اطلاعات ایمنی

استاندارد و ایمنی داربست

سرفصل‌های مقاله

داربست ها تجهیزاتی ضروری برای ساخت و ساز هستند. اگر ایمنی داربست هنگام کار رعایت نشود، خطرات جبران ناپذیری را در به بار می آورد. از داربست ها برای نماکاری، سفید کاری، نصب بیلبوردها و… استفاده می شود.

داربست چیست؟

داربست تجهیزاتی موقت از جنس چوب و فلز است، که برای کار در ارتفاع بالای 2 متر مورد استفاده قرار می گیرد. یک داربست از پایه ای فلزی که در زیر تمام لوله ها قرار دارد و نیرو را پخش می کند ساخته می شود. تخته هایی چوبی برای ایستادن کارگران بر روی لوله ها قرار می گیرد. استفاده از داربست ها، معمولا دارای خطرات زیادی است و کارگران باید از لوازم کار در ارتفاع استفاده نمایند. گیره های اتصال و پا بند ها از جمله وسایل ایمنی و تجهیزات آن هستند، که کارگران بدون داشتن آن ها اجازه بالا رفتن از لوله های داربست را ندارند.

 

داربست چیست ؟

نکات ایمنی داربست ها در هنگام استفاده

معمولا بر روی داربست ها یک اتیکت وجود دارد که نشان دهنده ی ایمنی اتصالات لوله ها است. این اتیکت تضمین کننده این است که فرایند اتصال لوله ها بطور دقیق انجام شده است. البته لازم است حتما قبل از شروع کار، از ایمنی داربست ها اطمینان حاصل کنید. معمولا رسیدگی چندانی به داربست ها نمی شود. در نتیجه ممکن است که گیره های اتصال دچار نقص فنی شده باشند و فرایند اتصال لوله ها را به درستی انجام ندهند.

 

لیست قیمت تجهیزات ایمنی

کارفرمایان باید فردی را برای نظارت روزانه از لوله ها و گیره های داربست ها مامور نماید، تا سرکشی روزانه برای ایمنی داربست ها انجام شود. اتیکت ها توسط ناظر داربست بندی تهیه و نصب می شود. ایمنی داربست ها با اتیکت سبز مشخص می شود. اتیکت قرمز به معنی عدم تایید داربست ها از لحاظ ایمنی می باشد. کار کردن بر روی داربست هایی که اتیکت قرمز دارند ممنوع است و کارگران حق استفاده از آن ها را ندارند. اتیکت ها باید در محل مناسبی، در مقابل دید کارگران نصب شود. اتیکت های داربست با ماژیک مخصوصی که ضد آب و گرما هستند نوشته می شود و در مقابل تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند.

دستورالعمل های ایمنی برای نصب داربست

برای نصب داربست باید از فردی ماهر و آموزش دیده استفاده شود. فرد مسئول نباید از لوله ها و گیره های شکسته استفاده کند. بهتر است گیره ها در ظروف گازوئیلی قرار بگیرند. به هیچ وجه نباید لوله ها و گیره ها از بالا به پایین پرتاب شود. این امر موجب آسیب جدی به تجهیزات می گردد. لازم است داربست بند، مرتب پایه های داربست ها را چک کند تا مطمئن شود که توزیع نیرو بین تمام پایه ها به درستی منتقل شده است.

خطرات استفاده از داربست ها

سقوط از ارتفاع اولین خطر در استفاده از داربست ها است. شکستگی های استخوان کمترین آسیبی است که بر اثر سقوط بوجود می آید. لازم است که افراد از کمربندهای ایمنی استفاده نمایند. کمربند ایمنی فرد را به یک لوله ی امن و ثابت متصل می کند و در هنگام سقوط، فرد را به وسیله جلیقه ای نگه می دارد. خطر بعدی برخورد اشیاء و ضربه به سر است. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است فرد از کلاه ایمنی استفاده نماید. حتما دقت شود که کلاه ایمنی چانه بند نیز به همراه داشته باشد.

اتفاق بعدی که در گاهی از اوقات برای کارگران می افتد خطر برق گرفتگی است. برای دوری از این حادثه لازم است افراد از خطوط انتقال برق فاصله گرفته و از دستکش ایمنی عایق استفاده نمایند.
گاها گیره ها به دلیل پوسیدگی یا عدم اتصال صحیح مقاومت خود را از دست می دهند. با این رویداد، لوله ها از هم جدا شده و داربست ریزش می کند. برای جلوگیری از این امر حتما در هنگام نصب از سازه هایی با کیفیت مناسب استفاده کنید و ناظری را برای سرکشی به داربست ها استخدام نمایید.

برای اطلاع از لیست قیمت دستکش ایمنی به سایت اینترنتی ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید.

دستکش ایمنی

ایمنی داربست معلق

در داربست های معلق باید از افرادی که تجربه ی کافی برای اتصال داربست ها دارند استفاده شود. افراد باید از قرار دادن بارهای اضافه بر روی تخته ها بشدت خودداری کنند. استفاده از کمربند ایمنی و سیستم گاردریل در این نوع داربست ها بشدت توصیه می گردد. به هیچ عنوان از بشکه و نردبان روی تخته های داربست استفاده نکنند. نکته ی آخر اینکه، ترمز ایمنی داربست ها را حتما قبل از شروع کار بازرسی نمایید.

 


بیشتر بخوانید : راهنمای خرید دستکش ایمنی


 

ایمنی داربست متحرک

ابتدا سعی کنید که چرخ ها و ترمزها را هر روز قبل از شروع کار بازرسی نمایید. در هنگام جابه جایی داربست ها به هیچ وجه اجازه ندهید افراد روی داربست ها حضور داشته باشند. سطحی که قرار است داربست روی آن حرکت داده شود حتما صاف و بدون فرورفتگی یا برآمدگی باشد. دقت داشته باشید، حتما جک های تعادلی داربست ها چک شود. همیشه داربست ها را از پایین هل دهید و به هیچ وجه آن ها را با طناب نکشید. در هنگام جابجایی عجله نکرده و انتقال را به دقت انجام دهید. در آخر اینکه استفاده از تجهیزات ایمنی در ارتفاع را هرگز و هرگز فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا