کمپ و سفر

معرفی لیست کامل وسایل کوهنوردی مبتدی و حرفه ای

سرفصل‌های مقاله

در مطالب قبلی سعی کردیم که تجهیزات لازم برای سفر را لیست کنیم و آنها را با توجه به شرایط مختلف دسته بندی کنیم. تجهیزات کوهنوردی و ابزارهای لازم برای کوهنوردی از مواردی بودند که به صورت مختصر در آن مطلب به آن پرداختیم، اما گاهی برخی از افراد کوهنوردی را به عنوان برنامه اصلی سفر خود قرار می‌دهند و به صورت مبتدی یا حرفه‌ای به کوهنوردی می‌پردازند. این گروه از افراد به تجهیزات حرفه‌ای و متناسب با کوهنوردی خود نیاز دارند و باید شرایط مناسب و استاندارد را رعایت کنند. تفاوتی که کوهنوردی با سفرهای معمولی دارد، در تجهیزات و ابزارهایی است که به طور منحصر تنها در کوهنوردی استفاده می‌شوند. البته باید ذکر کنیم که بسیاری از وسایل مورد نیاز کوهنوردی حرفه ای را می توانید به عنوان تجهیزات کوهنوردی دست دوم نیز فراهم کنید.

برای آگاهی از لیست وسایل کوهنوردی و آشنایی بهتر با آنها، در این مطلب معیارهای مختلفی برای آنها تعریف می‌کنیم تا دسته بندی ما شکل بهتری داشته باشد:

  • انتخاب تجهیزات کوهنوردی با توجه به سطح کوهنوردی
  • انتخاب تجهیزات با توجه به مدت زمان کوهنوردی
  • انتخاب تجهیزات و با توجه به تعداد افراد
  • انتخاب تجهیزات با توجه به نوع کوهستان و میزان سختی آن

این ۴ موارد را به عنوان اصول کلی در انتخاب وسایل کوهنوردی در نظر می‌گیریم و در ادامه نشان خواهیم داد که از کدام یک از این تجهیزات باید استفاده شود.


یکی از مکان هایی که مجله ایمن ترافیک به شما پیشنهاد می دهد تا حس ماجراجویی شما را برانگیخته کند خطرناک ترین مکان های جهان است که می توانید در مقاله ای که برای شما تهیه شده است بخوانید.


لیست وسایل کوهنوردی

در ابتدا باید یک تعریف مشخص از تجهیزات کوهنوردی داشته باشیم. تجهیزات کوهنوردی به وسایل ضروری و غیر ضروری مورد نیاز برای انجام کوهنوردی به صورت ایمن و بدون نگرانی گفته می‌شود که فرد می‌تواند کوهنوردی خود را به طور کامل و بدون اینکه موارد تحریک کننده‌ای داشته باشند، انجام دهد. ما سعی کرده ایم در این مقاله به لیست وسایل کوهنوردی اشاره کنیم و شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر از قیمت وسایل کوهنوردی به فروشگاه های معتبر به صورت حضوری و یا آنلاین مراجعه کنید.

یکی از نکاتی که باید به آن در هنگام خرید وسایل کوهنوردی اشاره کنیم توجه به این نکته است که اگر می خواهید در زمستان کوهنوردی کنید به تجهیزات کوهنوردی در زمستان دقت کنید، زیرا تجهیزات کوهنوردی در زمستان مانند فصل های دیگر متفاوت از یکدیگر هستند. برای مثال وسایل مورد نیاز برای کوهنوری در تابستان می تواند بسیار متفاوت تر از فصل زمستان باشد. نکته‌ای که در مورد وسایل کوهنوردی وجود دارد این است که برخی از آنها ضروری بوده و باید به صورت حتمی باشند و برخی نیز با توجه به سطح کوهنوردی انتخاب می‌شوند.

وسایل ضروری کوهنوردی

وسایل ضروری کوهنوردی به تجهیزاتی گفته می‌شود که کوهنوردی بدون حضور آنها انجام نمی‌گیرد. اگر تجربه تلخ رفتن به کوهستان با دوستان خود با کفش نامناسب یا با لباس نامناسب را داشته‌اید، احتمالاً با این ایده ما موافق هستید و می دانید که کدام یک از وسایل به عنوان تجهیزات کوهنوردی ضروری شناخته می‌شود. وسایل ضروری کوهنوردی شامل کفش مناسب و استاندارد، لباس مناسب و بادگیر، دستکش و کلاه، تجهیزات لازم برای آماده کردن غذا و خوراکی، چند ماده غذایی خشک و احتمالاً تعدادی کنسرو است. البته ممکن است با توجه به سطح کوهنوردی شما، این تجهیزات تغییراتی نیز داشته باشند.

وسایل کوهنوردی

وسایل کوهنوردی مبتدی

وسایل کوهنوردی مبتدی به تجهیزاتی گفته می‌شود که یک فرد مبتدی برای کوهنوردی خود به آنها نیاز دارد. این تجهیزات چندان پیشرفته و حرفه‌ای نیستند و معمولاً برای کوهستانهای ساده و معمولی استفاده می‌شوند که یک فرد در یک سفر یک روزه به آنها نیاز دارد. ابزارهایی مانند کفش کوهنوردی مناسب، کلاه کوهنوردی و البته کوله پشتی برای حمل وسایل از جمله تجهیزات برای کوهنوردی مبتدی هستند. البته به خاطر داشته باشید که کوهنوردی مبتدی شاید به لباس کوهنوردی حرفه‌ای نیاز نداشته باشد، اما در هر صورت لباس شما باید کیفیت لازم را داشته باشد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد.

کوله پشتی کوهنوردی

وسایل لازم برای کوهنوردی ساده

کوهنوردی ساده می‌تواند شامل یک سفر معمولی خانوادگی یا گروهی به کوهستانهای اطراف شهر باشد و تنها شامل بالا رفتن و پایین آمدن از مسیرهای ساده و پر تردد است. در این مورد، معمولاً سفر کوهستان بیشتر یک روزه بوده و جنبه تفریحی آن بر کوهنوردی حرفه‌ای غلبه می‌کند. بنابراین وسایل لازم برای کوهنوردی ساده باید همراه افراد باشد و حتی در صورت امکان از جعبه کمکهای اولیه برای اتفاقات احتمالی بهره ببرند. در کوهنوردی ساده، خبری از تجهیزات مانند بیلچه یا ابزارهای پیشرفته سنگنوردی نیست و بیشتر یک سفر به کوهستان معمولی به شمار می‌رود.

لیست وسایل ابتدایی کوهنوردی

وسایل مورد نیاز کوهنوردی حرفه‌ای

زمانی که قصد انجام کوهنوردی به صورت حرفه‌ای را دارید و احتمالاً مدت زمان ماندن شما در کوهستان بیش از یک هفته طول می‌کشد، باید کلیه موارد ذکر شده در بندهای قبلی را فراموش کنید و به سراغ تک تک تجهیزات پیشرفته و حرفه‌ای بروید. در این حالت شما ممکن است به سنگ‌نوردی بپردازید، احتمال دارد از ارتفاعات صعود کنید، به احتمال زیاد با بارش برف و باران مواجه می‌شوید و حتی در برخی موارد احتمال سقوط نیز وجود دارد.

پس باید یک فهرست کامل از تجهیزات مورد نیاز خود را داشته باشید که برخی از آنها شامل کفش مناسب کوهنوردی، کوله پشتی، کیسه خواب، پیراهن و شلوار پلار، کاپشن و شلوار بادگیر، انواع کلاه کوهنوردی، انواع دستکش کوهنوردی، جوراب کوهنوردی، عینک کوهنوردی، باتوم یا همان چوب دستی، انواع گتر کوهنوردی، شنل باران یا پانچو، زیر انداز، کلنگ کوهنوردی، طناب انفرادی و کارابین، یخ شکن یا همان کرامپون، پتوی نجات، جعبه کمکهای اولیه، بطری آب، فلاسک چای، چراغ قوه، قطب نما، سوت، کارت شناسائی و خلاصه تمامی تجهیزات بهداشتی مورد نیاز برای سفر می‌شوند.

به خاطر داشته باشید که انجام کوهنوردی به صورت حرفه‌ای به تجهیزات بسیار بیشتری نیاز دارد برخی موارد مانند حوله و لباس و مسواک و خمیردندان نیز در بین این گزینه‌ها قرار می‌گیرند. نکته مهم در حمل تجهیزات کوهنوردی حرفه‌ای، استفاده از کوله پشتی مناسب است که توزیع بار در آنها مناسب بوده و در طول کوهنوردی برای شما مشکل ساز نشود.

وسایل ضروری کوهنوردی

وسایل ضروری کوهنوردی بر اساس زمان سفر

اگرچه در بندهای قبلی تلاش کردیم که تجهیزات کوهنوردی را به سطوح مختلف تقسیم کنید و تقریباً به همه موارد مورد نیاز در یک سفر کوهنوردی اشاره شد، اما گاهی لازم است که وسایل مورد نیاز کوهنوردی و بر اساس تعداد روزهای طی شده در سفر یا حتی زمان سفر انتخاب شوند. برای این مورد، سه دسته بندی کلی در نظر گرفته‌ایم:

وسایل مورد نیاز کوهنوردی دو روزه

زمانی که شما مطمئن هستید که کوهنوردی شما از یک روز بیشتر و به یک سفر دو روزه یا چند روزه تبدیل می‌شود، طبیعتاً شما به یک مکان برای خواب و استراحت و تجهیزات لازم برای مراقبت از خود در طول شب و روز نیاز دارید. پس یک چادر کوهنوردی یا چادر مسافرتی به همراه کیسه خواب برای شما ضروری است. در سفرهای دو روزه معمولاً به وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی دو روزه نیاز است اما نیاز به آشپزی نخواهید داشت و بهترین گزینه استفاده از غذاهای کنسرو شده است. باید پیک نیک مخصوص و وسایل گرمایشی لازم را همراه خود ببرید. چراغ قوه را فراموش نکنید و سایر تجهیزات کوهنوردی ضروری را نیز به همراه خود داشته باشید.

وسایل مورد نیاز کوهنوردی دو روزه

لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی در تابستان

یکی دیگر از معیارهایی که به هنگام بستن کوله پشتی کوهنوردی خود باید به آن توجه داشته باشید، سفر در فصل تابستان یا سفر در فصل زمستان است. طبیعتا در فصل تابستان، کوهستان آرام‌تر بوده و احتمال مواجهه شما با بارندگی کمتر است. حتی از قبل می‌توانید از تلویزیون و اینترنت در مورد وضعیت آب و هوا و پیش بینی آن کسب اطلاع کنید. پس ناخودآگاه برخی از تجهیزات زمستانی شما حذف می‌شوند پس می‌توانید کوله پشتی خود را سبک‌تر کنید. البته به خاطر داشته باشید که کلیه تجهیزات کوهنوردی زمستانی نباید حذف شوند و شرایطی را به وجود بیاورید که برای مواجهه با حوادث و شرایط احتمالی نیز آمادگی داشته باشید.

تجهیزات کوهنوردی در زمستان

در برخی موارد تصمیم می‌گیرید که کوهنوردی خود را در فصل زمستان انجام دهید و از برف نوردی و یخ نوردی لذت ببرید در این شرایط باید تجهیزات کوهنوردی در زمستان را تهیه کنید. در اینجا شما به تجهیزاتی مانند یخ شکن و کفش‌های مخصوص یخ نوردی نیاز خواهید داشت. اگر احساس می‌کنید که با برف مواجه می‌شوید، استفاده از چوب اسکی و عصای دستی اسکی برای شما ضروری است. موارد دیگری مانند سیستم‌های گرمایشی و تجهیزات دارویی لازم برای کوهنوردی در فصل زمستان را نیز همراه با خود ببرید.

خرید لوازم  کوهنوردی ارزان

تا اینجای کار شما می‌دانید که تجهیزات کوهنوردی را با توجه به چه معیارهایی انتخاب کنید و نحوه استفاده از آنها در زمانهای مختلف به چه صورت است. بنابراین تصمیم گرفته‌اید که به سراغ خرید تجهیزات کوهنوردی بروید و سعی می کنید که بهترین انتخاب‌های ممکن را برای خود داشته باشید. در وهله اول احتمالاً تلاش می‌کنید که بهترین مکان برای خرید لوازم کوهنوردی ارزان را پیدا کنید و هزینه سفر خود را پایین بیاورید. اولاً به خاطر داشته باشید که پایین بودن قیمت تجهیزات سفر می‌تواند نوعی تهدید باشد و شما با لوازم بی کیفیت مواجه شوید. تلاش کنید که تجهیزات کوهنوردی ارزان قیمت و یا گران قیمت را حتماً از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید و به سراغ برندهای بروید که در سطح بازار بیشتر شناخته شده هستند.

استفاده از تجهیزات کوهنوردی دست دوم یکی دیگر از راهکارهایی است که احتمالاً می‌تواند هزینه کوهنوردی شما را کاهش دهد. این موضوع و انتخاب تجهیزات کارکرده باید با دقت بالایی انجام گیرد و فرد خریدار توجه ویژه‌ای به سالم بودن این تجهیزات داشته باشد. برای یک کوهنورد، کفش کوهنوردی و لباس کوهنوردی حیاتی هستند و تجهیزاتی مانند کیسه خواب و چادر مسافرتی ضامن حفاظت از جان و مال آنها در سرمای کوهستان است. پس حتی اگر به سراغ تجهیزات کوهنوردی دست دوم می‌روید، توصیه ما این است که افراد حرفه ای را همراه با خود ببرید تا این تجهیزات را بررسی کنند زیرا افراد حرفه تسلط کافی را بر روی وسایل مورد نیاز کوهنوردی حرفه ای دارند و اگر قصد خرید تجهیزات کارکرده از یک شرکت را دارید، حتماً به سراغ شرکت‌های معتبر و شناخته شده بروید.

برای خرید بهترین تجهیزات کوهنوردی می توانید از شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 5 بعد از ظهر – پنجشنبه 9 صبح تا 1 بعد از ظهر با شماره های 91090944 – 021 | 66759673 – 021 | 09212252150 به صورت کاملا رایگان با مشاوران سایت ایمن ترافیک کالا در تماس باشید تا در انتخاب وسایل کوهنوردی بهترین خرید را تجربه نمایید.

جهت اطلاع از قیمت ابزار کار در ارتفاع کلیک کنید و تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا