصل کردن این سیستم به ماکز پلیس، در صورت هرگونه ورود غیر مجاز به منزل، این سیستم نزدیک‌ترین مرکز پلیس را در مطلع می‌کند. یا استفاده از این نکات می‌توانید از وقوع حوادث تا حد زیادی جلوگیری کنید. اساس جلوگیری از یک حادثه، پیش‌بینی آن حادثه است. با پیش‌بینی کردن تمام احتمالات، می‌توان از بروز انواع حوادث جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا