اخبار و اطلاعات جاده

مرگبارترین حوادث سقوط هواپیما در ایران

سرفصل‌های مقاله

طبق آمار شبکه ایمنی هوانوردی ایران، بعد از انقلاب سال 1357، چیزی بالغ بر 1400 نفر جان خود را در حوادث مربوط به سقوط هواپیما در ایران از دست داده‌اند. در این میان بعضی از حوادث مربوط به سقوط هواپیما در ایران بسیار مرگبارتر بوده اند که از میان آنها می‌توان به سقوط هواپیمای Airbus A300 در خلیج فارس و کشته شدن تمام 290 سرنشین آن اشاره کرد. در این مقاله به معرفی مرگبارترین حوادث مربوط به سقوط هواپیما در ایران خواهیم پرداخت.

سقوط هواپیمای بوئینگ 707 نیرو هوایی ارتش در فرودگاه فتح. 24/10/97

این حادثه مربوط به سقوط هواپیما در ایرانف در تاریخ 24ام دی ماه به وقوع پیوست و طی آن یک فروند هواپیمای بوئینگ 707 نیروی هوایی ارتش با 16 سرنشین حوالی فرودگاه فتح و در طی یک فرود ناموفق دچار سانحه شد. 15 نفر از سرنشینان این هواپیما در دم جان باخته و یکی از سرنشینان این پرواز نجات پیدا کرد.

 

سقوط هواپیمای بوئینگ 707 نیرو هوایی ارتش در فرودگاه فتح. 24/10/97

سقوط هواپیمای ATR 72-212 در سمیرم. 29/11/96

هواپیمای شماره 3704 هواپیمایی آسمان که در تاریخ 29ام بهمن ماه سال 96 از تهران به سمت یاسوج حرکت می‌کرد، به همراه 60 مسافر و 6 خدمه با کوه دنا برخورد کرد و تمامی مسافران آن در دم جان باختند. این یکی از تلخ‌ترین حوادث مربوط به سقوط هواپیما در ایران است و بازیابی جسد مسافران به دلیل شرایط سخت آب و هوایی مدت‌ها به طول انجامید.


بررسی ایمنی جاده چالوس در ایمن ترافیک مگ.


سقوط هواپیمای آنتونوف 140 در تهران. 19/05/93

این هواپیما که متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان ایر بود در تاریخ 19 مرداد ماه 93 به همراه 48 مسافر از فرودگاه تهران به پرواز درآمد و تنها چند دقیقه بعد در غرب تهران دچار حادثه شده و سقوط کرد. در این حادثه که از مرگبارترین حوادث مربوط به سقوط هواپیما در ایران به شمار می‌آید، 38 نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند.

 

سقوط هواپیمای آنتونوف 140 در تهران. 19/05/93

سقوط هواپیمای بوئینگ 727 در ارومیه. 19/10/89

این هواپیمای بوئینگ 727 که متعلق به شرکت ایران ایر بود از تهران به مقصر ارومیه به پرواز درامد و در انتهای مسیر دچار حادثه شده و یکی از مرگبارترین حوادث مربوط به سقوط هواپیما در ایران را رقم زد. در این حادثه 78 نفر از 105 سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند.

سقوط هواپیمای ایلیوشین 62 در هواپیمای مشهد. 02/05/88

این هواپیما که متعلق به شرکت هواپیمایی آریا تور بود، به علت سرعت زیاد هنگام فرود در فرودگاه مشهد و بروز اشکال در چرخ‌های جلو و عقب دچار سانحه شد. به واسطه مشکلاتی که هنگام فرود برای این هواپیما به وجود آمد، این هواپیما در طول باند موفق به ایستادن نشد و با دیوار انتهایی فرودگاه برخورد کرد. در پی این حادثه که از یکی از مرگبارترین حوادث سقوط هواپیما در ایران به شمار می‌آید 17 نفر کشته و 20 نفر مجروح شدند.

 

سقوط هواپیمای ایلیوشین 62 در هواپیمای مشهد. 02/05/88

سقوط هواپیمای توپولوف تی یو 154 در قزوین. 24/04/88

این هواپیما که متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین بود، به مقصد ارمنستان به پرواز درآمد و پس از چند دقیقه به علت نقص فنی در حوالی قزوین دچار سانحه شده و یکی از مرگبارترین و غم‌انگیزترین حوادث مربوط به سقوط هواپیما در ایران را رقم زد. در این حادثه تمامی سرنشینان هواپیما که شامل 168 نفر مسافر و خدمه بودند جان خود را از دست دادند.

سقوط هواپیمای آنتونوف 74 سپاه پاسداران در فرودگاه مهرآباد. 06/09/85

این حادثه مربوط به سقوط همواپیما در ایران در آذرماه 1385 و در فرودگاه مهرآباد به وقوع پیوست. در طی این حادثه هواپیمای متعلق به سپاه پاسداران در فرودگاه دچار سانحه شد و بعد از سقوط آن، 36 نفر کشته و دو نفر مصدوم شدند. این حادثه نیز مانند اغلب حوادث هوایی دیگر که در ایران رخ می‌دهند، مربوط به ایمنی پایین و استاندارد نبودن هواپیما رخ داده است.

در این مقاله به معرفی مرگبارترین حوادث مربوط به سقوط هواپیما در ایران طی تنها 15 سال گذشته پرداخته شد. با اندکی بررسی در سیستم حمل و نقل هوایی کشور می‌توان به راحتی متوجه کمبودها و نبود ایمنی کافی در هواپیماهای کشور شد. اغلب حوادث هوایی و سقوط هواپیما در ایران در پی ایمنی پایین هواپیماهای کشور رخ داده اند. قدیمی بودن ناوگان حمل و نقل هوایی کشور به همراه محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که در زمینه واردات مربوط به قطعات هواپیما به کشور اعمال شده، تاثیر بسزایی در پایین بودن سطح ایمنی هواپیماهای کشور داشته است.

 

سقوط هواپیمای آنتونوف 74 سپاه پاسداران در فرودگاه مهرآباد. 06/09/85

تجهیزات ایمنی سقوط هواپیما در ایران

متاسفانه کشور ما علیرغم استفاده از خلبان‌های با تجربه و مهندسین کارکشته در زمینه هوانوردی، به واسطه پایین بودن سطح ایمنی هواپیماها، جایگاه چندان خوبی از لحاظ ایمنی در بین شرکت‌های هواپیمایی‌ کشورهای منطقه ندارد. با توجه به استانداردهای بین‌المللی، می‌توان به این نتیجه رسید که هواپیماهایی که در حال حاضر سیستم حمل و نقل هوایی کشور را تشکیل می‌دهند، سال هاست که از رده خارج شده‌اند. به همین دلیل است که سقوط هواپیما در ایران چندان مسئله نا‌آشنا و غیر محتملی به شمار نمی‌آید.

در این میان نمی‌توان از ایمنی پایین و استاندارد نبودن باندهای فرودگاه‌ها چشم پوشی کرد. ایمنی و استانداردهای باند فرودگاه نقش بسزایی در امنیت حمل و نقل هوایی ایفا می‌کند و به همین منظور کشورهای پیشرفته، قوانین بسیار سخت گیرانه‌ای در زمینه استاندارد سازی و امنیت باند فرودگاه وضع کرده اند. نوع آسفالت، علائم هشداردهنده، علائم ایمنی و استانداردهای گرمایشی که برای باند فرودگاه در نظر گرفته می شوند از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. با رعایت استانداردهای مربوط به ساخت و ابعاد باند فرودگاه، می‌توان حداقل از بروز حوادث مربوط به هواپیماها در باند فرودگاه جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا