اخبار و اطلاعات جاده

قوانین طرح ترافیک + طرح زوج و فرد (سال 1401)

سرفصل‌های مقاله

طرح زوج و فرد چیست ؟

طرح زوج و فرد یا همان طرح آلودگی هوا، همانطور که از اسمش پیداست مربوط به پلاک ماشین ها در روزهای زوج و یا فرد است؛ به این صورت که با توجه به رقم آخر پلاک خودرو، هر راننده می‌تواند در روزهای زوج و یا فرد تردد داشته باشد.

البته این طرح در بعضی از نقاط شهر وجود دارد که با یک تابلو ترافیکی (تابلو راهنما) آن را اطلاع می‌دهند.

 

قوانین طرح ترافیک و زوج و فرد تهران در سال 1401

یکی از مشکلات امروزه کلان شهر ها مانند تهران، وجود آلودگی هوا است؛ بنابراین تصمیم گرفته شده که از 2 طرح ترافیک و زوج و فرد (آلودگی هوا) استفاده شود.

در طرح زوج و فرد شما مجاز هستید در طول یک فصل بر اساس شماره آخر پلاک تان در روزهای زوج یا فرد تردد کنید. البته تبسره هایی نیز وجود دارد.

اما قوانین طرح ترافیک کمی متفاوت است، طرح ترافیک با توجه به محدوده مشخص شده از ساعت 6:30 صبح تا 17 عصر بر قرار است و ورود به این محدوده شامل جریمه می‌شود، البته شما می‌توانید با رزرو زمان و یا شارژ کردن حساب کاربری تان وارد این طرح شوید که میزان جریمه کمتری پرداخت کنید.

قوانین طرح ترافیک و زوج و فرد

 

بیشتر بخوانید: شماره پلاک شهرها

 

محدوده سبز و محدوده‌ی آبی

در این طرح جدید عنوان “محدوده سبز” به محدوده‌ای اطلاق می‌شود که تا پیش‌ از این در محدوده‌ی سابق طرح ترافیک بوده است. ” محدوده آبی” برای محدوده‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در طرح زوج و فرد بوده‌اند.

محدوده سبز و محدوده‌ی آبی

 

نحوه‌ی پرداخت عوارض ورود به طرح ها

تغییر دیگری که در قوانین طرح ترافیک اعمال‌ شده است، مربوط به نحوه‌ی پرداخت عوارض ورود به محدوده‌ی طرح زوج و فرد و ترافیک می‌باشد. به‌ این‌ ترتیب که همه‌ی مراحل خرید و پرداخت به‌ صورت اینترنتی و آنلاین انجام می شود.

در این طرح هر فرد باید به کمک نرم‌افزاری که بعداً معرفی خواهد شد، یک حساب کاربری برای خود ایجاد کرده و آن را با مبلغ دلخواهی شارژ کند. در صورت ورود خودروی او به هرکدام از طرح‌های ترافیک یا زوج و فرد، میزان عوارض مربوطه به‌ صورت خودکار از حساب کاربری او کسر می‌گردد.

با راه‌اندازی این سیستم چنانچه خودرویی وارد طرح بشود و حساب کاربری صاحب او خالی باشد و دوربین‌ها آن را تشخیص دهند، صاحب خودرو فرصت دارد تا 24 ساعت بعد از ورود به طرح حساب کاربری خود را شارژ و عوارض ورود به طرح را پرداخت کند. در غیر این صورت عوارض به‌ صورت جریمه به اطلاعات خودروی او اضافه خواهد شد.

قوانین جدید طرح ترافیک و زوج و فرد

 

قوانین جدید طرح ترافیک و زوج و فرد

نکته‌ی دیگری که در خصوص این طرح وجود دارد این است که در بازه‌ی زمانی بین ساعات قبل از 10 صبح و بعد از 16 عصر که ساعات اوج ترافیک در تهران هستند، برای عوارض ورود به طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به‌ صورت متوالی یک ضریب 1.5، برای ورود و خروج در ساعات غیر اوج ترافیک یعنی ساعات بین 10 تا 16 عصر یک ضریب 0.5 و در صورتیکه ورود خودرو در ساعات اوج ترافیک و خروج آن در ساعات غیر اوج باشد ضریب 1 اعمال می‌شود.

و نکته‌ی آخر اینکه در تمام تهران محدودیت‌های قوانین طرح ترافیک و طرح زوج و فرد همانند گذشته در روزهای پنج‌شنبه به‌طور کامل برداشته می‌شود.

 

جریمه طرح آلودگی هوا + جریمه ی ورود به طرح ترافیک

 

جریمه ورود به طرح ترافیک و آلودگی هوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا