اطلاعات ایمنی

ایمنی در سفر های نوروزی

سرفصل‌های مقاله

ایمن سفر کردن آرزوی همه‌ی علاقه‌مندان به سفر است. فرقی نمی‌کند که سفر های نوروزی شما در داخل کشور انجام می شود یا در نوروز قصد دارید به کشور های خارجی سفر کنید. به‌ هر حال حفظ امنیت جانی و مالی در طول سفر به مقاصد مختلف، از آن دست مواردی است، که بخشی از آن می‌تواند علاوه بر عوامل بیرونی و محیطی توسط خود شما تأمین شود.

بخشی از این ایمنی در سفر های نوروزی مربوط به حفظ جان و مال شما از سرقت‌های فیزیکی است. بخش دیگر مربوط به حفظ امنیت اطلاعات شخصی و مالی می‌شود، که امروزه بخش عمده‌ای از آن به کمک دستگاه‌های هوشمندی چون تلفن همراه و تبلت ها نگهداری و انجام می‌شود. آنچه در این مقاله می‌خوانید توصیه‌هایی در مورد حفظ ایمنی در سفر های نوروزی است که رعایت کردن آنها باعث می‌شود ایام نوروز را  بسیار آسان و به خوشی پشت سر بگذارید.

راهنمای سفر های نوروزی

نوروز می‌تواند زمان بسیار مناسبی برای گذراندن وقت و سفر با خانواده باشد و که با رعایت درست نکات ایمنی می‌توان این سفر را زمانی با آرامش تبدیل کرد اما بی‌توجهی به نکات ایمنی و رعایت نکردن ملزومات سفر باعث می‌شود دوران سفر شما و ایام عید زمان بسیار مناسبی برای سود جویان باشد.

اجتناب از اینترنت‌های عمومی در سفر های نوروزی

این اولین و مهم‌ترین توصیه‌ی ما برای ایمن بودن از آسیب‌های احتمالی هکرها به‌ حساب های مالی و اطلاعات شخصی موجود روی تلفن همراه و دستگاه هوشمند شما است. در فضاهای عمومی مثل کافی‌شاپ، رستوران، فرودگاه و بسیاری از جاهای دیگر، اینترنت پرسرعت رایگان و عمومی یکی از خدمات آن مکان و شیوه‌ی جلب رضایت مشتری است. اما در چنین مکان‌هایی همواره افراد سودجو و هکرها در کمین بوده و می‌توانند به‌سرعت رمزهای عبور و سایر اطلاعات اساسی شما را بدزدند. حال سوال این است که اگر نباید از اینترنت عمومی استفاده کرد، برای انجام کارهای نیازمند به اینترنت، چه باید کرد؟

اگر در سفر داخلی هستید، بهترین کار راه‌اندازی و استفاده از اینترنت سیم‌کارت است. درصورتی‌که سفرتان خارجی است، می‌توانید در مورد بهترین و مناسب‌ترین اپراتور اینترنت تلفن همراه سوال کرده و سیم‌کارت اعتباری آن را خریداری کرده و پس از راه‌اندازی، با خیال راحت و در ایمنی کامل از اینترنت استفاده کنید.

راهنمای سفر های نوروزی

ایجاد رمز عبور دشوار

اگر در حالت عادی به این کار عادت ندارید بهتر است برای محافظت از اطلاعات شخصی، حتماً رمز عبور دشوار و غیرقابل حدس زدنی را برای پست الکترونیک و البته دستگاه‌های هوشمند خود مثل تلفن همراه و تبلت انتخاب کنید. به‌این‌ترتیب اگر دستگاه شما به هر دلیل مفقود یا سرقت شود، احتمال کمی وجود دارد که فرد دیگری به‌جز خودتان بتواند به اطلاعات درون آن دست پیدا کند. مورد دیگر این است که به ‌این‌ ترتیب در استفاده‌ی طولانی‌ مدت از اینترنت و آنلاین بودن نیز احتمال هک شدن رمز عبور ایمیل یا حساب کاربری شما در وب‌سایت بانک به حداقل می‌رسد.

ایجاد رمز عبور دشوار

 

بیشتر بخوانید: هزینه معاینه فنی ۱۴۰۱

 

عدم انتشار موقعیت جغرافیایی در شبکه‌های اجتماعی

برای اعلام اخبار مکانی که در سفر های نوروزی خود در آن به سر می‌برید صبور باشید. تا زمان برگشت به منزل از انتشار مداوم موقعیت جغرافیایی خود در شبکه‌های اجتماعی اجتناب کنید. این موضوع می‌تواند دزدان بالقوه‌ی زیادی را در منطقه‌ای که برای سفر به آن رفته‌اید به سمت شما جذب کند. از طرف دیگر می‌تواند برای سارقینی که در محل زندگی شما حضور دارند، شیوه‌ی خوبی برای اطلاع از موقعیت فعلی شما و سنجش مدت‌زمانی که برای سرقت در اختیاردارند، باشد.

عدم انتشار موقعیت جغرافیایی در شبکه‌های اجتماعی

همراه بردن آنچه واقعاً به آن نیاز دارید

اصلاً لزومی ندارد در سفر همه‌ی آنچه در گاو صندوق منزلتان وجود دارد را با خودتان همراه کنید. سبک سفر کردن و نبردن همه‌ی کارت‌های بانکی، اعتباری و اطلاعاتی به شما در نگهداری سایر لوازم تمرکز و آسایش بیشتری می‌دهد. اگر به هر دلیل کارت و لوازم بسیاری را با خودتان به سفر بردید، وقتی برای انجام کار یا گشت زنی به بیرون از محل اقامت خود می‌روید، آن‌ها را در گاوصندوق هتل بگذارید یا به رسپشن بسپارید.

 

مدارک

از مدارک خود کپی بگیرید

از تمام اسناد و مدارکی که با خود همراه می‌کنید، یک کپی تهیه‌ کرده و در منزل نگه‌ دارید. به‌این‌ترتیب درصورتی‌که کارت یا اطلاعات شما به سرقت برود، دقیقاً می دانید که به پلیس چه باید بگویید و چه مواردی را پیگیری کنید.

از مدارک خود کپی بگیرید

ایمنی خانه قبل از سفر های نوروزی

وجود تعداد زیادی پاکت پستی و تبلیغاتی جمع شده پشت در، درست مثل یک لامپ نئون برای سارقان است، که به آن‌ها نشان می‌دهد کسی در این خانه نیست. بنابراین اگر به‌صورت مستمر از طریق پست بسته و نامه دریافت می‌کنید، در طول مدت‌ زمانی که سفر هستید دریافت آن را متوقف کنید تا جمع شدن بسته های پستی در خانه باعث به وجود آمدن مشکل نشود. همچنین بد نیست اگر از یک دوست یا همسایه بخواهید برگه‌های تبلیغاتی و قبض‌های آب و برق را از جلو و لای در بردارد، تا کسی متوجه عدم حضور طولانی‌ مدت شما در خانه نشود.

ایمنی خانه قبل از سفر های نوروزی

مسافرت رفتن یکی از نیازهای روحی انسان‌ است که انواع مختلفی دارد. لازم است نکات ایمنی سفر را در شرایط مختلف بدانیم و آن ها را رعایت کنیم. مثلاً ممکن است شما دوست داشته باشید همواره مکان‌های جدید و نا شناخته را با افراد راه ‌بلد و تیم‌های خبره کشف کنید و عاشق کمپ زدن در فضاهای باز و طبیعت باشید. اما برای عده‌ای سفر کردن با خانواده و تنها به شهر یا کشورهای شناخته‌شده با تمام امکانات بهداشتی و رفاهی لذت بخش است. در غیر این صورت تمایلی برای کسب تجربه‌های خیلی خاص و متفاوت ندارند. اما همین مدل سفر کردن نیز ممکن است کاملاً ایمن و بدون خطر نباشد. مخصوصاً اگر شما همراه خود کودکی داشته باشید و قرار باشد به‌ جز آسایش و راحتی، امنیت و سلامت او را نیز تأمین کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا