شهر و جادهتجهیزات ترافیکی

کنترل سخت گیرانه سرعت غیر مجاز و افزایش تصادفات

اگر از افرادی هستید که به ندرت برای سرعت غیر مجاز جریمه می شوند، فراموش نکنید که رانندگی ایمن علاوه بر حفظ سرعت مجاز، حاصل توجه به خطرات محیطی است. وضع قوانین محدود کننده‌ حداکثر سرعت مجاز در محدوده‌های دارای ترافیک سنگین و کنترل سرعت خودروها توسط دوربین‌ها‌، آمار تصادفات رانندگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ اما طبق تحقیقاتی که در دانشگاه استرالیای غربی انجام گرفته است کاهش بیش از اندازه و سخت‌گیرانه‌ بر سرعت غیر مجاز نیز می‌تواند اثر معکوس داشته باشد!

سرعت غیرمجاز

کنترل سرعت غیر مجاز

در این تحقیقات ۸۴ راننده‌ جوان توسط دستگاه شبیه‌ ساز رانندگی مورد امتحان قرار گرفتند. رانندگان به سه گروه تقسیم شدند، که هر گروه در سه بازه‌ متفاوت اجازه‌ تخطی از سرعت مجاز ۵۰ کیلومتر بر ساعت را داشتند. بازه‌های تعیین‌شده به ترتیب ۱، ۶ و ۱۱ کیلومتر بر ساعت، بیش از سرعت مجاز بود. به شرکت‌کنندگان گفته شده بود در صورت تخطی از بازه‌های سرعت تعیین‌شده از جایزه نقدی کمتری برخوردار خواهند شد. به‌منظور اندازه‌گیری میزان تمرکز مورد نیاز جهت کنترل سرعت، یک وظیفه‌ جانبی در حین رانندگی نیز برای آن‌ ها تعیین شده بود، که توانایی تشخیص اشیا در مسیر راننده را مورد آزمایش قرار می‌داد.

سرعت غیرمجاز

 


بیشتر بخوانید: معرفی چراغ های راهنمایی و رانندگی


طبق نتایج به‌دست‌آمده سرعت متوسط گروه اول از دو گروه دیگر کمتر بود؛ اما به دلیل کم بودن بازه‌ای که رانندگان می‌توانستند با سرعت بیش‌تر از۵۰ کیلومتر بر ساعت برانند، مدت زمان بیشتری از سرعت مجاز خود تخطی کردند. افراد این گروه در انجام وظیفه‌ جانبی خود نیز ضعیف‌تر عمل کردند و کنترل مداوم سرعت خودرو، آن‌ها را از توجه به دیگر عوامل محیطی باز می‌داشت.

 

سرعت گیر

 

حفظ سرعت خودرو در یک عدد مشخص، در شرایطی که حالت کروز کنترل ممکن نباشد، بسیار مشکل است و تمرکز و انرژی زیادی می‌طلبد. نکته‌ قابل‌ توجه دیگری که نظر محققان را جلب کرد، وضعیت راننده در شرایطی بود که در معرض کنترل سرعت نامحسوس قرار می‌گرفت و در تمام مسیر، برنامه (و یا در شرایط واقعی پلیس) را ناظر بر سرعت خود می‌دانست. همین امر باعث ‌شد در یک بازه‌ زمانی بسیار طولانی، راننده به سرعت‌ سنج خودرو توجه کند و از خطرات محیطی دیگر غافل باشد.

سرعت غیرمجاز

جلوگیری از حوادث رانندگی، با استفاده از تابلو های ترافیکی

پیشنهاد آن‌ ها برای حل این مشکل، کنترل محسوس سرعت غیر مجاز با بازه‌ای معقول در مناطق سانحه خیز و پر ترافیک، با اطلاع‌رسانی دقیق به راننده توسط علائم و تابلوهای ترافیکی می باشد. این روش باعث می‌شود بازه‌های تمرکز بر روی سرعت کاهش یابد و راننده با اطلاع از این مناطق، با حذف دیگر عوامل مزاحم مانند گفتگو با سرنشین کناری یا مکالمه با تلفن همراه، تمرکز خود را افزایش دهد.

جهت خرید سرعت گیر پلاستیکی و اطلاع از قیمت آن کلیک کنید.

منبع: سایت دانشگاه استرالیای غربی

 

بیشتر بخوانید: آمار و علل تصادفات جاده ای منجر به مرگ

 

جريمه سرعت غير مجاز

جریمه سرعت غیر مجاز در هر مکان متفاوت است؛ البته جریمه ی سرعت غیر مجاز بر اساس میزان سرعت نیز اندازه گیری می‌شود.

اگر شما سرعت شما تا 30 کیلومتر بیشتر از حد مجاز باشد در شهرهای بزرگ و جاده ها 60 هزار تومان، در شهرهای کوچکتر 45 هزار تومان و در روستاها 30 هزار تومان جریمه خواهید شد.

حالا اگر سرعت شما بیش از 30 کیلومتر نسبت به سرعت مجاز باشد، به همین ترتیب در جاده ها 200 هزار تومان، شهرهای کوچکتر 180 هزار تومان و در مسیر روستاها 100 هزار تومان جریمه خواهید شد.

 


ایمن ترافیک کالا، تولید کننده و عرضه کننده انواع تابلو های ترافیکی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا