مبلمان شهری

بازی میان دایره های رنگی در حیاط مدرسه

سرفصل‌های مقاله

دوران کودکی، مهم ترین دورانی است که شخصیت کودکان در آن دوران، شکل می گیرد. دانش آموزان مدت زمان زیادی را در مدرسه می گذرانند. حیاط مدرسه به عنوان اولین مکانی که کودک، بعد از خانه، پا در آن جا می گذارد؛ بسیار حائز اهمیت است. حسی که حیاط مدرسه به کودک می دهد؛ باید حس شادی، نشاط و شادابی باشد. از این رو، طراحی حیاط مدرسه از اهمیت زیادی برخوردار است. شکل و فرم حیاط مدرسه، در نحوه طراحی حیاط مدرسه، بسیار مهم است. استفاده از رنگ های شاد و تاثیرگذار و انعطاف پذیر در طراحی حیاط مدرسه و همچنین، استفاده از گل ها، گیاهان و درختان در حیاط مدرسه، نقش قابل توجهی در شادابی و طراوت دانش آموزان داشته و منجر به افزایش یادگیری در آن ها می شود.

حیاط مدرسه، می تواند به عنوان گزینه ای مناسب برای یادگیری تجربی و در فضای باز دروس مورد استفاده قرار گیرد. این تنوع، در کودکان تاثیر زیادی داشته و آن ها را به آموختن و فراگیری دروس، مشتاق می کند و دانش آموزان را به مدرسه علاقمند می کند و از یکنواختی، خستگی و کسلی در می آورد. از آن جا که کودکان از راه شنیدن و دیدن و لمس کردن یاد می گیرند؛  طراحی حیاط مدرسه به صورت استاندارد و مناسب می تواند به عنوان یک دستیار کمک آموزشی در رشد فکر، ذهن، آموزش و پرورش دانش آموزان، شرکت در کارهای تیمی و انجام فعالیت های گروهی نقش مهمی را ایفا نماید.

کودکان در حیاط مدرسه است که می توانند به صورت آزاد و رها حرکت کنند؛ بدوند؛ بازی کنند و انرژی خود را تخلیه کنند. این امر، به پرورش قدرت فکری و بدنی دانش آموزان، کمک شایانی می نماید. معمولا خط کشی و طراحی حیاط مدرسه برای نظم بیشتر بچه ها در مجموعه انجام می گیرد، برای مثال، خط کشی مدارس برای صف بندی یا ورزش های صبح گاهی دانش آموزان.

 

طراحی حیاط مدرسه ابتدایی

طراحی حیاط مدرسه ابتدایی می تواند تاثیر بسیاری را در رشد فکری و یادگیری و آموزش کودکان، بازی کند. در طراحی حیاط مدرسه ابتدایی، باید نکاتی مد نظر قرار گیرد. توجه به استانداردهای مربوط به طراحی حیاط مدرسه، محیطی مناسب نیازهای دانش آموزان را  فراهم می نماید. فضای داخلی حیاط مدرسه باید روی اصول ساخته شده باشد. آبخوری های تعبیه شده در حیاط مدرسه باید با سرویس های بهداشتی فاصله زیادی داشته باشند. دیوارهای آبخوری باید کاشی شده باشند و ارتفاع آن ها متناسب با سن کودکان باشد. همچنین، بوفه مدرسه باید با سرویس های بهداشتی فاصله زیاد داشته باشد.

کف حیاط مدرسه در صورت امکان، با فوم های روکش دار موسوم به تاتامی و … پوشیده شده باشد و آسفالت نباشد تا اگر کودکان در هنگام بازی در حیاط مدرسه، زمین خوردند؛ آسیبی به آن ها نرسد. تعداد درب های ورود و خروج حیاط مدرسه با تعداد دانش آموزان، همخوانی داشته باشد. فضای درونی مدرسه و حیاط مدرسه حتما مجهز به کپسول های آتشنشانی باشد و نحوه استفاده از کپسول  به کودکان و مربیان آموزش داده شود. با توجه به اینکه حیاط مدرسه، مکانی برای تفریح و استراحت دانش آموزان است؛ پس باید زمانی را که در حیاط می گذرانند؛ برای آن ها شاد و مفرح باشد.

وسعت حیاط مدرسه باید با تعداد دانش آموزان، تناسب داشته باشد و دانش آموزان بتوانند به راحتی به بازی در حیاط مدرسه بپردازند. حیاط بازی کودک در مدرسه باید دارای فضا برای فعالیت های ورزشی کودکان باشد؛ همچنین، نورگیر باشد و کودکان هنگامی که در حیاط مدرسه به بازی و فعالیت و تفریح مشغولند؛ بتوانند از نور آفتاب استفاده نمایند. در طراحی حیاط مدرسه ابتدایی، سعی شود؛ از وسایل بازی در حیاط خانه یا در مدرسه، مانند: تاب یا سرسره برای کودکان استفاده شود و فضایی برای قراردادن این وسایل برای بازی در حیاط مدرسه در نظر گرفته شود. ایجاد فضای سبز در طراحی حیاط مدرسه ابتدایی می تواند کودکان را در زنگ تفریح به حیاط بکشاند.

 

لیست قیمت وسایل مدرسه

 

طرح های خلاقانه در مدرسه

حیاط مدرسه به عنوان فضای بیرونی مدرسه، نقشی ویژه در تامین نیازهای دانش آموزان دارد. معماری و نوع طرح حیاط مدرسه، سهم به خصوصی در یادگیری دانش آموزان دارد؛ ولی متاسفانه به این امر مهم، توجه کمی می شود.

امروزه با کوچک شدن خانه ها و رونق آپارتمان نشینی در شهرهای بزرگ، کودکان، فضایی برای بازی کردن و پرورش و شکل گیری شخصیت اجتماعی شان ندارند؛ پس باید تلاش شود؛ حیاط مدرسه هرچند کوچک، با ذوق و هنر آمیخته شده و با محوطه سازی و ایجاد فضایی دل انگیز، کودکان به این مهم، دست پیدا نمایند.استفاده از طرح های خلاقانه در مدرسه، موجب جلب رضایت کودکان و اشتیاق آن ها در آمدن به مدرسه می گردد. طرح های خلاقانه در مدرسه باعث ایجاد حس آرامش در کودکان و ارتقای سلامت روانی در آن- ها می گردد. استفاده از  نقاشی ها و طرح هایی با رنگ های شاد، روشن و جذاب برای کودکان یا طرح هایی از انیمیشن ها و کارتون های مورد علاقه کودکان، در شادابی روحیه آن ها و احساس امنیت در مدرسه، تاثیر بسزایی دارد.

همچنین، بکارگیری طرح هایی از مناظر طبیعی و طبیعت، آبشار، گلدان بتنی بزرگ، جنگل، رودخانه، کوه و دریا در کودکان، ایجاد حسی خوشایند می کند. بکارگیری آلاچیق، در حیاط مدرسه نیز یک طرح خلاقانه در مدرسه به حساب می آید. استفاده از چمن در پوشش حیاط مدرسه می تواند یک طرح خلاقانه در مدرسه به شمار آید. حتی می توان باغچه های کوچکی در حیاط مدرسه را به کاشت گل ها و گیاهان توسط خود کودکان اختصاص داد تا با حس زیبای کاشت گل ها و گیاهان آشنا شوند. این امر، می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش حس خودباوری و مسئولیت پذیری در کودکان شود.

کشیدن طرح ورزشی برای حیاط مدرسه نیز یکی دیگر از طرح های خلاقانه در مدرسه است. می توان دیوار حیاط مدرسه یا کف حیاط را با یک طرح ورزشی، با رنگ های شاد، نقاشی کرد تا کودکان در هنگام حضور در حیاط، به فعالیت ورزشی بپردازند. کشیدن طرح ورزشی برای حیاط مدرسه، علاوه بر تشویق دانش آموزان به ورزش، از کم تحرکی و اضافه وزن در کودکان جلوگیری می کند و کودکان با دیدن همدیگر در حال ورزش کردن، نسبت به فعالیت کردن و انجام حرکات ورزشی مشتاق می شوند.

یک طرح خلاقانه در مدرسه می تواند به این صورت باشد که از کودکان بخواهیم در مورد موضوعی خاص نقاشی بکشند؛ سپس نقاشی ها را به دیوار مدرسه نصب کنیم یا به یک طناب آویزان کنیم و به عنوان عکس حیاط مدرسه ابتدایی در سایت مدرسه و تماشای دیگران قرار دهیم. طرح خلاقانه دیگر می تواند این باشد که دیوار مدرسه را با کمک کودکان رنگ آمیزی نماییم و از کودکان بخواهیم منظره مورد نظرشان را بر روی دیوار مدرسه نقاشی کنند؛ سپس از هنرنمایی آن ها عکاسی نموده و به عنوان عکس حیاط مدرسه ابتدایی در سایت مدرسه قرار دهیم یا به عنوان یک فعالیت فرهنگی و خلاقانه برای اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال نماییم. همچنین با قرار دادن گلدان بتنی در گوشه کنار حیاط مدرسه، زیباسازی و تنوع گیاهان در مدرسه را ایجاد کنید.

 

خلاقیت در طراحی حیاط مدرسه

در یک مدرسه ابتدایی در شهر دوبلین (ایرلند)، پس از بررسی های متعدد کمیسیون هنری، تصمیم بر این مبنا گرفته شد، که طراحی حیاط مدرسه به طور متفاوتی انجام گیرد. در این مدرسه ابتدایی و دولتی که کودکان 4 الی 12 ساله در آن حضور دارند، دایره هایی با رنگ های مختلف بر سطح حیاط کشیده شد. بودجه این پروژه نیز از طرف دولت تامین شد. این مدرسه مختلط با رویکردی کودکانه و متمرکز بر فعالیت های فرهنگی اداره می شود. این مدرسه که “ایرلند جدید” نام گرفته، شامل مهاجرینی از اروپای شرقی، آفریقا و آسیا است، که از ویژگی های فرهنگی متعددی تبعیت می کنند.


بیشتر بخوانید : معرفی انواع نیمکت مدارس


خط کشی حیاط مدرسه

این خط کشی حیاط مدرسه که مجموعه ای از قوس های رنگی با اندازه های مختلف است، دو عملکرد مهم دارد، اول اینکه کودکان می توانند با خلاقیت، بازی های متعددی را با استفاده از این دایره های رنگی در حیاط مدرسه انجام دهند و دوم اینکه این خط کش  ی به عنوان سوژه ای برای عکاسی مورد استفاده قرار گرفته است.

در صورتی که ویلا و باغ بزگی دارید می توانید از این خط کشی ها برای طراحی زمین بازی در ویلا برای کودکان استفاده کنید و آن را برای کودکان جذابتر کنید.

برای اطلاع از قیمت و سفارش آنلاین میز و نیمکت مدرسه به ادرس سایت ایمن ترافیک کالا زیر مراجعه نمایید و پس از مشاوره رایگان با کارشناسان این فروشگاه با خیالی آسوده به صور خریدآنلاین هر نوع میز و نیمکت مدرسه را خریداری نمایید.

طراحی حیاط مدارس

عکاسی از حیاط مدرسه

همانطور که گفته شد دومین عملکرد مربوط به این خط کشی ها ایجاد مجموعه ای از عکس ها است. دوازده عکسی که از حیاط این مدرسه گرفته شده بود، در ابعاد 90*112 سانتی متر چاپ شد و در راهرو ها و مکان های عمومی مدرسه قرار گرفت.

این خط کشی که یک اثر هنری محسوب می شود، در سپتامبر سال 2007 با استفاده از فناوری عکاسی آنالوگ، طراحی حیاط مدرسه و همچنین استفاده از حضور دانش آموزان در محیط انجام گرفته است.ژیل دلوز یکی از معروف ترین فیلسوف های جهان می گوید: این طرح رابطه منحصر به فردی بین فسلفه و هنر را نشان می دهد. رونان مک کاری خالق این اثر، در ابتدا برای ایجاد فرمت پروژه خود مطمئن نبود، اما ناامید نشد و با همکاری هنک اسلاگر این پروژه را انجام داد.در نهایت می توان گفت که نتیجه این پروژه نشانگر این بوده، که یک اثر هنری می تواند یک پل و ابزار ارتباطی قدرتمند بین محیط و انسان ها باشد.


بیشتر بخوانید : ویژگی یک مدرسه استاندارد


منبع: artandresearch

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلا و خسته نباشید، قیمت رنگ ترافیکی برای رنگ کردن حیاط مدرسه متوسط چقدر درمیاد؟

    1. با سلام، با توجه به متغیر بودن قیمت رنگ ترافیکی از دادن قیمت دقیق معذوریم اما در صورت تمایل می توانید با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا کارشناسان ما به صورت حضوری خدمت رسیده و قیمت خط کشی را تعیین نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا