اطلاعات ایمنی

مهمترین نکات ایمنی سیزده بدر

سرفصل‌های مقاله

هر ساله با نزدیک شدن به روز سیزده بدر که از آن با عنوان روز طبیعت نیز یاد می شود، نگرانی‌ها در مورد نکات ایمنی سیزده بدر افزایش می یابد. ارگان هایی مانند شهرداری‌ها، پلیس، اورژانس و آتش نشانی توصیه‌هایی برای ایمن برگزار کردن این سنت باستانی ارائه می دهند. با این حال هر ساله شاهد خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری برای شهروندان و حتی طبیعت بوده‌ایم. با رعایت پاره‌ای از نکات ایمنی سیزده بدر شهروندان می توانند به بهترین شکل و در امنیت کامل از طبیعت گردی در کنار خانواده خود لذت ببرند.

نکات ایمنی سیزده بدر

رعایت نکات ایمنی سیزده بدر چندان دشوار نبوده و بعضا بسیار پیش پا افتاده‌اند، ولی با این حال بسیاری از افراد با پشت گوش انداختن این توصیه‌های ایمنی باعث وقوع حوادث مختلفی می شوند. بعضاً این حوادث به طرز غیر قابل جبرانی گریبان گیر طبیعت نیز می شود. در ادامه به توضیح مختصری در مورد نکات ایمنی سیزده بدر خواهیم پرداخت.

حرکت به سمت مقصد

بسیاری از مردم برای گذراندن این روز، خروج از شهر و گذراندن اوقات خود در طبیعت را به گذراندن اوقات در بوستان های شهر ترجیح می دهند. به همین دلیل در این روز شاهد افزایش تعداد تصادفات جاده‌های اطراف شهرها نیز هستیم. به همین منظور لازم است که رانندگان برای حفظ امنیت خود و خانواده خود از رانندگی شتابزده و سبقت‌های غیر مجاز پرهیز کرده و با دقت بیشتری رانندگی کنند تا پایان خوشی را برای تعطیلات خود رقم بزنند. در صورت بارندگی و لغزندگی دقت دوچندان رانندگان لازم است.


نکات مهم رانندگی در هوای بارانی را در ایمن ترافیک مگ بخوانید.


رانندگی در هوای بارانی

در طبیعت

نکات ایمنی در سیزده بدر شامل توصیه‌هایی در مورد نحوه گذران اوقات در طبیعت نیز می شود. این نکات به حفظ امنیت طبیعت و مسافران کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشید که حفظ پاکیزگی و احترام به طبیعت کم اهمیت تر از امنیت و اوقات خوش مسافران نیست. نکات ایمنی سیزده بدر در طبیعت شامل نکات زیر می شود:

آتش

با یاد داشته باشید که بر افروختن آتش در تمامی پارک‌ها، بوستان‌ها و جنگل‌ها مگر در محل هایی که به همین منظور ایمن سازی شده ممنوع است. ایجاد آتش در محل‌های دیگر می تواند موجب آتش سوزی‌های بزرگ شود که خسارات جانی و مالی و طبیعی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. یکی از بهترین توصیه‌های ایمنی در روز طبیعت این است که مسافران تجهیزات اطفاء حریق به همراه داشته باشند تا در صورت بروز آتش سوزی در مراحل اولیه و قبل از گسترده شدن، از آن جلوگیری کنند.

جعبه کمک‌های اولیه

تجهیزات ایمنی

هنگام سفر و یا اقامت در محل‌های گردشی و تفریحی لازم است که بعضی از تجهیزات ایمنی را به همراه داشته باشید. یکی از تجهیزاتی که همراه داشتن آن در طول سفر پیشنهاد می شود، جعبه کمک‌های اولیه است. کپسول آتش نشانی خانگی نیز یکی دیگر از این تجهیزات ایمنی است.

 

بیشتر بخوانید: قوانین ایمنی و بهداشت محیط کار

 

توصیه های کلی

یکی از نکات ایمنی سیزده بدر، توجه به تابلوهای ایمنی و اختیاری در پارک‌ها و بوستان هاست. به عنوان مثال دقت داشته باشید از چه محلی آب برای نوشیدن برداشته می شود و به تابلوهای اخطاری در زمینه پاکیزگی آب نوجه داشته باشید. هنگام برپا کردن چادر توجه داشته باشید تا چادر را با توجه به مسیر باد و وجود آتش اجاق بنا کنید تا از بروز آتش سوزی جلوگیری کنید. از قرار دادن وسایل روشنایی و نفتی و برپا کردن آتش در مسیر حرکت نیز اجتناب کنید تا باعث بروز خسارات جانی و همچنین اسیب به طبیعت نشوید.

در صورت بروز طوفان و صاعقه سعی کنید تا سرپناهی پیدا کنید و در محل‌های رو باز قرار نگیرید. در صورتی که هنگام بروز صاعقه در خودروی در حال حرکت بودید، در محل‌های مجاز توقف کنید و در خودرو باقی بمانید. بهترین محل‌ها برای برپایی چادر، محل‌هایی است که دور از پست فشار قوی برق، لوله‌های آب، دکل برق، سیم خاردار و تک درخت قرار داشته باشد. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان باعث اسیب رسیدن به پوشش گیاهی، شاخه‌های درختان و گل‌ها نشوید.

تجهیزات ایمنی

محل برپا کردن چادر

هنگام انتخاب محل مناسب برای برپایی چادر به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است چاه‌های روباز در اطراف شهرها وجود داشته باشد که برپایی چادر در اطراف آنها خطرناک است. از برپایی چادر در نزدیکی دره ها و سراشیبی های منتهی به پرتگاه و در ارتفاع زیاد اجتناب کنید. در صورتی که با محلی آشنایی لازم را ندارید، از برپایی چادر در محل هایی که پوشش گیاهی انبوه دارند خودداری کنید. احتمال وجود حیوانات سمی مانند مار و حشراتی که باعث بیماری می شوند در این محل‌ها بسیار زیاد است. در صورتی که محل اتراق شما در نزدیکی رودخانه واقع شده، به علائم ایمنی توجه لازم را داشته باشید و در صورت بروز بارندگی شدید به سرعت محل را ترک کنید، چراکه در این مواتقع احتمال وقوع سیل بسیار زیاد است.

هنگام سفرهای تفریحی در سیزده بدر افراد سالخورده و کودکان را بیشتر مد نظر داشته و توجه و مراقبت بیشتری نسبت به آنها داشته باشید. در صورت بروز هرگونه حادثه به سرعت نیروهای امدادی مربوط را در جریان قرار دهید. تنها در صورت آتش سوزی سعی کنید در مراحا اولیه آن را متوقف کنید و در صورتی که موفق نشدید بلافاصله نیروهای اتش نشانی را در جریان قرار دهید. در صورت برزو هرگونه اسیب دیدگی بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: اطلاعات ایمنی در برابر زمین لرزه

 

بعد از سفر

مسیرهای برگشت نیز درست مانند مسیرهای رفت شلوغ و پرترافیک خواهند بود، با این تفاوت که رانندگان نیز خسته تر و کم دقت‌تر خواهند بود. در نتیجه هنگام برگشت نیز باید توجه دوچندان به رانندگی و قوانین رانندگی داشته باشید تا از بروز هرگونه حادثه جانی و مالی جلوگیری کنید. قبل از حرکت تمامی زباله‌های خود را جمع آوری کرده و با خود به محل‌های تعیین شده منتقل کنید. به هیچ عنوان زباله های خود را در طبیعت رها نکنید. هر ساله با بی توجهی مردم به نکات ایمنی سیزده بدر و عدم جمع آوری زباله‌ها، خسارات جبران ناپذیری بر طبیعت وارد می شود.

بعد از سفر

یکی دیگر از نکات ایمنی سیزده بدر، جمع آوری کردن چوب‌های خشک و باریک در فاصله اطراف محل اتراق است. این چوب‌ها ممکن است باعث بروز آتش سزی شوند. یکی دیگر از نکات ایمنی سیزده بدر این مسئله است که از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنید و قبل از اطمینان از خاموش شدن آتش محل را ترک نکنید.

با در نظر گرفتن این نکات ایمنی، که رعایت آنها نیز امری بسیار پیش پا افتاده است، خواهید توانست از روز طبیعت به بهترین شکل استفاده کرده و تعطیلات خود را با آرامش و امنیت کامل به پایان برسانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا