تجهیزات ترافیکی

خیابان هایی که در آنها همه در یک سطح بدون تجهیزات ترافیکی حرکت می کنند

سرفصل‌های مقاله

در رشته مهندسی شهرسازی و مهندسی ترافیکی شهری کلمه ای جدید ابداع شده است. این کلمه که woonerf خوانده می شود در دیکشنری های رایج بدون معنی است و معنی برای آن یافت نمی شود. اما در این رشته به خیابان یا میدانی گفته می شود که اتومبیل ها، عابران پیاده، دوچرخه سواران و دیگر ساکنان محلی بدون راهنمایی و زیرساخت های ایمنی سنتی در آنجا حرکت می کنند. woonerf در کشور هلند ابداع شده است و معنی تحت لفظی آن خیابان زندگی یا خیابان مشترک است. در این خیابان ها هیچ کدام از رانندگان اتومبیل، دوچرخه سواران و عابرین پیاده پشت هیچ چراغ قرمزی توقف نمی کنند. در واقع این خیابان ها بدون تجهیزات ترافیکی ساخته شده اند.

خرید چراغ راهنمایی و رانندگی

در خیابان هایی که با اصول  woonerf ساخته شده است به هیچ عنوان تابلوهای ترافیکی رایج و چراغ های راهنمایی و رانندگی را نمی بینیم. هر فرد با توجه به مسیری که برای او تعیین شده است در حرکت است و هیچ برخوردی با هم ندارند. تنها کاری که در این خیابان باید انجام داد، تمرکز روی مسیری است که باید در طول آن حرکت کنید. خوشبختانه امروزه تعداد زیادی از این مدل خیابان های در دنیا ساخته شده است. ما در این مقاله تعدادی از این خیابان ها و ویژگی های آنها را بررسی خواهیم کرد:

میدان بدون چراغ راهنمایی و رانندگی در شهر دراچتن

همانطور که گفتیم طرح ساخت خیابان های مشترک یا  woonerf اولین بار در هلند ابداع شده است. این میدان بدون هیچ گونه چراغ راهنمایی و رانندگی و دیگر علائم ترافیکی ساخته شده است. مهندس این خیابان آقای مهندس هانس موندرمن در سال 2008 برای اولین طرح این خیابان را به شهردار شهر دراچتن  ارائه داد. او در تمام طراحی خود به این فکر می کرد که خیابانی بدون چراغ های راهنمایی و رانندگی و علائم ترافیکی طراحی کند. به این شکل در خیابان ازدحام کمتری ایجاد می شود، اتوبوس سریعتر حرکت می کنند، تصادفات به نصف کاهش می یابند، ارتباطات سریع شده و جریان ترافیک روانتر می شود.

میدان بدون چراغ راهنمایی و رانندگی خیابان بدون تجهیزات ترافیکی

تقاطع بدون تجهیزات ترافیکی نورکپینگ در سوئد

در سال 2004 یک تقاطع اصلی در مرکز نورکپینگ که یک شهر کالج در نزدیکی استکهلم، کاملاً به سبک خیابان های مشترک یا  woonerf  تغییر شکل یافت. سال ها بعد طراحان این خیابان در مجله Built Environment نوشتند که این خیابان بدون چراغ راهنمایی و رانندگی، تابلو ترافیکی و علائم ترافیکی و تنها به کمک سنگفرش برای عبور همزمان دوچرخه سواران، عابران پیاده و رانندگان به روز رسانی شده است.

روزانه حدود 13000 وسیله نقلیه (اتومبیل و همچنین اتوبوس) از این فضا استفاده می کنند و با اینکه ترافیک خودرو کندتر حرکت می کند؛ اما با این حال نسبت به گذشته ترافیک کمتری دارد. همچنین عابرین پیاده بیشتری برای رفت و آمد این خیابان را انتخاب می کنند و از این رو فعالیت دست فروشان در این خیابان بیشتر شده است. اما هستند افرادی که هنوز که مشکلاتی با این خیابان دارند. برای مثال نابینایان و افراد مسن به دلیل سنگ فرش بودن خیابان دچار مشکل می شوند. اما نظرسنجی های اولیه نشان می دهد که رضایت و اطمینان از تغییرات جدید در حال افزایش است.

خیابان بدون تجهیزات ترافیکی خیابان بدون تجهیزات ترافیکی

مقاله خیابان های بدون چراغ راهنمایی و رانندگی در دنیا را بخوانید.

میدان بومته، میدانی بدون سرعتگیر، چراغ راهنمایی و علائم ترافیکی در آلمان

میدان بومته آلمان با الهام گرفتن از کار هانس موندرمن را طراحی شد. در گام اول تمام سرعتگیر، چراغ های راهنمایی و رانندگی، علائم و تابلو ترافیکی از سطح میدان جمع آوری شد و جای آن را سنگفرش های قرمز رنگ گرفت. مسئولین محلی معتقد بودن که یک woonerf میزان تصادفت را بیشتر از خرید سرعتگیر، نصب علائم ترافیکی و خرید چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند کاهش می دهد. این کار به قدری از تعداد تصادفات این منطقه کاست که روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که “میدان بومته پیاده روها، کله قندی ها، تابلوی راهنمای و رانندگی ، علائم راهنمایی و رانندگی و مکان های پارک خودرو، جای خود را با یک سنگ فرش با آجرهای قرمز تغییر داده است. برنامه آنها این است که مردم را مجبور کنند به جای علائم و نشانه ها به عقل سلیم و احترام اعتماد کنند”.

گزارش ها نشان دادند که مردم از این تغییر احساس بهتری دارند و تعاملات اجتماعی افزایش یافته است. شهردار وقت در آن زمان به رویترز گفت: “دیگر ترافیک سنگینی در این خیابان نداریم.”

خیابان بدون تجهیزات ترافیکی

خیابان High Kensington خیابانی بدون علائم ترافیکی در لندن

با توجه به گسترش خیابان های مشترک یا woonerf شهردار لندن نیز دست به کار شد و چندین خیابان را اصلاح نمود. خیابان هایی مانند میدان الویک در اشفورد به شکل خیابان های مشترک طراحی شده است. اما High Kensington می توانید یکی از بهترین حالت های حرکت خودرو، عابر پیاده و دوچرخه را به صورت همزمان مشاهده کنید. از شرایط خیابان های مشترک، عدم وجود چراغ راهنمایی در طول خیابان است. اما در خیابان High Kensington تعدادی چراغ راهنمایی دیده می شود. اما با این حال این خیابان جزء معدود خیابان های مشترک شهر لندن است.

گزارشی در سال 2006 توسط سازمان حمل و نقل شهر لندن نشان داد که جریان عابر پیاده 7 درصد و جریان دوچرخه نیز تا 30 درصد در این خیابان افزایش یافته است. از همه مهمتر، تصادفات در این خیابان به نصف کاهش یافته بود. این بدان معنی است که استفاده از فلسفه ساده خیابان مشترک در شهر لندن می تواند موفقیت آمیز باشد تا زمانی که به افراط نرسد و علائم ترافیکی و چراغ های راهنمایی به سادگی خذف نشوند.

خیابان بدون تجهیزات ترافیکی خیابان بدون تجهیزات ترافیکی

مقاله پارکینگ زیبا و مدرن با تجهیزات ایمنی پارکینگ را بخوانید.

خیابان الیوت خیابانی بدون تجهیزات ترافیکی در اوکلند

در منطقه تجاری اوکند تعداد زیادی خیابان مشترک یا woonerf وجود دارد. اما یکی از آنها خیابان الویت است که در آن دسترسی عابرین پیاده به خیابان را بیشتر کرده و رفت و آمد را در آن آسان تر نموده است. این خیابان همچنان به استانداردهای خیابان مشترک که نبودن چراغ راهنمایی، تابلو ترافیکی و کله قندی و … نرسیده است اما در مراحل اولیه نیز توانسته رضایت شهروندان را فراهم آورد. بررسی ایمنی خیابان الیوت در سال 2014 نشان داد که سرعت و حجم خودرو به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. گزارش این سال پیشنهاد می کند اقدامات برای کنترل سرعت خودرو ها در شب انجام شود، زیرا وجود عابران پیاده کمتر ممکن است رانندگان را به سرعت بیشتر ترغیب کند. بعد از مشترک سازی این خیابان تعداد تصادفات مرگبار در این خیابان به میزان زیادی کاهش یافته است.

خیابان بدون تجهیزات ترافیکی خیابان بدون تجهیزات ترافیکی

 

بیشتر بخوانید: قیمت معاینه فنی

 

خیابان Bell Street Park تنها خیابان بدون علائم ترافیکی در سیاتل

خیابان های مشترک در آمریکا کمتر دیده می شوند. این خیابان ها اصولا در مناطق کم جمعیت و خلوت ساخته می شود و کمتر خیابان خلوتی در کشور آمریکا دیده می شود. اما در شهر سیاتل و در سال 2014 تنها خیابان woonerf بنا شد. این خیابان تقریبا بدون هیچ گونه تجهیزات ترافیکی مانند چراغ راهنمایی و رانندگی، تابلو ترافیکی و … بنا شده است. این خیابان در مساحتی در حدود 56000 فوت مربع ساخته شده است و فضای بسیار مناسبی برای گردش عابرین پیاده، دوچرخه سواری و در نهایت حرکت خودروها  ایجاد شده است.

بیشترین رضایت از این خیابان را شهروندان پیاده دارند چرا که به راحتی می توانند در طول خیابان حرکت کنند و از مبلمان شهری، دوچرخه سواری و خرید لذت ببرند. در ضمن حرکت روان خودرو از ایجاد ترافیک جلوگیری کرده و در وقت شهروندان صرفه جویی می شود.

همانطور که مشاهده نمودید خیابان های مشترک، خیابان هایی هستند که در آنها رانندگان، عابرین پیاده و دوچرخه سواران به صورت همزمان در آن حرکت کنند بدون اینکه تجهیزات ترافیکی از سرعت آنها بکاهد. در طول این میادین و خیابان ها کمتر چراغ راهنمایی، علائم ترافیکی و تابلو راهنمایی رانندگی می بینید. این تجهیزات برای جلوگیری از بروز تصادفات در قسمت های حادثه خیز نصب می شوند اما به شکلی از سرعت حرکت می کاهند.

خیابان بدون علائم ترافیکی خیابان بدون تجهیزات ترافیکی

کلام آخر

امیدوارم روزی مهندسین شهرسازی در ایران نیز خیابان هایی بدون تجهیزات ترافیکی، چراغ راهنمایی و تابلو راهنمایی رانندگی بسازند. اما تا آن زمان استفاده از بهترین این تجهیزات باعث کاهش میزان تصادفات جاده ای و شهری می شود. ایمن ترافیک کالا تولید کننده انواع تجهیزات ترافیکی اعم از انواع تابلوی راهنمایی، چراغ راهنمایی در مدل های مختلف و کله قندی، استوانه ترافیکی و … است. در صورت نیاز به نصب این تجهیزات نیز می توانید روی کارشناسان ما در این مجموعه حساب باز کنید. پیشنهاد می کنیم از فروشگاه اینترنتی ما دیدن نمایید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. با سلام، بله ایمن ترافیکی کالا فروش تجهیزات ترافیکی ، تجهیزات ایمنی و مبلمان شهری را در فروشگاه اینترنتی خود انجام می دهد. در صورت نیاز به خرید تجهیزات ترافیکی می توانید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا