اطلاعات ایمنی

نکات ایمنی چهارشنبه سوری

آیا از نکات ایمنی چهارشنبه سوری اطلاع دارید؟ آیا می دانید با رعایت اصول ایمنی می توانیم آمار حوادث هر ساله در چهارشنبه سوری را به صفر برسانیم؟

چهارشنبه سوری

 

چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری یکی از آئین‌های ملی ما ایرانی‌ها است، که هرساله در شب آخرین چهارشنبه‌ی سال جشن گرفته می‌شود. تا حدود 15 سال پیش این مراسم باشکوه تنها با روشن کردن آتش در خیابان‌ها و سوزاندن کنده‌های چوبی بلا استفاده، یا حتی لوازم دیگری که بعد از خانه‌ تکانی کاربردی نداشتند صورت می‌گرفت. اما به دلیل از میان رفتن مرزها در شناخت دیگر کشورها و ورود و نفوذ غیرقابل‌انکار و اجتناب فرهنگ‌های مختلف، اکنون چندین سال است این رویداد مهم که درون‌مایه‌ی شادی داشته و به‌منظور استقبال از بهار صورت می‌گیرد، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

اکنون نوجوانان، جوانان و حتی کودکان با انفجار مواد محترقه، شادی و هیجان خود را به کمک نور و صدای این لوازم تخلیه می‌کنند. اگر نکات ایمنی چهارشنبه سوری را رعایت نکنیم، لوازمی که اغلب به نام مواد بی‌خطر به فروش می‌رسد، می توانند حوادث مالی و جانی جبران‌ناپذیری را باعث شوند.

ما در اینجا قصد نداریم به شما توصیه کنیم که از این مواد استفاده نکنید. هرچند درواقع بر این باوریم که نباید جشن چهارشنبه‌ سوری به این شیوه برگزار شود و بهتر است بافرهنگ سازی، هرچه زودتر به شکل اصلی بزرگداشت و شادباش این روز برگردیم. اما حالا که عدم ورود و تولید چنین لوازمی در کشور باید از مجرای دیگری جلوگیری شود، لازم است که در خصوص نکات ایمنی چهارشنبه سوری و شیوه‌های مراقبت از خود و فرزندانمان در این روز حرف بزنیم.

چهارشنبه سوری

 

نکات ایمنی چهارشنبه سوری

  • استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا بیشترین آسیب را به چشم و اعضای صورت افراد وارد می‌کنند. بنابراین به‌هیچ‌عنوان در فضاهای کوچکی که چنین موادی وجود دارد حضور نداشته باشید و از استفاده‌ی این مواد در مکان‌هایی مثل حیاط خانه‌ خودداری کنید.
  • بچه‌ها به‌هیچ‌عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید از این مواد استفاده کنند. یعنی هرگز به کودکان زیر 7 سال خود اجازه ندهید ساده‌ترین مواد محترقه‌ی آتش‌زا را روشن کنند.
  • اگر به هر دلیل می‌خواهید چنین موادی تهیه کنید آن را به میزان خیلی کم بخرید و البته بهتر است از انواعی استفاده کنید که به‌طور کامل دستورالعمل استفاده و خطرات احتمالی را روی بسته شرح داده‌اند و به‌هیچ‌عنوان نوع دست ساز مواد محترقه را نخرید.
  • هرگز خودتان اقدام به ساخت چنین موادی نکنید. چون مواد اولیه‌ای که فشفشه و ترقه از آن‌ها ساخته می‌شود به‌ خودی‌ خود خطرناک هستند.

ادامه دارد…

منبع: kidshealth

 

بیشتر بخوانید: نکات ایمنی هنگام وقوع آتش سوزی

 


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا