دانستنی هااولین های تاریخ

اولین ماشین در ایران

در مطالب قبل، از ورود ماشین دودی سخن گفتیم. چند سال بعد از ورود این هیولای عظیم به تهران، شهر کم کم تغییر کرد و وارد عرصه ای جدید شد. ابتدای قرن بیستم، پس از کشته شدن ناصرالدین شاه و جانشینی مظفرالدین شاه بود که اولین ماشین ایران توسط شاه به تهران وارد شد.

تاریخچه اتومبیل در ایران

مظفرالدین شاه در سفری که به اروپا داشت با وسیله ای چهارچرخ مواجه شد. او نیز مانند پدرش از این دیدار هیجان زده شد و همراه با دو دستگاه اتومبیل به ایران بازگشت. خزانه دولتی خالی بود و مظفرالدین شاه برای تامین هزینه ی خرید این ماشین رنو، دست به دامان صندوق استقراضی انگلیس شد.

 

عکس اولین ماشین ایران

اولین خودرو در ایران

طبق روایات، کمپانی رنو، اولین ماشین ایران را رایگان به پادشاه ایران تقدیم کرد و دومی را به مبلغ 16000 هزار فرانک، به مظفرالدین شاه فروخت. اتوموبیل به ایران وارد شد و چشم درباریان به این وسیله ی شگفت انگیز روشن شد. کم کم وسوسه ی خرید این دستگاه عجیب دربار قاجار را فرا گرفت.

اولین ماشین در ایران نخستین اتومبیل نفت سوز تولید شده در فرانسه بود. هزینه خرید آن خودرو آبی رنگ، در آن زمان 4000 هزار تومان شده بود. هنگامی که محمدعلی شاه پس از مرگ پدر، قصد داشت با همین ماشین آبی رنگ تیره، به منزل ظل السلطان، همان عمارت مسعودیه، مراجعت کند، بین راه در خیابان اکباتان با یک بمب دستی مورد سو قصد قرار گرفت و در این رویداد نیمی از اتومبیل از بین رفت. این اتفاق، بهانه ای شد که محمدعلی شاه حکمی صادر کند و توسط لیاخوف روسی، مجلس ملی را به توپ ببندد.

 

قدیمی ترین ماشین ایران

 

نکته ی جالب توجه این جاست که، اتومبیل تا پایان حکومت رضا شاه پهلوی، در ایران وسیله ای لوکس محسوب می شد که استفاده از آن برای مردم عادی ممکن نبود و تنها درباریان شاه و صاحبین منصب، توان خرید و استفاده از این کالا را داشتند…

 


فروشگاه آنلاین ایمن ترافیک کالا، تولید کننده و عرضه کننده ی انواع تجهیزات ترافیکی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا