تجهیزات ترافیکی

نحوه اجرای رنگ ترافیکی و استفاده از آن

سرفصل‌های مقاله

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا خطوطی که همیشه در جاده‌ها و خیابان می‌بینید پس از اجرای رنگ ترافیکی به راحتی از بین نمی‌روند؟ به این اندیشیده‌اید که وجود این خطوط و علائم چه نقش بسزایی را برای رانندگان ایفا می‌کنند؟ این علامت‌ها و خطوط که همواره آنها را در بزرگ‌راه‌ها، خیابان‌ها و معابر می‌بینید، توسط رنگ ترافیکی ایجاد شده‌اند.

این محصول دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود است؛ در مقابل رفت و آمد اتومبیل‌ها و افراد ماندگاری بالایی دارد و رنگ خود را از دست نمی‌دهد. همچنین در شرایط آب و هوایی مختلف مانند تابش شدید خورشید و بارش برف و باران نیز مقاومت بالایی از خود نشان خواهد داد.

قدرت نفوذ بسیار بالایی به سطح زیرین خود دارد. در اثر تابش شدید نور خوشید کمرنگ نخواهد شد. در برابر سایش و اصطکاک نیز بسیار مقاوم عمل خواهد کرد. به سرعت خشک خواهد شد. حالا که می‌دانید رنگ ترافیکی چیست، بهتر است انواع آن را بشناسید و با نحوه استفاده از رنگ ترافیکی آشنا شوید.

روش‌های اجرای رنگ ترافیکی

قبل از اینکه نحوه استفاده از رنگ ترافیکی را بدانید، این را در نظر بگیرید که اجرای رنگ ترافیکی روی سطح مورد نظر مانند آسفالت و بتن می‌تواند به چهار روش صورت گیرد.

  1. روش اول : اولین روش، به صورت دستی با کمک کاردک و غلتک انجام خواهد شد.
  2. روش دوم : دومین روش که اتفاقاً پرکاربردترین و متداول‌ترین راه است، در آن از ماشین‌آلات مخصوص مانند دستگاه خط کشی خیابان برای اسپری کردن رنگ ترافیکی روی سطح استفاده می‌شود.
  3. روش سوم : روش سوم، اسکرید است. در روش اسکرید، رنگ مایع به صورت یکنواخت روی سطح اجرا خواهد شد. هر چه میزان علائم کوچکتر باشد، رنگ با ضخامت بهتر و مناسب‌تری اجرا می‌شود.
  4. روش چهارم : روش چهارم یعنی اکستروژن آخرین راه است. در اکستروژن دمای رنگ به دمای مذاب خواهد رسید و رنگ با ماشین آلات مخصوص اجرا خواهد شد.

در هر کدام از این روش قیمت خط کشی آسفالت متناسب با ابزاری که استفاده می شود متفاوت می باشد.

آب و هوا در اجرای رنگ ترافیکی

از آنجا که در بیشتر مواقع از رنگ ترافیکی در محیط‌های خارجی و باز استفاده می‌شود، حتماً باید قبل از اجرای آن از شرایط آب و هوایی مطمئن شوید. یعنی شما باید این موضوع را بررسی کنید که در حین زمان اجرا و البته تا پس از اجرا یعنی بعد از خشک شدن آن، بارش باران، بارش برف، وزش باد و… رخ ندهد. روزهای آفتابی برای این کار بسیار مناسب خواهند بود.

مراحل اجرای رنگ ترافیکی

نحوه استفاده از رنگ ترافیکی بستگی به نوع رنگی که قرار است از آن استفاده کنید، دارد. یعنی بسته به اینکه رنگ ترافیکی شما سرد، گرم و یا چند جزئی باشد، مراحل اجرا آن نیز متفاوت خواهد بود. با هم مرور کوتاهی بر نحوه اعمال رنگ ترافیکی در مدل‌های مختلف خواهیم داشت.

اجرای رنگ ترافیکی

نحوه اجرای رنگ ترافیکی سرد

قبل از اجرای رنگ ترافیکی سرد باید بدانید که می‌توانید این نوع را با تینر ترافیکی مخصوص ، رقیق کنید. اعمال این نوع با غلتک راحت است. روش اجرای دیگر آن با پیستوله است؛ این‌گونه رنگ سرد ترافیکی با دستگاه‌های مخصوص خط‌کشی دستگاه رنگ پاش ترافیکی  روی سطح اعمال خواهد شد.

در استفاده از این دستگاه رنگ پاش ترافیکی نیاز به تینر کمتری خواهد بود. برای مشاوره در مورد حجم رنگ مورد نیاز، ضخامت پوشش و… با کارشناسان ایمن ترافیک تماس بگیرید.

فراموش نکنید که تینر را با ویسکوزیته مناسب با نسبت 5 تا 8 درصد به این رنگ اضافه نمایید. رنگ را با ضخامت حدود 700 میکرون به دستگاه وارد کنید. حالا زمان اجرا رسیده است. لازم به ذکر است که این نحوه اعمال رنگ ترافیکی اکریلیک و کلرو کائوچو مانند یکدیگر است.

نحوه اجرای رنگ ترافیکی دو جزئی

این رنگ که غالباً برای خط‌کشی خیابان و علائم ترافیکی کاربرد دارد، از دو جز اصلی A و B تشکیل شده است. هر دو جز باید به صورت کاملاً برابر و مساوی با نسبت 1 به 1 مورد مصرف قرار گیرند.

این را فراموش نکنید که رنگ C جز دیگری است که شتاب دهنده است و شما برای اعمال رنگ ترافیکی دو جزئی به آن احتیاج خواهید داشت. حدود 24 ساعت قبل از انجام کار، جز B را با شتاب‌دهنده یعنی C در دمان 25 درجه ترکیب نمایید.

بعد از اینکه این کار به خوبی انجام شد و مخلوط همگن شد، آن را به مخزن شماره 1 دستگاه وارد کنید. حالا نوبت جز A است. این جز را به تنهایی وارد مخزن شماره 2 کنید. در نهایت میزان اختلاط اجزا را روی سطح با کمک دستگاه تنظیم کرده و برای اجرا اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان ایمن ترافیک راهنمایی بخواهید.

بیشتر بخوانید : هر کیلو رنگ ترافیکی چند متر مربع را پوشش می دهد؟

نحوه اعمال رنگ ترافیکی گرم

برای اجرای این نوع رنگ، از سه روش اسپری، اسکرید و استروژن استفاده می‌شود که البته در هر سه نوع نحوه اعمال یکسان است. روی بسته‌بندی رنگ، دستورالعملی نوشته شده است که باید مطابق با آن، محصول وارد گرمگن شود و در دمای قید شده، گرم شود.

وقتی که رنگ ترافیکی گرم کاملاً ذوب شد، آن را به مخزن دستگاه خط‌کشی خیابان منتقل نمایید. بعد از اینکه سطح را با پرایمر آماده کردید، می‌توانید رنگ مذاب را اجرا کنید. رنگ را با روش اسپری و دستگاه رنگ پاش ترافیکی با ضخامت حدود 1500 میکرون، با روش استروژن حدود 5000 میکرون و با روش اسکرید حدود 3000 میکرون اعمال نمایید.

نکات قبل از اجرای رنگ ترافیکی

قبل از اینکه فرایند اجرای رنگ ترافیکی صورت گیرد، باید به چند نکته توجه نمایید و محل مورد نظر را برای این کار آماده کنید. این آماده‌سازی شامل اطمینان حاصل کردن از خشک بودن سطح مورد نظر و آلوده نبودن آن می‌شود.

سطحی که قرار است رنگ روی آن اجرا شود، باید کاملاً خشک باشد. نباید روی آن هیچ‌گونه آلودگی وجود داشته باشد زیرا وجود آلودگی روی سطح مورد نظر ممکن است از شدت چسبندگی محصول کم کند. ممکن است برای شما سوال پیش آمده باشد که آلودگی را چگونه باید از بین برد؟ با اعمال فشار هوای بالا می‌توان این کار را انجام داد.

استفاده از پرایمر می‌تواند پیش از اجرای رنگ مفید باشد؛ از پرایمر به منظور چسبندگی بیشتر رنگ به سطح استفاده می‌شود. ترک‌های روی سطح را با برس استیل یا ماشین‌های تمیزکننده و البته مواد پر کننده تعمیر نمایید. یکی دیگر از نکاتی که باید قبل از اجرا در نظر بگیرید، شرایط آب و هوایی می‌باشد.

نکات بعد از اجرای رنگ ترافیکی

حالا به یکی از مهم‌ترین مراحل این کار می‌رسیم و آن خشک شدن رنگ است. بعد از اجرای رنگ ترافیکی با دستگاه رنگ پاش ترافیکی باید صبر کنید که این رنگ کاملاً روی سطح خشک شود. واضح است که در این مدت زمان نباید رفت و آمدی صورت گیرد.

علاوه بر آن باید شرایط آب و هوایی نیز مساعد باشد. برخی از انواع رنگ های ترافیکی مانند نوع گرم بعد از حدود 5 دقیقه پس از اجرا خشک خواهند شد. اما این موضوع مهم است در همین چند دقیقه کوتاه نیز مراقب باشید تا زحماتتان هدر نرود.

کاربرد رنگ ترافیکی

این محصول کاربردهای مختلفی دارد که می‌توان به مشخص کردن مسیر در جاده و خیابان، خطوط عابر پیاده، مشخص کردن حریم جاده، تجهیزات ترافیکی مانند اتوبوس، ایست و…، خطوط مسیر مسابقات خودرو، رنگ‌آمیزی جدول‌ها در سطح شهر، تعیین مسیرهای حرکت در فرودگاه، تعیین محدوده لاین‌ها در پارکینگ، خطوط در سالن‌های ورزشی و… اشاره کرد.

انواع رنگ ترافیکی

این محصول دارای انواع مختلف سرد، گرم و چند جزئی است. هر کدام از این رنگ‌های ترافیکی خصوصیات خاص خودشان را دارند. جالب است بدانید که نحوه اجرای رنگ ترافیکی در انواع مختلف نیز متفاوت است و با یکدیگر فرق می‌کند.

رنگ ترافیکی سرد

نحوه اعمال رنگ ترافیکی سرد با نوع گرم متفاوت است. این محصول پس از اجرا به سرعت خشک می‌شود. در مقابل تردد زیاد و سایش مقاومت بالایی دارد. دارای رنگ‌‌‌بندی متنوعی است. زیر نور آفتاب کمرنگ نخواهد شد زیرا در شرایط آب هوایی مختلف مانند نور مستقیم خورشید، بارش برف و باران مقاومت بالایی از خود نشان خواهد داد. نفوذ بالایی به سطح زیرین خود یعنی سطح آسفالت و جاده خواهد داشت.

رقیق کردن آن توسط رقیق‌کننده‌هایی مانند تینر ترافیکی صورت می‌گیرد و این کار به راحتی صورت می‌گیرد. در خط‌کشی خیابان‌ها، جاده‌ها، خطوط عابر پیاده، طراحی پارکینگ و… از این نوع رنگ بهره می‌برند. رنگ ترافیکی سرد دارای چند نوع تک جزئی، چند جزئی، بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست و پایه کلرو کائوچو است.

رنگ ترافیکی گرم

این محصول به صورت پودر یا جامد تولید و عرضه می‌شود. رنگ ترافیکی گرم پس از انجام فرآیند اجرای رنگ ترافیکی به سرعت روی سطح خشک خواهد شد. قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد و از مقاومت سایشی زیادی نیز برخوردار است.

در معابر و خیابان‌ها برای خط کشی و علائم راهنمایی و رانندگی از آن استفاده می‌شود. از رنگ ترافیکی گرم در بزرگ‌راه‌ها و جاده‌ها نیز بهره می‌برند. از این محصول می‌توان در ضخامت بالا هم استفاده کرد. اجرای رنگ ترافیکی گرم با نوع سرد متفاوت است که مجموعۀ ایمن ترافیک، در ادامه توضیح مختصری در مورد آن خواهد داد.

رنگ ترافیکی دو جزئی

این محصول بر پایه رزین اکریلیک است. از آن برای رسم علائم هشدار، خطوط عابر پیاده و… بهره می‌برند. فرایند خشک شدن در رنگ ترافیکی اکریلیک چند جزئی نیز سریع است. معمولاً از آن در فضای باز استفاده می‌شود. ثبات بالایی دارد و به مرور زمان کمرنگ نخواهد شد.

تینر ترافیکی

نام دیگر این محصول، حلال رنگ ترافیکی است. اگر برای شما هم جالب است بدانید حلال رنگ ترافیکی چیست باید بگوییم که مایعی شفاف و بی رنگ که برای رقیق کردن انواع رنگ های ترافیکی استفاده می شود. تینر هم در واقع نقش یک رقیق‌کننده را خواهد داشت؛ یعنی برای رقیق کردن رنگ‌های ترافیکی با فرمول‌های سنگین به کار خواهد رفت. تینر به صورت مایعی شفاف تولید می‌شود که می‌توانید با کمک آن، رنگ خود را به غلظت مورد نظر برسانید. دانستن این نکته مهم است که هر نوع رنگی، به تینر مخصوص خود  نیاز دارد و شرکت تولید کننده آن تینر ترافیکی را تعیین می‌کند.

خرید تینر ترافیکی

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که خواندید با اجرای رنگ ترافیکی آشنا شدید. حالا می‌دانید که این انواع محصول در چه مکان‌هایی و به چه منظوری استفاده می‌شود و کاربرد دارد. آموختیم که قبل از اجرا و البته بعد از اجرای رنگ‌ها باید چه نکاتی را رعایت کنیم.

نحوه اعمال آنها روی سطح را با هم مرور کردیم. برای تهیه انواع رنگ و یا تینر ترافیکی به وب‌سایت ایمن ترافیک ( imentraffic.ir ) مراجعه کنید. کارشناسان این مجموعه پاسخ‌گوی تمامی سوالات شما خواهند بود تا با اطلاعت کافی و لازم اقدام به انتخاب، خرید و اجرای این محصول نمایید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا