اطلاعات ایمنی

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی را بدانید

سرفصل‌های مقاله

یک چالش بزرگ برای رانندگان تازه کار و حتی رانندگان حرفه‌ ای، رانندگی در هوای بارانی است و اکثر آن ها از این وضعیت فراری هستند. اما در برخی موارد انجام چنین کاری اجتناب ناپذیر است و ضرورت حکم می‌ کند که فردی در شرایط بارندگی خود را به یک مکان خاص برساند. در این شرایط، لازم است که نکات ایمنی مختلفی توسط راننده انجام شود، تا از بروز حادثه و ایجاد خسارت جلوگیری کند. به هر اندازه که یک خودرو امن باشد، تسلط راننده بر آن و کنترل خودرو در شرایط مختلف به کاهش خسارت حادثه، کمک می‌کند. در این مطلب، نکات ایمنی برای کنترل بهتر خودرو هنگام رانندگی در شرایط بارانی را به شما معرفی می‌کنیم.

قوانین راهنمایی و رانندگی

آموزش رانندگی در هوای بارانی

اصلی ترین نکته رانندگی در هوای بارانی این است که سرعت خود را کاهش دهید. اکثر کارشناسان ایمنی و ترافیک معتقدند که احتمال سر خوردن خودرو در سرعت‌ های بالاتر از ۳۵ مایل در هوای بارانی بسیار بالاست. به محض اینکه در حین رانندگی متوجه شدید که احتمال بارندگی وجود دارد و اولین قطره‌ های آن به شیشه جلوی خودروی شما برخورد، سرعت خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

بهتر است که سرعت شما در این شرایط در حدود ۵ تا ۱۰ مایل در ساعت (کمتر از حد مجاز) باشد و حتی در باران‌ های سنگین و شدید، باز هم سرعت خود را کاهش دهید. توجه داشته باشید که افزایش سرعت به طور ناگهانی، مثلا برای عبور از یک مسیر خاص، شما را در معرض خطر های بیشتری قرار می‌ دهد و باید از تکان‌ های ناگهانی در حین رانندگی در هوای بارانی به هر قیمتی بپرهیزید.


همچنین بخوانید: برای رانندگی در شب این نکات را رعایت کنید


به ایمنی لاستیک خودرو توجه کنید

ایجاد تعادل در وسیله نقلیه و توجه به ایمنی چرخ ها و لاستیک‌ ها باعث بهبود شرایط رانندگی در هوای بارانی می‌ شود و از سر خوردن خودرو در بارش‌ های شدید و در جاده‌ های مرطوب جلوگیری می‌کند. توصیه می‌ شود که اجازه دهید لاستیک خودرو کاملاً به صورت متعادل و منظم به چرخش در بیاید و از تغییر مسیر ها و تغییر سرعت‌ های ناگهانی بپرهیزید. راستی به خاطر داشته باشید که روغن چرخ ماشین باید حدود هر هفت تا ده هزار مایل یک بار تعویض شود.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی

از لاستیک های با کیفیت و متناسب با شرایط بارندگی استفاده کنید

این مورد برای راننده‌ هایی که در مناطق با بارش شدید و بارندگی‌ های مکرر زندگی می‌کنند، بسیار مهم است. این افراد باید لاستیک‌ های خودرو خود را به طور منظم تعویض کنند. رانندگی با استفاده از تایر های نرم و صاف و یا تایر های فرسوده در شرایط بارندگی بسیار خطرناک است و می‌تواند سلامت شما و مسافران را تهدید کند. این وضعیت در استان های شمالی کشور اهمیت ویژه‌ ای دارد.

در جاده‌ های بارانی از کروز کنترل استفاده نکنید

نمی‌ دانم تا چه اندازه با ابزار کروز کنترل آشنایی دارید، اما یک وسیله هوشمند است که کنترل سرعت خودرو را به صورت خودکار در اختیار می‌ گیرد. اگرچه این وضعیت برای راننده بسیار مفید است و در شرایط مختلف به آن ها کمک می‌کند، اما برای رانندگی در هوای بارانی به هیچ وجه گزینه مناسبی نیست و ممکن است تبعات بسیاری به همراه داشته باشد.

اولین و اصلی‌ ترین ابزاری که در مورد کنترل خودرو در شرایط مختلف باید به کار گرفته شود، ذهن و هوش راننده است، که در شرایط بحرانی عکس العمل مناسبی داشته باشد. پس همیشه سعی کنید که کروز کنترل خودرو را در شرایط بارانی غیر فعال کنید.


همچنین بخوانید: فرهنگ ترافیک و رانندگی چیست؟


رانندگی در روزهای بارانی

احتمالاً هنگام رانندگی در روزهای بارانی، با قسمت‌ هایی از مسیر مواجه خواهید شد، که تجمع آب در آن ها بیشتر است. حتی این موضوع ممکن است، باعث حرکت خودرو به یک سمت از جاده شده و کنترل وسیله نقلیه را تحت تأثیر قرار دهد. برای مقابله با این مشکل، نه تنها باید پدال گاز خودرو را رها کنید، بلکه از فشار دادن پدال ترمز نیز بپرهیزید.

اگر در این صحنه از ترمز استفاده کنید، سطح تماس لاستیک خودرو با سطح آب به یک لایه نازک محدود می‌شود، که امکان سر خوردن وسیله نقلیه را به شدت افزایش می‌دهد. اگر مسیر خود را به حالت طبیعی ادامه دهید، با خروج از این چاله، مشکل شما برطرف خواهد شد.

رانندگی در شرایط بارانی

هنگام رانندگی در جاده لغزنده این نکات را رعایت کنید

مورد فوق برای شرایطی هستند که می‌خواهیم از وقوع حادثه پیشگیری کنیم و تا حد امکان خود را درگیر سر خوردن خودرو یا احتمالاً کنترل کردن آن نکنیم. اما گاهی اوقات ممکن است این شرایط بر ما غلبه کرده و با مشکلات دیگری مواجه شویم که در این ادامه به راهکار های آن اشاره می کنیم:

گاز ندهید

استفاده از پدال گاز در حین رانندگی در هوای بارانی و سر خوردن بسیار خطرناک و حساس است و استفاده از ترمز خطرناکتر. پس سعی کنید از ترمز ناگهانی بر روی مسیر های مرطوب خودداری کرده و کاملاً توجه خود را به کنترل ماشین معطوف کنید.

چرخش‌ های آرام لاستیک‌ ها

استفاده از چرخش‌ های آرام به لاستیک‌ ها کمک می‌کند که سطح تماس بیشتری با جاده داشته و به راحتی امکان کنترل خودرو وجود داشته باشد. البته به خاطر داشته باشید که این مسئله تا حدود زیادی به تجربه و تسلط شما به خودرو بستگی دارد، اما سعی کنید که حرکت‌ های چرخشی بسیار آرام و متعادل کننده‌ ای به خودروی خود بدهید، تا راحت‌ تر آن را کنترل کنید.

زمان کنترل خودرو

روند کنترل خودرو را تا زمانی ادامه دهید که احساس کنید، لاستیک ها دوباره به طور کامل و به صورت متعادل با سطح جاده در ارتباط هستند. هیچ وقت برای فشار دادن پدال گاز یا ترمز گرفتن عجله نکنید و صبر کنید که حالت عادی و طبیعی بر وضعیت شما و خودرو حاکم شود. تشخیص این موضوع چندان سخت نیست و کسانی که تجربه چنین لحظه‌ ای را داشته‌ اند، می‌ دانند که تا چه اندازه این لحظه حیاتی است.

آرامش در رانندگی

پس از توقف کامل خودرو و خروج از شرایط بحرانی و سر خوردن خودرو، بلافاصله توقف کنید و چند لحظه را برای بهبود و آرامش وضعیت روحی خود و مسافران اختصاص دهید. رانندگی در هوای بارانی تا حدود زیادی تابع احساسات و رفتار های راننده است، پس خود را خونسرد نشان دهید و به آرامش سایر افراد نیز کمک کنید.

اگرچه رانندگی در هوای بارانی کمی سخت و نگران کننده است، اما با رعایت نکات ایمنی و توجه به دستورات پلیس ترافیک، عبور از این شرایط چندان سخت نیست و برای شما به عنوان یک راننده تازه کار نیز راحت است.

منبع: driving-tests


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا