دانستنی هااولین های تاریخ

سیر تکامل چراغ راهنمایی و رانندگی

سرفصل‌های مقاله

تاریخچه چراغ راهنمایی و رانندگی

تکامل به موجودات زنده محدود نمی شود، بلکه در موارد غیر زنده نیز وجود دارد. در حقیقت تمام تکنولوژی ها، ابزار و تمام دستگاه های الکترونیکی و تجهیزات ترافیکی که امروزه از آن ها استفاده می کنیم، از تکامل اختراعات قبلی و اکتشافات تکنولوژی می باشد. یکی از این اختراعات چراغ راهنمایی و رانندگی است. ما نیز قصد داریم در این مطلب به طور مختصر درمورد منشا و سیر تکامل چراغ های راهنمایی صحبت کنیم.

تاریخچه چراغ راهنمایی و رانندگی

 

چراغ راهنمایی و رانندگی گازی

امروزه برای کنترل جریان ترافیک تقریبا در تمام شهرهای سراسر جهان چراغ های راهنمایی نصب شده اند. هرچند وظیفه اصلی آن ها تنظیم و مدیریت جریان ترافیک است، اما جالب است بدانید چراغ راهنمایی و رانندگی مدت ها قبل از اختراع اتومبیل و برای کنترل جریان ترافیک راه آهن ها ساخته شده بود. یکی از مهندسان راه آهن بریتانیا، جان پیک نایت، سیستم های سیگنالینگ را برای کنترل جریان ترافیک راه آهن ها و به علت ترافیک سنگین ناشی از عبور و مرور کالسکه ها و همچنین برای امنیت عابران پیاده پیشنهاد کرد.

چراغ راهنمایی و رانندگی گازی

در واقع اولین چراغ راهنمایی و رانندگی گازی در خیابان پارلمان انگلستان در لندن نصب شد. این چراغ راهنمایی و رانندگی به صورت دستی و توسط یک افسر پلیس و با پرچمی که در دست داشت کنترل می شد. به این صورت که در طول روز با به حرکت درآوردن پرچم به سمت بالا و پایین توسط پلیس راهنمایی، مشخص می شد که وسایل نقلیه باید به حرکت ادامه دهند یا متوقف شوند. در طول شب به جای استفاده از پرچم، چراغ های راهنمایی گازی مورد استفاده قرار می گرفتند. این سیستم به خوبی کار می کرد تا زمانی که یک افسر پلیس راهنمایی که مسئول اجرای چراغ راهنمایی بود، به دلیل نشت گاز از این چراغ و انفجار آن، به شدت زخمی شد. به علت این حادثه ناراحت کننده و با وجود موفقیت های اولیه، استفاده از سیستم چراغ راهنمایی و رانندگی گازی به سرعت کاهش یافت.

در ایالات متحده کنترل جریان ترافیک توسط پلیس راهنمایی انجام می شد. در اوایل دهه ۱۹۰۰، برای دید بهتر پلیس راهنمایی سکوهایی ساخته شد. آن ها با استفاده از چراغ های سبز و قرمز یا پرچم هایی که به سمت بالا و پایین حرکت می دادند، وسایل نقلیه را راهنمایی و جریان ترافیک را کنترل می کردند.

چراغ راهنمایی برقی

 

چراغ راهنمایی برقی

در اوایل دهه 1900، تکنولوژی به سرعت در حال توسعه بود و با رشد صنعت و با اختراع اتومبیل ها، ترافیک در جاده ها به سرعت افزایش یافت، بنابراین سیستم ترافیک بهتری نیاز بود.

در اولین چراغ راهنمایی و رانندگی برقی فقط رنگ سبز و قرمز به کار رفته بود و مانند چراغ های راهنمایی مدرن امروزی رنگ زرد نداشت. به جای رنگ زرد از صدای زنگ برای هشدار و احتیاط هنگام تغییر رنگ چراغ راهنمایی استفاده می شد.

ایده اولین چراغ راهنمایی و رانندگی برقی در سال ۱۹۱۲، توسط یک پلیس آمریکایی به نام لستر وایر مطرح شد و برای اولین بار در ۵ آگوست ۱۹۱۴ در کلیولند اوهایو چراغ راهنمایی برقی نصب شد. در سال ۱۹۲۰ دیترویت برای اولین بار از چراغ راهنمایی با سه رنگ قرمز، سبز و زرد برای کنترل ترافیک خیابان ها استفاده کرد. چندی بعد یک پلیس در دیترویت میشیگان به نام ویلیام پوتز یک چراغ راهنمایی چهار ضلعی با سه رنگ قرمز، زرد و سبز که پیش از این در سیستم راه آهن ها استفاده می شد، اختراع کرد. در ادامه بسیاری از مخترعان طرح های مختلفی برای چراغ راهنمایی و رانندگی ارائه دادند. با این حال نقطه مشترک همه این چراغ ها این بود که یک فرد می بایست کلیدی را بفشارد تا رنگ چراغ راهنمایی تغییر کند.

چراغ راهنمایی و رانندگی اتوماتیک 

 

چراغ راهنمایی و رانندگی اتوماتیک 

سرانجام در اواخر دهه ۱۹۲۰، چراغ های راهنمایی و رانندگی اتوماتیک اختراع شدند. در آن ها رنگ چراغ ها در فواصل زمانی معین تغییر می کرد. اما مشکل کوچکی که در این میان وجود داشت این بود که گاهی اوقات در حالی که در سمت مقابل جاده اتومبیل وجود نداشت، اتومبیل ها می بایست مدت زمان معینی را پشت چراغ راهنمایی منتظر می ماندند.

 


جهت خرید چراغ راهنمایی و رانندگی کلیک کنید


 

مخترعی به نام چارلز آدلر جونیور یک راه حل برای این مشکل پیدا کرد. ایده او این بود که سیستم سیگنالینگ اختراع کند، که صدای بوق اتومبیل ها را بشنود و طبق این صداها تغییر رنگ دهد. بنابراین یک میکروفون روی گوشه ای از چراغ راهنمایی و رانندگی نصب شد تا هنگامی که اتومبیل ها به چراغ رسیدند و توقف کردند، اگر در سمت مقابل اتومبیلی نبود، راننده بوق می زد تا رنگ چراغ راهنمایی تغییر کند. برای اینکه راننده ها یکی پس از دیگری و بی وقفه بوق نزنند، این چراغ راهنمایی و رانندگی طوری تنظیم شده بود که به مدت ۱۰ ثانیه غیر فعال می شد.

چراغ راهنمایی و رانندگی کامپیوتری

در دهه ۱۹۵۰، با اختراع کامپیوترها چراغ های راهنمایی و رانندگی نیز کامپیوتری شدند. بنابراین تغییر رنگ چراغ های راهنمایی سریع تر شد و همزمان با روند تکامل کامپیوتر، سیستم کنترل ترافیک نیز بهبود یافت. سرانجام در سال ۱۹۶۷ در شهر تورنتو برای اولین بار از کامپیوترهای پیشرفته تر در سیستم کنترل ترافیک استفاده شد که بهتر قادر به شناسایی وسایل نقلیه بودند. با استفاده از کامپیوترها، اکنون می توان ترافیک شهر را پیش بینی، نظارت و کنترل کرد. به علاوه می توان در موارد اضطراری برنامه آن را تغییر داد تا جاده ها ایمن تر باشند.

چراغ راهنمایی معکوس شمار

 

چراغ راهنمایی معکوس شمار

در دهه ۱۹۹۰، چراغ راهنمایی و رانندگی با تایمر شمارش معکوس معرفی شد. این تایمرها نه تنها برای عابران پیاده مفید است، تا ببینند آیا زمان کافی برای عبور از تقاطع وجود دارد یا نه، بلکه راننده ها نیز زمان باقی مانده قبل از تغییر رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی را متوجه می شوند. با پیشرفت تکنولوژی، بدون شک در طول زمان سیگنال های ترافیکی نیز بهبود خواهند یافت و نمی توان پیش بینی کرد این پیشرفت ها و سیر تکامل تا کجا پیش خواهد رفت.

یکی دیگر از نسل های جدید چراغ راهنمایی؛ چراغ راهنمایی سولار می باشد. اگر علاقه مند هستید تا بیش تر در مورد این نوع از چراغ های راهنمایی اطلاعات کسب کنید، می توانید به مقاله ای که در مجله ایمن ترافیک کالا با عنوان چراغ راهنمایی سولار منتشر شده است، مراجعه فرمایید.

منبع: beaconlamps

 


 

تولید و فروش انواع چراغ راهنمایی و رانندگی در ایمن ترافیک کالا

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. درود بسیار عالی است که خرید انلاین چراغ راهنمایی رو پشتیبانی می کنید برای مشاهده محصولات به کدام فروشگاه مراجعه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا