اطلاعات ایمنی

نکات ایمنی برای جلوگیری از آتش سوزی در خانه

سرفصل‌های مقاله

سالانه میلیون‌ها حادثه‌ی آتش سوزی در خانه یا محل کار در سراسر دنیا رخ می‌دهد. بسیاری از آن‌ها منجر به مصدومیت دائمی یا مرگ‌های دل‌خراش می‌شوند. واقعیت آن است که بسیاری از آتش‌سوزی‌ها قابل ‌پیشگیری بوده و می‌توان از شدت و عمق آن‌ها کاست. برای این موضوع باید به ‌اندازه‌ی کافی دانش داشت و چند نکته را همواره در نظر گرفت.

این مقاله را بخوانید تا در این خصوص شما را راهنمایی کنیم.

پیشگیری از آتش سوزی در خانه

 

پیشگیری از آتش سوزی خانه

 

میزان ریسک آتش سوزی در خانه یا محل کار خود را بررسی و سپس آن را بیمه کنید.

این موضوع خیلی مهم است، که شما دقیقاً بدانید در چه محیطی زندگی یا فعالیت می‌کنید.  باید بدانید که این مکان به نسبت ابزار و لوازمی که در آن وجود دارد، قدمت و کهنگی آن‌ها و کل ساختمان، تا چه اندازه در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارد. برای سنجش این موارد باید یک کارشناس بیمه را به محل مورد نظر دعوت کنید تا او همه‌ی موارد را برای شما بررسی و میزان خطر را تخمین بزند. قدم بعدی آن است که ساختمان محل زندگی یا کار خود را حتماً برای جبران آسیب‌های احتمالی بعد از آتش‌سوزی بیمه کنید.

نکات ایمنی هنگام آتش سوزی در خانه

 

نکات ایمنی هنگام آتش سوزی در خانه

 

نکات مهم و ابتدایی در خصوص جلوگیری از بروز آتش یا گسترش آن را جدی بگیرید

این نکات عبارت‌اند از :

  • تجهیزات آتش نشانی را بشناسید و حتماً یک کپسول اطفاء حریق در منزل یا محل کار خود داشته باشید. آن را از نوعی انتخاب کنید که بتواند هر نوع آتشی را مهار کند.
  • مواد اشتعال‌زا را از محیط‌های گرم مانند لوازم گرمایشی و موتورخانه دور کنید.
  • سنسورهای اعلام دود و حریق در ساختمان کار بگذارید. هر از گاهی میزان حساسیت و دقت آن‌ها را بیازمایید.

 

تجهیزات آتش نشانی

 

  • در خصوص شیوه‌های اطفاء حریق با خانواده و همکاران خود حرف بزنید. از آن‌ها بخواهید نحوه‌ی عملکرد کپسول آتش‌نشانی را بدانند و شماره تلفن مرکز آتش‌نشانی را حفظ باشند( مخصوصاً افراد کم سن و سال‌تر و کودکان )

 

آتش سوزی در خانه را جدی بگیرید

آتش سوزی از جمله حوادثی است که سالانه خسارت های فراوانی را به ساختمان ها وارد کرده و افراد بسیاری جان خود را از دست می دهند. با رعایت نکات مهم به هنگام آتش سوزی در خانه خسارت های موجود را به حداقل برسانید.

اکثر آتش سوزی ها قابل پیشگیری هستند

عدم توجه کافی به ریز نکات مهم در خانه می تواند خسارت های جبران ناپذیری را بر جای بگذارد. سهل انگاری، نادیده گرفتن و عدم رعایت استاندارد در خانه و محیط زندگی موجب می گردد تا هر ساله حوادث بی شماری در سرتاسر جهان اتفاق افتاده و یک تراژدی به بار آورده اند.. آتش سوزی در خانه نیز از جمله این حوادث می باشد که اغلب بر اثر بی توجهی و نا آگاهی در برابر مسائل ایمنی روی می دهد. شما می توانید با دانستن موارد رعایت یا عدم رعایت نکات ایمنی و پیشیگری از حوادث اقدامات لازم در برابر وقوع حریق از آتش سوزی در خانه جلوگیری کرده، خونسرد باشید و در صورت لزوم جان خود و افراد خانواده تان را نجات دهید. طبق آمار بیشتر آتش سوزی ها قابل پیشگیری هستند و می توان با اقدامات پیشگیرانه از وقوع آنها جلوگیری کرد. آشپز خانه، وسایل برقی ناقص، دسترسی کودکان به مواد اشتعال زا و … از جمله عواملی هستند که موجب وقوع آتش سوزی در خانه می گردند.

خانه استاندارد و مجهز آماده کنید

قبل از هر چیزی برای جلوگیری از آتش سوزی در خانه رعایت استاندارد در ساخت یک بنا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک بنای ایمن و مستحکم با مصالحی که بتواند از گسترش حریق جلوگیری کرده و وقوع آن را به حداقل برساند می تواند بسیار موثر و کارامد باشد. به طور مثال استفاده از آجر های نسوز در بافت خانه می تواند از وقوع و گسترش آتش سوزی در خانه جلوگیری کرده و خسارات را به حداقل برساند. پنل های ساندویچی نیز از جمله مصالح ساختمانی ضد حریق محسوب می گردند که می توانند یک بنای ضد حریق را ایجاد نمایند. با بکار گیری لوازم و ابزار آلات ضد حریق همچون کپسول آتش نشانی، پتوی ضد حریق، حسگر آتش و… می توانید خسارات آتش سوزی در خانه را به حداقل برسانید.

یک آشپزخانه ایمن داشته باشید

آشپزخانه از جمله مکان هایی است که اکثر آتش سوزی ها از آن آغاز می گردد. با آگاهی از نکات ایمنی و بکارگیری آن می توانید یک آشپزخانه ایمن داشته باشید و خانه خود را از خطر آتش سوزی حفظ نمایید. مهم ترین نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی در خانه و آشپزخانه موارد مهم زیر می باشد:

– اجاق گاز باید دارای بست ایمنی باشد

– وجود فضای لازم در پشت یخچال و اجاق گاز برای تهویه هوا الزامی است

– اگر عامل ایجاد آتش روغن بود هرگز آن را با آب خاموش نکنید

– اجاق گاز را با شعله روشن رها نکنید

– با لباس های آستین بلند آشپزی نکنید

– لوازم برقی را از مجاورت رطوبت دور نگه دارید

– هیچ شیئی را بر اجاق گاز قرار ندهید

– اگر لوازم برقی آتش گرفت هرگز از آب برای خاموش کردن آن استفاده نکنید

– خونسردی خود را حفظ کنید، شیر گاز را بسته و برق ها را قطع نمایید.

به کودکان نکات ایمنی را آموزش دهید

کودکان کنجکاو و ماجراجو هستند و به هر نقطه ای سرک می کشند، شما می توانید با آموزش نکات ایمنی به آنها از وقوع آتش سوزی در خانه جلوگیری کنید. از جمله مهم ترین نکاتی که باید به کودکان خود بیاموزید موارد زیر می باشد:

– شماره اضطراری آتش نشانی، پلیس، امداد و نجات و اورژانس را به آنها بیاموزید

– کبریت، فندک، لوازم اشتعال زا، اسپری را از آنها دور نگهدارید

– به آنها بیاموزید با لوازم برقی و یا در آشپزخانه بازی نکنند

نکات ایمنی را بشناسید

با شناخت و آگاهی از نکات ایمنی می توانید از وقوع آتش سوزی در خانه جلوگیری کرده و در صورت وقوع حادثه آن را مدیریت کنید. از جمله مهم ترین نکات ایمنی برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در خانه موارد زیر می باشد:

– برای شومینه حفاظ تهیه کنید

– اتصالات برقی را همواره چک کنید

– سیم برق را با میخ به دیوار محکم نکنید

– از قرار دادن سیم برق در زیر فرش بپرهیزید

– از قرار دادن پارچه و نظیر آن در مجاورت لوازم برقی روشن همچون لامپ یا اجاق گاز و … بپرهیزید

– لامپ بزرگتر از سرپیچ را استفاده نکنید

– در صورت وقوع آتش سوزی خونسرد باشید

– کار با کپسول آتش نشانی را بیاموزید

– به افراد خانواده وقوع آتش سوزی در خانه را اطلاع بدهید

– اگر دستگیره در داغ بود آن را باز نکنید چرا که احتمالا آتش سازی در فضای پشت آن بالاست

– وسایل برقی روشن را با پارچه نپوشانید

– انباری را خلوت نگه دارید

نواقص در اتصالات برقی را برطرف سازید

نقص در اتصالات لوازم برقی و بروز مشکل در کنتور برق یکی از دلیل اصلی آتش سوزی در خانه به شمار می آید. لذا می توانید با چک کردن اتصالات برقی و رفع نواقص از بروز آتش سوزی در خانه جلوگیری کرده و خسارات را به حداقل برسانید. برطرف کردن اتصالات مربوط به سیم لوازم برقی، پریز برق ناقص، دودکش پاک نشده، استفاده از لوازم برقی در اوج ساعات مصرف برق و … از جمله مواردی هستند که سالانه حوادث بی شماری را به وجود می آورند.

دوره های امداد و نجات را آموزش ببینید

بسیاری از افراد نمی دانند در هنگام وقوع آتش سوزی در خانه چه اقدامی داشته باشند. گذراندن دوره های امداد و نجات و کار با تجهیزات ایمنی می تواند خسارات جانی و مالی آتش سوزی در خانه را به حداقل برساند. از جمله مهم ترین نکاتی که در دوره های امداد و نجات می آموزید موارد مهم زیر می باشند:

– کار با کپسول آتش نشانی را می آموزید

– اولین اقدامات مهم در هنگام بروز آتش را انجام می دهید

– راه های فرار از آتش و چگونگی برخورد با آن

– نحوه برخورد با مصدومین

– آموزش کمک های اولیه برای نجات از خفگی در دود، سوختن و …

با آموزش و یادگیری نکات ایمنی می توانید از وقوع آتش سوزی در خانه جلوگیری کرده، خسارات را به حداقل برسانید و جان خود را نجات دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا