اطلاعات ایمنی

نکاتی برای افزایش سطح استاندارد ایمنی جاده ها

سرفصل‌های مقاله

تطابق استاندارد ایمنی جاده ها با استانداردهای جهانی نیازمند اقدامات بیشتری از طرف مردم و مسئولین مربوطه است. تنها با استفاده از علائم راهنمایی رانندگی، تابلوهای ترافیکی و علائم هشداردهنده نمی‌توان سطح استاندارد ایمنی جاده ها را افزایش داد. برای اینکه جاده هایی استاندارد و تا حد امکان بی‌خطر داشته باشیم، نکاتی وجود دارد که رعایت آنها از طرف رانندگان لازم است، و نکات مهمی نیز وجود دارد که مسئولین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. نمی توان از نقش خط کشی مناسب، علائم ترافیکی و کیفیت آسفالت جاده ها در افزایش سطح ایمنی جاده ها نادیده گرفت، ولی استاندارد ایمنی جاده ها شامل نکات کوچک بسیار زیادی است که با رعایت آنها می‌توان به استاندارد جهانی ایمنی جاده ها نزدیک شد. در ادامه به توضیح این نکات در مورد ایمنی جاده ها خواهیم پرداخت.

رعایت میزان مجاز مصرف انواع داروها

این نکته جزء نکات بسیار مهمی است که رانندگان با رعایت آن می‌توانند تا حد زیادی به افزایش سطح استاندارد ایمنی جاده ها کمک کنند. طبق استانداردهای جهانی میزان مجازی برای مصرف داروهای مختلف و الکل در نظر گرفته شده است. داروهایی که مصرف آنها هنگام و یا قبل از رانندگی مجاز نیست دارای دستورات لازم هستند و در کاتالوگ و یا جعبه آنها به رانندگان هشدار داده شده که هنگام رانندگی از آن استفاده نکنند. رعایت همین نکته ساده به افزایش سطح استاندارد ایمنی جاده ها کمک بسیار زیادی می‌کند، چراکه بسیاری از تصادفات در پی خواب آلودگی حاصل از مصرف دارو، و یا نداشتن حالت عادی در پی مصرف مشروبات الکلی رخ می‌دهند.

 

ایمنی جاده

 


از میزان ایمنی جاده چالوس مطلع هستید؟ مقاله کامل را در ایمن ترافیک مگ بخوانید.


پل

پل‌ها از محل‌هایی هستند که پتانسیل بالایی برای وقوع حوادث رانندگی دارند. جاده‌ها معمولا در محل پل‌ها باریک‌تر از حال عادی می شوند و همین مسئله ممکن است منجر به تصادف خودروها شود. برای افزایش سطح استاندارد ایمنی جاده‌ها، مسئولین موظفند که با کمک علائم راهنمایی رانندگی، رانندگان را از نزدیک شدن به پل و باریک شدن جاده آگاه کنند.

رانندگان نیز موظفند در صورت باریک بودن بیش از حد پل حق تقدم را رعایت کنند و اجازه دهند خودروهایی که از رو به رو حرکت می‌کنند از پل رد شده، و سپس اقدام به عبور از پل کنند. برای مشخص شدن این نکته که آیا پل قابلیت عبور دو خودرو به صورت همزمان را دارد یا نه، به کمک خط کشی ترافیکی می‌توان رانندگان را از این نکته آگاه کرد. استفاده از چشم گربه ای ترافیکی به منظور مشخص کردن حاشیه پل و استفاده از مانع ترافیکی مناسب در ورودی پل، مطمئناً به افزایش سطح ایمنی پل کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

 

استاندارد جاده

خط کشی استاندارد ایمنی جاده ها

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای افزایش سطح استاندارد ایمنی جاده ها، استفاده از خط کشی مناسب است. متاسفانه در کشور ما به شکل مناسبی در این زمینه فرهنگ سازی صورت نگرفته و بسیاری از مناطق کشور، خیابان‌ها و جاده‌ها حتی فاقد خط کشی هستند. رانندگی بین خطوط امنیت و ایمنی جاده ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و به روان شدن ترافیک کمک بسیار زیادی می کند. رعایت کردن قوانین مربوط به خط کشی‌های خاص نیز به افزایش سطح استاندارد ایمنی جاده ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، رانندگان خودروها سنگین حتما باید از لاین مخصوص به خود، در صورت وجود، و یا از لاین کندرو کناری تردد کنند. رانندگان سواری نیز نباید به هیچ عنوان وارد لاین خودروهای سنگین شوند. رعایت حق تقدم دوچرخه سواران و عدم ورود به محل‌هایی که به منظور استفاده دوچرخه سواران خط کشی شده است نیز، به حفظ امنیت آنها کمک می‌کند.

 

استاندارد جاده

سبقت

سبقت غیرمجاز عامل بسیاری از تصادفات رانندگی است. عدم ارزیابی مناسب سرعت و فضای در اختیار باعث می شود رانندگان دچار سوانح مرگبار شوند. اولین قدم برای افزایش استاندارد ایمنی جاده ها، رعایت قوانین رانندگی و اقدام به سبقت گرفتن در محل‌هایی است که به کمک خط کشی و علائم راهنمایی رانندگی مشخص شده که سبقت گرفتن در آنها مجاز است. رانندگان باید این نکته را در نظر داشته باشند که در محل‌هایی که خط کشی جاده ممتد است، به هیچ عنوان نباید اقدام به سبقت گرفتن کنند. یکی از نکات بسیار مهم سبقت گرفتن، این مسئله است که هنگام سبقت گرفتن به هیچ عنوان نباید از سرعت مجاز تخطی کنید.

 

استاندارد ایمنی جاده

سرعت مجاز

یکی دیگر از عوامل نا امنی جاده ها و تصادفات، رانندگی با سرعت بیشتر از حد مجاز است. در نتیجه برای افزایش استاندارد ایمنی جاده ها و کاهش نرخ تصادفات، رانندگام ملزم به رانندگی با سرعت مجاز در تمامی معابر شهری و غیر شهری هستند. مسئولین موظفند که به کمک تابلوهای ترافیکی حد سرعت مجاز را برای رانندگان مشخص کنند، ولی در صورتی که تابلوی مشخط کننده سرعت مجاز وجود نداشته باشد، رانندگان موظفند و با در نظر گرفتن نوع جاده و سرعت استاندارد مربوط به آن نوع از جاده، با آن سرعت رانندگی کنند. در این میان نمی‌توان از نقش پلیس برای کنترل ترافیک چشم پوشی کرد. یکی از عواملی که به افزایش سطح استاندارد ایمنی جاده ها کمک می‌کند، استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت است. به این ترتیب رانندگان برای پیشگیری از جریمه شدن به طور قطع از سرعت مجاز تخطی نمی‌کنند.

 

ایمنی جاده ها

علائم راهنمایی رانندگی

مهم‌ترین عامل افزایش سطح استاندارد ایمنی جاده ها، استفاده از تابلوهای ترافیکی مناسب در محل‌های مناسب است. به این ترتیب رانندگان از بایدها و نبایدهای ترافیکی آگاه می شوند و می‌توانند با رعایت قوانین از وقوع حوادث پیشگیری کنند. در این بین استفاده از علائم هشدار دهنده نقش بسیار مهمی را در ایمن سازی جاده‌ها ایفا می‌کنند و با آگاه کردن رانندگان از خطرات پیش رو، از وقوع حوادث جلوگیری می‌کنند.

استاندارد ایمنی جاده

چراغ راهنمایی رانندگی

شاید چراغ سبز و زرد و قرمز در جاده‌ها چندان کارایی نداشته باشد، ولی چراغ راهنمایی چشمک زن، یکی از عوامل هشداردهنده محسوب شده و استفاده از آن موجب افزایش سطح استاندارد ایمنی جاده ها خواهد شد. در بسیار از مواقع، استفاده از چراغ چشمک زن، رانندگان را آگاه می‌کند که در مسیر پیش رو باید دقت بیشتری به خرج دهند و همین مسئله می‌تواند زمینه ساز پیشگیری از بسیاری از حوادث و تلفات رانندگی باشد.

 

استاندارد جاده ها

در نهایت می‌توان گفت، برای افزایش سطح ایمنی جاده‌ها و کاهش نرخ حوادث و تلفات جاده‌ای، اقدامات مردم و مسئولین به صورت همزمان لازم است. مسئولین موظفند که به کمک فراهم کردن تابلوهای ترافیکی و جاده های با کیفیت زمینه را برای سفر امن مردم فراهم کنند. از جهتی دیگر، مردم با رعایت قوانین می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث پیشگیری کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درست هست که ایمنی راندن در جاده ها کاهش تصادف رو به همراه داره ولی نصب و تجهیز جاده ها هم مهمه، راهداری با خرید گل میخ ترافیکی و خرید چشم گربه ای می تونه به روشن بودن جاده کمک کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا