دانستنی هاتکنولوژی

عملکرد تایرهای خود ترمیم شونده چگونه است؟

سالانه در سراسر دنیا، سوراخ شدن لاستیک اتومبیل‌ها و به طبع آن از بین رفتن تعادل اتومبیل.باعث حوادث گوناگون و خسارات متعدد جانی و مالی می‌شود. اغلب این حوادث این‌گونه اتفاق می‌افتد که اتومبیل هنگام مواجه با مانعی.تیز در کف مسیر دچار نقص در تایر می شود. به این نقص اصطلاحاً پنچری گفته می‌شود. اتومبیل با یک لاستیک که باد خود را ازدست‌داده،.در تعادل قرار نداشته و به اطراف منحرف می‌شود. این مسئله عامل بسیاری از تصادفات می‌باشد. بحث تایرهای خود ترمیم شونده یا لاستیک‌های ضد پنچری.که اخیرا مد نظر بسیاری از شرکت‌ها قرارگرفته.برای پاسخ‌گویی به این مسئله طراحی‌شده است.تاذرت

از انواع لاستیک‌هایی که در این حوزه توانمند هستند،.می‌توان لاستیک‌های توپر و لاستیک‌های ترمیم شونده را نام برد. لاستیک‌های توپر به علت استفاده از مواد و مصالح بیشتر،.مقرون‌به‌صرفه نبوده و همچنین به.محیط زیست نیز آسیب می زنند. اما تایر های خودترمیم شونده،.از این حیث برتری دارند.

تایرهای خود ترمیم شونده

لاستیک ضد پنچری چیست و چگونه عمل می کند؟

لاستیک‌های خودترمیم شونده که عملاً تفاوت خاصی با لاستیک‌های معمولی ندارند، این قابلیت را دارند که پس از سوراخ شدن توسط میخ، شیشه و انواع ابزار تیز به ‌سرعت ترمیم شوند. این لاستیک ها، راننده و سرنشین را در مقابل خطرات احتمالی، در هنگام پنچری، ایمن می کنند.

این قابلیت با استفاده از یک سیال غیر ویسکوز خاص صورت می‌گیرد. این سیال در چرخ ریخته شده و پس از سوراخ شدن چرخ، در مواجه با فشار هوا و فشار داخل چرخ ناشی از وزن اتومبیل، به‌سرعت به پوشاندن نواحی تخریب‌شده می‌انجامد. از قابلیت‌های حیرت‌آور دیگر این ماده، این است که با داشتن ترکیبات ضد یخ، لاستیک را تا دمای منفی 45 درجه سانتی‌گراد ایمن می‌کند.

احتمالا شما هم تجربه ناخوشایند پنچری لاستیک خودرو ها را داشته اید که باعث نگرانی و ناراحتی رانندگان و همچنین دیگر سرنشینان خودرو می‌شود و این مسئله همیشه انسان ها را به این وا می‌دارد تا به دنبال راه چاره ای برای این مشکل عمومی باشیم و امروزه کارشناسان و دانشمندان راهکاری برای برطرف کردن این مشکل را پیدا کردند که به کمک رانندگان می‌آید تا این مشکل را یک بار برای همیشه برطرف کند. پنچری تایر خودرو با وارد شدن هر شی تیز به داخل تایر خودرو ها ممکن است اتفاق بیافتد که این موضوع با تایرهای خود ترمیم شونده که برای اولین بار توسط یک شرکت ژاپنی برطرف شد که در ادامه این متن به بررسی کامل این تایر خودرو خود ترمیم شونده می‌پردازیم.

لاستیک خود ترمیم شونده

اولین تایرهای خود ترمیم شونده

این تایرهای خود ترمیم شونده که توسط شرکت Coreseal ساخته شد.که اولین تایری بود که خودش می توانست بدون تلف شدن فرصت زیادی پنچری خودش را بگیرد و خودرو بدون هیچ توقف به راه خود ادامه دهد. ساز وکار این تایر ها بسیار ساده و جالب است ولی کاربرد زیادی در زمینه های گوناگونی دارد.

 

بیشتر بخوانید: انواع سطل آشغال مدرن

 

اگرچه این موضوع مقداری عجیب به نظر می‌آید اما واقعیت دارد و این تایر ها به راحتی بدون اینکه شما متوجه شوید خود را ترمیم می‌کند. این فرایند با اضافه‌کردن درزگیر به ترکیب لاستیک، تولید شده است. این درزگیر با ضخامت سه میلی‌متر به قسمت داخلی (دیواره پشتی) لاستیک افزوده شده و پس از ایجاد سوراخ، به‌طور خودکار و سریعا، منافذ ایجاد شده را می‌پوشاند.

اولین تایرهای خود ترمیم شونده

عملکرد تایرهای خود ترمیم شونده

اما اگر شی تیز یا میخ و یا هرچیزی که باعث پنچری و سوراخ شدن.تایر شده بود در داخل تایر باقی بماند.اتفاق بدی نمیافتد و با این فرایند اطراف پوشیده می‌شود.و بعد از خارج شدن آن شی جای آن با مایع مخصوص پر شده.و بعد از آن به راحتی می‌توانید با خودرو رانندگی کنید.

با سوراخ شدن تایر خودرو مقداری هوا از آن خارج می‌شود که این موضوع بسیار طبیعی است و در هنگام رانندگی قابل تشخیص نیست و بعد از چند بار اتفاق افتادن و کم شدن مقدار زیادی باد از لاستیک خودرو می‌توان آن را احساس کرد و به راحتی با باد کردن مجدد تایر آن را برطرف کرد. این سیستم می‌تواند سوراخ هایی تا ارتفاع 5 میلی متر را به راحتی پوشش دهد به شکلی که حتی متوجه نشوید که لاستیک خودرو شما پنچر شده است.

عملکرد تایرهای خود ترمیم شونده

یکی از سوالاتی که ممکن است.تا به حال ذهن شما را به خود مشغول  کرده باشد.این است که آیا این سیستم را می‌توان روی تمام انواع لاستیک ها به کار برد یا خیر؟.خبر خوب این است که سیستم تایرهای خود ترمیم شونده می‌تواند.روی هر نوعی از لاستیک ها اعمال شود و.طبق گزارش ها بهترین بازدهی را نیز داشته است.

طبق گفته شرکت سازنده این تایرهای خود ترمیم شونده این.سیستم در سه سال آینده جزء پرفروش ترین تجهیزات ایمنی مرتبط به خودروها خواهد شد.که در تمام کشورهایی که خودرو در آنها زیاد است.مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تایرها تاثیر فراوانی روی کاهش.ترافیک دارند. در انتهای این مطلب ویدئو نحوه عملکرد.این تایر ها را خواهید دید.

 

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

    1. سلام. در حال حاضر فکر نمیکنم این تکنولوژی به ایران وارد شده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا