دانستنی هااولین های تاریخ

اولین های ترافیکی تاریخ ایران

سرفصل‌های مقاله

در این متن به بررسی اولین های تاریخ ایران  در زمینه ایمنی و ترافیک می‌پردازیم و نکاتی را دراین زمینه مورد بررسی قرار می‌دهیم. حمل و نقل، ترافیک و وسایل نقلیه از گذشته تا به حال از مهم ترین و حیاتی ترین موارد در زندگی انسان ها بودند و تاثیر فراوانی در زندگی روزمره داشته است. راهسازی و تجهیزات ترافیکی از مهمترین موارد موثر بر پیشرفت حمل و نقل در ایران بودند که در ادامه به بررسی تاریخچه آنها می‌پردازیم.

اولین راهسازی تاریخ ایران

حمل و نقل، از ابتدا یکی از بزرگ­ ترین دغدغه ­های انسان بوده است. بشر همواره در پی راهی بوده که بتواند از مکانی به مکان دیگر به راحتی گذر کند.

آغاز سده چهاردهم خورشیدی، تاریخی برای گسترش راه های حمل و نقل در ایران است. بیل و کلنگ، قلب کوه را شکافته و مسیر را برای انسان هموار ساخته است. تاریخ دقیق ساخت جاده، جهت حمل و نقل سال 1301 عنوان شده است. پس از این سال با کمک مهندسان اروپایی و متخصصان راه­سازی، احداث جاده در کشور آغاز شد و با گذشت زمان این صنعت به سرعت پیشرفت کرد. در آن زمان، دولت، برنامه های خود را در بخش راهسازی، بر راه های بندر انزلی، همدان، قزوین، کرمانشاه و قصرشیرین متمرکز کرده بود.

تا سال ۱۳۰۰، راه‌های شنی و خاکی در ایران به ۳۹۰۰ کیلومتر رسیدند. این راه ها شرق و غرب و شمال و جنوب را به هم وصل می‌کرد اما بقیه ی راه‌ها به اصطلاح «مالرو» بود. در سال ۱۳۲۰ خورشیدی، طول جاده های ایران به ۲۴ هزار کیلومتر رسید؛ اما تنها ۵۰ کیلومتر از آن آسفالت بود.

 

اولین جاده ایران

تاریخچه خودرو در ایران

خودرو ها و وسایل نقلیه پیشینه زیادی دارند و از گذشته تا به حال در زندگی انسان ها بوده و تاثیر زیادی روی زندگی انسان ها می‌گذارند خودرو‌ها در ایران از مهم ترین اولین های تاریخ ایران بودند و تا امروز هم همواره در حال پیشرفت هستند و روزانه ویژگی های زیادی به آنها اضافه می‌شود و پیشرفت می‌کنند.

اولین خودرویی که به ایران وارد شد یک خودروی فورد بود که به دستور مظفر الدین شاه در اوایل قرن بیستم از کشور بلژیک خریداری و وارد ایران شد. از این خودرو هنگام روشن شدن و کار کردن دود بسیار زیادی خارج می شد که این موضوع باعث شد که به این خودرو کالسکه دودی هم بگویند.

اولین واردات خودرو به ایران

اولین باری که مظفرالدین شاه با خودرو ها آشنا شد در سفری به اروپا بود که در سال 1902 میلادی یا 1281 انجام شد. او در این سفر دو دستگاه از خودروها را خریداری کرد و با خود به ایران آورد. این خرید دقیقا در زمانی انجام شد که ایران با اوضاع بد اقتصادی رو به رو بود و شرایط مالی خوبی نداشت او با پرداخت چند صد هزار لیره استقراضی از بانک شاهنشاهی ایران که برای انگلسی ها بود توانست دو دستگاه رنو خریداری کند و با خود به ایران بیاورد. وارد شدن خودرو به ایران از مهم ترین اولین های تاریخ ایران بوده است و از تاثیر گذار ترین ها بوده است.

رنگ خودرو هایی که مظفر االدین شاه به ایران وارد کرد آبی آسمانی تیره بود و راننده آن یک مهندس به نام مسیو بود که وارونه نام داشت. مدیر کمپانی رنو خطاب به مظفرالدین شاه می‌گوید: ما حدود 100 دستگاه اتومبیل برای صدور به ایران در نظر گرفته ایم، زیرا مسلم می دانیم به محض بازگشت اعلیحضرت به ایران، عده زیادی از شاهزادگان و بزرگان و سیاستمداران و رجال ایرانی خواهان خرید اتومبیل خواهند شد.

بعد از مظفر الدین فرزند او فرزندش محمدعلی شاه نیز از این خودرو ها استفاده می‌کرده و زمانی که او در خیابان های تهران در حال حرکت با خودرو بود مورد سوء قصد قرار گرفت و پس از او نیز احمد شاه هم یکی از دوخودرو را خریداری کرد و گاهی اوقات سوار آن می‌شد.

اولین ماشین ایران

واردات خودرو در زمان پهلوی

در زمان سلطنت رضا شاه هم با اینکه صنعت خودرو در ایران افزایش پیدا کرده بود ولی همچنان خودرو جزء کالا های لوکس بود و مردم عادی توان خرید آن را نداشتند. اتومبیل بیشتر در بین اقشار رجل، درباریان صاحب نفوذ، سفرا و نمایندگان خارجی در ایران، مالکان و تجار بزرگ رواج یافت، ولی تعداد آنها محدود بود و در بین مردم عادی رواج نیافته بود. پس از آن به دنبال گسترش شهرنشینی از سال 1300 شمسی واردات خودرو به ایران افزایش یافت.

محمد رضا پهلوی علاقه زیادی به خودرو و وسایل نقلیه داشت به طوری که بعد از به سلطنت نشستن کلکسیون بزرگی از خودرو های گوناگون جهان داشت. خودروهایی که او درکلکسیون خود داشت شامل فراری در مدل های متنوع، لامبورگینی کانتاش، ده ها مدل رولز-رویس، بیش از 20 مدل مرسدس بنز در کلاس های مختلف، آلفا رومئو، کادیلاک، فورد، بی ام و، کرایسلر و صدها دستگاه دیگر از برترین خودروهای جهان بود.

لازم به ذکر است که وارد شدن خودرو ها به ایران از بهترین اولین های تاریخ ایران بوده و تاثیر فراوانی روی پیشرفت کشور ایران داشته است.

اولین پلاک‌های وسایل نقلیه

 

اولین پلاک‌های وسایل نقلیه

شماره گذاری روی خودرو ها گذشته طولانی دارد و از بهترین و مهم ترین اولین های تاریخ ایران می‌باشد که گذشته ای طولانی دارد. شماره گذاری روی خودرو ها از سال 1298 در ایران روی خودرو درشکه ها اعمال شد و از ان به بعد در تمام قسمت های شهر و روی همه ی خودرو ها و وسایل نقلیه اعمال شدو این قانون بسیار کاربردی هنوز هم جزء مهم ترین ها و بهترین قوانین است که در لیست اولین های تاریخ ایران در زمینه ایمنی و ترافیک قرار دارد. در زمان وثوق‌الدوله، به اتوبوس‌ها و گاری‌ها، توسط اداره بلدیه پلاک‌هایی چسبانده می­ شد. با این کار هریک از آن ها دارای شماره‌ای می شدند و هویت وسایل نقلیه و صاحبانشان را با خود همراه داشتند.

تاریخچه طرح ترافیک

طرح ترافیک در ایران تاریخچه طولانی دارد که در ادامه این متن به بررسی مهم ترین موارد مربوط به آن می‌پردازیم. طرح ترافیک از کاربردی ترین اولین های ایران است که به نظر می‌رسد جدید باشد ولی جالب است بدانید که این طرح اولین بار در سال 1282 برای ممناعت از تردد بیش از حد چهارپایان در خیابان ها و به خصوص به محوطه میدان ارگ (باغ گلشن) بودر نظر گرفته شده بود که اگر کسی برای تردد با چهارپایان مجوز نداشت با او برخورد می شد. طرح ترافیک ازمهم ترین موارد اولین های تاریخ ایران بود که در حال حاضر گسترش بیشتری داشته است.

تاریخچه طرح ترافیک

همانطور که خواندید حمل و نقل و خودرو در ایران پیشینه ای طولانی دارد اما علائم ترافیکی، خط کشی ترافیکی جاده ها و چراغ های راهنمایی؛ در ایران تاریخچه ای طولانی ندارند. این موضوع بدان معناست که فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه بسیار دیرتر از خود آن پدید آمد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید
    قیمت خط کشی ترافیکی به صورت متری محاسبه میشه؟ برای خط کشی پارکینگ مجتمع نیاز داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا