شهر و جادهتجهیزات ترافیکی

انواع چراغ راهنمایی و رانندگی در ایران و جهان (لیست کامل)+عکس و فیلم

سرفصل‌های مقاله

ما هر بار که از خانه خارج می شویم، زمانی را صرف انتظار برای سبز شدن چراغ راهنمایی می کنیم. فرقی نمی کند که پیاده برای خرید به بیرون می رویم یا قصد داریم با اتومبیل خود سراسر کشور را در یک سفر ماجراجویانه بگردیم.

هر روز برای گذراندن مسیر رفت و آمد خود با انواع چراغ راهنمایی و رانندگی مواجه می شویم که جزء مهم ترین تجهیزات ترافیکی و لازمه ی زندگی امروزی هستند. با شنیدن نام چراغ راهنمایی ناخود آگاه به یاد چراغ راهنمایی و رانندگی در چهارراه ها می‌افتیم اما انواع چراغ راهنمایی رانندگی دیگری وجود دارند که جهت کنترل ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با انواع چراغ راهنما ما را تا انتها همراهی کنید.

آموزش انواع چراغ راهنمایی (رنگ و ترتیب آن)

انواع چراغ راهنمایی رانندگی دارای سه رنگ اصلی هستند . به ترتیب عبارت است از :

رنگ بالا : قرمز 🔴 توقف کامل
رنگ وسط : زرد 🟡 توقف در صورت امکان، آماده حرکت
رنگ پایین : سبز 🟢 حرکت مجاز

 

انواع چراغ راهنمایی رانندگی

چراغ راهنمایی و رانندگی عموما استاندارد هستند و زمانی که از قاره ای به قاره دیگر سفر می کنید، تنها تغییراتی جزئی در آن ها مشاهده می کنید. اما سوال مهم این است که آیا این طراحی های استاندارد و آشنا، بهترین انتخاب های ممکن هستند؟ یا نیاز به تغییراتی اساسی دارند؟ در مثال هایی که در ادامه این متن آمده است، راهکار هایی برای بهبودی هر چه بیشتر این علایم ترافیکی وجود دارد:

چراغ راهنمایی و رانندگی یکی از انواع چراغ های ترافیکی هستند که اجازه ورود افراد و خودروها را به مسیر خاصی می‌دهند و یا آنها را از ورود به همان مسیر منع می‌کنند. این چراغ ها گاها جهت دادن هشدار از این چراغ های راهنمایی استفاده می‌شود. تمام انواع چراغ راهنما جهت یک هدف طراحی می‌شوند اما این مدل چراغ راهنمایی است که با هم تفاوت دارد.

از پرکاربردترین انواع چراغ راهنمایی و رانندگی، چراغ راهنمایی با سه رنگ سبز، زرد و قرمز است. این رنگ ها گاها به شکل یک ساعت شنی نمایش داده می‌شود و گاها مانند اعداد خود را نمایش می‌دهند. اما این تنها وجه تمایز چراغ های راهنمایی نیست و این محصولات از لحاظ نوع ساخت نیز به مدل های مختلفی تقسیم می شوند. در این مقاله سعی داریم معروفترین انواع چراغ راهنمایی را به شما معرفی نماییم.

 

یست قیمت چراغ راهنمایی

چراغ های راهنمایی و رانندگی دستگاه های سیگنالینگ و علایم ترافیکی هستند، که در تقاطع جاده ها، چهار راه ها، محل عبور عابران پیاده و مکان های دیگر نصب می شوند. این سیستم ها با برنامه های کاربردی خاص خود جریان ترافیک را کنترل می کنند.

چراغ راهنمایی لامپی (هالوژنی)

چراغ راهنمایی لامپی (هالوژنی)

چراغ راهنمایی لامپی نوع سنتی آن می باشد، که در آن لامپ های رشته ای یا هالوژنی به کار گرفته شده است. بدون شک به علت نقطه ضعف های آن، مثل نور کم و یا فرسودگی رشته های لامپ و سوختن این رشته ها، در نهایت بسیاری این چراغ ها را با چراغ های راهنمایی LED جایگزین خواهند کرد. البته از مزایای آن تعویض ساده لامپ و قیمت مناسب آن است.

چراغ راهنمایی LED

خرید چراغ راهنمایی سولار

در این چراغ راهنمایی از دیودهای نوری استفاده شده است.جالب است بدانید که در چراغ راهنمایی رشته ای از یک لامپ بزرگ استفاده می شود در حالی که در چراغ راهنمایی LED مجموعه ای از لامپ های LED کنار یکدیگر قرار می گیرند و هنگام مشاهده آن از راه دور به عنوان یک منبع نور یکدست به نظر می رسد.

مصرف برق کمتر، پرتاب نور بیشتر، قیمت مناسب، طول عمر بالا از مزایای این محصول است. چراغ راهنمایی LED به یکباره از دور خارج نمی شود بلکه به مرور نور خود را از دست می دهد و امکان اتصال آن به تکنولوژی سولار مقدور است.

چراغ راهنمایی عابر پیاده

چراغ راهنمایی رانندگی عابر پیاده

چراغ راهنمایی عابران پیاده معمولا از نوع چراغ های LED هستند، که برای کنترل عبور و مرور عابران پیاده مورد استفاده می شود. استفاده از علامت دست، عابر ایستاده و در حرکت، دوچرخه ایستاده و در حرکت و … از جمله علائم پر طرفدار چراغ راهنمایی عابر پیاده است.

چراغ ترافیکی مناسب افراد کور رنگ

چراغ ترافیکی مناسب افراد کور رنگ

برای افرادی که در دیدن رنگ ها دچار مشکل هستند، تشخیص رنگ چراغ راهنمایی می تواند چالشی روزانه باشد، به خصوص در مکان هایی که این چراغ ها به صورت افقی نصب شده اند.
به طرح بالا نگاه کنید، طراح خلاق آن برای نشان دادن علامت دست (✋) مفهوم “ایست” و “حرکت” نه تنها از رنگ های متفاوت، که از اشکال متفاوتی نیز استفاده کرده است. این کار باعث می شود تا از هر گونه سردرگمی جلوگیری شود. چراغ راهنمایی مخصوص افراد کور رنگ، یکی از کاربردی ترین چراغ ها در انواع چراغ های راهنمایی و رانندگی است.

از آنجایی که این افراد قادر به دیدن رنگ ها نیستند برای متوجه کردن آنها از اشکالی مانند دست، فردی که در انتظار ایستاده و در زمان سبز شدن در حال حرکت است استفاده می‌شود. برای افرادی که نابینا هستند نیز از چراغ های راهنمایی با صدا استفاده می‌شود. این افراد با شنیدن صدای فرد می‌توانند حرکت کنند و یا منتظر سبز شدن چراغ می‌مانند.

یست قیمت چراغ راهنمایی

انواع چراغ راهنمایی چشمک زن

چراغ چشمک زن

چراغ چشمک زن راهنمایی و رانندگی یا همان Wig Wag به دسته چراغ چشمک زن زرد و چراغ چشمک زن قرمز تقسیم می‌شوند.

  • چراغ چشمک زن قرمز : چراغ چشمک زن قرمز به عنوان دسته اول انواع چراغ راهنمایی چشمک زن، برای زمانی به کار می‌رود که خودرو باید قبل از وارد شدن به مسیر ایست کوتاهی داشته باشد و با بررسی مسیر، به راه خود ادامه دهد. این محصول در مقایسه با چراغ راهنمایی و رانندگی معمولی در بیشتر تقاطع ها نصب می شود.
  • چراغ چشمک زن زرد : چراغ چشمک زن زرد در زمانی به کار می‌رود که خودرو باید با احتیاط رانندگی نماید اما نیاز به ایست نیست و با کم کردن سرعت نیز مشکل برطرف خواهد شد.می‌دانید که در صورت خروج از اصلی به فرعی از چراغ چشمک زن زرد استفاده می‌شود. در ضمن در اتوبان ها قبل از رسیدن به عوارضی و یا پلیس راه نیز از چراغ چشمک زن زرد استفاده می‌شود.

چراغ های فلش دار

چراغ راهنمایی رانندگی جهت دار

در سه راه ها و چهارراه هایی که ترافیک زیادی دارند امکان استفاده از چراغ راهنمایی ساده وجود ندارد. در این تقاطع ها چراغ های فلش داری نصب می‌شود که مسیر حرکت خودروها را مشخص می‌نماید. در صورتی که مسیر حرکت شما با فلش قرمز رنگ بود باید تا سبز شدن آن صبر نمایید. علائم چراغ راهنمایی در این شکل چراغ راهنمایی و رانندگی به صورت فلش نمایش داده می‌شود.

 

یست قیمت چراغ راهنمایی

چراغ راهنمایی رانندگی شکلک دار

چراغ راهنمایی شکلک دار

چراغ راهنمایی و رانندگی امروزه تبدیل به یکی از المان های زیبایی شهر شده است. با اینکه چراغ های راهنمایی ساده هنوز هم پر مصرف ترین انواع چراغ راهنما هستند اما در قسمت هایی از شهر شکل چراغ راهنمایی رانندگی متفاوت است.
استفاده از شکلک های شاد و غمگین، خانوادهای که منتظر سبز شدن چراغ هستند و یا در حال حرکت هستند، چراغ راهنمایی که به شکل فلش نمایش داده می‌شوند.

 

چراغ های راهنمایی و رانندگی با مفهوم بیشتر

زمانی که چراغ راهنمایی اختراع شدند، سازندگان برای انتخاب مواد مورد استفاده خود با محدودیت جدی رویرو بودند، اما امروز با اختراع چراغ راهنمایی LED ، دیگر چراغ های ترافیکی فقط محدود به مفاهیم ساده ای نیستند، بلکه می توان مفاهیم بسیار پیچیده تری را در زمان اضطرار با استفاده از این نوع چراغ ها، منتقل کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و نحوه خرید چراغ راهنمایی رانندگی به سایت ایمن ترافیک کالا به مراجعه کنید.

معنای چراغ راهنمایی رانندگی جدید

چراغ راهنمایی رانندگی ثانیه شمار

چراغ راهنمایی

داجمان استانکوویچ1، طراح این نوع چراغ ها معتقد است که اگر رانندگان بدانند که قرار است زمانی طولانی پشت چراغ قرمز بمانند، با خاموش کردن خودرو خود می توانند به زمین کمک کرده و صرفه جویی کنند، اما این امر تنها زمانی میسر می شود که آن ها بدانند دقیقا چه زمانی را قرار است، پشت چراغ بمانند تا چراغ سبز شود!

چراغ های ثانیه شمار به مقدار قابل توجهی می‌تواند در مصرف انرژی صرفه جویی نماید اما شمرده شدن ثانیه ها در زمانی که در مسیر خاصی از چهارراه ترافیک ایجاد شده است کمی دردسر ساز است. اما با پیشرفت تکنولوژی در مسیرها سنسورهایی نصب می‌شود.

این سنسورها وظیفه دارند که در صورت وجود خودرو در مسیر ثانیه های چراغ راهنمایی را بیشتر نمایند. اگر سنسور خودرویی در مسیر شناسایی نکند یا از اعدا ثانیه شمار کم می‌کند و یا همچنان چراغ روی شماره تنظیم شده باقی می‌مانند. امروزه یکی از رایجترین انواع چراغ راهنمایی، چراغ راهنمایی ثانیه شمار است.

 

چراغ راهنمایی رانندگی ثانیه شمار

 

چراغ Luxofor

چراغ Luxofor

در این نوع از چراغ ها از نوعی نور، که در استودیو لِبِدِو2 در روسیه طراحی شده، استفاده می شود. در این نوع از چراغ راهنمایی و رانندگی در طول روز که نور زیاد است و باعث کم شدن دید رانندگان می شود، رنگ ها به راحتی قابل مشاهده هستند.

 


بیشتر بخوانید: اولین چراغ های راهنمایی و رانندگی و تاریخچه حمل و نقل در ایران


چراغ راهنمایی ساعت شنی

چراغ راهنمایی ساعت شنی

یکی دیگر از انواع چراغ های راهنمایی و رانندگی چراغ ساعت شنی است. این نوع چراغ ها به راننده می گوید که دقیقا چقدر طول می کشد تا رنگ ها از مرحله ای به مرحله دیگر تغییر کنند.

این نوع چراغ های راهنمایی و رانندگی می توانند یک فاجعه واقعی برای افرادی که دچار کور رنگی هستند، به حساب آیند؛ اما بازگشت دوباره به این طراحی کلاسیک و این شیوه استفاده از آن به حدی جالب بود که نتوانستیم از اشاره به آن چشم پوشی کنیم.

این شکل چراغ راهنمایی رانندگی که یکی از انواع چراغ های راهنمایی و رانندگی است، این امکان را به افراد کوررنگ می دهد که بتوانند مانند بقیه افراد سالم از یک چراغ راهنمایی استفاده کنند. در ضمن این مدل زیبایی خاصی دارد و با این مدل چراغ راهنمایی شهر زیباتری خواهیم داشت.

 

کاربرد چراغ راهنمایی خورشیدی

عابرین پیاده همواره برای عبور از خیابان در مناطق شهری شلوغ با خطر روبرو هستند، از این رو طراحی به نام هوجوون لیم3 با استفاده از انرژی خورشیدی، چراغی ترافیکی اختراع کرده است که عابرین پیاده و رانندگان را کمک می کند تا کمتر در معرض خطر قرار بگیرند.

این سیستم شامل چهار سیگنال در چهار طرف است و در سمتی که باید توقف کند، با نور لیزر خطی ایجاد می کند که افراد را متوجه ضرورت توقف در آن لحظه کند. چراغ راهنمایی خورشیدی (سولار) مهم ترین نوع چراغ ترافیکی در انواع چراغ های راهنمایی و رانندگی است.

فروشگاه اینترنتی ایمن ترافیک کالا تولید کننده و عرضه کننده تجهیزات کنترل ترافیک

خرید چراغ راهنمایی

 


بیشتر بخوانید : عجیب ترین چراغ های راهنمایی رانندگی در جهان


چراغ راهنمایی اختراع مارشالیت

قیمت چراغ راهنمایی

مارشالیت توسط چارلز مارشال4 در سال 1936 اختراع شد و یک نشانگر مکانیکی است، که برای نشان دادن آنچه در هر زمانی باید انجام شود، استفاده می شود. مارشالیت در سال های دهه 1970 در استرالیا مورد استفاده قرار گرفت، اما هنوز می توان نفوذ و تاثیر این طراحی را بر روی طراحی های جدید دید.

  1. Damjan Stankovic
  2. Lebedev
  3. Hojoon Lim
  4. Charles Marshall

 

منبع: weburbanist

فروشگاه اینترنتی ایمن ترافیک کالا تولید کننده و عرضه کننده تجهیزات کنترل ترافیک می باشد. جهت خرید محصولات نرافیکی می توانید از وب سایت فروشگاه ایمن ترافیک کالا دیدن فرمایید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

یست قیمت چراغ راهنمایی

سوالات متداول درباره انواع چراغ راهنمایی رانندگی

سوالات متداول

چراغ راهنمایی و رانندگی چیست؟

چراغ راهنمایی و رانندگی یک ابزار برای کنترل ترافیک است که با استفاده از به ترتیب شامل رنگ های قرمز، زرد و سبز است. انواع چراغ های راهنمایی و رانندگی معمولاً در تقاطع ها، چراغ مناطق با ترافیک سنگین نصب می شوند.

انواع چراغ راهنمایی و رانندگی چیست؟

  • چراغ راهنمایی لامپی (هالوژنی)
  • چراغ راهنمایی LED
    چراغ راهنمایی عابر پیاده
  • چراغ ترافیکی مناسب افراد کور رنگ
  • چراغ های راهنمایی و رانندگی چشمک زن
  • چراغ های فلش دار
  • چراغ راهنمایی رانندگی شکلک دار
  • افزایش ایمنی با تولید انواع چراغ های راهنمایی و رانندگی
  • چراغ راهنمایی رانندگی ثانیه شمار
  • چراغ Luxofor
  • چراغ راهنمایی ساعت شنی

معنای رنگ های چراغ راهنمایی و رانندگی چیست؟

سبز : حرکت مجاز است | زرد : خطر ، آهسته برانید | قرمز : توقف ، ایست

انواع چراغ راهنمایی چشمک زن قرمز به چه معناست؟

در خط ایست ابتدا توقف کنید ، سپس با بررسی و عدم وجود خطر حرکت کنید.

انواع چراغ راهنمایی چشمک زن زرد به چه معناست؟

در آن محل با کم کردن سرعت به حرکت خود با دقت ادامه دهید.

 

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

    1. همه انواع چراغ راهنمایی و رانندگی تولید ایمن ترافیک کالا طبق استانداردهای جهانی تولید می شود. در صورت تمایل به مشاهده محصولات و دریافت قیمت چراغ راهنمایی رانندگی به لندینگ چراغ راهنمایی رانندگی مراجعه نمایید.

  1. سلام
    چطور می تونیم انواع چراع راهنمایی رانندگی سایت شما رو ببینم؟ نیاز به یک مدل چشمک زن داریم که مصرف برق کمی داشته باشه

  2. سلام، یه چراغ راهنمای سولار دو خانه نیاز داشتم که از فاصله حدود ۱۰۰ متری به صورت بی‌سیم کنترل بشه و مقاومت خوبی هم در برابر گرد و خاک داشته باشه.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا