اولین های تاریخدانستنی ها

اولین چراغ راهنمایی در جهان

سرفصل‌های مقاله

اولین طراح چراغ راهنمایی

اولین چراغ راهنمایی حدود 150 سال پیش توسط افسر پلیسی به نام جان پیک نایت طراحی و اجرا شد؛ اما به دلیل اینکه در ساخت این چراغ راهنمایی از گاز برای تولید نور استفاده کرده بود منفجر شد و خود در این حادثه به شدت مجروح شد. اما اولین چراغ راهنمایی که بیشتر شبیه به چراغ راهنمایی و رانندگی امروزی می باشد بعد از اختراع اتومبیل ها در شهر دیترویت که یکی از بزرگترین شهرها در ایالت میشیگان است با تلاش یک مامور پلیس راهنمایی رانندگی ساخته شد.

او توانست این چراغ راهنمایی رانندگی را با الهام گرفتن از چراغ کنترل خطر ریل راه آهن طراحی نماید. چراغ راهنمایی که او طراحی کرده بود دارای سه فانوس به رنگ های قرمز، نارنجی و سبز بود و در یکی از تقاطع های شهر دیترویت نصب شد و با موفقیت بسیاری روبرو شد به همین جهت در کمتر از یک سال 15 تقاطع این شهر به این چراغ راهنمایی مجهز شد و از آن زمان به بعد به دلیل کاربردی بودن به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت تا جایی که امروزه چراغ راهنمایی یکی از مهم ترین وسایل در تجهیزات ترافیکی می باشد.

اولین چراغ راهنمایی در جهان، 150 سال پیش در شهر لندن نصب شد. این اولین بار بود که از چراغ راهنمایی در خیابان‌های یک شهر استفاده می‌شد. چراغ ‌های راهنمایی و رانندگی تا به حال جان هزاران نفر را نجات داده‌اند، ولی اولین چراغ راهنمایی در جهان که 150 سال پیش در لندن نصب شد منجر به یک فاجعه شد. اولین چراغ راهنمایی رانندگی در جهان در تاریخ 9 دسامبر 1968 در تقاطع خیابان گریت جورج و خیابان بریج در منطقه وست مینیستر لندن نصب شد. این اولین بار بود که این نوع چراغ با نظر مهندسی به نام جان پیک نایت در جایی غیر از خطوط راه‌آهن استفاده می‌شد. ساز و کار اولین چراغ راهنمایی در جهان بسیار ساده بود. این چراغ شامل دو لامپ گازی به رنگهای قرمز و سبز بود که به صورت دستی توسط یک مامور پلیس تعویض می‌شد.

 

بیشتر بخوانید: گزارش خرابی چراغ راهنمایی

 

حادثه اولین چراغ راهنمایی در جهان

با این حال مدت زیادی طول نکشید که اولین حادثه مربوط به اولین چراغ راهنمایی رانندگی در جهان رخ داد. طی اولین حادثه یکی از لامپ های گازی به علت نشتی منفجر شد و باعث آسیب‌ دیدگی شدید مامور پلیس شد. بعضی از گزارشات حاکی از مرگ مامور بدشانس طی آن حادثه است و به همین دلیل تا قرن بعد خبری از چراغ‌های راهنمایی در خیابان‌های انگلستان نبود. در آستانه صد و پنجاهمین سالگرد نصب اولین چراغ راهنمایی در جهان ادموند کینگ، رئیس سازمان وسایل نقلیه موتوری انگلستان طی مصاحبه‌ای مدعی شد که چراغ‌های راهنمایی تا سال 1925 جایی در خیابان‌ها نداشتند.

 

یست قیمت چراغ راهنمایی

توسعه چراغ راهنمایی

در مدت غیبت چراغ‌ های راهنمایی در انگلستان، آمریکا در حال کار کردن روی فناوری این چراغ ‌ها و توسعه آن‌ها بود. بعد از توسعه چراغ‌ های راهنمایی، اولین چراغ‌های راهنمایی برقی در سال 1929 در شهر لندن نصب شدند. با وجود پیشینه تاریخی چراغ راهنمایی در سراسر جهان، بزرگترین جهش در استفاده از این فناوری در اوایل قرن بیس و یکم اتفاق افتاد. بر اساس گزارشات مختلف از منابع گوناگون ترافیکی، استفاده از چراغ‌های راهنمایی بین سال‌های 2000 تا 2008، در انگلستان 30 درصد رشد داشته است. در این بازه زمانی استفاده از چراغ‌های راهنمایی تنها در لندن با 25 درصد رشد رو‌به‌رو شد و 6000 چراغ راهنمایی به خیابان‌های لندن اضافه شد.

بیشتر چراغ‌هایی که در طی دهه 80 و 90 میلادی به خیابان‌ها اضافه شد، در مناطق مرکزی شهر و به منظور راهنمایی عابران پیاده و دوچرخه‌سوارها استفاده می‌شد. امروزه امکانات بیشتری را نسبت به اولین چراغ راهنمایی در جهان بر روی انواع گوناگون چراغ راهنمایی شاهد هستیم. از این دست امکانات می‌توان به ثانیه‌ شمار‌هایی اشاره کرد که مدت زمان سبز بودن و یا قرمز بودن چراغ را به ما نشان می‌دهند.

با مشاهده این امکانات جدید و پیشرفت صنعت خودروسازی به سمت تولید خودروهای بدون سرنشین، اولین مسئله‌ای که به ذهن ما خطور می‌کند این است که آینده چراغ‌های راهنمایی به چه شکل خواهد بود. البته زمان زیادی تا به بازار آمدن خودروهای بدون سرنشین به بازار باقی مانده، ولی با توجه به فناوری روز و به بازار آمدن خوروهای بدون سرنشین مطمئنا چراغ ترافیکی هم دستخوش تغییراتی خواهند شد. این تغییرات بستری را برای تعامل بین خوردو و چراغ بدون دخالت انسان ایجاد خواهند کرد.

چراغ راهنمایی و رانندگی

چراغ‌های راهنمایی در کشورهای مختلف

بعد از نصب اولین چراغ راهنمایی در جهان و فراگیر شدن آن در سراسر دنیا، این چراغ‌ها متناسب با فرهنگ و عادات هر کشور دچار تغییراتی شده‌اند. چراغ‌های راهنمایی دچار تغییراتی کلی‌ هم نسبت به اولین چراغ راهنمایی در جهان شده‌اند. بعضی از این تغییرات شامل جایگزین شدن رنگ زرد با نارنجی، اضافه شدن طرح فلش به چراغ سبز برای نشان دادن مسیر، اضافه شدن اخطار صوتی برای متوقف کردن عابران پیاده،  جایگزینی چراغ‌های قدیمی با چراغ‌های ال ای دی که درخشندگی بیشتری دارند، قرار گرفتن چراغ‌ها به هر دو شکل افقی و عمودی، و استفاده از چراغ‌های راهنمایی با برنامه‌های از پیش تعیین شده بر اساس ساعات مختلف روز و حجم ترافیک در آن ساعات.

بهبود بخشیدن چراغ‌های راهنمایی در هر شهر امری است بسیار ضروری، چرا که مردمی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند چیزی بالغ بر 6 ماه از زندگی خود را پشت چراغ‌های قرمز سپری می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، چراغ‌های راهنمایی در شهرها و کشورهای مختلف دچار تغییرات جالبی شده‌اند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

فروشگاه تجهیزات ترافیکی ایمن ترافیک کالا ، عرضه کننده انواع چراغ های راهنمایی و چراغ عابر پیاده

 

چراغ راهنمایی در آمریکا

یکی از جالب‌ترین تغییرات در یکی از شهرهای آمریکا اعمال شده است. در این شهر که دارای جمعیت مهاجر زیادی از کشور ایرلند است، چراغ‌ های راهنمایی به شکل برعکس نصب شده‌اند. به این ترتیب چراغ قرمز زیر چراغ سبز قرار می‌گیرد. دلیل این جا‌به‌جایی نمادهای فرهنگی مردم ایرلند است، به این ترتیب که رنگ سبز نماد کشور ایرلند و رنگ قرمز نماد کشور انگلستان است و به دلیل خصومت تاریخی این دو کشور و جنگ‌های بین آنها مردم ایرلند تحمل قرار گرفتن رنگ سبز زیر رنگ قرمز را ندارند. به همین دلیل مقامات این شهر آمریکایی مجبور به تغییر دادن جهت نصب چراغ‌های راهنمایی شدند.

 

چراغ راهنمایی در چک

مورد جالب دیگری از استفاده از چراغ راهنمایی در یکی از محله‌های شهر پراگ، پایتخت کشور چک دیده می‌شود. در این شهر خیابانی به نام وینارنا چرتووکا وجود دارد که تنها 70 سانتیمتر عرض دارد و د دو طرف این خیابان چراغ‌های راهنمایی برای عابران پیاده نصب شده است. این چراغ‌ها فقط دارای دو رنگ سبز و قرمز به معنی اجازه حرکت و توقف هستند.

 


بیشتر بخوانید : چراغ راهنمایی سولار


 

اولین چراغ راهنمایی در کره شمالی

جالب است بدانید که تا چند وقت پیش در کره شمالی خبری از چراغ‌های راهنمایی نبود و ترافیک صرفاً توسط خانم‌های پلیس راهنمایی و رانندگی هدایت می‌شد. این یکی از خصیصه‌های معروف پیونگ‌یانگ در جهان بود.

 

چراغ راهنمایی در برلین آلمان

در برلین چراغ‌های راهنمایی به شکل یک مرد طراحی شده‌اند که امپلمن نام دارد. مردم برلین به این نماد افتخار می‌کنند. یکی دیگر از نکات جالب دیگر در مورد چراغ‌های راهنمایی برلین، وجود یک چراغ راهنمایی با 13 علامت مختلف در این شهر است. درک این علائم به حدی مشکل است که همیشه یک مامور پلیس در محل این چراغ به مردم کمک می‌کند تا معنی این علائم را متوجه بشوند. یکی دیگر از خصیصه‌های چراغ‌های راهنمایی در برلین وجود یک صفحه پلاستیکی قبل از خط عابر پیاده است که هنگام قدم گذاشتن روی آن صدایی تولید می‌کند. این صدا عابر را متوجه چراغ راهنمایی و نزدیک شدن به تقاطع می‌کند.

برای اطلاع از لیست قیمت ماژول چراغ راهنمایی به سایت ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید.

 

چراغ راهنمایی در ژاپن

یکی از جالب‌ترین چراغ‌ها، چراغ راهنمایی در ژاپن است. تا چند سال گذشته چراغ راهنمایی در ژاپن دارای رنگ آبی به جای رنگ سبز بود. بعد از مدتی مسئولین به این نتیجه رسیدند که چشم انسان به رنگ آبی چراغ راهنمایی در ژاپن  دیرتر از رنگ سبز واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل رنگ آبی چراغ راهنمایی در ژاپن با رنگ سبز جایگزین شد. با اینکه در حال حاضر در چراغ راهنمایی در ژاپن از رنگ سبز استفاده می‌شود، مردم همچنان آن را با عنوان چراغ آبی می‌شناسند. چراغ راهنمایی در ژاپن یکی از جالب‌ترین نمونه‌های تفاوت در چراغ‌های راهنمایی است.

لیست قیمت چراغ راهنمایی رانندگی


بیشتر بخوانید : طرز کار چراغ راهنمایی هوشمند


 

چراغ راهنمایی در بلژیک

همانطور که تا اینجا خواندید چراغ‌های راهنمایی (Traffic light) در سراسر جهان یکسان نیستند اما یکی از عجیب‌ترین‌های این بخش ، چراغ راهنمایی در بلژیک است. این سیستم که یک روش جدید از مفهوم چراغ راهنمایی را منتقل می‌کند به طور کامل متفاوت از آن چیزی است که در تمام جهان دیده می شود. چراغ راهنمایی در بلژیک که البته به صورت یک مفهوم و نه در عمل به اجرا در آمده است، به صورت دیواری از نور در مقابل چشم عابرین و رانندگان قرار می گیرد و توجه انها را به شدت جلب می کند. استفاده از این طرح در ایران شاید برای عابران بسیار کارساز باشد. با توجه به عدم توجه اکثریت عابران به چراغ راهنمایی، استفاده از طرح چراغ راهنمایی در بلژیک می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی بسیار کارامد باشد.

همچنین با توجه به اهمیت سیمای شهری ، استفاده ار این نوع چراغ راهنمایی در بلژیک ، منظره زیبایی را در خیابان به وجود می‌آورد که می تواند به نوعی به شکل نورپردازی باشد. رنگ‌ها در این طرح ، با رنگ‌های چراغ راهنمایی در بلزیک و جهان یکسان است. تنها تفاوت این چراغ راهنمایی در بلژیک با سایرین ، نداشتن رنگ نارنجی است.

در نهایت این تفاوت‌ها در چراغ‌های راهنمایی و تغییرات آنها نسبت به اولین چراغ راهنمایی در جهان تفاوتی در کارایی آنها ایجاد نمی‌کند. می‌توان چراغ‌های راهنمایی را بخش همیشگی و جدا ناپذیر همه خیابان‌ها در تمام شهرهای دنیا دانست. چراغ راهنمایی هوشمند که نسل جدیدی از چراغ های راهنمایی و رانندگی است، این روزها به طور گسترده ای در کشورهای مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در مورد قیمت چراغ راهنمایی می توانید با کارشناسان ما در ایمن ترافیک در ارتباط باشید.

چراغ راهنمایی در ایران

تاریخچه نصب اولین چراغ راهنمایی در ایران به سال 1868 باز می گردد. جالب است بدانید که اولین چراغ راهنمایی در ایران زمانی نصب شد که هنوز خودرو وارد ایران نشده بود. مردم آن زمان از کالسکه و برای حمل و نقل اشیا و عبور و مرور در خیابان های تهران کمک می گرفتند. عدم نظم در رفت و آمد کالسکه های و حیوانات باعث شد که شهرداری آن زمان با اقدامی هوشمندانه چراغ راهنمایی را در دهه 1330 در تهران نصب نموده و نظم را به خیابان های تهران هدیه دهد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. خدا قوت با توجه به اینکه شما فروشنده چراغ راهنمایی هستین بهتر بود لیست قیمت چراغ راهنمایی رانندگی رو اضافه می کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا